[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:47

Ik vond nog wat stappen van een oude aquarel, maar ze zijn denk ik wel leuk om hier te plaatsen als uitleg voor maskeervloeistof. :j

Je kunt natuurlijk proberen om steeds heel netjes een bepaald stuk van je vel wit te laten, maar bij grote wassingen is het soms wel eens gemakkelijk als je daar even geen rekening mee hoeft te houden. Daarvoor is maskeervloeistof dus handig. :)

1: Met een oude kwast (maskeervloeistof ruïneert je kwasten, dus neem écht een oude!) breng je de maskeervloeistof aan op het deel van je werk waar je geen aquarel wilt hebben:

Afbeelding

2: Heel belangrijk: GOED laten drogen! Als je aan de gang gaat voordat het spul goed droog is, mengt de vloeistof zich met water en krijg je een ehhh.... puinhoop (ik ben erg ongeduldig dus spreek uit ervaring :+ ).

3: Schilder je achtergrond, waarbij je dus niet op de randjes hoeft te letten. Je ziet hier dat ik ook heb 'gespetterd' met de vloeistof om sterren te maken.

Afbeelding

4: Verf laten drogen en de maskeer"vloeistof" er af trekken/wrijven. :D

Afbeelding

5: Et voilá, een sterrenhemel en klaar om aan het paard te beginnen!

Afbeelding

lovey_ou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:05

Wauw! :D

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:15

Misschien een domme vraag, maar als je een voorbeeldfoto op A4 hebt, en je wil de tekening op A3 maken, hoe pas je je raster dan aan?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:20

horseees schreef:
Misschien een domme vraag, maar als je een voorbeeldfoto op A4 hebt, en je wil de tekening op A3 maken, hoe pas je je raster dan aan?

gwn evenveel vakjes maken :Y) ..

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:27

xxpinczowxx schreef:
horseees schreef:

gwn evenveel vakjes maken :Y) ..

Ja, fijn, maar ik bedoel de grootte. Nu zijn mijn vakjes 2cm op 2cm, hoeveel moet ik ze dan vergroten, dat bedoelde ik.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:40

Horseees: Tel hoeveel vakjes je hebt op je A4-tje. Meet hoe lang je A3-tje is, en deel dat door de hoeveelheid vakjes en ... de uitkomst is hoe lang elk vakje moet zijn. :) (Dat is toch wel een beetje basis-rekenen := ).

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:43

Elanor schreef:
Horseees: Tel hoeveel vakjes je hebt op je A4-tje. Meet hoe lang je A3-tje is, en deel dat door de hoeveelheid vakjes en ... de uitkomst is hoe lang elk vakje moet zijn. :) (Dat is toch wel een beetje basis-rekenen := ).

hiih basisrekenen := :=

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:45

Hoef ik te vermelden dat mijn wiskundige hersencellen vermist zijn? :+

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:57

Dan gebruik je een rekenmachine :')

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:05

_baxter_ schreef:
Dan gebruik je een rekenmachine :')

Ik bedoel het inzicht, zulke simpele dingen zie ik gewoonweg niet, en aangezien mijn rekenmachine niet praat, is bokt er :+

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:22

Oh zo :')

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:13

Waar haal je in vredesnaam velours?
Ben al verschillende sites afgegaan, maar nog steeds niets gevonden

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:19

nou. ik heb het gewoon bij maarten brinkhuis besteld :D

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:35

Oke, ik ga even googlen, bedankt :p

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:07

Vraagje voor degenen die schilderen met olieverf of acrylverf: Als ik wil beginnen met schilderen en dus wat materialen aan wil schaffen, hoeveel kleuren zou ik dan moeten kopen? Je kunt natuurlijk vanalles mengen maar ik zie veel setjes van bijvoorbeeld 6 kleuren, dat lijkt me wel erg weinig...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:35

Dit zijn de olieverf kleuren die ik gebruik. (Winsor Newton Artisan)
Wit is het snelst op dus daar heb ik de grootst mogelijke tube van (200ml), de rest heb ik in kleine tubetjes (37ml).

Voor dieren:
Wit
Zwart
Burnt Umber (warm donkerbruin)
French Ultramarine (donkerblauw)
Cerulan blue (lichtblauw)
Alizarin Crimson (donkerrood)
Yellow Ochre (licht bruin gelig)

Optioneel: Permanent blauwviolet (is donkerpaars, kan je ook zelf mengen, maar gebruik ik aardig veel bij donkere dieren dus is wel handig)

Voor Mensen :
Wit
Zwart
Burnt Sienna
Raw Umber of Burnt Umber (raw is koel, burnt warm, om huidskleur tint wat donkerder te maken)
Cadmium Orange
Yellow Ochre
Cadmium Yellow Medium
Permanent Rose

Landschap:
Als je lucht wilt schilderen heb je echt Cerulean blue (lichtblauw) nodig.
Bij gras is wat groentinten wel handig (of anders 2 blauwen en 2 gelen zodat je wat variatie hebt).

Ik heb dus aan zo'n 14 kleuren genoeg voor alles.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:21

Ah kijk, daar heb ik iets aan! Thanks! En kwasten en dergelijke? Zo'n setje van 12 ofzo, dat lijkt me wel genoeg toch?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:47

Ja, meer dan genoeg. Gewoon schoon houden (even zo'n zeepje kopen voor 1 of 2 euro of zo, kernzeep heet het geloof ik, dan blijven de kwasten lang goed).

Ik vind synthetish voor acryl het fijnst, synthetisch of marter voor olie.
(heb een pokkehekel aan varkenshaar, veel te grof en stijf en je blijft de penseelstreken erg goed zien).

Voor kwasten zou ik ze wel zeker bij een teken/schilderwinkel kopen - dat hoeft daar echt niet heel duur (gewoon zo'n beginnerssetje, ik ben geloof ik met system 2 setje van daler Rowley begonnen voor acryl, - die kwasten houden hun vorm na een tijdje niet meer zo goed, maar verder prima.)
Heb nu Van Beek huismerk kwasten marter en synthetisch, bevallen prima.
Voor olieverf Lasur kwasten zijn echt perfect om mooi onzichtbaar te vervagen (maar kan ook prima met wat oudere kwasten of een 'fluffy' nieuwe).

De echt goedkope kwasten van de xenos of zo haren enorm uit, dan ben je meer bezig met een pincet om dat weer uit de verf te trekken dan dat je aan het schilderen bent. Hopeloos.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:32

In principe kun je met wit, blauw, rood, geel en eventueel bruin alles maken. Wel de goede kleuren pakken dan (ultramarijn blauw, titaanwit, rood en geel weet ik niet meer precies).

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:00

@sammyvriend - niet helemaal mee eens. Je zou wel alle kleuren kunnen maken, maar lang niet voor elke kleur de goede tint.

Voor een echt miniem lijstje kleuren, ik heb lang alleen de volgende kleuren gehad:
Wit, Zwart, Burnt Umber, Alizarin Crimzon, Ultramarine blue, Yellow Ochre.
Kan je heel erg veel mee, maar ik zou bij witte dieren/lucht Cerulean blue toevoegen, en als je wat geligs/groenigs wilt zul je er een geel aan moeten toevoegen.

En voor bijvoorbeeld rood voor huidskleur werkt Alizarin Crimson bij mij totaal niet (en dat ligt vast aan mij want er zijn veel beroepskunstenaars die dit wel gebruiken). Ik moet echt een oranjige tint (sienna/orange) en wat rozer rood (permanent rose, maar andere roze-rood zou ook werken) hebben.

Zoals aan mijn lijstje wel te zien is heb je maar weinig kleuren nodig, maar je moet imo wel goed opletten welke kleur voor jou het beste werkt voor welk onderwerp.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:02

Hoi een hobby van mij is het beschilderen van glas, denk aan drinkglazen en waxinelichtjesdingetjes....
Nou gaat het er redelijk snel af, een keer te ruw afwassen.... En de afwasmachine kan je al helemaal vergeten...
Van te voren ontvet ik het met spriritus waardoor het wel beter blijft zitten, maar nog steeds niet goed genoeg.
Heeft iemand een idee of er een soort lak bestaat, die je voor schilderijen ook gebruikt?

Dankje :+

lovey_ou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:05

moet je het niet eerst op schuren? :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:29

Ik moet me ook aansluiten bij Highwaykind, wat betreft de hoeveelheid kleuren. In theorie kan je alle kleuren met rood, geel, blauw mengen, maar heb je wel een warm palet en een koud palet kleuren nodig, dus 2 roden, 2 blauwen en 2 gelen (namen zou ik even op moeten zoeken, volgens mij heb ik een cadmium rood, karmijn rood/Alz. Crimson, Utramarijn blauw, Cerulean blue, cadmium geel en citroen geel ) Daarbij wit, en mocht je verder willen kijken een gebrande siena/omber en oker.

Op www.schilderenenzo.nl hebben ze hier een aantal topics over waar de voorkeurspaletten van verschillende mensen staan :)

tanec_meisje

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:03

Dankje rebeltje! Was al eens eerder op die site van schilderenenzo geweest, ga eens wat topics napluizen daar :)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:02

lovey_ou schreef:
moet je het niet eerst op schuren? :)

Het glas? Nee, het is speciaal voor glas, dus ik neem aan van niet...