[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:31

Ik brei niet zo veel vandaag in de auto een sjaal afgemaakt
maar mijn vest op stal vergeten dus nu niks te breien
moet toch maar weer eens iets verzinnen
toch maar aan de sokken

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:13

Ja, ik moet ook verder met de sokken. Mijn broer is over 6 weken jarig en ik ben nog steeds niet verder dan die 30 naalden boven het boord. Of het gaat lukken???? Het breit wel gezellig, daar ligt het niet aan. Maar die quilt vind ik ook zo leuk. En morgen krijg ik nog meer mooie stofjes uit Australië (meegenomen door mijn broer). Wordt wel erg moeilijk om de sokken weer eens op te pakken maar het moet toch wel gebeuren wil ik ze op tijd af hebben :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:41

Ik moet eerst een nieuwe naald bestellen voor ik aan mijn muts kan beginnen, maar zelfs daar kan op nu de tijd niet voor vinden :+ zegt wel genoeg toch?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:09

Jongens wat is het koud kom net van stal het is gewoon lekker een warme laptop op schoot
ik heb witte bollen liggen maar ik twijfel wat het moet worden
misschien met nog wat endere kleuren beenwarmers voor de kou heeft iemand daar een patroon voor

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:30

Waterkoud! Lekker hoor als je op de bank thuis zit ;). Zolang het maar bij droge vorst blijft, vind ik het prima :)).
Misschien heb je hier wat aan: http://www.garnstudio.com/lang/nl/search.php. Bij Drops hebben ze meerdere patronen voor beenwarmers.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:48

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:29

Maartje_M schreef:
Heeft iemand ervaring met deze naalden: http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/addi-click.asp ?
Zit er over te denken dit te kopen in plaats van steeds een losse naald bij te kopen, maar aangezien het geen kleine uitgave is, ben ik op zoek naar ervaringen ;)

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee maar ik heb er vaker naar gekeken omdat het mij een ideaal systeem lijkt. Er zijn echter goedkopere winkels! Hetzelfde systeem en merk maar een vriendelijkere prijs ;). De recensies van anderen zijn goed, er zit een levenslange garantie op, merk is vertrouwd. Wat zou er mis mee kunnen zijn???
http://monilana.nl/addi-naalden/4844-ad ... basic.html
http://www.wolhalla.nl/page:69_addi_cli ... _set_basic
http://www.ebay.nl/itm/ADDI-CLICK-BASIC ... 4cfdd912db

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:49

Zie je wel dat ik het hier moest vragen ;) Dank je voor de tip patpen, ik ga de links eens bekijken!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:36

Ik weet altijd koopjes te vinden :D. Omdat ik er ook al eens naar gekeken heb, wist ik dat ze er ook goedkoper zijn dan bij de hobbydoos ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:03

nu sloffen of een soort sokken aan het breien
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 42&lang=nl
begrijp het patroon alleen niet
Brei advies graag
(VOET: Hou nu de eerste 9-11-11 st op de nld, zet de overgebleven 27-27-29 st op een hulpdraad. Ga verder met boordsteek heen en weer over de 9-11-11 st op de nld – zet TEGELIJKERTIJD in de 1e nld 1 nieuwe st op aan iedere kant (kant st) = 11-13-13 st. Kant als er 7-8.5-10 cm gebreid is 1 kant st af aan iedere kant = 9-11-11 st.) :D dit gaat goed
Maar dit snap ik dus eigenlijk niet
Zet dan de st van de hulpdraad terug op de nld en neem 12-14-16 st op aan iedere kant van het middelste deel (neem st op naast de kant st) = 60-66-72 st op de nld. MEET NU HET WERK VANAF HIER. Plaats 1 markeerder middenvoor voor de teen en 1 markeerder middenachter op de hiel. Ga 2 cm verder in de rondte met boordsteek als hiervoor. Brei het werk nu af in tricotst – brei TEGELIJKERTIJD 2 st r samen aan iedere kant van elke markeerder om de nld (= 4 st geminderd per nld) ga verder met minderen tot het tricotst deel 3-3-4 cm meet – kant dan alle st af. Naai de naad midden onder de voet samen in de buitenste st om een dikke naad te voorkomen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:38

Moni Lana is vooral interessant, daar betaal je ook nog eens geen verzendkosten. Iemand ervaring met deze shop?

Leuke sokken! Met het patroon ga ik je niet helpen, dat laat ik over aan de echte experts ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:55

Lekker is dat snap niet zo goed hoe de heil zit
beetje vreemd patroon }:0

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:27

Maartje_M schreef:
Moni Lana is vooral interessant, daar betaal je ook nog eens geen verzendkosten. Iemand ervaring met deze shop?

Leuke sokken! Met het patroon ga ik je niet helpen, dat laat ik over aan de echte experts ;)

Moni Lana is +:)+. Ik heb er al vaker besteld en altijd zeer tevreden!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:11

GittekeZ1 schreef:
nu sloffen of een soort sokken aan het breien
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 42&lang=nl
begrijp het patroon alleen niet
Brei advies graag
(VOET: Hou nu de eerste 9-11-11 st op de nld, zet de overgebleven 27-27-29 st op een hulpdraad. Ga verder met boordsteek heen en weer over de 9-11-11 st op de nld – zet TEGELIJKERTIJD in de 1e nld 1 nieuwe st op aan iedere kant (kant st) = 11-13-13 st. Kant als er 7-8.5-10 cm gebreid is 1 kant st af aan iedere kant = 9-11-11 st.) :D dit gaat goed
Maar dit snap ik dus eigenlijk niet
Zet dan de st van de hulpdraad terug op de nld en neem 12-14-16 st op aan iedere kant van het middelste deel (neem st op naast de kant st) = 60-66-72 st op de nld. MEET NU HET WERK VANAF HIER. Plaats 1 markeerder middenvoor voor de teen en 1 markeerder middenachter op de hiel. Ga 2 cm verder in de rondte met boordsteek als hiervoor. Brei het werk nu af in tricotst – brei TEGELIJKERTIJD 2 st r samen aan iedere kant van elke markeerder om de nld (= 4 st geminderd per nld) ga verder met minderen tot het tricotst deel 3-3-4 cm meet – kant dan alle st af. Naai de naad midden onder de voet samen in de buitenste st om een dikke naad te voorkomen.

Ik begrijp het wel :o. Héél lastig om makkelijk uit te leggen maar ik doe mijn best! Dit is geen standaard sokken patroon....
Je hebt het been/pijp gebreid in boordsteek tot 10 cm. Nu ga je de voet breien met de eerste 9-11-11 steken (de rest laat je gewoon op de pen staan maar doe je niets mee) en zet 2 kantsteken op. Boord breien over 7-8.5-10 cm en de kantsteken weer afkanten. Van dat voetstuk neem je aan beide kanten 12-14-16 (resp 22-26-30 naalden) steken op IN de kantsteek. Het mooiste is om de laatste resp eerste steek als lus op te nemen en gedraaid recht te breien om gaatjes te voorkomen.
Markeerders plaatsen en 2 cm boordsteek breien, dan verder in tricot.
Minderingen: vóór de markeerder samenbreien (brei tot 3 steken, 2 samen, de laatste steek breien), ná de markeerder overhalen (1 recht, 1 afhalen, 1 recht, afgehaalde over steek halen) om de naald. Dit herhaal je tot het tricotdeel 3-3-4 cm meet, NIET afkanten maar de steken aan elkaar mazen. Door het mazen heb je geen naad onder je voet ;).

Ik hoop dat het wat duidelijker is, anders roep je maar :j.

Edit: zag nu staan dat je niet begreep hoe de hiel zit :P. Dat komt omdat er geen hiel gebreid is! Normaal gesproken brei je over naald 1 en 4 de hiel. Bij dit patroon is er voor gekozen om een "voetflap" te breien ipv een hielflap en alleen over naald 1. Als je goed naar het 1e plaatje kijkt, zie je de opgenomen steken heel goed. Deze breister heeft geen lus opgenomen en zie je dus ook een gaatje zitten ;). Op de 2e foto kun je zien dat de steken bij deze sokken door hun gemaasd zijn en niet zoals in het patroon staat: afkanten en tegen elkaar aan zetten in de kantsteek (of zoiets dergelijks) want er is bij hun geen naad te zien dus moet het wel gemaasd zijn!
Laatst bijgewerkt door patpen op 30-01-12 23:22, in het totaal 3 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:19

Wat leuk dit topic :D Ik zag hem en dacht gelijk; naalden en draad pakken en een nieuwe sjaal maken! :D Had vorig jaar een cirkelsjaal gemaakt, heel simpel met een ribbelsteek. Maar nu gaan we voor eentje met een boordpatroon :D

Alleen, weten jullie hoeveel opzetsteken voor een goede cirkelsjaal nodig zijn? Dat ie lekker breed wordt?
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 30-01-12 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:20

Welkom Nicky!

Nicky: dat ligt aan de naalddikte en het garen. Er is geen standaard voor om bijvoorbeeld bij naalden 5 30 steken (of zo) op te zetten. Kijk eens op het wikkel hoeveel steken je nodig hebt voor 10 cm. Kijk dan hoe breed je de sjaal wilt hebben, zet het benodigde aantal ONEVEN steken op en breien maar in boordsteek :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:28

Uhm ik heb een maat 10 naald. En wol is niet heel dik, niet heel dun. Heb er verder niet heel verstand van, ik weet alleen hoe ik moet breien haha :P Wikkel heb ik niet meer...
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 30-01-12 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:33

Uh, lastig! Rechte naald 10 of een rondbreinaald? Het is een kwestie van een proeflapje breien om te kijken hoeveel steken je nodig hebt voor 10 cm breedte.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:49

Uh wat is het verschil? :+

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:57

Gezellie Nicky Welkom :)

Afbeelding zo zien rondbreinaalden er uit.. je kan er zoals het woord al zegt rond mee breien.. dus dat je geen naad in je werk hebt..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:58

Ik heb gewoon 2 ouderwetse losse breipennen :) Maar ik zie nu dat mijn wol niet zo fijn is voor een sjaal. Ik ga morgen even langs de wolwinkel dikkere halen denk ik!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:05

Ik meld me ook weer... paar weken niet gebreid ivm tentamenweek. Heb vandaag gezellig met huisgenootje en vriendin van haar beneden zitten breien en haken. Zaten we daar met z'n 3e, ik breiden, zij haken. Kopje thee... koekjes... voelde echt een oud vrouwtje even :Y) Maar die vriendin heeft écht een hele gave en goede muts gehaakt! Met hele dikke wol enzo ook, wil ik ook leren want die had ze in 4 uurtjes af zei ze!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:51

Patpen ik denk dat ik het begrijp ga er vanavond voor zitten en misschien heb ik er dan 1 af zonder de bord maar dat komt nog wel
Alvast super bedankt ik maar kijken naar die hiel maar je hbt gelijk
die is er niet normaal in gebreid :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:15

Ben nu dus aan 't haken van een muts begonnen, zal 'n foto hier neer zetten zodra ik 'm af heb *gaat verder haken*

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:14

Leuk Maartje1990... Gezellig toch zo'n "ouwe wijven" clubje :))
Haken kan inderdaad heel snel gaan.. er zijn veel leuke modellen te vinden om te haken..
Ben benieuwd naar het resultaat :j