Met een knal kwamen we terug op de grond. Ik draaide een rondje en draafde in een pittig tempo terug naar de boomstam. Hummer zette weer af. Ik sloot mijn ogen en ging staan in mijn beugels. Ik deed mijn ogen weer open en bereide me voor op de landing. We kwamen neer. Ik was zo blij!!! Ik draafde nog een eindje het bos in en maakte een overgang naar stap. Straks, straks zou ik weer een klein stukje galopperen…
Inmiddels kwamen we bij een groot grasveld. Ik hield halt en fluisterde Hummer in zn kleine oortje: “wij kunnen dit he? Wij zijn sterk samen en je bent een super pony!” Hummer draaide zijn oren naar mij toe, alsof hij me begreep. Hij bleef geduldig staan, geconcentreerd op mij. Ik zette hem in draf, legde mijn buitenbeen naar achteren en dreef aan met mijn binnenbeen. Hummer ging harder en harder, tot hij niet harder meer kon. Hij moest wel galopperen! En die keuze nam hij. Ik voelde dat hij aansprong, zijn spieren onder mij bewegend en mijn glimlach groeiend. Ik was blij, trots en gelukkig. Ja, ik was zielsgelukkig!
Hoofdstuk 3 zou het lukken? Ik lag op mijn bed. Ik was moe en had geen zin om iets te doen. Over een uurtje zou ik naar Hummer gaan. Ik was aan het bedenken wat ik zal doen, toen er op mijn deur geklopt werd. Mijn moeder kwam binnen. Ik ging rechtop zitten en keek haar aan. “ hoi mam” “Dag mop” Mijn moeder deed mijn kast open. Nu viel het me pas op dat ze kleding, ondergoed en sokken in haar handen had. Ik had geen zin meer om thuis te zitten niksen, dus ging ik maar alvast naar Hummer toe. “ ik ga, doeg mam” Ik stapte op de fiets en fietste op mijn dooie gemak naar Hummer toe. Eenmaal aangekomen zette ik mijn fiets op slot en pakte zijn halster en poetskist. ik liep naar het weilandje en deed Hummer zijn halster om. Ik nam hem mee en zonder te trekken liep hij met mij mee. Ik had geen zin om te rijden, geen zin om te longeren en geen zin om te grondwerken, dus poetste ik hem maar grondig. De haren vlogen in het rond. Ik was bijna klaar, toen ik een goed idee kreeg. Ik deed Hummer zijn hoofdstelletje in en klikte een longeerlijn vast aan zijn bit. Ik schoof het hek open en deed het weer dicht toen Hummer en ik aan de andere kant stonden. Ik liep het erf op en zei tegen Hummer “kom hum, gaan we lekker even wandelen.” Ik gaf een rukje aan de longeerlijn en we liepen de straat op. We sloegen rechtsaf, daarna naar links en toen liepen het twiske in. In het twiske genoten we van de frisse ochtendlucht. het was rustig op straat. We kwamen na een tijdje een bankje tegen en ik liet Hummer even lekker grazen. Dit was het allermooiste, samen zijn. Ik keek naar de lucht, de lucht was oranje roze-achtig. Er vlogen blauwe vogels door de lucht, uit de bomen hoorde je gezang van de vogeltjes. ‘kijk’ zei ik. “ daar” en ik wees naar de lucht. Daar zat een groene papagaai in de bomen met vrolijke kleuren. Hij zong uit volle borst. Hummer gooide zijn hoofd omhoog en spitste zijn oren. Belangstellend keek hij naar de vogel. Toen liep hij naar de vogel en hinnikte hard en schel. De vogel schrok zich dood en vloog snel weg, een meter naast Hummer lande een rij vogelpoep. Ik schoot in de lach. “gekke pony” zei ik en ik stond op. Ik gaf een rukje aan het touw en Hummer liep gewillig mee. Ik knuffelde hem, hij is de beste pony ooit!
Er stond een rij sommen op het bord, maar ik kon me niet concentreren. Na veel geploeter kreeg ik de rij sommen toch op tijd af en pakte ik een blaadje. We moesten een gedicht schrijven, stond er op het bord. Ik wou een gedicht maken over verwaarlozing van paarden.
Er staan een paar paarden in de wei. Wat is er gebeurt? Ze kijken niet blij. Ik kwam dichterbij en riep. Platte oren en een hinnik, boos en diep. Ze waren mooi, wie heeft dit gedaan? Ik liet me niet wegjagen en bleef staan. Nog een boze hinnik en een trap tegen het hek. Wie heeft dit gedaan? Wat een gek…
Het rolde er ineens uit. Ik las het na, het was nog lang niet af. Ik beet op mijn pen en keek peinzend voor mij uit. Ik richtte me weer op mijn gedicht en schreef verder.
Hoe kon dit gebeuren? De paarden hadden verschillende kleuren. Bont, bruin, vos. Sommige helemaal kaal, andere met een dikke harendos. Ik keek om me heen. Toen er een vrouw verscheen. De paarden liepen op haar af. Ik keek naar haar, en dat was het moment dat ze mij zag. Haar vriendelijk ogen boorde zich in de mijne, waren dit de paarden van haar? Julia, 7a
En toen was mijn gedicht af, mijn dagtaak en mijn weektaak. Wat kon ik nu doen? Ik tekende een paar schetsjes van Hummer op papier en bedacht wat ik vandaag zou doen. Eindelijk klonk de bel en liep ik de gang op. Ik pakte mijn jas en tas en het enige wat ik zei was “doeg” toen ik al halverwege de deur was. Aangestaard door mijn vriendinnen verdween ik door de grote deuren naar buiten.
Zo snel ik kon fietste ik naar huis toe. Ik zou me omkleden, snel iets drinken en weggaan, ik wou zo snel als mogelijk naar Hummer gaan. “hoi mam” riep ik. Ik stormde naar boven, gaf mijn moeder een kus en verdween in mijn kamer. Er lagen geen rijbroeken meer in mijn kast. “mam?” “ja?” “Had jij mijn jeans rijbroek al gewassen?” “ja die hangt aan het wasrek, ik loop wel even naar zolder” Ze stond op uit van de computerstoel en liep over de grote trap de zolder op. Mijn moeder trok de rijbroek van het rek en gooide het naar beneden. “Vangen!” riep ze. Ik ving de broek en trok hem aan. “bedankt!” riep ik. Ik rende weer naar beneden en griste mijn fotocamera van mijn bureau. Beneden deed ik de koelkast open en keek wat we allemaal hadden. Ik pakte een fles met Fanta en schonk een groot glas in voor mijzelf. Ik dronk het op en veegde mijn mond af. Dat was lekker! Ik liep iets rustiger naar de gang en schoot in mijn korte rijlaarsjes. Mijn vest greep ik mee, mijn camera en mobieltje. “doeg mam!!”riep ik en ik stapte op mijn fiets.
Ik haalde Hummer uit de weide, nam hem mee en poetste hem. Toen ik klaar was liet ik hem teruglopen en weer bij mij komen, net zo lang tot we er beide genoeg van hadden. Ik keek voor mij uit, wat zou ik kunnen doen? Ineens begon er iets te borrelen in mij. In het hokje van Hummer lag nog een proevenboekje, misschien als we een gingen oefenen, ik aan mijn moeder kon vragen of ik mocht deelnemen op mijn manege aan een heuze wedstrijd! Ik werd helemaal enthousiast, ik had daar nog nooit aan gedacht, omdat het nooit zo goed ging in de bak, maar misschien nu wel… Ik ging het in ieder geval proberen! Ik rende naar stal om een hoofdstel, zadel en het proevenboekje te pakken. Ik pakte het zadel van de nieuwe zadelsteun, die ik ook voor mijn verjaardag gekregen had, het hoofdstel van het haakje en het proevenboekje van de grond. Vol beladen liep ik weer naar Hummer toe. Haastig legde ik het zadeltje op zijn rug, streelde zijn haren plat en singelde gaatje voor gaatje aan, omdat hij het niet erg prettig vond. Ik legde de teugel over zijn hals en klikte het hlastertouw los. Ik aaide hem liefdevol over zijn kleine neusje en haalde het halster van zijn hoofd. Zoals ik hem sinds kort geleerd had, bleef hij keurig staan, ook als hij zonder halster stond. Ik kreeg het bit vrij makkelijk in en schoof het hoofdstel over zijn oren. Ik gespte de riempjes vast en wikkelde handig de bandages om zijn benen. Ik zette mijn cap op en toen had ik in een record tijd een opgezadelde pony. Ik nam hem mee naar de bak en nam het proevenboekje nog even door. Arbeidsgalop, van hand veranderen, arbeidsstap, gebroken lijn 5 meter, voltes, arbeidsdraf, middendraf… allemaal dingen die we zouden moeten kunnen voor de proef waar we aan mee zouden moeten doen, en dus op zouden moeten oefenen.. Hummer werd ongeduldig en begon rondjes te lopen. “ja ik kom al” zei ik glimlachend. Ik zette hem weer op zijn plaats en wachtte tot ik zeker wist dat hij stil zou staan als ik opstapte. Ik zette een voet in de beugel en steeg snel op, bij Hummer moest je niet treuzelen, dan gaat hij draaien. Licht ging ik zitten, zodat het niet zo’n plof op zijn rug zou zijn. Ik aaide hem over zijn hals. Hij had 1 oor op mij gericht en de andere naar voren. Ik dreef aan en keurig stapte hij weg, dit was al een begin. Toen voelde ik een golf van vastberadenheid opkomen. Ik had een super pony, die ik super rijden kon, we zullen iedereen eens wat laten zien!!
Leuk stuk! Maar je moet er wel op letten dat je niet zo vaak ik zegt, dan word het een beetje zeurderig: Ik ging naar beneden en ik pakte een glas fanta. Ik dronk het op en Ik liep naar de gang daar trok ik mijn schoenen aan. enz
Voordereste vind ik dat je super goed kan schrijven voor je leeftijd!
We reden aan de lange teugel door de bak. Ik was super trots op Hummer, hij deed eindelijk niet raar meer aan de lange zijden links!! Ik dreef hem erlangs in het begin en aan het eind liep van het instappen liep hij er zonder problemen langs, aan de lange teugel! Ik pakte mijn teugels op maat en ging aan de draf werken besloot ik. Ik dreef hem aan in een hoek, klakte met mijn tong en hij draafde aan. Aan het eind van de korte zijden ging hij weer langzamer, hij was gewend hier weer te stoppen, maar dat ging nu niet door. Ik dreef hem aan en zei “kom hummertje, we gaan alles op alles zetten om te laten zien dat niet alle shetlanders kleine flutpaardjes zijn die niks kunnen, toch?” Hij ging niet harder maar langzamer. Nogmaals klakte ik met mijn tong en dreef aan. In een sukkeldrafje ging hij verder. Maar hij moest harder, hij stapte bijna!! Ik klakte met mijn tong en voordat ik iets doen kon, reageerde hij zo goed op mijn stemhulp dat hij vooruit schoot. Hij vond zijn eigen tempo, een lekker pittig drafje en we draafde rond. Ik dreef hem wel aan als hij weer langzamer ging en dan ging hij weer vrolijk verder. Ik gaf een kleine ophouding aan de teugels en Hummer minderde vaart. Ik ging doorzitten en gaf nog een kleine ophouding. Hij ging over naar stap. Ik ging voltes lopen en stelling vragen in voltes en hoeken. Daarna ging ik maar uitstappen, hij had genoeg gedaan, ik was super trots op hem, hij had geen stap verkeerd gezet! Ik deed mijn beugels uit en gaf hem lange teugel. Ik kroelde hem op zijn schoft en stapte net zolang uit tot hij helemaal droog was. Ik zette hem op het midden en stapte af. Hij liep gewillig met mij mee en ik zadelde hem zonder problemen af. Ik knuffelde hem wel een kwartier, ik was zo trots!! Het was nog nooit zo goed gegaan, ook niet op buitenrit.
Ik leefde helemaal in een roes, ook toen ik op de fiets stapte en naar huis fietste. Ook toen ik thuis kwam, zat de glimlach nog op mijn gezicht! Ik was net binnen, toen de regen ineens, uit het niets, naar beneden stortte. “wow..” mompelde ik in mijzelf. “heb ik even geluk dat ik door heb getrapt, de lucht werd al ineens zo donker.” Ik deed mijn laarsjes uit en zette ze in de hoek. Mijn cap hing ik op. “ Hoi!!” riep ik door het huis. Geen antwoord. Op tafel lag een briefje.
Dag lieverd. Ik ben even naar de supermarkt, papa is een week weg en je zus is aan het werken. Ik ben over een uur of 2 klaar, dan kom ik naar huis. Verwacht geen tijd, want er staat ook file. Ben ik later dan half 6 moet je even iets te eten voor jezelf maken. Als je een vraag of iets anders hebt moet je me maar bellen. Doeg xxxxx mam
Oke, dan pak ik de laptop wel even, dacht ik. Ik haalde de laptop te voorschijn en zette hem aan. Terwijl hij opstartte dacht ik aan een wedstrijd. Voor mij zag ik hoe Hummer en ik samen door de baan dansten, als een team. Het leek haast wel of we zweefden. Ik zuchtte eens diep en deed mijn ogen weer open. Eerst mijn moeder overtuigen.. In het balkje typte ik google. op google aangekomen tikte ik: wedstrijd met shetlander, wat heb je nodig? Ik kwam uit op een forum, waar een topic stond. Ik bestudeerde het aandachtig, maar bedacht dat het helemaal niet nodig was om tips te hebben. Ik kon mijzelf wel voor mijn hoofd slaan! Hoe had ik nou kunnen vergeten dat ik ook wedstrijden reed op de manege voor Hummer definitief van mij was?! Ik ging naar een site en zag een wit dekje staan met bandages en oortjes. Mijn moeder, mijn moeder!! Waar was de telefoon?! Ik sprong van de bank en vond de telefoon in de keuken. Snel belde ik mijn moeder. “kom op.. kom op” “ Dag schat, ik ben nog lang niet thuis, helaas..” “ Maakt niet uit mam, ik moet even iets vragen en vertellen.” Snel vertelde ik over het goede rijden, mijn idee voor de wedstrijd, het witte wedstrijd setje in hummers maat en de inschrijvingen. Ik eindigde met “mag ik alsjeblieft meedoen?!” Ik hoorde dat mijn moeder nadacht, het was namelijk stil aan de andere kan van de lijn. “schat, ik weet hoe graag je dit wilt, alleen dit wil ik liever niet via een telefoon bespreken. Sla die site met dat setje maar op onder favorieten en wacht maar tot ik thuis ben. Dan gaan we het even bespreken en als ik ja zeg dan moet ik het ook nog even met je vader bespreken” “Maar..” “Geen gemaar, of je kan die hele wedstrijd vergeten!!” Ik zuchtte diep en ging verder met praten. “oke, maar hoe lang ben je nog ongeveer weg? Straks kan ik me niet meer inschrijven, het moet iedergeval 2 weken van te voren en het is over 3 weken!!” “ja ja ik ben zo thuis, ga nou maar nog even lekker douchen ofzo en dan ben ik zo thuis. “oke doeg mam!” “doeg mop!” Verslagen legde ik de telefoon neer en ging zitten op de bank. Dit zou dus nooit meer iets worden.. Ik sloot de laptop af. Ik had nu pas door wat er gebeurt als je langdurige tijd niet goed slaapt. Ik ga gewoon even languit liggen, dacht ik..
Het slot rommelde, de deur ging open maar ik had geen zin om mijn ogen open te doen. Voetstappen, een piepende deur en het gerinkel van sleutels. Ik deed slaperig mijn ogen open en kneep ze daarna gelijk weer dicht tegen het velle licht. Ik ging rechtop zitten en keek naar de open duur. Een vlaag koude wind kwam de kamer in en ik rilde. De klok stond op half 7. Langzaam stond ik op. Weer kwam mijn moeder de kamer binnen met enorme tassen. “O hoi juul, ik dacht je slaapt dus ik maak je maar niet wakker?” “Ja klopt, maar ik werd wakker, maar mag ik nou meedoen aan de wedstrijd?!” Boven mijn moeders ogen verschenen diepe denkrimpels. Ze kwam naast mij zitten. Hoopvol keek ik haar aan. De rimpels verdwenen en ze pakte geruisloos haar telefoon. Met haar blik op haar telefoon gericht vroeg ze aan mij: “En had je dan al een manege gevonden?” Verbaasd keek ik haar aan. Ik kon toch gewoon op mijn eigen manege rijden, waar ik ook les heb? “Ik kan toch gewoon op de manege rijden?” “Ja maar welke?” “Waar ik ook les heb!!” Bedachtzaam keek ze mij aan. Daarna sloeg ze een hand voor haar hoofd. “Natuurlijk! Sorry Juul, vergeten” “mag het nou?” drong ik aan. Ze glimlachte. “Ja, je mag meedoen, maar dan moet je hard trainen en ga je weer bij je oude lesgroep met Hummer op zaterdagochtend vanaf nu, oke?” Ik sprong op en gilde het uit. Blij danste ik de kamer rond. Ik hoefde geen antwoord te geven, mijn moeder wist dat ik het wel goed vond.
Hoofdstuk 4 oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Het was vrijdagmiddag. Ik zat op bed. Voor mij lag mijn telefoon, zelf was ik een boek aan het lezen. Mijn telefoon begon te piepen. Verbaasd keek ik op, ik had whatsapp.
Hoi juul had mijn vriendin gestuurd. Ik tikte terug. Hoi, wat ben je aan het doen?[/i] Net toen ik me weer in mijn boek verdiepen wou, ging mijn telefoon weer af. Nixx verveel me, ff praten? Ja is goed. Zei ik Ik klapte mijn boek dicht en ging languit liggen. Ga je bij ons in de les rijden? Jaa x Net als vroeger! We hebben je zo gemist he! Waarom was je eigenlijk gestopt? Diep dacht ik na. Ahw echt?! Ik jullie ook echt vreselijk! Ik was gestopt omdat het totaal niet goed ging met Hummer in de bak Nu wel? Jaa gelukkig wel! Het ging zo goed gisteren! Echt? Vertel! Ik vertelde het hele verhaal, over het rijden, de oefeningen, het setje en de wedstrijd. Fantastisch!!! Moet helaas gaan, mn moeder roept, we gaan naar de ruitersportzaak, doeg! Veel plezier! En toen was ik weer alleen. Ik toetste het nummer van mijn moeder in en belde. Ik was haar vergeten te vragen over het setje, daar hadden we het niet meer over gehad. De telefoon ging over. “Hoi mama” “Dag schat” “Mam, hoelaat ben je thuis?” “over 2 minuten, hoezo?” “Ik moet je nog iets vragen, maar dat hoor je zo wel, doeg” Snel drukte ik het gesprek weg. Ik zocht de site op en wachtte tot mijn moeder thuis kwam. In de tussentijd praatte ik met vriendinnen en dagdroomde over lessen op zaterdag met Hummer. De deur ging open en ik sprong van de bank. “wat wou je vragen juul?” “mag ik dat setje nou kopen?” “voor je wedstrijd?” Ik knikte. “ja tuurlijk! Je moet toch een wedstrijd zet hebben!” zei mijn moeder lachend. “gaan we hem nu bestellen?” “ja, dan schrijf ik je meteen in voor lessen en de wedstrijd.” “Mag ik dan ook na de wedstrijd op de manege op zaterdag blijven rijden?” Ik durfde mijn moeder niet aan te kijken. “Ja waarom niet?” “Dankje mama!! Je weet echt niet hoe veel dat voor mij betekend!” “Geloof me, dat weet ik wel “ Mijn moeder en ik zochten de site op en bestelden, maar daarna sloot mijn moeder de computer af. “Mam, je moest me toch nog inschrijven voor de wedstrijd en een nieuwe leskaart kopen?” “ja dat gaan we nu doen.” “en waarom sluit je de computer dan af?”
Juuultjee
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-13 15:47
ik ga de spelfouten allemaal nog verbeteren, maar ik ga hem uitgeven!!
Tonylove, misschien is het handiger om het via foto's te plaatsen, anders kan jan en alleman jou verhaal "stelen" en zo kan jij laten zien dat het echt van jou is! Het is wat meer jat-proof
Misschien tip om niet elke keer een nieuwe regel te doen, anders lijkt het meer een 'kinder' verhaal zeg maar, sorry weet niet hoe ik dat moet uitleggen. Het moet niet zo zijn als: Ik pak een boterham. Ik eet hem op. Ik pak ook drinken..... etc. Maar bijv.: Ik pak een boterham en eet hem op, ook pak ik nog wat te drinken..... Snapje? En ook meerdere zinnen achter elkaar. Voor de rest, leuk verhaal