Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pony_whisper schreef:hoe teken je mooie levendige ogen? tips zijn welkom!
Amina22 schreef:pony_whisper schreef:hoe teken je mooie levendige ogen? tips zijn welkom!
probeer er diepgang in te krijgen. een oog is niet vlak, maar bol.
ik weet niet of je het voor paarden of mensen bedoelt, maar bij mensen valt er bijna altijd licht op dat je mooi kan weergeven om het realistischer te maken. met paardenogen heb ik niet zoveel ervaring![]()
maar bij mensen en paarden zie je bijna altijd waar ze naar kijken, teken de iris dus ook, zelfs al zie je het niet als je iets natekent. je ziet waar het paard naar kijkt, probeer dit dan ook duidelijk over te brengen op je tekening.
probeer er 1 mooi geheel van te maken, met zo min mogelijk strepen.
bij mensen moet je de stralenkrans ook niet in allemaal streepjes tekenen, dat ziet er niet realistisch uit.
belangrijk is dat als je natekent, je heel goed kijkt naar het oog, en op jouw tekening donkerder tekent als het op de foto donker is en lichter als het op de foto lichter is. het kan ook gemakkelijk zijn als je je foto omdraait, en alleen tekent op kleur en textuur en niet op 'ik moet hier nu een oog gaan tekenen o nee dit gaat niet gaan'![]()
iedereen kan tekenen, het is immers niets anders dan lijntjes zetten![]()
veel oefenen! probeer anders eens op een blad allemaal ogen naast elkaar te tekenen, experimenteer wat om te zien wat het er het meest realistisch uitziet. kijk veel naar foto's van ogen, of naar tekeningen en vraag je af waaròm het er 'echt' uitziet (ook al is het echt) wat maakt een oog een oog? wat maakt dat je ziet waar het oog naar kijkt?
oefenen oefenen oefenen en oefenen![]()
bedenk dat tekenen vooral kijken is.
licorne schreef:Heeft er iemand voor dit blondje (dat al 20 jaar met een beamer werkt om de verhoudingen mooi vanaf de foto op 'n tekenvel te projecteren, over te trekken en dan te gaan inkleuren) een tutorial voor hoe je in godsnaam met een raster werkt?
Ik kan best 'n leuk potje hobbymatig tekenen maar hoe je van een foto via een raster naar de juiste verhoudingen komt, geen idee, volgens mij mis ik ergens een afslag. Wie heeft uitleg, liefst met plaatjes? Die beamer doet trouw dienst hoor, werkt echt perfect, maar ik wil gewoon graag bijleren
Elanor schreef:Suzz14 schreef:Waar koop je een doezelaar? Hier zijn ze nergens te verkrijgen lijkt wel!
Ik heb de mijne bij de V&D gehaald.Maar mijn lokale kunstwinkel heeft ze ook gewoon hoor.
Vacht is veel laagjes over elkaar doen, ik gebruik daar altijd verschillende hardheden door elkaar voor.