[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:16

Het schiet niet zo op met de boord......baal ook, want had de sokken gewoon zondag af kunnen hebben!

Ziet er mooi uit Maartje! Even vraagje, ben je nou van onder of van bovenaf begonnen? En dat stuk voor de kol, dat is met die extra steken toch ofzo? Hoe zat het nou ook al weer?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:51

Ik ga de moet verzamelen om een proeflapje te maken voor heel wat anders.
Dit keer niet gewoon rechts/averecht maar een keer wat anders!! Nu zag ik onderstaande langskomen, kan iemand me vertellen hoe die steek heet en hoe ie gaat?
Afbeelding

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:48

Krissis: ik kan het helaas niet goed genoeg zien.
Het LIJKT: 1 enkele overhaling, omslag, 1 afhalen (geen tricot :?), omslag, 2 samenbreien. Dat 2x, dan 2 tricot en nogmaals herhalen.
Heb je dit op internet gezien? Zo ja, waar? Dan zou ik nog even kunnen kijken of het werkelijk zo is....

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:02

Nee, het is een sjaal van een vriendin die hem gister hier vergeten is, hij voelt zo lekker en ziet erkeuk & luchtig uit dus wil een poging wagen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:05

Ik zou nog eens kunnen kijken of ik zoiets kan vinden in mijn "500 steken boek". Durf niet te beloven of het vandaag gaat lukken want ik ben geveld door de griep %). Als het goed is, ligt het boek in mijn breila maar ik weet het niet 100% zeker. Maar ik doe mijn best om het op te zoeken!

Edit: dit lijkt er heel erg op: http://www.breikraam.nl/breisteken/ajou ... adders.pdf
Deze is van katoen en ziet er daarom misschien iets anders uit dan gebreid met mohair. Maar het komt wel héél dichtbij volgens mij!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:00

jep, lijkt er idd wel erg op! Zeker met een wellicht dikke naald en dunne wol dat je een ander effect krijgt. En dat heeft ''Adders?''

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:02

Het heet ajourladders als ik het goed bekijk op die link. Ziet er leuk uit!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:33

Ik zie ....adders staan, vandaar :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:58

Het patroon heet idd ajourladders. Nog even gekeken maar het is hetzelfde als de sjaal. Alleen is die sjaal van mohair gebreid, voor de rest is er niets anders. Even proberen op een proeflapje???

Maartje: als je nog een patroon zoekt voor de blauwe katoen: drops is bezig om de nieuwe zomercollectie op internet te plaatsen! Ik heb hele leuke plaatjes voorbij zien komen :9.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:55

Ben al weer bijna op het punt in de bol waar het van de week mis ging. Ben nu wel elke keer heel voorzichtig met aan welke naald ik trek. Overigens heeft het er wel voor gezorgd dat ik nu eerder met boord ben begonnen en de hiel is mooier afgewerkt.

Vandaag sokkenwol binnengehaald, drops fabel in een groen/blauwe kleur en verschillende paars. Ga eens kijken of ik daar leuke sokken mee kan maken. Misschien moet ik eens met omslagen gaan oefenen. Veel leuke sokkenpatronen hebben die.......

Patpen, staat die collectie op garnstudio of worden ze ook al op hobbydoos gezet? Mocht het geen van deze sites zijn, waar zie jij ze dan voorbij komen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:04

Danseresje schreef:
Ben al weer bijna op het punt in de bol waar het van de week mis ging. Ben nu wel elke keer heel voorzichtig met aan welke naald ik trek. Overigens heeft het er wel voor gezorgd dat ik nu eerder met boord ben begonnen en de hiel is mooier afgewerkt.

Vandaag sokkenwol binnengehaald, drops fabel in een groen/blauwe kleur en verschillende paars. Ga eens kijken of ik daar leuke sokken mee kan maken. Misschien moet ik eens met omslagen gaan oefenen. Veel leuke sokkenpatronen hebben die.......

Patpen, staat die collectie op garnstudio of worden ze ook al op hobbydoos gezet? Mocht het geen van deze sites zijn, waar zie jij ze dan voorbij komen?

Ik kijk altijd op drops zelf. Daar staan véél meer patronen dan op hobbydoos. Ik kreeg een mail dat de nieuwe patronen online komen; vanmorgen nog geen patroon, nu staan er al verschillende op. Dus de komende dagen de site in de gaten houden welke er nieuw zijn ;)
En ze hebben idd hele leuke sokken. Ik gebruik vaak een sokkenpatroon van hun. Alleen pas ik de teen aan (doe ik op de "traditionele" manier) én ipv 2 av samenbreien doe ik een overhaling O:)
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift_nye.php

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:54

Danseresje schreef:
Het schiet niet zo op met de boord......baal ook, want had de sokken gewoon zondag af kunnen hebben!

Ziet er mooi uit Maartje! Even vraagje, ben je nou van onder of van bovenaf begonnen? En dat stuk voor de kol, dat is met die extra steken toch ofzo? Hoe zat het nou ook al weer?

Dank je! Bovenaan begonnen inderdaad en dan gewoon aan een stuk door naar benedern breien. Onder de kol zit inderdaad dat extra stukje, daar lopen de linker en de rechterkant zeg maar achter elkaar door, zodat ze echt over elkaar heen vallen.

Bedankt voor de tip Patpen! Ik heb nog geen tijd gehad (nergens voor, heb de draadjes van de poncho ook nog niet afgewerkt :+ ) maar zal van het weekeind eens gan rondneuzen! Mocht iemand al iets leuks zien... ik hou me aanbevolen ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:16

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:06

Ik brei nog maar sinds kort weer. Zag vandaag in de winkel een boekje met patronen voor poppenkleertjes. Daar ga ik binnenkort wat uit maken denk ik.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:19

Welkom magriet!

Leuk ding Patpen, maar niet helemaal mijn smaak ;)
Heb al wat leukedingen gezien tussen de nieuwe patronen op Drops. Paar dingen gezien die ik misschien wel wil gaan maken, maar daar staan de patronen nog niet van online. Dus nog even afwachten of ze wel op mijn niveau zijn :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:30

Gewoon proberen Maartje :j. En anders "chat" ik je er wel weer doorheen _O- _O-.
Ik weet het ook nog niet zeker hoor van die poncho. Zo goed ben ik niet in het haken. Die deken ligt er ook nog steeds :o. Eigenlijk wil ik een bolero breien (als bedjasje). Soms wordt mijn nek zo koud in bed als mijn man vroeg naar bed wil en ik nog even met de Nintendo aan het stoeien ben. Ik snap wel dat hij vroeg naar bed wil als hij om 4.15 moet opstaan maar ik slaap toch nooit voor middernacht. Omdat de rooster boven de ramen openstaan, tocht het in de winter op de slaapkamer. En dat is funest voor mijn nek >;). Van de week een boek meegenomen maar dat was té spannend }>. Wilde het uit hebben maar daarna durfde ik bijna niet meer naar de wc :+. Zat ik om 1 uur nog maar even een spelletje te spelen +:)+.
Breien staat op een héél laag pitje. Mijn naaimachine is weer even interessanter :P. En toch moeten de sokken 13 maart af zijn :=

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:36

Mijn sokken zijn af! Ga nu foto's maken, dus die volgen spoedig.
Wat ik overigens niet snap is waarom er op de wikkel staat dat je drie bollen nodig hebt voor een paar sokken en ik nu een hele lange boord heb en de bollen helemaal op heb gebreid. Of komt dat omdat ik gewoon kleine voeten heb (maatje 37, soms maatje 36/36,5)?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:43

Welk merk heb je gebruikt Danseresje? Ik brei met Regia 1 paar sokken met 2 bollen (maat 39/40) en hou dan nog wol over. Voor mijn vader heb ik 1 bol Opal gebruikt (maat 44/45) en had ook nog wol over. Ach, genoeg sokken breien dan kun je straks "restjes sokken" breien ;).
Ben wel benieuwd naar de foto!!!!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:50

Regia softy heb ik gebruikt. Foto's aan het uploaden, maar telefoon werkt niet zo mee. Foto's zijn ook niet van hoogstaande kwaliteit hoor, mobiel en avond......
Ze komen zodra ik uitgestoeid ben!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:12

Het stoeien ging gelukkig sneller dan verwacht. Nogmaals, kwaliteit is niet super ivm mobiel en avond.
Het zijn sokken met een jojo-hiel, tricot voor de voet, 1/1 boord. Heb de boord op 1mm kleiner gebreid, leek me leuk en het heeft gelukkig goed uitgepakt!
Heb ze nu nog aan en ze zijn lekker warm, goede huissokken!

Sokken op de grond
Afbeelding

Sokken aan, hoek is wat vreemd, maar moest ook voorkomen dat ik voorovergebogen in lichtval zou staan? Complete sok komt tot over de helft van de kuit, nog net geen 2/3e denk ik. Dubbelgevouwen komt de sok tot onder het punt waar kuit gaat verdikken.
Afbeelding

Er zit een kleine fout in een sok. Had gister een steek laten vallen, maar pas de toer daarna door. Bij ophalen heb ik hem recht opgehaald ipv averecht, maar was allang blij dat het me gelukt was zonder de sokken verder te verpesten. Het gaat om 7 naalden ofzo, dus dat is de flaw in deze sokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:31

Knap dat je zoiets kan!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:44

Dank je wuis.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:52

Goed gelukt Danseresje! En die steek, ach, die valt toch niet op joh. Zeker niet met dit garen. Als je het niemand verteld, zien ze het niet ;). Maar is het nou appeltjesgroen? Gaaf kleurtje hoor :j. Maar dat boord moet drama geweest zijn 8)7. Ik klaag al over 25 naalden voor mijn kniekousen en jij hebt het hele been in boord gebreid +:)+. Enne....smaakt het naar meer sokken?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:00

Dank patpen! En nee, die steek valt niet op, tenzij je het weet! Ja, het is een soort van limoen-groen/appeltjesgroen. Was een uitverkoopje. Mijn mams was ook helemaal trots, ga ze haar volgende maand showen in Spanje ('t schijnt dat ik ze vooral 's avonds goed kan gebruiken!).
Mwoah, vind het boord breien niet zo erg hoor. Het was alleen wat lastig omdat ik alleen maar een 80cm rondbreinaald 2,5mm had. Ging op zich wel, maar is eigenlijk net een fractie te kort voor twee sokken samen. Vandaag gelijk een grotere gehaald.
Het smaakt zeker naar meer. Heb naast me 2 kleuren gemelleerde drops fabel liggen. Nu bedenken of ik daar een patroontje in zou willen of dat ik die ook gewoon simpel ga maken zoals dit paar. Tips over wat wel/niet mooi/leuk zou kunnen zijn? (ik ga ook nog wel de drops sokkenpatronen met fabel bekijken, en de andere trouwens ook wel).

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:35

Oei, tips over wel/niet mooi/leuk. Dat is een lastige!
Drops sokken: héél goed lezen en zo veel mogelijk het aangegeven materiaal gebruiken anders kun je in de knoei komen met de steekverhouding. Fabel is een fractie dunner dan de Regia 4 en MIJN ervaring is dat die patronen iets aangepast moeten worden (fabel patroon, regia wol). Bovendien ben ik geen voorstander van de manier van afkanten. Drops gebruikt 2 re samen en 2 re achter in de steek samen. Ik brei altijd 2 re samen en 1 overhaling. Het beengedeelte bij drops is ook vaak aan de wijde kant! Let daar op want ik ben daar een paar keer de mist mee ingegaan...... Nu brei ik 1 maat kleiner wat steken betreft maar hou de steken (en lengte) voor de voet aan voor mijn maat. Stukken beter!!!
Tip: wil je sokken ook echt gaan dragen in schoenen, brei dan een verstevigde hiel! De hiel is kwetsbaarder dan de rest en slijt dus sneller. Ik brei al mijn sokken met een verstevigde hiel. Maar ik weet niet of/hoe dat moet bij een jojo hiel (ik zweer namelijk bij de hielflap).
Leuk: sandaalsokken :)). Echt zo gaaf!!!! Ik ben nooit een fan geweest van sandalen (vind van mezelf dat ik rare tenen heb :+) maar sinds 1,5 jaar trek ik lekker bij heet weer Birkenstocks aan (ja ja, maar ze zitten zo lekker). Moet wel héél warm zijn want ik heb altijd koude voeten :brr:. Nu ook: zuiver schapenwollen sokken, uggs pantoffels, voeten onder deken, nog koud ;).
Qua kleur kan eigenlijk alles (zeker bij sandaalsokken zijn vrolijke kleurtjes wel leuk) maar ik kies vaak voor kleuren die bij mijn garderobe passen: blauw, beige, rood, gemêleerd.

Mocht je nog wat willen weten, dan lees ik het wel! Ga nu maar eens :Z