[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:50

G= 4mm

EmDee

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:23

Dank je Annemiek80

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:46

Susanne_ schreef:
Grappig, mijn oma deed vroeger ook veel handwerken (borduren o.a.). Als wij dan iets van haar kregen, zei ze altijd: "zoek het foutje maar op, er moet ergens een foutje zitten,dat is de handtekening". En mijn zus en ik maar zoeken.... Ware het niet dat mijn oma altijd ontzettend secuur en precies werkte, dus de 'handtekening' heb ik nooit kunnen vinden...

Het zal heus wel ergens zitten! Maar het is vaak ongelooflijk moeilijk te vinden :=. Misschien heeft ze een kruisje in een andere kleur geborduurd. Als je het origineel er niet naast hebt, is dat zoeken naar de bekende naald in een hooiberg hoor!
In 2006 heb ik een borduurpatroon gemaakt voor de overleden baby van mijn broer. Daar is (eigenlijk per ongeluk) ook een fout ingeslopen. Ik werk met borduren ook heel secuur maar kwam erachter dat ik bij de witte doek niet een volledig kruisje had gemaakt. Omdat de stof ook wit is, zie je het niet. Het is dat IK het weet...

En volgens mij zijn er een paar verslaafden bij voor Alpaca, Merino en sokkenwol +:)+.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:26

Stomme post :')
Helaas niet vandaag bezorgd. Zal morgen wel zijn dan >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:29

Morgen katoen bestellen :))

Zeg dames, ik heb morgen wat vragen over een haakpatroon, of ik het goed interpreteer (is engels/anerikaans) mag ik die hier stellen? :D

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:37

Ja! Er zijn meerdere dames hier die wel kunnen helpen :j

Ik haak veelal Engelse patronen. Maar er zijn nog wat vergevorderde dames hier (wie ik soms ook even lastig val O:) )

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:09

Ben benieuwd wat je gaat maken, Jans!

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:24

ik ga vandaag beginnen met nog een projectje, omdat alleen een mand maken best saai word, dus voor de afwisseling ga ik wat anders erbij maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:58

Ik ga een despicable me minion haken :)

Ben as we speak de kleuren aan het bestellen :))

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:17

Super leuk :) ik heb nog even tentamens volgende week en dan ga ik ook eens aan de slag :)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:24

Argh, soms zijn Engelse patronen even stom. Of nou ja deze :')

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:35

ik wou beginnen met haken aan mijn nieuw project.. maar er staat:

Round 1 In a reddish pink color, make an adjustable ring and work 4 sc in the ring, do not join, using the stitch marker in the first stitch of the next round ---- 4 sts

dit is hoe ik het snap:

Ronde 1 in een rood roze kleur, maak een magische ring met 4 vasten.
do not join is niet vastmaken maar dit snap ik niet..
verder:
gebruik een steek markeerder in de eerste steek van de volgende ronde.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:01

Daarmee bedoelen ze dat je de cirkel niet moet 'sluiten', bij sommige patronen eindig je met een halve vaste in de eerste vaste en begin je dan je toer opnieuw. Hij haken ze in cirkels rond.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:50

Susanne_ schreef:
Daarmee bedoelen ze dat je de cirkel niet moet 'sluiten', bij sommige patronen eindig je met een halve vaste in de eerste vaste en begin je dan je toer opnieuw. Hij haken ze in cirkels rond.

ehh..
dus eerste ronde is de magische ring, maar dat waarbij ik vast moet maken moet niet en dus moet ik telkens omdraaien ?
zo ontstaat er een snee?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:08

Row 3: Join orchid with sc in first st, sc in next st on row before last, (sc in next st on last row, sc in next st on row before last) across, do not turn. Fasten off.
Rnd 4: Join lt. purple with sc in first st, sc in next st, ch 2, (sc in next 2 sts, ch 2) across, 2 sc in end of row 2, ch 2; working in starting ch on opposite side of row 1, (sc in next 2 chs, ch 2) across, 2 sc in end of row 2, ch 2, join with sl st in first sc. Fasten off.

Wie kan mij helpen?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:37

Citaat:
Is weer hetzelfde principe als bij het dekentje, je gaat steken maken in de rij eronder (rij 1 dus)

rij3:
Met donkerpaars (orchid) aanhechten met een vaste, dan 1 vaste in/aan de rij eronder, dan weer 1 vaste op de 'normale' plek, dan weer 1 eronder... je krijgt een zigzagje dus.. tot het einde, afhechten.

rij 4:
aanhechten met een vaste (lichtpaars), 1 vaste, 2 losse, dan (2 vasten, 2 losse, 2 vasten, 2 losse) herhalen tot het einde van de rij.
Dan draai je je werk een kwartslag en maakt 2 vasten in/aan de zijkant van rij 2, gevolg door 2 lossen.
Dan draai je je werk weer een kwartslag en gaat dus nu verder aan de onderkant van je losseketting waarmee je gestart bent (rij 1 dus), hier maak je ook weer 2 vasten, 2 lossen, 2 vasten, 2 lossen tot het einde van die rij, eindigend met 2 lossen en een halve vaste in de laatste steek van die rij.

Je haakt dus rond de losseketting waarmee je gestart bent, in (veelal) amerikaanse patronen komt dit ook regelmatig voor als een onderdeel van een ami niet rond maar bijv ovaal of vierkant moet zijn.
Deze blog (wel engelstalig) heeft goede foto's waarop je kunt zien waardoor je moet haken, je gaat nl niet meer onder 2 lussen door, maar 1, als je op de foto's klikt vergroten ze.
http://fiberdoodles.blogspot.nl/2011/09 ... tarts.html

@yasminlove1:
Je start gewoon met een normale magische ring, alleen maak je geen 6 steken in de ring (wat vrij standaard is) maar 4 steken.

Waarom het zo apart opgeschreven is komt omdat er ook veel mensen op een andere manier werken.
Ze eindigen iedere ronde met een halve vaste (slst) in de eerste steek van de ronde, en doen daarna een losse (ch1) en beginnen aan een nieuwe ronde.
Dan werk je dus niet in een doorlopende spiraal maar opent en sluit iedere ronde., dit kan handig zijn als je een gestreepte knuffel maakt, dan verspringen je kleuren minder (hoewel ik het op een andere manier doe).

Een steekmarkeerder... tja ik vermoed dat je wel tot 4 kunt tellen dus dat je die op dat moment nog niet nodig hebt.
Het kan zijn dat de ontwerper bedoelt dat je 'altijd' een steekmarkeerder in de eerste steek van een nieuwe ronde moet doen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:59

Annemiek80 schreef:
Een steekmarkeerder... tja ik vermoed dat je wel tot 4 kunt tellen dus dat je die op dat moment nog niet nodig hebt.
Het kan zijn dat de ontwerper bedoelt dat je 'altijd' een steekmarkeerder in de eerste steek van een nieuwe ronde moet doen.

Als aanvulling hierop: sommigen gebruiken een stukje draad in een contrasterende kleur als steekmarkeerder en dan beginnen ze wel vaak gelijk bij de eerste ronde met markeren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:09

ah dat is waar... ik gebruik idd geen draadje en ging van mijn eigen situatie uit dat een steekmarkeerder op die plek gruwelijk in de weg zou zitten >.<

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:26

Haha ja, het zou ook niet mijn manier van werken zijn :') Ik had dat met het draadje toevallig net in een patroon gezien. Steekmarkeerders (de plastic variant) gebruik ik vaak pas vanaf rondes met 40 of meer steken. Daarvoor is het me teveel gedoe, moet je ze er steeds weer uithalen en opnieuw indoen enzo.... *lui* :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 07:38

al scrollend kom ik net een paar leuke en gratis kerstpatronen tegen die voor de beginnende hakers ook goed te doen moeten zijn, ze zijn wel in het engels (amerikaans)

http://www.dendennis.nl/category/freepatterns/

en

http://kimlapsley.blogspot.nl/2013/12/berg-christmas-elf.html
Deze is iets lastiger vanwege meerdere losse onderdelen maar haar patronen zijn kwalitatief goed, ik heb meerdere dingen van haar gemaakt, ze heeft (veel) meer gratis patronen en mocht je vragen hebben kan je haar altijd mailen, ze is erg behulpzaam

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:58

Oh, die christmas elf is leuk! Klein dingetje, dus ook leuk om restjes mee op te maken!

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:57

oke heel erg bedankt!! :D
haha ik gebruik een paperclip ik raak de tel meestal kwijt omdat ik computer en haak tegelijk :')

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:44

ik ben nu met wol aan het haken en dat pluist wel best erg..
ik hou denk ik meer van katoengaren, of is er een trucje om dat pluis te stoppen?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:47

Dames, wat is een shell stitch?

Is dat altijd met 4 dc in 1 ch/st?

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:51