[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:04

Wauw die Hop is mooi geworden.

Hoe groot is de schilderij nu?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:05

Super blij mee.
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 11:21

:)) Hij is leuk Ezelover!

Met lijst is het 44x51 cm

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:55

Okeee, op de foto lijkt hij zo klein met die lijst.

Wil je misschien een foto maken waar er meer muur is, of is dat te veel privicy?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 14:30

Lijkt op de foto kleiner :j en met meer ruimte eromheen nog steeds wel vind ik :') met mijn hand erbij geeft een ander beeld :D

Afbeelding

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:07

Wat is je hop leuk geworden Jis. De bokeh vind ik persoonlijk wel te aanwezig, die zou nog net wat zachter mogen als je het origineel erlangs legt. De lijst is echt prachtig.

Lekker bezig Ezel, heb je die helemaal zelf bedacht?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:12

@Jis_ Bedankt voor de foto. Mooi overzicht. Ik zie het goed op de eerste foto.

Mijn tekenubg is beetje pinteresr en beetje eigen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:00

Pinterest is ook een fijn medium voor oefenmateriaal. Ik heb daar inmiddels een hele map vol staan met portretten, voedsel en bloemen om mee aan de slag te gaan in mijn schetsboek. Mocht het serieuzer worden dan wil ik meer eigen foto's gaan maken om die te gebruiken. Ik heb zelf nog nooit echt mensen gefotografeerd, ja vakantiefoto's, dus heb daar nu nog weinig tot geen eigen referentiebeelden voor.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 17:48

Thats_Me schreef:
Wat is je hop leuk geworden Jis. De bokeh vind ik persoonlijk wel te aanwezig, die zou nog net wat zachter mogen als je het origineel erlangs legt. De lijst is echt prachtig.

Lekker bezig Ezel, heb je die helemaal zelf bedacht?

Dank je!
Ik twijfelde of ik het zachter zou maken maar ik heb zelf het idee dat de ligging van de bokeh de aandacht naar de kop trekt. Ik vind wel dat als je er verder vanaf staat de bokeh het eerst opvalt :j
Ik weet nog niet of ik dat erg vind. Kan ook juist mensen aanzetten het van dichtbij te gaan bekijken :D

Hoor graag meer meningen hierover

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 05:42

Als kind vond ik op school de tekenlessen leuk,maar ik vond mujzelf niet goed.
Ik zoek een leuk laagdrempelig tijdverdrijf om " uit mijn hoofd" te komen, en zou graag willen leren tekenen,maar waar en hoe te beginnen?iemand tips?
Graag iets wat ik vanuit huis in eigen tempo kan doen wanneer het mij uitkont

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:17

Dat is natuurlijk vrij simpel te regelen. Koop bij bijvoorbeeld de Action een schetsboek of papier en wat potloden, pennen en stiften en je kunt aan de slag. Op pinterest of YouTube kun je ook een soort stap voor stap voorbeeldjes vinden. Al vind ik het fijner om 2x per maand echt 2 uurtjes les te krijgen. Zelf teken ik thuis vooral vanaf de bank.

Het voordeel van een schetsboek vind ik vooral dat je zelf lekker kunt tekenen zonder dat het mooi moet zijn. Je kunt lekker prutsen en als je later iets verder wil uitwerken kan je altijd over op doek of beter papier. Mocht je een keer te perfectionistisch worden, pak dan een willekeurige kleur pen en ga gewoon lijnen krassen, even uit je hoofd en gewoon dus wat simpels maken. Het hoeft immers niet mooi te zijn als je wil tekenen voor jezelf en voor ontspanning. Overigens zul je wel merken dat als je meer tekent het wel beter wordt.

Je zou ook elke maand met de challenge mee kunnen gaan doen. Dan heb je een onderwerp waar je mee aan de slag kunt gaan.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:00

Oh jah.

Wees niet te streng voor jezelf.

Wat vind je leuk om te tekenen?

Dit is voorbeeld van zentangle.

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:30

Excuus voor mijn afwezigheid. Ik ben vooral lekker door de natuur aan het fietsen en aan het genieten.
Ik ben helemaal de Secret Santa vergeten, sorry meiden! Mijn leven is even erg hectisch geweest. Geen excuus natuurlijk maar wel een verklaring.

Veneri, wat leuk dat je vroeger zo graag tekende. Ik ben ook een tijdje gestopt met tekenen en het het dit jaar echt weer opgepakt. Ik vind het leuk om dieren te tekenen en ben gewoon foto's gaan natekenen. Dat werkt voor mij erg goed.
Maar een mooi schetsboek kan ook erg fijn zijn natuurlijk. En wees lief voor jezelf.

Mooi werk hoor Ezel!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:02

Geen probleem Tazzey, de secret santa was leuk geweest maar het cadeau wat jij hebt gekregen is natuurlijk vele malen mooier. Zo fijn dat je lekker aan het genieten bent.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:21

Thats_Me schreef:
Dat is natuurlijk vrij simpel te regelen. Koop bij bijvoorbeeld de Action een schetsboek of papier en wat potloden, pennen en stiften en je kunt aan de slag. Op pinterest of YouTube kun je ook een soort stap voor stap voorbeeldjes vinden. Al vind ik het fijner om 2x per maand echt 2 uurtjes les te krijgen. Zelf teken ik thuis vooral vanaf de bank.

Het voordeel van een schetsboek vind ik vooral dat je zelf lekker kunt tekenen zonder dat het mooi moet zijn. Je kunt lekker prutsen en als je later iets verder wil uitwerken kan je altijd over op doek of beter papier. Mocht je een keer te perfectionistisch worden, pak dan een willekeurige kleur pen en ga gewoon lijnen krassen, even uit je hoofd en gewoon dus wat simpels maken. Het hoeft immers niet mooi te zijn als je wil tekenen voor jezelf en voor ontspanning. Overigens zul je wel merken dat als je meer tekent het wel beter wordt.

Je zou ook elke maand met de challenge mee kunnen gaan doen. Dan heb je een onderwerp waar je mee aan de slag kunt gaan.

Ik zoek iets van een basis uitleg hoe te beginnen en op te bouwen, aangezien ik geen teken ervaring heb. Aan de andere kant is het misschien relaxter om gewoon wat uit de losse pols te gaan kliederen.
Vooral dieren tekenen vind ik leuk.
Misschien is de challenge ook leuk om aan mee te doen...ik ga hier volgen.

Even een schetsje van mijn hond die ik vanochtend spontaan gemaakt heb, best leuk na zeker 30 jaar (van kinds af) niet meer te hebben getekend.

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:46

Waar wil je mee gaan tekenen? Grafiet, houtskool, pen, inkt? Dat verschilt nogal qua techniek. Ik weet niet waar je woont maar ik zou je ook wel kunnen helpen een middagje.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:49

Ik ben bang dat mijn methodes voor beginnen en zonder druk bezig gaan een beetje ongewoon zijn :')
Ik wil nog wel eens een domme quote of tekstje bovenaan een pagina zetten, zodat er al iets op het papier staat en de druk er wat af is. Hoe dommer de tekst, hoe minder druk.
Hele pagina vullen met cirkels heb ik ook nog wel eens gedaan, en dan spelen met grootte, druk op de pen/kwast om lijnvariatie te krijgen enzo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:57

Zelf ben ik begonnen door foto's als voorbeeld te pakken en het onderwerp daarop zo goed mogelijk na te tekenen. Het leuke daaraan vind ik dat je vanaf het begin af aan een eigen stijl ontwikkeld. Want iedereen vliegt dat anders aan. Daarna kun je zeker veel hebben aan lessen om de manieren van anderen te leren en die van jezelf te verfijnen op de manier dat jij dat wil.

Dit is ook precies waarom ik persoonlijk geen fan ben van een vaste methode volgen om te beginnen. Voor mijn gevoel duurt het dan bijvoorbeeld lang voordat iemand geen Bob Ross kopie meer is. Terwijl kunst nu juist zo leuk is door alle verschillende mensen er achter en de eigenheid die dat brengt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:34

Bedankt voor de tips!
Om te starten wil ik gewoon eens wat gaan krabbelen met potlood (en gum)
Als ik het idee heb dat dit echt wat voor mij is, en ik er wat feeling mee heb, dan zou ik iets van houtskool ook wel willen proberen.
Eerst maar eens simpel starten en gaan oefenen, het is een leuke bezigheid en maakt mijn hoofd voor even leeg,wat heel fijn is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 14:51

Wat heerlijk Tazzey!

veneri schreef:
Ik zoek iets van een basis uitleg hoe te beginnen en op te bouwen, aangezien ik geen teken ervaring heb. Aan de andere kant is het misschien relaxter om gewoon wat uit de losse pols te gaan kliederen.

Even een schetsje van mijn hond die ik vanochtend spontaan gemaakt heb, best leuk na zeker 30 jaar (van kinds af) niet meer te hebben getekend.

[ Afbeelding ]

Leuk dat je gaat tekenen en ik denk dat op deze site te vinden is wat je zoekt,
https://www.hobbytekenen.nl/dieren/

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:57

Jis_ schreef:
Wat heerlijk Tazzey!

veneri schreef:

[ Afbeelding ]

Leuk dat je gaat tekenen en ik denk dat op deze site te vinden is wat je zoekt,
https://www.hobbytekenen.nl/dieren/

Ziet er interessant uit, ga mij er op een passend moment eens rustig in inlezen (en tot dan toe af en toe mijn hond proberen te schetsen als vermaak)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:26

Ik heb mij weer gewaagd aan een Rembrandt. Het lijkt al meer dan mijn eerste poging van 2 maanden geleden.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 11:52

Leuk veneri, veel tekenplezier :)

Gaaf Thats_Me, top die gezichtsuitdrukking!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 21:05

Tijdens de laatste tekenles gingen we met balpen aan de slag. We hebben vooral kleine dingetjes getekend. Nu leek het mij leuk en goed als oefening om ook eens een portret te proberen. Het is immers best definitief als je pen gebruikt.

Toen bedacht ik dat dit ook prima door kan voor de kerstopdracht. Ik was namelijk al van plan om weer wat met monochroom te doen. Zo valt mooi de oefening van les en de challenge hier in elkaar.

Het beeld is zeker niet perfect en toch ben ik hier weer erg blij mee.

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 22:05

Wauw mooi