[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:57

Moet je het niet aflakken met iets??

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:04

LeonieL schreef:
Moet je het niet aflakken met iets??

Ja, dat denk ik dus ook. Maar ik weet niet wat....

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:22

Heeft er hier iemand ervaring met de schildersdoeken van de Action? Voor gebruik met acrylverf?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:48

De tip die ik vorige week van een kunstenares kreeg: Kijk of je het bij de latten in kan drukken, als het ver meegeeft is het niets. en voordat je begint een laag verf erop zetten. (gesso is niet eens nodig, ook niet bij de actiondoeken.)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:34

Action doeken zijn van duidelijk mindere kwaliteit (dunner materiaal, minder strak opgespannen, meer oneffenheden), maar om te beginnen/oefenen wel lekker goedkoop.
Je zou ook naar canvas board of canvas panelen kunnen kijken, is ook iets goedkoper dan doek en door de stijfheid werkt dat wel fijn. (Hoewel je ook al linnen/katoenen doeken hebt voor een paar euro die wel van aardig goede kwaliteit zijn.)

Bij de meeste doeken zit er al universele gesso overheen als je ze koopt, en ik dacht dat dat ook echt nodig was omdat de verf anders niet goed hecht of zo?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:05

@rhanasasha: Bak je het na het schilderwerk af in de oven? En heb je een dure kwaliteit verf die vaatwasmachinebesetendig is of goedkope? Want die zul je gewoon met de hand moeten afwassen.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:57

Nog één keer een vraag die hier vast al (een aantal keer?) voorbij is gekomen, ik vind hem niet meer terug:
Hoe sturen jullie je tekeningen op? Voorheen kocht ik gewoon A3 enveloppen maar die verkopen ze hier dus niet meer. Oprollen in een kokertje lijkt me belachelijk zonde, en vooral met pastel kan daar heel veel misgaan. Dus. Wat doen jullie?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:57

Ik verstuur ze meestal tussen twee hele dikke platen karton die ik op elkaar tape met de tekening ertussen in een inschuifmapje. Om het hele pakket nog een plastic zak tapen zodat het zeker weten droog blijft. :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:47

Dat is wel heel slim. Waar haal je dat karton vandaan?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:03

Ik sprokkel het meestal bij elkaar van dikke kartonnen dozen en dergelijke. :+

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:38

Elanor schreef:
Ik verstuur ze meestal tussen twee hele dikke platen karton die ik op elkaar tape met de tekening ertussen in een inschuifmapje. Om het hele pakket nog een plastic zak tapen zodat het zeker weten droog blijft. :)

Hier hetzelfde. Ik koop grote stukken karton bij de hobbywinkel hier.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:33

Ik deed ook hetzelfde, maar haalde altijd kartonnen dozen bij de supermarkt weg die ik vervolgens op maat sneed. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:33

Ik heb een vraag voor de Mi-teints gebruikers. Is dit papier ook ergens A1 formaat te krijgen?

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:44

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:18

Een ezel vraagje!

Wat voor ezels zijn geschikt voor het werken met acryl/olieverf? Een driepoot is makkelijk op te bergen, maar lijkt me weinig stabiliteit hebben? Of een meer professionele die echt een raamwerk achter het doek heeft (weet t niet anders uit te leggen), en wat is dan fijner, met of zonder schuif aan de bovenkant om het doek vast te klemmen? Laatste optie is een tafelezel, is dat wat?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:43

Kwestie van smaak en hoeveel je wilt uitgeven. Een lichtgewicht veldezel die je uit moet vouwen kan handig zijn als je in de zomer lekker buiten wilt gaan schilderen. Een zwaardere heeft in huis ook weer een decoratieve functie. De meeste ezels zijn met werken behoorlijk stabiel. Of je moet een hele wilde manier van schilderen hebben. :+
Duurdere ezels hebben vaak extra foefjes die handig zijn, maar met een goedkope krijg je ook veel voor elkaar.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:34

Ja het 'probleem' is dat ik in huis echt weinig ruimte heb, dus wat dat betreft zou een redelijk goede veldezel wel ideaal zijn, omdat ik die makkelijk kan opbergen. Maar ik had het idee, omdat ik bij de meeste veldezels zie dat het dragende stukje onder en het klemmetje boven maar zo smal zijn, als je dan een breed doek hebt (zeg bijv. 70 cm-1 meter) dan wordt dat toch heel instabiel? Of valt dat mee?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:44

Ik heb een grote ezel en een tafelezel, en beide zijn goed om mee te werken.

Mijn tafel ezel is in schuinte te verstellen en gaat tot 60cm hoog (als het doek hoger is haal je gewoon het dingetje er af boven en dan past het ook).

Ik geloof dat ik deze heb van Martin Brinkhuis:

Mabef Tafel-ezel - schuin verstelbaar - max. doekhoogte 60cm
CM14 per stuk € 37,50

Bij doeken boven de 100x100 cm ongeveer is de zwaardere grote ezel net wat handiger (past anders niet goed op tafel), maar daaronder kan ik prima op tafel werken.
Tafelezel is plat op te vouwen (of op een kast te dumpen), de grote neemt erg veel ruimte in.

Ik zou als ik jou was (en geen buitenschilder plannen had) dus gewoon een goedkope tafelezel kopen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:43

Ik heb een 'grote' ezel,Ik geloof 2,5 meter hoog, en behoorlijk zwaar, een beetje lomp is hij dus wel. Ik ben niet zo voorzichtig dus voor mij is dit het meest praktische, kan tegen een stootje. En voor de prijs maakt het weinig uit. Ik heb hem voor 40 euro zgan via marktplaats opgehaald. Momenteel staat hij inderdaad voornamelijk mooi te wezen op zolder :+ Aangezien ik voornamelijk aan mijn bureau werk. Aan de andere kant heb ik hem ook meer voor de 'heb' gekocht.. staat zo leuk :+

Vroeger had ik een zelfgemaakte tafelezel, vond ik echt prima werken. Vooral voor kleine werken en ik vind het prettiger om te kunnen zitten.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:30

mag ik hier ook even binnenvallen :o

ik ben zo langzamerhand het tekenen ook weer aan het oppakken (aquarelpotloden). Alleen nu stuit ik op een moeilijkheid; het inkleuren.
Hoe doen jullie dat precies? Ik probeerde het laatst bij een paard, maar het lukte niet helemaal. werken jullie met grote halen, of kleine streepjes? beginnen jullie met een 'hoofdkleur' en werken vervolgens verder? Ik heb echt geen flauw idee hoe ik eraan moet beginnen. Dus tips en info, of doorverwijzingen naar andere topics zijn van harte welkom :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:44

Ga je er ook overheen met water? :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:42

rebeltje schreef:
Ik heb een 'grote' ezel,Ik geloof 2,5 meter hoog, en behoorlijk zwaar, een beetje lomp is hij dus wel. Ik ben niet zo voorzichtig dus voor mij is dit het meest praktische, kan tegen een stootje. En voor de prijs maakt het weinig uit. Ik heb hem voor 40 euro zgan via marktplaats opgehaald. Momenteel staat hij inderdaad voornamelijk mooi te wezen op zolder :+ Aangezien ik voornamelijk aan mijn bureau werk. Aan de andere kant heb ik hem ook meer voor de 'heb' gekocht.. staat zo leuk :+

Vroeger had ik een zelfgemaakte tafelezel, vond ik echt prima werken. Vooral voor kleine werken en ik vind het prettiger om te kunnen zitten.

_O- Klik automatisch op dit topic zonder verder te lezen en kwam er pas bij de laatste zin achter dat ik in het tekentipstopic zat en dat het hier om die schildersezel ging...

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:27

Hahaha arme ezel die alleen maar op zolder mag staan :(:)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:01

:') zo kan je hem ook zien

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:57

Ik had ook een (ander) vraagje:

Hoe bepalen jullie het bedrag van je schilderij? Materiaalkosten, uurloon ? Houden jullie de uren dan bij ? Of bekijk je per schilderij hoe het gelukt is ? Zit er een verschil tussen een uitgewerkt schilderij of eentje waar je losser te werk bent gegaan?

Ik ben namelijk zelf gevraagd of ik een aantal schilderijen in een verpleegtehuis wil hangen en daar mogen vraagprijzen bij. Dat mocht iemand geintresseerd zijn dat ze weten hoeveel het moet kosten. Heb zelf echt geeeen idee. Moet ook een bedrag voor de verzekering opgeven. Vind het zelf een grote en vooral leuke ervaring, maar zou graag horen hoe jullie dat doen. :)