[ART]Naaldvilten / Needlefelting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:05

Ik heb hier in de buurt ook al vaker gezocht maar niet gevonden. Er wordt maar weinig viltspul in een leuke hoeveelheid gewoon in winkels verkocht Zo af en toe vind je weleens wat naalden of wat wol maar echt veel heb ik nog nergens gevonden.... internet blijft voor mij de beste manier om aan mijn spullen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:12

Ja hier is het echt alleen Pipoos, de twee winkels die wat hadden zijn de eigenaren beiden twee weken geleden met pensioen gegaan (Culemborg en Houten). -O- ik prik straks eerst mn katje af en dan ga ik morgen eens op zoek naar wol. Pipoos heeft dit in het assortiment: https://www.pipoos.com/textiel/vilt-en-vilten/

Naast lappen vilt hebben ze ook Nepal Wool Lamswol: https://www.pipoos.com/nepal-wool-lamsw ... -rood.html in diverse kleuren

Heb ook nog een winkel in woerden gevonden, misschien dat ik daar morgen even langsga. Dat is toch maar 20 minuutjes vanaf hier.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:03

Jammer dat je zo ver van het noorden zit Jans, we hebben hier in de buurt (Olderberkoop) echt de ultieme wolwinkel :D (www.hawar.nl/)
Flink grote winkel met lontwol tot je scheel ziet, allerlei leuke voorbeelden om ideeën op te doen, cursussen etc... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:34

Voldoet eigenlijk elke soort lontwol? Ik heb nu de Nepalese Lamswol (Pipoos), de Merinowol(Meervilt) en IJslandse Lopi (Hobbygigant) wol gevonden online.

Misschien moet ik ook maar gewoon eens naar de Hobbygigant rijden in Apeldoorn. Kan ik gelijk eens kijken hoe het appartementje waar ik woonde erbij ligt _O-

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:49

Géén idee, ik heb alleen nog maar Merino gebruikt en dan bevalt prima :j Heb bij Hawar ook eens een flinke pluk "vulwol" gehaald, dat is nogal stug spul voor de binnenkant, maar wat voor soort dat precies is, weet ik niet meer.. (ik ben nogal van "gewoon proberen en zien waar het schip strand)
Madelief heeft meer verstand van vilten geloof ik :D Hobbygigant ken ik niet, zit ie op meer locaties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:00

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:16

Vulwol is vaak ook merino.... het is fantastisch spul om de basisvorm mee te maken en soms het hele figuurtje. Het heeft een korte vezel en laat zich goed in een vorm vilten. Ik ben er dol op. Ik maak bijna al mijn beestjes van vulwol en bekleed ze dan met lontwol in een leuk kleurtje.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:31

Aaah bloed.. oeps :')

Morgen maar eens kijken waar ik heenga om wolletjes te kopen. Ben toch de hele week vrij, want de kinderopvang is dicht. Ik kan vast wel een winkeltje ergens combineren met een bezoekje aan de kinderboerderij hier :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:02

Hmm.. vrijdag ga ik naar mijn ouders en daar zit letterlijk op twee minuten lopen een winkel met dit assortiment: http://www.creativshop.nl/146-vilt-en-vilten

Ik kan alleen niks vinden over het type gekaarde wol wat ze verkopen :=

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:02

Ow wat een leuk topic! Ik was laatst in een wolwinkel en werd helemaal enthousiast van die kleurtjes maar ook de mogelijkheden met vilten!

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:38

Peaches, ik herken dat zo... ik vind wol zulk heerlijk spul. Het is natuurlijk, het is zacht en warm en wordt al zo lang als het er is gebruikt om mensen warm en comfortabel te houden. Het beest hoeft er niet voor dood, het kan gewoon geschoren worden. Je kunt er ongelooflijk veel mee, vilten geeft prachtige resultaten en je kunt het op een heleboel manieren kleuren. En dat kleuren geeft ook nog de meest fantastische resultaten. En dan ruikt het ook nog eens lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:14

Ik hou ook van wol <3

Heb zwart, wit en grijs gehaald. En lontwol <3

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:51

En wol zelf verven? Ken mensen die blanke wol met voedselkleurstof verven. Krijg je prachtige resultaten mee :)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:44

Ik zag daar ook filmpjes van op youtube. In de wolwinkel bij mij in de buurt verven ze ook wol geloof ik. Ze hadden ook lontwol met kamelenvacht, die was super zacht!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:51

Wat een heerlijk topic is dit. Superleuk om te lezen, maar ik hou het voorlopig bij haken/breien en onderzetters vilten ;)

Je kunt ook heel makkelijk zelf op de ouderwetse manier wol verven met bijv ui, rode kool of wortel. Het is iets omslachtiger als met kleurstof, maar wel 100% natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:27

Afbeelding

:D

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:13

Het ziet er al goed uit, Jans... ik vind het mooi dat je het zo glad doorvilt. Ik ben daar meestal te lui voor. Maar je krijgt wel een mooi strak resultaat zo, misschien moet ik me er toch eens meer mee bezig houden.

En Assie, wat leuk dat je meeleest. Ik zou het leuk vinden als mensen met een passie voor wol hier ook mee keken, want er is voor mij nog zoveel te leren.... ik wil heel graag zelf wol gaan verven en dat is ook iets dat ik in dit nieuwe jaar ga proberen. Maar ik had begrepen dat je de wol eerst moet beitsen met aluin of zo om de verf goed te laten pakken. En ik heb er verder ook nog niet zo'n duidelijk plaatje van. Ik wil eigenlijk met wol van schapen uit de omgeving - hier is dat het Mergellandschaap dat geloof ik ook nog zeldzaam is of was. Ik zie ze hier heel veel, het is een prachtig crèmekleurig schaap met sluike wol en een smal, elegant hoofd met bruine vlekken, ik vind ze geweldig- gaan vilten. Die wol zou ik dan zelf moeten kleuren en dat lijkt me op zichzelf al fantastisch.

Dus er zijn nog veel dingen om uit te zoeken en te gaan doen, en ik vind het heel erg leuk dat ik hier een groep mensen heb om dat mee te delen. Ik wil jullie dan ook allemaal een geweldig 2017 wensen en ik hoop hier heel veel mooie en leuke dingen te zien en berichten te lezen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:43

Ik heb hier een hele grote doos met gekaarde wol staan. Het is wit en zwart van mijn eigen schapen. Ik ga er van uit dat je daar ook goed mee kunt vilten moet eventueel wel verven. Ik had zelf ook het idee om te gaan prikken, maar kom steeds niet zover. Ik wil daar wel wat van verkopen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:13

Madelief, heb je het al met alpaca wol geprobeerd? Dat heb ik hier liggen om eens mee te gaan nat vilten. Normaal gebruik ik het om te spinnen. Mijn overburen hebben alpaca's en scheren ook bij veel andere mensen alpaca's.

Je zou ook eens in Bokrijk kunnen gaan kijken en vragen, daar verven ze wol op ouderwetse manier. Ze kunnen je vast informatie geven.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:06

Leuk om al die plannen te lezen!

Mergellanders zijn hele lieve schapen idd :j . Vilten en verven van die wol gaat prima. Spinnen is wat meer een uitdaging, maar wil op zich wel (ik ben er niet heel goed in hoor :+ ).
Op de kinderboerderij in venlo hebben(hadden) ze allerlei schapenrassen, texelaar, drent, zwartbles, fries melkschaap en mergelander. Ik heb daar in mijn jeugd heel veel rondgelopen en met al die soorten gewerkt (vilten/kaarden/verven/spinnen/twijnen). De kennis is wat weggezakt, maar ik blijf het wel leuk vinden om af en toe te doen.

Succes met je zoektocht :)

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:10

Dank je wel voor de tips, Bloemetje75. En nee, ik heb nog niet met alpacawol gewerkt. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met het vilten, en doordat Wolliewat meteen een hit was ( waar ik echt heel blij mee ben, en nog steeds een beetje beduusd) heb ik nog niet veel tijd gehad me te oriënteren op wat er verder kan. Ik heb wel op een Facebookpagina waar ik lid van ben gezien dat er nogal wat mensen mee vilten, en ik ga het vast ook eens proberen. Vooralsnog ben ik uit aan het zoeken wat er allemaal kan en ik ben blij met alle mogelijkheden die ik nu gaandeweg tegen kom. Ik zal eens verder kijken naar alpaca, maar ik denk dat ik het toch voornamelijk bij schapenwol ga houden omdat dat zo'n bekend en eenvoudig te krijgen materiaal is :) .

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:50

Hey even een vraagje, kan je ook op een lapje vilt? Het is echt een dun lapje, namelijk een velletje wat je gebruikt voor sleutelhangers enzo. Ik had er een idee mee maar weet dus niet of het gaat werken...

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:17

Leuk dat je dat vraagt, eclair, want ik heb daar ook naar lopen zoeken. Ik moet vlindervleugels maken en ik denk dat dat best kan met een dunne lap vilt als ondergrond. Ik ga het in elk geval proberen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:19

Ik ga denk ik zo ook eens proberen! Trek de wol en de naald te voorschijn en ga het maar gewoon proberen eigenlijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:33

Lapjes vilt werkt ook! De vlekken op mijn katten zijn ook daarvan :D