Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
capopjekop schreef:Volgens mij ook met 7, maar het is sterk afhankelijk van welke camera je hebt. Globaal gezien: Als je Photoshop ouder is dan je camera heb je een update of een nieuwere versie van Photoshop nodig.Vanaf welke photoshop kun je raw openen? Ik kon voorheen met photoshop 7 geen raw (Nef) laden. Met CS2 heb ik het nog niet geprobeerd. Daarom ben ik van Raw afgestapt. Ik moest het bestand openen in een programma van nikon zelf, wat ik niet echt fijn vind werken en het is sloom.
xLoki schreef:Bij mij staan de foto's die ik in RAW heb geschoten als NEF bestand, klopt dat?
Ik kan het met photofiltre en gimp niet openen, en photoshop heb ik niet meer, dus kan ik nu de foto's gewoon weggooien?
HLPhoto schreef:capopjekop schreef:Volgens mij ook met 7, maar het is sterk afhankelijk van welke camera je hebt. Globaal gezien: Als je Photoshop ouder is dan je camera heb je een update of een nieuwere versie van Photoshop nodig.Vanaf welke photoshop kun je raw openen? Ik kon voorheen met photoshop 7 geen raw (Nef) laden. Met CS2 heb ik het nog niet geprobeerd. Daarom ben ik van Raw afgestapt. Ik moest het bestand openen in een programma van nikon zelf, wat ik niet echt fijn vind werken en het is sloom.
Dus toch maar eens met cs2 proberen dan. 

magda_90 schreef:xLoki schreef:Bij mij staan de foto's die ik in RAW heb geschoten als NEF bestand, klopt dat?
Ik kan het met photofiltre en gimp niet openen, en photoshop heb ik niet meer, dus kan ik nu de foto's gewoon weggooien?
Paar pagina's terug staat dat het RAWbestanden bij ieder merk camera (Sony, Nikon etc.) anders heet. Bij mij (Sony) heet het dus ARW.
Adobe Lightroom (vooral de nieuwste) opent ieder RAW bestand.
xLoki schreef:Bij mij staan de foto's die ik in RAW heb geschoten als NEF bestand, klopt dat?
Myra schreef:Wat ik dus wel onhandig (of in ieder geval onduidelijk) van alle Adobe programma's vind, is het exporteren naar een ander formaat.
Hoe kan ik mijn JPEG nu 800 pixels breed (of welk ander formaat dan ook) krijgen? Ik verklein nu altijd via iPhoto, maar die gaat er binnenkort uit omdat ik alles met Bridge wil doen..
Nouks schreef:xLoki schreef:Bij mij staan de foto's die ik in RAW heb geschoten als NEF bestand, klopt dat?
NEF kan goed kloppen. RAW is slechts de verzamelnaam, ieder cameramerk heeft weer hun eigen raw-extensie. NEF is Nikon geloof ik?
Weggooien lijkt me niet nodig. Photofiltre en The Gimp kunnen idd niks met RAW-bestanden, maar er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.
[***] schreef:er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.
xLoki schreef:als ik het zo hoor kan je alleen maar met photoshop etc. raw openen? Want dat kost handen vol geld.
Nouks schreef:Toch eens ff checken of er niet toevallig wat cd'tjes bij je camera zaten dan... Daarbij lees je schijnbaar niet goed:Nouks schreef:er zijn vele andere programma's die wél met RAW-bestanden overweg kunnen. Waarschijnlijk is er bij je camera wel wat meegeleverd, en anders zou je eens kunnen googelen op "free raw software" of iets dergelijks.xLoki schreef:als ik het zo hoor kan je alleen maar met photoshop etc. raw openen? Want dat kost handen vol geld.