[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:48

Maartje1990 schreef:
Ben nu dus aan 't haken van een muts begonnen, zal 'n foto hier neer zetten zodra ik 'm af heb *gaat verder haken*

Moet je dan niet in het haaktoppic zitten ipv hier? :D :j

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:06

Dag dames,

Ik ben er ook weer een keer. Vraag me niet waar ik het druk mee heb, volgens mij met vanalles en dan denk ik achteraf weer "oh ja, ik moet nog eens even in het breitopic kijken".
Gisteren heb ik van mijn ouders/schoonouders/man een Addi click rondbreinaaldenset gekregen voor mijn verjaardag! Het is een erg handig setje, wel een hele investering als je het kopen moet, maar je kan er super mee vooruit op verschillende manieren. Ik ben er echt superblij mee, ik was toch al een fan van de Addi rondbreinaalden. Niet dat ik op dit moment iets aan het maken ben met een rondbreinaald, maar toch... Verder heb ik van man alvast een "sokkenpakketje" gekregen, bestaande uit een setje sokkennaaldjes, twee knotten wol (voor 2 paar sokken, de enthousiasteling) en het boekje "sokken van teen tot boord". Volgens de dame uit de breiwinkel waar ik mijn cursus volg, moet het mij lukken met dat boekje erbij. Steken opzetten lukte inderdaad, ik snap hoe ik rond moet breien met 5 naalden en dat was het eigenlijk. Zometeen ga ik er weer eens voor zitten.
Eigenlijk ben ik pas maandag jarig, maar man vond het sneu dat ik niet kon paardrijden door de vorst, vandaar dat hij het kadootje maar alvast gegeven heeft.

Die poncho vind ik wel ontzettend leuk gemaakt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:03

magriet schreef:
Maartje1990 schreef:
Ben nu dus aan 't haken van een muts begonnen, zal 'n foto hier neer zetten zodra ik 'm af heb *gaat verder haken*

is dat er ook??? ik zag hier ook wat gehaakte werktjes voorbij komen..

edit: ik heb 't gevonden, maar die haken voornamelijk poppetjes/knuffeltjes enzo :+ mag ik 'm ook hier neerzetten? komten namelijk nog een bijpassende gebreidde sjaal bij :j (toekomstplannen :') ) Ik weet alleen niet meer hoe ik steken op moet zetten, heb ik nu 1 keer samen met m'n tante gedaan, maar die woont hier zo'n 2 uur vandaan :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:04

Hee meiden,
Hier door drukte ook al weer een tijdje niet geweest. Wel druk aan het breien! Ben bezig met een breirol/deken van verschillende patroonblokken, paar sokken bezig en wil een hoes maken voor een kruik. Steken daarvan zijn wel opgezet, maar hij is nog te groot! Dus dat wordt opnieuw. Merk wel dat ik de laatste tijd veel op kleine naadjes heb gebreid. Vond de 5,5 nu hele grote poken!

Morgen mijn bamboe rondbreinaald halen voor de sokken. Ga zaterdag vliegen en wil in het vliegtuig ook breien. Ben benieuwd hoe dat bevalt tov de addi/drops rondbreinaalden. Die vind ik namelijk erg lekker breien!

Heb overigens ook een vraagje voor mijn moeder. Zij is momenteel met een 'gewone' trui bezig en loopt vast op het volgende (opmerking/vraag van mijn moeder vet gedrukt)
Schouder en hals
Op 20 cm hoogte va armsgat aan beide kanten elke 2e naald 1x 6 st en 3x 7 st afkanten.
Tegelijk, (daar gaat het om bij mij) de middelste 32 st afkanten en elke kant apart verder breien en aan de halskant elke 2e nld 1x 3st en 1x 2 st afkanten.

Moet ik gelijk  als ik ga minderen op die 20 cm hoogte ook die middelste beginnen af te kanten??

Ik hoop dat er iemand (patpen? ;)!!) mij antwoord kan geven!

Ga nu gauw slapen. Hoop dat ik morgen nog wat breitijd heb!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:12

Danseresje schreef:
Heb overigens ook een vraagje voor mijn moeder. Zij is momenteel met een 'gewone' trui bezig en loopt vast op het volgende (opmerking/vraag van mijn moeder vet gedrukt)
Schouder en hals
Op 20 cm hoogte va armsgat aan beide kanten elke 2e naald 1x 6 st en 3x 7 st afkanten.
Tegelijk, (daar gaat het om bij mij) de middelste 32 st afkanten en elke kant apart verder breien en aan de halskant elke 2e nld 1x 3st en 1x 2 st afkanten.

Moet ik gelijk  als ik ga minderen op die 20 cm hoogte ook die middelste beginnen af te kanten??

Ik hoop dat er iemand (patpen? ;)!!) mij antwoord kan geven!

Ga nu gauw slapen. Hoop dat ik morgen nog wat breitijd heb!

Ik heb iets meer info nodig ;).
Is het de rug die ze aan het breien is? En is de schouder "afgerond"?
Het aantal naalden klopt dan namelijk niet; de schouder heeft meer naalden nodig dan de hals zoals het is beschreven.
Zoals ik het nu lees (!) begint ze op 20 cm vanaf het armsgat met de schouderminderingen, en bij de volgende heengaande naald de halsmindering breien. Dan moet ze gelijk uitkomen qua naalden.

Maar ik ken het patroon niet hè! Is het een online patroon of uit een boekje?
Ik hoop dat je er toch iets aan hebt. Anders hoor/lees ik het wel :j

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:05

:D Tuurlijk het was ook maar een grapje dat je dan daar maar heen moest gaan

Danseresje

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:43

Hoi patpen,

Heb verder niets van het patroon. Weet ondertussen dat het het rugpand betreft met afgeronde schouder. Hoop dat je hier iets mee kan!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:34

Danseresje: ik denk dat ze het beste het patroon dan kan volgen. Dus op 20 cm de schouderminderingen (1x6 en 3x7) beginnen en tegelijk de middelste 32 st voor de hals (1x3 en 1x2) afkanten. Daarbij krijgt ze 4 naalden zonder halsminderingen tov de schouderminderingen maar er zal ongetwijfeld nog een boord op komen. Ik geef persoonlijk (!) altijd de voorkeur om maximaal 2 naalden verschil te hebben tussen schouder en hals maar het maakt voor het eindresultaat weinig verschil.
Heel eerlijk gezegd brei ik nooit een schouder in een trui/vest omdat ik het minder mooi vind om het netjes aan elkaar te krijgen :o. Ik brei de schouders altijd van binnen naar buiten samen. Dat kán wel bij een afgeronde schouder maar dan moet je met omslagen gaan werken......

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:19

Wat was ik gisteren blij met mijn capoorwarmers :)). Binnenbak is niet veel warmer natuurlijk dan buiten, zeker niet als de deuren openstaan :P. Op de een of andere manier vinden de paarden dit weer heerlijk dus voordat er een invalide ruiter op gaat, moeten ze eerst gelongeerd worden om iets rustiger te worden. Maar (mede) dankzij mijn zelfgebreide kniekousen en capoorwarmers had ik het lekker warm terwijl ik normaal koukleum 1e klas ben :brr:!!!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:44

magriet schreef:
Maartje1990 schreef:

Daar zit ik ook.. maar toch werd ik hier (door Patpen) sneller en beter weer op weg geholpen toen ik even vast liep met mijn haakwerk ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:54

Goeie zet dus patpen om ze te maken :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:59

Echt wel! Ze moesten wel lachen toen ze die "flappen" zagen maar uiteindelijk was ik degene die het laatste lachte omdat ik warme oren had :D. Bovendien: je ziet die dingen nauwelijks. En anders maar wel. Als het maar warm is!!!!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:01

patpen schreef:
Echt wel! Ze moesten wel lachen toen ze die "flappen" zagen maar uiteindelijk was ik degene die het laatste lachte omdat ik warme oren had :D. Bovendien: je ziet die dingen nauwelijks. En anders maar wel. Als het maar warm is!!!!

Ja toch... volgende winter is het een echte hit en rijd iedereen ermee ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:18

Mijn capoorwarmers zijn in dezelfde kleuren als mijn anorak dus steken ze nogal af. Zou je ze echter in het zwart breien, dan vallen ze echt niet op. Die dingen hebben alleen 1 nadeel: je hoort niet zo goed wat er gezegd wordt ;). Gisteren was dat niet zo'n probleem omdat ik privéles had maar met carrouselles zou het lastiger zijn (ik rij voorop).

Ik doe ook ff lekker OT mee ;). Mijn poncho is klaar! Nu is het wachten op het voorjaar :').
Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:09

Wat een super super SUPER gave poncho!!! :oo
Van Drops toch?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:10

DesireeK schreef:
Daar zit ik ook.. maar toch werd ik hier (door Patpen) sneller en beter weer op weg geholpen toen ik even vast liep met mijn haakwerk ;)

Komt omdat het haaktopic op amigurumi gericht is en niet op kleding ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:25

Krissis schreef:
Wat een super super SUPER gave poncho!!! :oo
Van Drops toch?

Yep, de nieuwe collectie. Mijn moeder heeft hem 1 rij langer gemaakt omdat ze dat mooier vond qua kleur :'). Alleen het garen is een drama!!! 1 rij = 1 bol. Alleen voor "oma's vierkantjes" heeft ze natuurlijk niet voor elk vierkantje een nieuwe bol gepakt :D. En ik wilde geen koortje bij de hals dus er zijn wat toeren extra gehaakt aan de bovenkant. Klant is koning _/-\o_

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:20

Gaaf Patpen! Moet toch ook eens leren haken :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:15

Wat een supergave poncho! En in prachtige kleuren! Ik kan wel een beetje haken, maar aan zulke projecten ga ik me niet begeven.
Ik ben al blij dat ik een beetje uit het boekje begrijp hoe ik m´n sok van teen tot boord moet breien, tot mijn verbazing gaat het aardig goed. Ik heb een proefsok gemaakt voor iemand met een kort voetje :D . Ik heb de teen gemaakt, een klein stukje recht en ben nu aan de hiel bezig, het gaan me immers alleen erom dat ik het principe sok snap voordat ik serieus aan een paar sokken begin :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:09

Vandaag eerst maar eens mijn broer zijn sokken te voorschijn gehaald! Nog (maar) 5 weken en dan moeten ze klaar zijn. Ik was nog steeds niet verder dan die 30 naalden boven het boord van de 1e kous. Nu heb ik mezelf een "verplicht" aantal naalden per dag opgelegd. Over 4 dagen moet de 1e klaar zijn, en ik heb mezelf 7 dagen gegeven voor de 2e kous. Moet te doen zijn!
Mijn moeder is gisteren ook begonnen met de sokken voor mijn vader. Héél lang geleden dat die sokken heeft gebreid want ze hangt constant aan de telefoon: hoe moet dit, hoe zit dat :P. En ze kon zo goed zelf sokken breien?? Naalden: had ze niet. Sokkenwol: had ze niet. Patroon: had ze niet. Uiteraard had ik alles al doorgegeven nav de sokken die ik heb gebreid wat aantal naalden betreft, wol heeft ze ook van mij gekregen, gisteren maar de naalden gebracht. Gelukkig wil ze verder niets van mij aannemen van advies ("ik heb vroeger zó veel kindersokjes gebreid") dat ze het verder lekker zelf mag uitzoeken ;). Kindersokjes en herensokken verschillen maar een héél klein beetje :+.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:16

Krissis schreef:
DesireeK schreef:

Komt omdat het haaktopic op amigurumi gericht is en niet op kleding ;)

Ja das waar.. maar ging over het lezen van een patroontekening dus dacht dat komt wel goed daar ;)

@patpen: de poncho is leuk geworden zeg :j en van mij mag het ook voorjaar worden hoor.. ik heb mijn gehaakte sjaal nu 2 keer om gehad.. vind ik wel weer genoeg ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:18

patpen schreef:
Vandaag eerst maar eens mijn broer zijn sokken te voorschijn gehaald! Nog (maar) 5 weken en dan moeten ze klaar zijn. Ik was nog steeds niet verder dan die 30 naalden boven het boord van de 1e kous. Nu heb ik mezelf een "verplicht" aantal naalden per dag opgelegd. Over 4 dagen moet de 1e klaar zijn, en ik heb mezelf 7 dagen gegeven voor de 2e kous. Moet te doen zijn!
Mijn moeder is gisteren ook begonnen met de sokken voor mijn vader. Héél lang geleden dat die sokken heeft gebreid want ze hangt constant aan de telefoon: hoe moet dit, hoe zit dat :P. En ze kon zo goed zelf sokken breien?? Naalden: had ze niet. Sokkenwol: had ze niet. Patroon: had ze niet. Uiteraard had ik alles al doorgegeven nav de sokken die ik heb gebreid wat aantal naalden betreft, wol heeft ze ook van mij gekregen, gisteren maar de naalden gebracht. Gelukkig wil ze verder niets van mij aannemen van advies ("ik heb vroeger zó veel kindersokjes gebreid") dat ze het verder lekker zelf mag uitzoeken ;). Kindersokjes en herensokken verschillen maar een héél klein beetje :+.

_O-

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:44

Ik heb vandaag al mijn "verplichte" aantal naalden gebreid, sterker nog: ik ben al bezig met die voor morgen :D.
Mijn moeder heeft vandaag nog maar 3x gebeld: hoe moet dat met die verstevigde hiel, hoe brei ik het hielkapje, heb je dat ook opgeschreven, waarom moet ik 2 st ribbel breien aan de zijkant van de hiel. En deze vind ik heel leuk: ik brei sokken op 5 naalden, zij is gewend aan 4 naalden. Mijn moeder heeft nu de 1e sok dus op die 3 pennen staan (4e om mee te breien). Volgens haar breit zij sneller, ondanks dat zij 4 st meer heeft, omdat zij minder hoeft te wisselen van breipen _O- :'). Ja, tuurlijk, daar komt het door......
Over dat opschrijven: elk patroon wat ik brei (sokken, trui, vest, ......) schrijf ik uit op ruitjespapier zodat ik altijd hetzelfde aantal naalden heb. Ik schrijf erbij welke naalden, maat, steken, meerderingen/minderingen, kortom: alles wat bij het patroon hoort. Maar het hielkapje schrijf ik NIET op; dat is gewoon een kwestie van alle steken opbreien aan de zijkanten. Nee, het gaat hoor met die sokken bij mijn moeder +:)+ :=

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:51

Mijn moeder is nog steeds in de veronderstelling dat je sokken breit op 4 pennen, maar ik kan me van mijn breiende oma's alleen maar "vierkantjes" herinneren, dat betekent dat ze er nog een vijfde pen bijhadden om te breien lijkt me! Ik schrijf ook altijd netjes alle naalden op die ik brei, bij truien e.d. ook. Heb je voor en achter altijd gelijk. En als ik het afheb zet ik alles op een a4 en doe het met de wikkel en een draadje van het garen netjes in een ordner. Sinds kort trouwens, voorheen deed ik dat ook allemaal niet, geleerd op breiles.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:52

Ik wist niet dat jonge mensen ook geintresseert waren in breien!
Ik dacht dat alleen oude oma's dat leuk vonden!
Maar jullie maken wel mooie creaties!!
Ik doe het niet na!! :)