RAW fotografie... Onhandig, maar waarom dan wél?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: RAW fotografie... Onhandig, maar waarom dan wél?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:29

Vanaf welke photoshop kun je raw openen? Ik kon voorheen met photoshop 7 geen raw (Nef) laden. Met CS2 heb ik het nog niet geprobeerd. Daarom ben ik van Raw afgestapt. Ik moest het bestand openen in een programma van nikon zelf, wat ik niet echt fijn vind werken en het is sloom.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 00:42

capopjekop schreef:
Vanaf welke photoshop kun je raw openen? Ik kon voorheen met photoshop 7 geen raw (Nef) laden. Met CS2 heb ik het nog niet geprobeerd. Daarom ben ik van Raw afgestapt. Ik moest het bestand openen in een programma van nikon zelf, wat ik niet echt fijn vind werken en het is sloom.
Volgens mij ook met 7, maar het is sterk afhankelijk van welke camera je hebt. Globaal gezien: Als je Photoshop ouder is dan je camera heb je een update of een nieuwere versie van Photoshop nodig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:16

xLoki schreef:
Bij mij staan de foto's die ik in RAW heb geschoten als NEF bestand, klopt dat?
Ik kan het met photofiltre en gimp niet openen, en photoshop heb ik niet meer, dus kan ik nu de foto's gewoon weggooien? ;(

Paar pagina's terug staat dat het RAWbestanden bij ieder merk camera (Sony, Nikon etc.) anders heet. Bij mij (Sony) heet het dus ARW.

Adobe Lightroom (vooral de nieuwste) opent ieder RAW bestand.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:24

HLPhoto schreef:
capopjekop schreef:
Volgens mij ook met 7, maar het is sterk afhankelijk van welke camera je hebt. Globaal gezien: Als je Photoshop ouder is dan je camera heb je een update of een nieuwere versie van Photoshop nodig.

Dat klopt ja, dat zei de fotograaf ook toen ik mijn nikon D300 kocht :j Dus toch maar eens met cs2 proberen dan.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:05

Ik schiet meestal ook RAW+JPG tegelijk (voor 'te koop op marktplaats' etc foto's wel alleen JPG )

Nadeel van RAW vind ik dat je in Windows Verkenner geen kleine pictogrammetjes ziet maar een (in mijn geval Photoshop) icoon.

Kan dat ook anders? (Ik heb win7).

Ik gebruik voor bewerken Photoshop, voor archiveren en taggen Lightroom (de laatste is ook handig als je snel even wat bewerken wilt met een JPG, de 'recover' functie is handig)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:08

je kan er een DLL voor installeren, maar gebruik Bridge!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:09

Kan niets met Bridge, irritant programma ;)
Zal even googlen - tenzij iemand hier alles al heeft uitgezocht (die dll deed het hier onder vista in ieder geval niet)

Edit: gevonden, 10 dollar (jammer, niet gratis) en werkt perfect. Kan mijn CR2 bestanden nu in Windows Explorer bekijken :)
http://www.fastpictureviewer.com/codecs/
Laatst bijgewerkt door highwaykind op 25-07-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:10

magda_90 schreef:
xLoki schreef:
Ik kan het met photofiltre en gimp niet openen, en photoshop heb ik niet meer, dus kan ik nu de foto's gewoon weggooien? ;(

Paar pagina's terug staat dat het RAWbestanden bij ieder merk camera (Sony, Nikon etc.) anders heet. Bij mij (Sony) heet het dus ARW.

Adobe Lightroom (vooral de nieuwste) opent ieder RAW bestand.

Ik heb even op internet gezocht, adobe lightroom kost 300 euro. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:44

xLoki schreef:

NEF kan goed kloppen. RAW is slechts de verzamelnaam, ieder cameramerk heeft weer hun eigen raw-extensie. NEF is Nikon geloof ik?
Weggooien lijkt me niet nodig. Photofiltre en The Gimp kunnen idd niks met RAW-bestanden, maar er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:46

Myra schreef:
Wat ik dus wel onhandig (of in ieder geval onduidelijk) van alle Adobe programma's vind, is het exporteren naar een ander formaat.
Hoe kan ik mijn JPEG nu 800 pixels breed (of welk ander formaat dan ook) krijgen? Ik verklein nu altijd via iPhoto, maar die gaat er binnenkort uit omdat ik alles met Bridge wil doen..

Over welke Adobe software stel je je vraag precies?

Photoshop: Meerdere mogelijkheden. Verkleinen kan door middel van afbeelding -> afbeeldingsgrootte (image size), bestand -> automatisch -> afbeelding passend (fit image), bij meerdere foto's (bijvoorbeeld alle geopende bestanden of een hele map) geautomatiseerd door middel van de afbeeldingsprocessor (image processor). In Bridge heb je ook diezelfde image processor.

In Lightroom heb je volgens mij gewoon een export dialog: selecteer de foto's die je wil exporteren, en exporteer ze naar een bepaalde map, in een bepaald bestandsformaat, op een bepaald formaat.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:48

Nouks schreef:
xLoki schreef:

NEF kan goed kloppen. RAW is slechts de verzamelnaam, ieder cameramerk heeft weer hun eigen raw-extensie. NEF is Nikon geloof ik?
Weggooien lijkt me niet nodig. Photofiltre en The Gimp kunnen idd niks met RAW-bestanden, maar er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.

Ik heb geen bewerkingsprogramma's meegeleverd gekregen, en als ik het zo hoor kan je alleen maar met photoshop etc. raw openen? Want dat kost handen vol geld. ;(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:50

Bij nikon krijg je capture nx, heb je hem wel gewoon bij een fotografiezaak/site gekocht? Mss kun je het ergens downloaden via de nikonsite?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 25-07-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:53

capopjekop schreef:
Bij nikon krijg je capture nx, heb je hem wel gewoon bij een fotografiezaak/site gekocht?

Ja, bij de Dixon.
Mm, dat programma nog nooit gezien..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:54

Mmm oke, je kunt een proefversie downloaden iig. Bij mijn D50 kreeg ik het programma overigens niet, bij mijn D300 wel. Mss krijg je het niet bij elk model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:55

Toch eens ff checken of er niet toevallig wat cd'tjes bij je camera zaten dan... Daarbij lees je schijnbaar niet goed:

[***] schreef:
er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.

xLoki schreef:
als ik het zo hoor kan je alleen maar met photoshop etc. raw openen? Want dat kost handen vol geld. ;(

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:56

Ik heb de D60.
Maar kan ik de RAW-bestanden niet meer over zetten in JPEG?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:25

...Daarvoor heb je dus wel software nodig......

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:35

Nouks schreef:
Toch eens ff checken of er niet toevallig wat cd'tjes bij je camera zaten dan... Daarbij lees je schijnbaar niet goed:

Nouks schreef:
er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.

xLoki schreef:
als ik het zo hoor kan je alleen maar met photoshop etc. raw openen? Want dat kost handen vol geld. ;(

RawTherapee is gratis en werkt best wel lekker. Soort free Lightroom.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:53

Bij mijn camera kreeg ik wel een cd-rom met de bijbehorende programma's.