[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:04

Dat is een lastige omdat er heel veel variaties op zijn.

Ik ken hem (uit patronen) trouwens ook onder de naam fan stitch

Dit is een kortere video tutorial:

En laat het verschil (of juist niet... ligt aan de mening van de designer lol) zien tussen een fan en shell stitch

En dit is een foto tutorial
http://crochet.about.com/od/learntocrochet/tp/how-to-crochet-a-shell-stitch.htm
tutorial gaat verder op pagina 2 en 3, even doorklikken dus

Meestal staat in het patroon wel of je met hdc/dc of trc werkt, en hoeveel er per fan of shell gebruikt worden...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:38

Hey dames, even een snelle vraag.
Ik wilde voor mijn schoonmoeder met artrose Clover naalden kopen voor kerst, zij haakt heel veel.
Maar nu zag ik twee soorten staan? De 'soft touch' en de 'amour'. Welke gebruiken jullie, welke raden jullie aan?

Edit: en waar kan ik ze dan het goedkoopst online bestellen? ;)

Caira

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:49

ik ben zo stom geweest om een foto van een door mij gehaakte muts op MP te zetten, dus nu heb ik nog 5 aanvragen...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:15

@Caira :')
Erg herkenbaar, ik heb altijd de neiging om mijn slinky hondjes buiten beeld te houden want het komt regelmatig voor dat ik anders een hele maand alleen maar slinkies zit te haken en geloof me... dan wordt hij een stuk minder leuk, heb dus een haat-liefde verhouding met dat patroon want ik ken het wel helemaal uit mijn hoofd dus is weer makkelijk even een paar onderdelen tussendoor te doen als ik 'even wat anders' wil tijdens een ander project.

Sofy: ik gebruik de clovers softtouch, ik heb de amours nog nooit geprobeerd en ben tevreden met de softtouch.

Maar wat ik begrijp is het verschil dat hij rond is, waarbij de softtouch plat/ovaal is.
Of dat echt zoveel verschil maakt weet ik niet, voor mij is het het belangrijkst dat het punt waar je je duim op zet breed is en dat gedeelte is bij beide soorten naalden volgens mij gelijk... voor zover ik vanaf het plaatje kan zien.
Als ik de standaard naalden gebruik moet ik de naald teveel klemmen om vast te houden, daardoor krijg ik op den duur dus zere vingers.

Verder heb ik ook nog een ergonomische van Knit Pro (volgens mij... staat geen merkje op lol)
http://www.hobbygigant.nl/haaknaald-knit-pro-wave-softgrip-4-5-mm.html
alleen is de mijne dus zwart en met een goudkleurige naald.
Deze heeft softgrip, het hele zwarte gedeelte dus en niet alleen hetgene onder je duim (zoals bij clover softtouch), op zich werk ik ermee als ik een 4.0 nodig heb omdat ik geen andere heb maar ik vind de clover fijner werken ondanks dat ze beide dus dezelfde vorm hebben, de softgrip voelt een beetje 'kleverig' aan vind ik, maar het belangrijkste vind ik dat de punt van de naald puntig is, en bij die van clover is de punt wat afgeronder.
Door het puntige pak ik niet altijd alle draadjes op met de naald maar mis ik er 1 van de 3/4 wat het een beetje irritant maakt.

Mijn 5.0 is een prym (standaard metaal dus), doordat de naalden groter worden met de maat is deze wel breed genoeg voor mijn duim, echter ik wil deze nog wel altijd vervangen voor een clover want hoe groter de naald hoe zwaarder het ook in de hand wordt.

Heel veel prijsverschil tussen de verschillende webwinkels die clovers in het assortiment hebben is er volgens mij niet, ze moeten allen geïmporteerd worden nl (komen uit japan), tussen de 4 en 5 euro ben je voor de soft touch kwijt, de amour is duurder.
Creamijn (eerste hit als je in google clover softtouch haaknaald intikt) is een euro goedkoper dan hobbydoos per naald, heb daar zelf nooit besteld maar wel goede verhalen over gelezen, is (in mijn ogen dan) betrouwbaar ondanks dat je niet met ideal kunt betalen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:20

Thanks Annemiek! Dan gaan we gewoon voor de sofftouch, goede persoonlijke ervaringen vind ik heel belangrijk :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:12

Annemiek80 schreef:
al scrollend kom ik net een paar leuke en gratis kerstpatronen tegen die voor de beginnende hakers ook goed te doen moeten zijn, ze zijn wel in het engels (amerikaans)

http://www.dendennis.nl/category/freepatterns/

en

http://kimlapsley.blogspot.nl/2013/12/berg-christmas-elf.html
Deze is iets lastiger vanwege meerdere losse onderdelen maar haar patronen zijn kwalitatief goed, ik heb meerdere dingen van haar gemaakt, ze heeft (veel) meer gratis patronen en mocht je vragen hebben kan je haar altijd mailen, ze is erg behulpzaam

Dankjewel voor het delen! Ik heb het kerstboompje gemaakt :D
Afbeelding

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:35

ja ze zijn leuk he?
Hij is goed gelukt!

Vind het zelf een lekker tussendoortje zoals ik het maar even noem, omdat ik normaal aan grote(re) dingen werk.
Heb sinds ik het gevonden heb 2 rendieren gemaakt (die vind ik het leukst) en ben op het moment bezig de sneeuwman in elkaar te zetten, kerstman en boom wil ik ook nog maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:10

Ik heb artrose en gebruik de soft-touch :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:42

Annemiek80 schreef:
ja ze zijn leuk he?
Hij is goed gelukt!

Vind het zelf een lekker tussendoortje zoals ik het maar even noem, omdat ik normaal aan grote(re) dingen werk.
Heb sinds ik het gevonden heb 2 rendieren gemaakt (die vind ik het leukst) en ben op het moment bezig de sneeuwman in elkaar te zetten, kerstman en boom wil ik ook nog maken.

Ik wil ook nog een rendiertje maken! De kerstman word voor mij even moeilijk aangezien ik geen huidkleur wol heb.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:11

Wat doen jullie eigenlijk met al jullie knuffels/projecten. Ik krijg namelijk een opslag probleem :+

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:20

Moonfight schreef:
Wat doen jullie eigenlijk met al jullie knuffels/projecten. Ik krijg namelijk een opslag probleem :+

ik ga denk ik ook wat verkopen :P
anders heb ik er dadelijk veel te veel haha

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:39

Gooi je het dan gewoon op marktplaats of iets dergelijks?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:41

Hoe zit dat eigenlijk met verkopen? Ik weet dat bij gratis patronen dat vaak niet 'mag' (in hoeverre ze dat door hebben is een tweede, maar niet echt netjes natuurlijk.
Als je een boekje of patroon gekocht hebt, mag je je maaksels dan wel verkopen?

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:19

ja denk marktplaats gewoon.

Susanne_ waarom zou dat niet mogen?
Het is toch zelf gemaakt?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:07

Tja dit is in principe een lastige vraag.
Ten eerste ja ik verkoop regelmatig wat van de dingen die ik maak, dit zodat ik gratis voor het goede doel kan blijven haken.
Ik zeg altijd voor elke knuffel die ik verkoop kan ik een gratis knuffel maken, ik vraag dan ook geen hoofdprijzen.

Alles wat ik verder haak en niet verkoop of weggeef (aan vrienden bijv.) gaat bij mij de kast in (waar ook mijn wolletjes liggen), tot ik een heel aantal bij elkaar heb en deze dan als partij naar het Poekie project gaan.
Daarnaast stuur ik af en toe ook een knuffel op naar een kind wat een extra knuffel kan gebruiken, denk aan chronisch ziek, kind in ziekenhuis enz, hetzelfde idee als het Poekie project dus maar dan iets directer.
Momenteel ben ik bezig met de laatste knuffels af te maken voor de kerstmarkt tbv serious request (materiaalkosten krijg ik hierbij wel terug).

Een aantal designers hebben inderdaad in hun patronen staan dat de knuffels niet verkocht mogen worden... echter dit is onjuist als je het wettelijk gaat bekijken. Je mag dan een patroon niet door verkopen of delen (logisch) maar het product gemaakt van het patroon wel. De copyright zit op het patroon, niet op het product.
Echter kun je waarschijnlijk wel begrijpen dat het voor een designer niet leuk is te zien dat waar zij haar patroon verkoopt (bijv. marktplaats) een ander de knuffel verkoopt gemaakt van haar patroon.

Ikzelf heb het 'zo' opgelost.
Ik maak geen reclame (dus zo moeten jullie mijn post hier ook niet opvatten... je haakt ze lekker zelf maar lol) voor de knuffels die ik maak, gaat eigenlijk allemaal via mond tot mond reclame en dat vind ik ook het leukst :)
Als ik wat opdrachtjes binnenkrijg via de kerstmarkt... tja dan is dat leuk meegenomen maar is niet mijn doelstelling (ik sta btw ook niet zelf daar op de markt, lever alleen de knuffels aan.

Daarnaast heb ik met verschillende designers waarvan ik de patronen gekocht heb contact gehad over de mogelijkheid dat een knuffel gemaakt van haar design mogelijk verkocht wordt en uitleg daarbij (en de prijzen zodat ze ook ziet dat het niet gaat om pure winst maken) wat ik uiteindelijk dan met het verdiende geld weer doe zegmaar.
Toevallig vanmorgen een mailtje de deur uitgedaan naar Tine, omdat 1 van mijn knuffels van haar patroon naar de serious request actie gaat (elwood de elf), al eerder had ze me persoonlijk 'toestemming' gegeven tot eventuele verkoop toen ik een paar maanden geleden ook wat patronen van haar aanschafte, waar elwood dus het resultaat van is.
Sowieso vinden designers het erg leuk te zien wat er gemaakt wordt van hun patroon dus ik stuur regelmatig een foto naar de ontwerper, als deze zelf geen ravelry account hebben (op ravelry is het nl heel makkelijk te checken hoeveel projecten er van een bepaald patroon zijn gemaakt en hoe deze eruit zien, die scroll ik ook regelmatig even door voor inspiratie).
Er zijn ook enkele designers waarmee ik contact heb gehad die liever niet hebben dat ze verkocht worden waarbij ik uit beleefdheid er dan ook rekening mee houd, deze gaan dan rechtstreeks naar het goede doel of geef ik weg, of (bijv. voor vrienden die perse wat willen geven) vraag ik alleen mijn materiaalkosten.

Wil je helemaal safe zitten... tja dan moet je gewoon zelf gaan ontwerpen :P en wil je ook echt geld eraan verdienen (succes!!!) dan moet je kwalitatief goede patronen, getest door testers (ivm het eruit halen van onduidelijkheden en fouten), met goede foto's etc maken, daar gaat dus heel wat tijd inzitten, daarnaast zou ik dan adviseren om engelstalige (met amerikaanse terminologie) patronen te schrijven omdat de afzetmarkt dan veel groter is.

edit:
Mochten jullie nu een overschot aan knuffels krijgen en ze niet snel kunnen verkopen... neem deze site even door en houd het als goed doel in je achterhoofd:
http://poekie-knuffel.blogspot.nl/
het zit wel in Belgie dus de verzendkosten liggen hoger vanaf nederland

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:35

Mijn 2e project is af! :D
Jammer genoeg willen de ogen niet zo goed lukken..

Afbeelding

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:55

Annemiek, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik begrijp wel wat je bedoelt inderdaad. Winst maken met haken zou inderdaad knap zijn, volgens mij is het bij knuffels praktisch onmogelijk om überhaupt je uren betaald te krijgen van het haken... Het gaat me er meer om om voor sommige dingen de materiaalprijs terug te kunnen krijgen en omdat er anders veel te veel zooi op mijn kamertje ligt en ook voor de leuk natuurlijk. Als mijn voorraad te groot wordt wil ik ze wel gaan verkopen, eventueel voor het goede doel.
De poekie project is ook een goede, bedankt voor de tip!!! Die onthoudt ik. Jammer dat er zoiets niet in Nederland bestaat...

Nog een andere vraag: Een vriendin heeft haar studie verpleegkunde afgerond, studeert nu door in Antwerpen en werkt daarnaast in de kinderzorg. Ik wil voor haar graag een sleutelhanger maken met iets wat hoort bij dat thema. Ik kan op internet nog niet echt iets geschikts vinden vond opRavelry een nurse die me wat te groot leek... Heeft iemand tips voor een boekje of patroon?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:16

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:54

Sofy schreef:
Overschot aan knuffels kun je de komende weken ook inleveren bij de Ikea, die gaan ook naar het goede doel (http://www.ikea.com/ms/nl_NL/pluchenspe ... 131028|163).

Ik heb de link bekeken maar is het niet zo dat je eerst een knuffel moet kopen bij de Ikea en deze moet doneren? Of heb je zelf de actie gezien ter plekke en gezien dat dit niet het geval is?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:03

Nee hoor, er staat gewoon een grote bak en daar kun je knuffels in doneren. Die hoef je niet per se bij de ikea gekocht te hebben (ik heb de bak zelf zien staan).

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:16

Waar kun je mooie vintage linten kopen? Weet iemand online een adresje?
Anders wordt het wachten tot we naar de markt gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:22

Ik heb ook eindelijk de smaak een beetje te pakken: dat wil zeggen dat het haken ook echt lukt zonder problemen :D

Was alleen jammer, ik had alles mee in de trein zaterdag want ik had een flinke reis te gaan, maar ik zoek altijd steekjes op op internet / in mijn Amigurumi en more boekje. Maar mn boekje is kwijt :? :? én uiteraard was mn telefoon leeg..

En nou heb ik wel zo'n boek van de action, maar daar kon ik uit sommige steken niet echt wijs worden :=

Ik ben deze aan het haken:
Afbeelding

Patroon gekocht op Etsy :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:29

super leuk!!! :D

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:34

Geweldig die minion :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:35

Ik haak hem alleen niet met felgeel maar met Catania Gold. Hij wordt iets donkerder dus :)