[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:16

Mitchall schreef:
Help!
Ik moet voor dinsdag wat afhebben dus ik zou graag zo snel mogelijk tips willen ontvangen :o
Ik heb een zwart V&D doek gekocht om er (voor Grieks) een Minotauros op te tekenen..
Ik heb een schets op papier met potlood, goed gelukt.
Nu wou ik de schets op het doek zetten maar potlood is niet te zien op het zwarte doek.. ;(
Ik zoek dus uitwisbaar materiaal waarmee ik duidelijk de basislijnen kan tekenen..
Wie o wie heeft de gouden tip? :)

krijtjes kopen, en met een krijtje over de lijnen gaan, dan op het doek leggen en met de achterkant van een kwast oid weer over de lijnen gaan dan blijft als het goed is de krijt op het doek

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:34

Hoe krijg je detail met acrylverf?
Donker naar licht, schaduwen, etc. dat gaat. :j
Maar krijg het er niet echt uit te laten zien. Werk dan ook wel een met een klein kwastje, maar dan ziet het er weer zo cartoonesk uit.
En veeg ik het weer uit tot dezelfde smeerboel als daarvoor. :+

Iemand tips? :)

elinebakker

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:18

Ik heb pastelpotloden en pastelkrijtjes, maar ik kan er niks mee.. Heb het idee dat ik loop te plamuren en dat de kleur daarna niet meer pakt. Hoe doen jullie dit?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:32

Welk merk gebruik je? Misschien ligt het daar aan? :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:14

Ik denk eerder dat het aan het papier ligt. Gebruik bij pastel echt niet te glad papier, dan heb je er inderdaad vrij weinig aan. Ook gebruik ik bijna nooit meer wit papier met pastel, komen de kleuren niet zo mooi op uit.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:34

Na 3 pogingen ben ik erachter gekomen dat ik dit paard niet zonder raster op het papier krijg. En zelfs met raster lijkt het naar mijn idee niet te kloppen. Maar ik zie even niet meer wat het is.. Kan iemand mij helpen? :)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Klodder op 07-05-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:40

Imo kloppen de ogen niet? Maar kan me vinger er niet op leggen wat precies

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:41

Van het oog naar de neus gaat het geleidelijker met een boog naar binnen toe. Bij jou heb je onder het oog een stuk te recht naar beneden getekend.
Ben zo slecht in uitleggen :+
Kijk in ieder geval naar het stukje tussen het voor ons linkeroog en de neus

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:51

Bedankt! Dat rechte stuk ga ik even aanpassen. :)

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:20

Het wordt er niet heel veel beter op.. Het is zoizo ook al een beetje aan de grote kant op het papier..

Afbeelding

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:17

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, ik had een topic geopend maar dat was niet toegestaan... Ik hoop dat jullie mijn vraag willen beantwoorden.

Ik ben sinds een tijdje begonnen met tekenen, gewoon voor de fun, hele simpele vlinders natekenen om te oefenen op strakke lijnen trekken heb een simpel schetsblok en wat potloden gekocht.
Nu had ik gister een best mooie vlinder en die heb ik ingekleurd met stiften. gewoon een goedkope rij stiften van de action. superlelijk, allemaal vlekken en strepen en het heeft mijn hele tekening verpest Dus mijn vraag is, waar koop ik nou goeie stiften? Die niet zo vlekken en strepen. Misschien wat dikkere? Wil er best wat meer aan uitgeven alvast, want dit vind ik gewoon zonde.

Alvast bedankt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:30

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:48

Wie o wie zou mij even verder willen helpen? :o
Ik heb tot nu toe altijd geschilderd met olie/acryl en aquarel verf. Af een toe een kladje met pastelkrijt.
Maar nu wil ik een heuse paarden-pastelpotlood/krijt-tekening maken. :D
Maar hoe moet ik zoiets aanpakken? Eerst de ondergrond van het paard kleuren met pastelkrijt?
Daarna pas met pastelpotlood de haartjes, details, enz. maken? En hoe doe ik de haartjes echt 'aaibaar' maken? :+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:15

Thanks elanor! Ik ga het even doorlezen :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:37

Klodder: Ik weet niet of je hier iets aan hebt?
Het stuk boven het voor ons linker oog moet denk ik iets langer, de neus met een mindere 'dish' (deuk) en de neus is nu wat 'plat', daar kan je wel wat meer verschillen in stoppen. Misschien dat het complete voorhoofd ook te lang is? Succes iig! :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:52

Nou, ik ben er ondertussen uit. ;)

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:59

Elma: misschien heb ik je antwoord. ik ben eerstejaars student van het Grafisch Lyceum Rotterdam en wij krijgen o.a. modeltekenen en materiaaltechnieken als vak. Wij moesten ook markers aanschaffen. Ik moet zeggen dat ook als je de speciale markers hebt, het nog een hele klus is mooie overgangen te maken. Ook moet ik je echt aanraden markerpapier erbij aan te schaffen. normaal teken papier zuigt je markers helemaal leeg! met speciaal papier gaan ze langer mee. Ik haalde bij Van Beek Rotterdam (zaak met hobby spullen) Promarker van letraset, en het marker papier van Van Beek zelf. het papier heeft twee kanten, een gladde en een zachte. je werkt op de zachte kant. Hoop dat je er wat mee kan!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:28

OneFellSwoop schreef:
Elma: misschien heb ik je antwoord. ik ben eerstejaars student van het Grafisch Lyceum Rotterdam en wij krijgen o.a. modeltekenen en materiaaltechnieken als vak. Wij moesten ook markers aanschaffen. Ik moet zeggen dat ook als je de speciale markers hebt, het nog een hele klus is mooie overgangen te maken. Ook moet ik je echt aanraden markerpapier erbij aan te schaffen. normaal teken papier zuigt je markers helemaal leeg! met speciaal papier gaan ze langer mee. Ik haalde bij Van Beek Rotterdam (zaak met hobby spullen) Promarker van letraset, en het marker papier van Van Beek zelf. het papier heeft twee kanten, een gladde en een zachte. je werkt op de zachte kant. Hoop dat je er wat mee kan!

Bedankt voor je antwoord!
Heb gister mijn 3e tekening ingekleurd met nieuwe dikkere stiften (nog steeds gewoon van de v&d) en mijn stift was bij de een na laatste bloem gewoon leeg inderdaad.. Schiet niet op! ook was het nog steeds streperig ondanks dat dit al wel beter ging dan de dunne stiftjes. Ik ga eens info zoeken over de producten die je geeft, thanks voor de tip! +:)+

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:47

haha graag gedaan! ja die strepen zijn inderdaad lastig. wij moeten dan veel over het oppervlak heen gaan en vooral de kleur nat houden zodat de strepen niet opdrogen! dan kan je er nog van alles mee doen, zolang het nog nat is, ook kleuren mengen. er zitten als het goed ook blend markers bij, die zijn speciaal voor het mengen gemaakt (:

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:08

Ja ideaal zal het wel nooit worden met stiften, maar voor nu het mooiste wat ik kan :) Kleurpotloden vind ik niet mooi, en verfen kan ik helemaal niet :P Dus dan maar even zo :D

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:18

Is iemand bekend met werken met een naald om haartjes te maken?
zeg maar dat je met een naald eerst paar krasjes op (dikker) papier zet en dan met een grof potlood erover heen gaat? Mijn vraag is of dit ook echt goed werkt om haren te maken, of maak je het jezelf er alleen maar moeilijker mee, en hoe gaat het er uit zien?

En hebben jullie misschien een aanrader als tekenset, en wat zouden jullie aanraden Pastel , krijgt aquarel grafiet of weet ik veel ( als je normaal gewoon met hema // ikea potlode werkt ) ?

alvast bedankt

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:07

Is maar net wat je zelf fijn vind werken :j Je zou dus naar een betere winkel kunnen gaan waar ze verschillende soorten en merken verkopen en daar een paar van meenemen om te kijken wat je prettig vind werken

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:29

Ja Yvonne, daar hebik ervaring mee.
Het is véel werk, maar ik vond het eindresultaat wel mooi! ik denk dat als je er écht geoefend in word je écht mooie dingen kan krijgen.
Ik kan even wat linkjes voor je zoeken.

edit: Trouwens. ik gebruik geen naald. wel geprobeert, maar dan kraste ik het papier open, waardoor het resultaat erg lelijk werd.
Ik heb een lege pen gebruikt, werkte ook heel goed.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:08

oke :D dankjewel want ik zag het onder schooltijd op drawsketch ofzo staan om met naald te werken maar ik wist nie tzeker of het nou wel mooi werd:P

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:20

IK neig met tekenen te veel aan het realisme, waardoor ik er heel precies mee bezig ben. Gevolg, ben er weken of maanden mee bezig, en een heleboel uren. Nu wil ik graag wat losser tekenen\schilderen. Iemand leuke oefeningen?