[TEK] Tekenuitdaging maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:44

Het oog is voor mij dan weer wel een issue eigenlijk. := Denk ook niet dat die zo gaat blijven om eerlijk te zijn.
Hij hangt hier in de woonkamer omdat ik geen schildersezel ofzo heb. En ik ergerde me gisteren dood aan dat oog. _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:08

Ayasha schreef:
Het oog is voor mij dan weer wel een issue eigenlijk. := Denk ook niet dat die zo gaat blijven om eerlijk te zijn.
Hij hangt hier in de woonkamer omdat ik geen schildersezel ofzo heb. En ik ergerde me gisteren dood aan dat oog. _O-

Je oog is afgebeeld in vooraanzicht, terwijl het gezicht een zij aanzicht positie heeft.
Afhankelijk van wat je wil, kun je dat als abstractie opvatten, Picasso had met zulke details geen moeite

Ayasha
Blogger

Re: [TEK] Tekenuitdaging maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:25

Ik heb hem nu iets meer in zij-aanzicht gezet maar ik weet niet of het er nu enorm anders uit ziet eigenlijk. :=
Mijn man heeft gelijk dat ik er veel te veel over nadenk momenteel.
Picasso had inderdaad weinig moeite met dergelijke details. :j En toch heb ik Picasso altijd één van de weinige bekende "oude" schilders gevonden die ik ook daadwerkelijk kon waarderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:36

En pas op voor "artist's curse", je blindstaren op je eigen werk. Omdat je het zelf gemaakt hebt kijk je ahw door de illusie van de afbeelding heen. Dat is een grote factor in het heel negatief beoordelen van iets wat je net gemaakt hebt, of zelfs nog niet af is. Tijdje wegleggen, en met een frisse blik later bekijken kan een enorm (zelfs verbazingwekkend) verschil maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:53

:j Wist niet dat daar een term voor gemaakt was... Ik heb inderdaad wel tekeningen waarvan ik weet dat ik ze weggelegd heb en soms zelfs halfweg op gegeven heb omdat het "hopeloos" was. Die ik dan nu recent (maanden later.) terug vond en toch af gewerkt heb omdat het echt niet zo verkeerd was. :=

Ik ga denk ik tussendoor ook wat kleine andere werkjes maken, wellicht helpt dat ook om fris te blijven kijken. Ik heb toch isolatie momenteel dus de eerste week kan ik het hem sowieso niet bezorgen. (Is hij ook van op de hoogte overigens.)

even een bijleest post ook:

Ibbel: die reflecties in het water vind ik echt heel knap gemaakt. Hele fijne sfeer heeft die tekening ook trouwens. :) Heel "rustiek" op één of andere manier. Echt zo dat "mooie zomer avond" gevoel. Ik vind jouw experiment in je volgende post trouwens wel boeiend. Het zou perfect voor street-art kunnen door gaan. Zou dat zo snel nog niet opgeven!

horsiegek oei, ik doe het je niet na. :') Ik hef mijn potlood echt 100 keer op ofzo. Hier nog een klein streepje, daar nog een klein streepje.. :') Ik ken de reclame niet trouwens (belg) maar vind het wel een leuke tekening. :)) Beetje een "feel good" tekening.

Mkango wow, jouw hyena's worden echt elke keer beter! Overreden herdershond trouwens... _O- _O-
De skull doet me een beetje aan een candyskull denken. :=

Napie ik vind jouw nijlpaard echt super!

Kuggur wat heb jij een heerlijk "zachte" tekenstijl. :) Mooie schedel. :j

Napie oh!! dat bokje! Ik vind dat zo'n leuke beesten, die geiten met die gekromde hoorns. :+:
Erg mooi getekend ook. :j

Vanaf daar heb ik terug gereageerd zie ik. Dus even die wat er "tussendoor geglipt" waren ook bekeken. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 16:27

Ik ben ook weer begonnen. Even een vluggertje met conté om er weer in te komen, en meteen 3 prompts in één keer :)) Wapperend haar, iets wat me doet glimlachen en een perfecte dag:

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 17:01

En - even cheaten - ik heb eens even in mijn archief van ruim 35 jaar geleden gegraven:

Uit mijn 'wild' periode :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:04

Mooi zeg Ibbel, die wilde dieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 10:47

Dank je wel. Ik ben wat minder gladjes gaan tekenen, zie ik nu. 35 jaar geleden heb ik kennelijk veel gedoezeld ;)

Werkje van vandaag, poollandschap:

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:44

En nog een werkje van vandaag:
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:52

Oooh, die kleuren in je pool landschap <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:28

De eerste van een serie vogels. Ik ben geabonneerd op de FB-pagina 'birds' en daar komen de mooiste foto's langs. Af en toe sla ik er eentje op.

Afbeelding

De foto van de tekening is niet denderend, ik ben van m'n vaste plekkie verjaagd door m'n wederhelft, die mijn werkkamer gebruikt als thuiswerkplek ^)
En waar ik nu zit is het licht niet gelijkmatig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:00

Leuke vogeltjes, bijeneters?
Ik heb gisteravond op de sofa een fantasievogeltje gedoodled in m'n schetsboekje ( heb een paar bladzijden behandeld voor silverpoint, vandaar het wat wat bobbelige oppervlak).

Afbeelding

Ook een grotere houtskoolschets gemaakt van een schedel, maar die is wellicht wat te macaber in deze tijden....)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 12:32

Die fantasievogel ziet er voor mij precies uit als de evolutionaire tussenvorm tussen de dino's en de moderne vogels :))

En kom maar door met die schedel, niks mis met macaber...

Is er trouwens Covid op IJsland of zijn jullie tot nu toe de dans nog ontsprongen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:52

Ondertussen het tweede zwikkie bijeneters op papier gezet:
Afbeelding

Die beesten zitten altijd met een hele club op een kluitje, wel grappig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:32

Poeh, de schapenscheerder kwam onverwacht vanmorgen, heb dus de hele kudde voor hem op de kont gezet (zo'n 80 stuks). Zijn we wel even zoet mee geweest....

Ja dinosauriërs en hun verwantschap met moderne vogels hebben inderdaad zéker hun invloed gehad op die tekening.

Het zijn prachtige vogels, bijeneters, heb ze ooit eens in het echt gezien, in Hongarije. Kleurrijk en gezellig groepje!

En ja, we hebben hier ook covid. Provincie waar ik woon ( wonen in the middle of nowhere heeft zo zijn voordelen) is het verst van Reykjavík en het langst verschoond gebleven, maar ook hier zijn de eerste gevallen gemeld deze week. Landelijk al zo'n 800.

Okay dan, de schedel, weet niet zeker of het nog een WIP is, hij is in wilgenhoutskool en nog niet gefixeerd, mss rommel ik er nog wat mee verder.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 01:39

Oh wauw Kuggur!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 12:16

Mooie Kuggur. Echt zo'n klassieke 'memento mori'.

Ik ben ook weer even in zwartwit bezig geweest - oh ja, daar hadden we een prompt voor: monochroom :))

Afbeelding
Giervalk

Afbeelding
Grijze wouw, en hij's scheel, zie ik nu :+

De ogen van die giervalk wilden ook al niet helemaal. Gelukkig kan ik nog wel een beetje knoeien er aan, 't is nog niet gefixeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:25

Ik vind de ogen wel erg mooi neer gezet verder, die ‘glans’ er in.

Afbeelding
Heb er nog wat mee geklommeld. Zijn onderarm stoort me. :+

En ik zou nog een achtergrond moeten verzinnen. :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 12:35

Kop is goed verbeterd!
Ik denk dat de bovenlijn van de onderarm wat eerder moet gaan toelopen naar de pols toe. De bolling van de spier zit juist meer aan de kant van de elleboog, nu zit-ie aan de kant van de pols.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:46

Dat is idd beter. :j

Heb alleen helaas een "waas" aan haar arm. Eens kneedgom bestellen en hopen dat ik die daarmee weg krijg. :x

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 13:23

Of wegwerken in de achtergrond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:41

Dat werkt idd omdat ik die vrij donker wilde maken maar nu kom ik soort van in de knoei met de man omdat die dus met dat dionker haar zit. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 15:29

Beetje verloop in de achtergrond maken - maakt het levendiger ook. Als je je voorstelt dat links een raam zit, heb je schaduw achter de vrouw, en een lichtere achtergrond achter de man.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:53

Wat een mooie werken komen hier voorbij, echt prachtig! Ik zelf ben helaas geen natuur talent, maar met veel oefenen kom ik misschien ook ergens. Ik heb een boekje gekocht met daarin uitleg van de basis. Nu heb ik alleen nog schets potloden. Ik wil ook graag inkleuren binnenkort, maar welke potloden raden jullie dan aan? Ik zie door bomen t bos niet meer. Alvast dank!!