[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 16:49

Ah oké :) Altijd goed om daar rekening mee te houden :j

Ondertussen doe ik van alles behalve schilderen, ik ben van plan nu wat dagen vast in te plannen om het weer goed op te gaan pakken %) Komende vrijdag schilderdag ~~}>

Signe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:21

Wauw Tazzey, daar wordt ik even stil van zeg. Wat een verhaal over je exoskelet. Ik heb je net gemist in het Rijks, ik was er vrijdag eventjes.

Ook ik ben even afwezig geweest hier, maar heerlijk om bij te lezen en zien wat jullie allemaal gemaakt hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:20

Het is echt heel bizar wat dat exo skelet voor mogelijkheden heeft teruggegeven. De enige beperking die ik qua vervoer nog heb ik dat ik niet meer kan rijden in een auto met schakelbak, maar daar is prima want we hebben inmiddels een automaat gekocht.
Ik ben weer lekker begonnen met tekenen, heerlijk even mijn hoofd leegmaken.

Jis, heb je een idee wat je gaat schilderen vrijdag?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:46

Ik rij al jaren automaat en kan zeggen dat het heel fijn rijdt. Echt super fijn dat je ook weer lekker kan tekenen.

Hier wat minder kunnen doen. Mijn pols is geblesseerd en als ik mijn brace om heb kan ik niet goed tekenen en als ie af is dan lukt het maar kort.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:53

Mijn vader had een autobedrijf dus ik heb vanaf mijn 18e in zoveel verschillende auto's gereden dat ik ook wel automaten gewend was. Wij hebben zelf altijd schakelbakken gehad omdat we beide een iets "sportievere" rijstijl hebben (tactisch verwoord toch hihi). De automaat die we nu hebben kun je ook zelf schakelen dus dat is wel erg prettig. Mijn man is inmiddels ook om, want file rijden met een automaat is toch wel heel relaxed, zeker als hij zelf zijn afstand bepaald en je feitelijk alleen hoeft op te letten.

Thats_Me, dat is balen! Hopelijk kan de brace snel weer af en kun je weer lekker aan de slag. Wat heb je gedaan om hem te blesseren?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 10:19

Ik ga met de Leeuw verder Tazzey.

Hier sinds kort ook een schakelbak ingeruild voor een automaat wat ik even -O- vond maar het rijdt best lekker, zeker in de file inderdaad :j

Hopelijk is je pols snel weer genezen Thats_Me.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:16

Ik vermoed dat ik toch net te veel heb gedaan en dan duurt het herstel altijd weer erg lang. Heb een vorm van reuma dus dat werkt natuurlijk ook niet mee. Ik wacht dus ongeduldig af en af en toe een 2 minuten krabbel lukt gelukkig wel. Ik wil vrijdag wel naar les al is het met extra pijnstilling en wat meer de theorie doen dan praktijk.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:17

Oooh Tazzey, wat ontzettend fijn! Heel bijzonder lijkt me dat :)

Ik heb verleden week ook wat snelle tekeningen gemaakt. Ik heb van Vikawiek ook een setje krijtjes gekregen omdat ik een paar dagen op zijn paard gepast had en die moesten natuurlijk uitgeprobeerd :D
De eerste spread is aan de hand van de website die Polarize en Thatsme doorlinkten, ik dacht ik doe landschappen want daar ben ik niet goed in. En daarna nog wat lege plekken opgevuld met wat dieren, wat me beter af ging (alleen in die kalkoen zitten iets meer dan 2 minuten, want daar ben ik achteraf nog even met pen overheen gegaan om de lijnen wat harder te maken).
Daarna ging ik een meerkoet-linosnede maken voor mijn moeder dus moest ik even meerkoeten tekenen, daar heb ik geen timer bij gezet maar die zijn ook allemaal wel zeker in minder dan 2 minuten per koet gemaakt. Op de laatste spread nog rechts het uiteindelijke resultaat :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:34

Oh wat heerlijk Tazzey! Wat gaat er dan weer een wereld voor je open :):)

Gave schetsen roodvos! En die meerkoet <3

Ik heb hele volle dagen school, dus ik ben heel blij met deze challenge omdat die 2 minuten zo'n lage drempel is. Deze week hebben we het nog rustig, maar vanaf volgende week is het van 9 tot half 6 les en om de week trips naar musea in Amsterdam en hilversum(vanuit Leeuwarden, dus we zijn echt wel even onderweg), waardoor de tijd enorm beperkt is :') al gok ik dat wij als echte kunstklas in die trein naar Amsterdam met zn allen gaan zitten schetsen _O-

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:48

Afbeelding

Leuk nieuwtje! Dit ontwerp voor een kaartje is tijdens de Week van de Lieve Briefjes gratis verkrijgbaar (januari) in het hele land. Samen met 3 andere ontwerpen komen de kaartjes onder andere in bibliotheken. het is een superlenig initiatief waar ik nog niet eerder van gehoord had en zeker achter sta. Meer liefde, meer schrijven, zomaar omdat het kan!
https://weekvandelievebriefjes.nl/afhaalpunten/

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 09:52

Wat een snoepje dit werk Signe! <3 Tof initiatief, ook van jou om eraan mee te doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 18:44

Wat heerlijk die lino meerkoet, misschien als je langs het lijfje in het water nog wat streepjes zou kunnen zetten zodat deze ook wat vorm krijgt en niet een blok vormt?

Prachtig kaartje Signe. Leuke reden ook als je hem krijgt.

Hier ging cursus gelukkig goed. We zijn met primaire kleuren en mengen aan de slag gegaan. Eerst zelf aan de slag en daarna een kunstwerk uitkiezen om zelf na te schilderen.

Afbeelding
Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:35

Ooooooooh kleurenleer! Een van mijn favoriete topics…. Whieeeee. Als je complementaire kleuren mengt met elkaar en een beetje wit krijg je de mooiste paddenstoelengrijstinten… (blauw en oranje, rood en groen, geel en paars)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:04

Heel tof! Ik heb alleen maar primaire kleuren verf in huis, ik vind het heel tof om met de kleuren aan de slag te gaan. Mijn werkboek ligt in de studio, ik zal vrijdag even foto's maken als ik er ben.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 00:09

Voor een invaller gemaakt.
Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:33

Niet heel veel bezig geweest weer met de 2 minute tekenen, terwijl her altijd een geweldige warming up is :') ik moet er echt even een gewoonte van maken.
Maar wel bezig geweest :))
Niet heel veel, heb hele lange dagen en ik hou gewoon absoluut niet van werken bij lamplicht, dus dan ga ik steeds meer digitaal bezig :')

Maar ik heb wel mijn resultaat van mijn geweldige aandacht in de les :+
Afbeelding

En ik heb een soort van oneindige strijd met gouache, wat ondertussen toch steeds minder een strijd begint te worden en meer richting een samenwerking gaat :')
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 10:47

Het kleuren mengen vond ik ook echt super leuk. Tijdens een hobbybeurs, waar eigenlijk alleen maar mensen stonden met producten om kaarten te maken, heb ik toch nog iets kunnen scoren. Zo'n kleurencirkel. Dus al ik binnenkort tijd heb en de primaire kleuren heb aangeschaft dan ga ik lekker zelf thuis verder oefenen.

Je Paart is leuk uitgepakt als schetsje Polarize wat is gouache eigenlijk voor medium? Je schaaltje ramen, dat is het volgens mij, ziet er lekker uit.

Wij zijn tijdens cursus verder gegaan om de gekleurde vakjes van restjes verf een invulling te geven. Tijdens cursus heb ik de tomaten gemaakt en de andere twee thuis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gingen naar de stillevens van een foto ook nog een 3D object tekenen. Dat is toch wel weer een stukje moeilijker.

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:33

Dankjewel! Het was inderdaad ramen, al dacht iemand op tiktok dat het cake was _O-
Gouache ken je waarschijnlijk beter als plakkaatverf. Het is ja..dekkende waterverf? Je kan het heel dekkend gebruiken, of meer water toevoegen zodat het zich als waterverf gaat gedragen. Maar ik heb altijd een beetje ruzie met hoe mat het droogt en kleuren mengen, omdat in de himi jelly gouache set er al veel voorgemengde kleuren zitten, dus dan wordt het snel een beetje "muddy" als je die kleuren verder gaat mengen.

Het is zo leuk om te zien hoe je vooruit gaat! Die tomaten zijn echt geweldig gelukt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 11:59

Ik zou willen dat ik schetsen leuker vond want het is leerzaam maar ik ga liever snel over op inkleuren.

Dit is mijn inzending voor de maand November, een Hop die in onze woonkamer komt te hangen in een flinke antieke lijst.

14x20 portretlinnen
Afbeelding

En 4 minuten een omtrek met verf

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:35

Onderschildering bijna klaar gekregen vandaag, totale tijd nu 6 uur en 15 min.
Afbeelding

En gister deze onderschildering gemaakt
Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:07

Prachtig

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 08:23

Dankjewel!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:52

Je bent weer lekker bezig Jis, je hop vind ik qua pose ook erg mooi. Het zijn sowieso toffe vogels, hoop ooit het geluk te hebben er eentje in het wild te spotten.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:35

Jis, wauw prachtig.

Even mijn onderkaak van de grond halen. Die is spontaan op de grond gevallen van hoe verbazend mooi het is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 12:39

Thats_Me schreef:
Je bent weer lekker bezig Jis, je hop vind ik qua pose ook erg mooi. Het zijn sowieso toffe vogels, hoop ooit het geluk te hebben er eentje in het wild te spotten.

Back on track :):)

Referentiefoto komt van pexels.com en had ik een jaar geleden al opgeslagen vanwege de gave pose <3

Ik kreeg deze zomer een filmpje van onze jongste zoon, die zat met vriendin op een bankje in Spanje en vroeg mij wat voor vogel er voor hun voeten liep :wow: een Hop! Sommige mensen doen aardig wat moeite om deze vogel een keer te kunnen zien en bij de ander loopt het om de voeten heen te scharrelen :)) Ik hoop hem ook nog eens in het echt te zien :')

In Ierland had ik dit jaar dan weer wel Roeken die uit mijn hand aten! <3

Dankjewel Ezellover! :D