[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:54

hoe teken je mooie levendige ogen? tips zijn welkom!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:01

pony_whisper schreef:

probeer er diepgang in te krijgen. een oog is niet vlak, maar bol.
ik weet niet of je het voor paarden of mensen bedoelt, maar bij mensen valt er bijna altijd licht op dat je mooi kan weergeven om het realistischer te maken. met paardenogen heb ik niet zoveel ervaring :)
maar bij mensen en paarden zie je bijna altijd waar ze naar kijken, teken de iris dus ook, zelfs al zie je het niet als je iets natekent. je ziet waar het paard naar kijkt, probeer dit dan ook duidelijk over te brengen op je tekening.
probeer er 1 mooi geheel van te maken, met zo min mogelijk strepen.
bij mensen moet je de stralenkrans ook niet in allemaal streepjes tekenen, dat ziet er niet realistisch uit.
belangrijk is dat als je natekent, je heel goed kijkt naar het oog, en op jouw tekening donkerder tekent als het op de foto donker is en lichter als het op de foto lichter is. het kan ook gemakkelijk zijn als je je foto omdraait, en alleen tekent op kleur en textuur en niet op 'ik moet hier nu een oog gaan tekenen o nee dit gaat niet gaan' ;)
iedereen kan tekenen, het is immers niets anders dan lijntjes zetten :j
veel oefenen! probeer anders eens op een blad allemaal ogen naast elkaar te tekenen, experimenteer wat om te zien wat het er het meest realistisch uitziet. kijk veel naar foto's van ogen, of naar tekeningen en vraag je af waaròm het er 'echt' uitziet (ook al is het echt :P ) wat maakt een oog een oog? wat maakt dat je ziet waar het oog naar kijkt?
oefenen oefenen oefenen en oefenen :')
bedenk dat tekenen vooral kijken is.

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:05

Amina22 schreef:
pony_whisper schreef:

probeer er diepgang in te krijgen. een oog is niet vlak, maar bol.
ik weet niet of je het voor paarden of mensen bedoelt, maar bij mensen valt er bijna altijd licht op dat je mooi kan weergeven om het realistischer te maken. met paardenogen heb ik niet zoveel ervaring :)
maar bij mensen en paarden zie je bijna altijd waar ze naar kijken, teken de iris dus ook, zelfs al zie je het niet als je iets natekent. je ziet waar het paard naar kijkt, probeer dit dan ook duidelijk over te brengen op je tekening.
probeer er 1 mooi geheel van te maken, met zo min mogelijk strepen.
bij mensen moet je de stralenkrans ook niet in allemaal streepjes tekenen, dat ziet er niet realistisch uit.
belangrijk is dat als je natekent, je heel goed kijkt naar het oog, en op jouw tekening donkerder tekent als het op de foto donker is en lichter als het op de foto lichter is. het kan ook gemakkelijk zijn als je je foto omdraait, en alleen tekent op kleur en textuur en niet op 'ik moet hier nu een oog gaan tekenen o nee dit gaat niet gaan' ;)

iedereen kan tekenen, het is immers niets anders dan lijntjes zetten :j
veel oefenen! probeer anders eens op een blad allemaal ogen naast elkaar te tekenen, experimenteer wat om te zien wat het er het meest realistisch uitziet. kijk veel naar foto's van ogen, of naar tekeningen en vraag je af waaròm het er 'echt' uitziet (ook al is het echt :P ) wat maakt een oog een oog? wat maakt dat je ziet waar het oog naar kijkt?
oefenen oefenen oefenen en oefenen :')
bedenk dat tekenen vooral kijken is.

Dankje :) ik ga gelijk oefenen :D

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:06

Heeft er iemand voor dit blondje (dat al 20 jaar met een beamer werkt om de verhoudingen mooi vanaf de foto op 'n tekenvel te projecteren, over te trekken en dan te gaan inkleuren) een tutorial voor hoe je in godsnaam met een raster werkt?
Ik kan best 'n leuk potje hobbymatig tekenen maar hoe je van een foto via een raster naar de juiste verhoudingen komt, geen idee, volgens mij mis ik ergens een afslag. Wie heeft uitleg, liefst met plaatjes? Die beamer doet trouw dienst hoor, werkt echt perfect, maar ik wil gewoon graag bijleren :j

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:56

licorne schreef:
Heeft er iemand voor dit blondje (dat al 20 jaar met een beamer werkt om de verhoudingen mooi vanaf de foto op 'n tekenvel te projecteren, over te trekken en dan te gaan inkleuren) een tutorial voor hoe je in godsnaam met een raster werkt?
Ik kan best 'n leuk potje hobbymatig tekenen maar hoe je van een foto via een raster naar de juiste verhoudingen komt, geen idee, volgens mij mis ik ergens een afslag. Wie heeft uitleg, liefst met plaatjes? Die beamer doet trouw dienst hoor, werkt echt perfect, maar ik wil gewoon graag bijleren :j

ik lees mee van hoe je met een raster werkt snap ik ook niks van!!

highwaykind

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:19

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:40

Dank +:)+

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:37

highwaykind +:)+

hier ben ik alweer O:)

maar nog even een vraag: op wat voor soort papier kun je het best met houtskool tekenen? geld dat dan ook voor pastel?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:01

:) :D

Pastel : Canson MiTeintes (gladde kant) of velours.

Houtskool idem maar wat fijner (als in minder grof) papier werkt ook goed. zelfde papier als ik voor grafiet heb wil ook goed (wil met pastel voor geen meter).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:43

weet iemand hoe je je tekening er 'levendiger', expressiever laat uitzien? vaak zijn mijn tekeningen nogal vlak. Ik zou er graag meer diepgang in krijgen. iemand tips?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:45

@Amina22 - meer contrast erin brengen. Het donkere echt donker, het lichte echt licht. (Makkelijker uit te leggen als je een voorbeeld tekening hebt?)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:03

highwaykind schreef:
@Amina22 - meer contrast erin brengen. Het donkere echt donker, het lichte echt licht. (Makkelijker uit te leggen als je een voorbeeld tekening hebt?)

uhm hoe voeg je een foto toe :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:14

Afbeelding
dit is wel nagetekend van een héél klein fotootje, ik wou vooral zorgen dat hij herkenbaar was :P
maar het is zo vlak vind ik, hoe kan ik zorgen dat het er wat levendiger uitziet?
(niet letten op rechterhand, compleet mislukt haha en tekst op achtergrond staat in spiegelbeeld door camera, moet tekst zijn van My Way - Sid Vicious, maar dat doet er niet toe haha :o )

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:46

Beetje lastig zonder de referentie foto ernaast, maar wat meer schaduw geeft al wat meer diepte.
Lijf wat meer schaduw - kijken waar de spieren lopen. De broek is egaal grijs nu - daar zitten altijd wat vouwen etc in.
Highlights wit laten (kan ook met gum) de rest lichtgrijs of donkerder.
Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:00

ok, bedankt :D

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:14

iemand een handige tip om de lippen van het paard rond er uit te laten zien? krijg altijd alleen maar een donkere streep |o heb vaak geprobeerd door er een lichte rand omheen te doen maar dat ziet der niet uit zegmaar 8)7 dus wie o wie kan mij helpen? *\o/*

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:44

@daphnenatas: Probeer ook rond de mond (de lippen zegmaar) schaduw te gebruiken.
Net als hier: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6MG4G48S.jpg

Weten jullie wat voor een achtergrond ik het beste kan gebruiken bij deze tekening? Ik zelf dacht aan iets van blauw (of mischien groen?) om zo nog wat extra contrast toe te voegen.
Afbeelding
Ik ben nog niet klaar met deze tekening maar het is wel goed om er alvast over na te denken welke achtergrond ik wil gebruiken. :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:42

wil je een effen achtergrond? dan zou ik ook gaan voor blauw! of misschien soort van groen-blauw, :p
paars moet ook wel nog gaan, maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:06

Waar koop je een doezelaar? Hier zijn ze nergens te verkrijgen lijkt wel! En welk potlood moet je gebruiken
als je een vacht wil maken, zomervacht...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:14

Suzz14 schreef:
Waar koop je een doezelaar? Hier zijn ze nergens te verkrijgen lijkt wel!

Ik heb de mijne bij de V&D gehaald. :+ Maar mijn lokale kunstwinkel heeft ze ook gewoon hoor. :j

Vacht is veel laagjes over elkaar doen, ik gebruik daar altijd verschillende hardheden door elkaar voor. :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:14

Elanor schreef:
Suzz14 schreef:
Waar koop je een doezelaar? Hier zijn ze nergens te verkrijgen lijkt wel!

Ik heb de mijne bij de V&D gehaald. :+ Maar mijn lokale kunstwinkel heeft ze ook gewoon hoor. :j

Vacht is veel laagjes over elkaar doen, ik gebruik daar altijd verschillende hardheden door elkaar voor. :)

Ah jaa.
Maarvbij de v&d hier kon ik ze nergens vinden :(
Verder ken ik hiee niet echt van die andere winkeltjes...

Verschillende hardheden, ook voor een zomervacht :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:26

Hee,
Ik ben bezig met een tekening van mijn paardje. dit is de eerste keer dat ik een foto van een paard na teken. maar het klopt niet helemaal! Ik wil hem gaan ververven uit eindelijk denk ik! :) Ik kan geen WIP openen omdat ik niet genoeg stappen heb vast gelegd.
De tekening:
Afbeelding

De foto door Anouk Lubbers:
Afbeelding

Wie kan en wil mij helpen!?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:35

@alou: die mond zit scheef;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:13

@xxpinczowxx, dat heb ik al veranderd het hoofd moet ook wat naar rechts!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:21