[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:14

Respect voor je vader!

Poncho is bijna af!!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:42

Hallo breiende Dames.. ben er ook weer eens een keer.. laatste tijd er druk gehad en ook niet echt aan breien toe gekomen.. Ben wel begonnen met een simpele sjaal voor mezelf. Beenwarmertjes voor me dochter heb ik inmiddels gemaakt, en me zoon is blij met zijn sjaal.. Ook al hebben ze er op het moment weinig aan ;)
Ik twijfel ook of ik de sjaal nu af zal gaan maken (moet nog heeeeeeel ver) of dat ik tussendoor nog wat anders zal maken.. Winter wordt het toch niet meer denk ik ..

Ik heb trouwens niet alle pagina's helemaal bij gelezen hoor.. maar wel leuke projectjes voorbij zien komen..
Patpen: Ben benieuwd wat je morgen te horen krijgt.. of je bent aangenomen of niet.. Of wat wat voor een beslissing je zelf hebt genomen natuurlijk.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:53

Ik meld me hier ook even! Nog niet zo lang geleden heb ik het genot van breien ontdekt. Nu ben ik voor een sjaal op zoek naar roodoranje wol voor breipen maat 8. Wie o wie kan mij een duwtje in de goede richting geven?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:17

Mag ik me ook melden? had zojuist een topic gemaakt en iemand wees me toen op dit, had 't niet door dat er al een was.

Mijn tante heeft me dit weekend leren breien. Ben nu met veel goede moed aan een sjaal bezig, ik las hier al dat dat 'saai' was, maar dat is nog 't enige dat ik kan :') en ik ben er al trots op ondanks dat ik al wat gaatjes ontdekte in 't kleine lapje dat ik heb. Oefening baart kunst.

ik zie trouwens een 'mede-maartje' :Y)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 09-01-12 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:18

Welkom Macchiato!
Bij de Hema hebben ze 4 kleuren wol voor naalden 8: http://www.hema.nl/winkel/breien
Of anders kun je het proberen bij de Wibra of Zeeman. Die hebben vaak ook dikkere wol.

@Desiree: eigenlijk heb ik al besloten dat ik die baan niet wil :o. Voor mezelf een lijstje gemaakt met de voors en tegens en er zijn meer tegens dan voors..... Maar ik wacht het morgen af! Misschien hebben ze (al) gekozen voor één van de andere kandidaten. Hoewel er maar 3 in totaal waren :P

Welkom Maartje1990!
Lekker simpel beginnen, dan blijft het leuk! Ik ben ook begonnen met kleine en simpele werkjes. Met veel oefenen, uithalen, overnieuw beginnen, komt het heus goed ;). Als je trouwens vast zit met een breiwerk/vragen hebt: gewoon posten! Er is altijd wel iemand die een oplossing heeft!
Ja, dat wordt leuk: 2x Maartje :D

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:36

patpen schreef:
Welkom Macchiato!
Bij de Hema hebben ze 4 kleuren wol voor naalden 8: http://www.hema.nl/winkel/breien
Of anders kun je het proberen bij de Wibra of Zeeman. Die hebben vaak ook dikkere wol.

@Desiree: eigenlijk heb ik al besloten dat ik die baan niet wil :o. Voor mezelf een lijstje gemaakt met de voors en tegens en er zijn meer tegens dan voors..... Maar ik wacht het morgen af! Misschien hebben ze (al) gekozen voor één van de andere kandidaten. Hoewel er maar 3 in totaal waren :P

Welkom Maartje1990!
Lekker simpel beginnen, dan blijft het leuk! Ik ben ook begonnen met kleine en simpele werkjes. Met veel oefenen, uithalen, overnieuw beginnen, komt het heus goed ;). Als je trouwens vast zit met een breiwerk/vragen hebt: gewoon posten! Er is altijd wel iemand die een oplossing heeft!

@patpen: ik had al een klein beetje het vermoedde.. De manier hoe je het opschreef ;) Ben toch wel benieuwd hoe ze dan reageren als ze je bellen met de mededeling dat je de baan hebt en jij ze dan teleur moet stellen ;)

Macchiato en Maartje1990 Welkom :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:44

patpen schreef:
Welkom Macchiato!

Welkom Maartje1990!

uithalen?..... hoe dat dan?.... mij maakt 't trouwens (nog) niet uit dat 't nu een beetje fout gaat hoor. Maar om wat ik al gedaan heb dan weer uit te halen :')

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:35

Maartje1990 schreef:
uithalen?..... hoe dat dan?.... mij maakt 't trouwens (nog) niet uit dat 't nu een beetje fout gaat hoor. Maar om wat ik al gedaan heb dan weer uit te halen :')

Nee, niet nu dit werk uithalen! Maar het zal vast wel een keer gaan voorkomen dat je een breiwerk (gedeeltelijk) moet uithalen. Ik brei (pas) 35 jaar en heb echt in die jaren wel wat uitgehaald :=. Maar voor nu zou ik gewoon lekker doorbreien en oefenen. Bovendien: van je fouten leer je :j

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:43

Uithalen heb ik gister genoeg ervaring mee opgedaan, helaas. Was heerlijke huissokken aan het breien, twee tegelijkertijd van teen tot boord. Ben redelijk ver en met boord bezig, trek ik aan het verkeerde stuk van de rondbreinaald, met als gevolg dat ik ineens de helft van beide sokken niet meer op de naald heb staan.....geprobeerd de steken terug op te nemen, maar dat was echt een kansloze missie. Nu dus weer opnieuw begonnen, ben op 1/3e van de voet. Ook gelijk ander paar opgezet. Kan wel zeggen dat ik de opzet van teen tot boord en de hiel snap (heb de hiel ook al twee keer gedaan op een probeerseltje). Het betreft hier trouwens de jojo-hiel.

Hier bij mij in de stad een goudmijn aan wol gevonden. Is twee keer per week paar uur open, een hele loods vol met dozen en dozen en dozen wol. Ook katoen trouwens. Er was hier ooit iemand op zoek naar wat dikkere katoen dacht ik?

Patpen, al wat gehoord van je sollicitatie?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:15

patpen schreef:
Maartje1990 schreef:

Nee, niet nu dit werk uithalen! Maar het zal vast wel een keer gaan voorkomen dat je een breiwerk (gedeeltelijk) moet uithalen. Ik brei (pas) 35 jaar en heb echt in die jaren wel wat uitgehaald :=. Maar voor nu zou ik gewoon lekker doorbreien en oefenen. Bovendien: van je fouten leer je :j

:oo 35 jaar? brei je al sinds je 5 bent dan? (ik had even in je profiel gespiekt)

Maar ik ga dit ook niet uithalen, maar hoe doe je dat dan? gewoon hélemaal alles weer eraf? want die steken ben je dan toch gewoon kwijt als je ze kwijt bent?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:20

Je kan terugbreien als het maar een klein stukje is.. of je haalt je naald eruit en trekt het voorzichtig uit tot het punt waar het eruit moet.. en dan de steken weer op de naald ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:33

Ik ben vanmiddag rond 13.15 gebeld. Ze hebben gekozen voor een andere kandidaat omdat ze bang zijn dat ik niet stevig genoeg in mijn schoenen zou staan voor de doelgroep. Tja, dat is een indruk, ik denk zelf dat ik wel tegen die doelgroep opgewassen zou zijn..... Maar ja, 3 goede kandidaten, 1 vacature. Ik ben wel de 2e keus zijn. In ieder geval hebben ze netjes gebeld en ga ik maar weer verder zoeken :\. Heel eerlijk: ik vond de reistijd niet in verhouding tot de werkuren, indeling gebouw heel hokkerig. Voor mezelf lijstje in mijn hoofd gemaakt met voors/tegens en er waren meer tegens.

Danseresje: dat is balen! Ben je al zo ver en moet je overnieuw beginnen >;). Nou ja, je weet nu hoe het moet ;)

Maartje1990: yep, ik was 5 jaar toen ik met breien begon. Paplepel ingegoten! Toen vooral poppenkleertjes en van lieverlee ingewikkelder en grotere breiwerken. Mijn moeder is altijd bezig: breien, haken, borduren, kleding maken (zij is coupeuse geweest) en ik heb alles van haar geleerd en uiteindelijk autodidactisch mijn eigen weg gezocht/andere manier geprobeerd. Alleen het quilten heb ik niet van haar; zij vind dat te veel gepriegel :=. Maar is apetrots op de 2 quilts die ik voor mijn ouders heb gemaakt. Zeker dat kleine quiltje wordt aan iedereen getoond. Ik kan niet stilzitten voor de tv dus heb altijd een handwerkje binnen bereik! Het is allemaal wat moeilijker geworden (door de nekhernia's) en het gaat allemaal wat langzamer, maar uiteindelijk bereik ik wel mijn doel. Sokken breien heb ik mezelf ook aangeleerd want dat doet mijn moeder ook niet zo graag. En dan geef ik met kerst sokken aan mijn vader die daar zó blij mee is dat hij nu nog meer gebreide sokken wil _O-. "Moet" moeders toch ook sokken gaan breien :=. Mijn vader wilde het zelf gaan doen maar bij nader inzien toch maar niet; hij breit niet zo mooi regelmatig. Tja, als je nooit breit.......
Uithalen: soms moet alles uitgehaald worden, soms kun je steken weer opnemen. Ligt er helemaal aan. Ik had sokken liggen; 1 was helemaal af, de 2e stond op de pen (die eruit gehaald waren). Vraag niet hoe, maar ik heb alle steken weer op kunnen nemen ondanks patent/kabel patroon. Bij héél ingewikkelde patronen kun je ook om de x naalden een "noodlijn" meebreien. Gewoon een dunne draad (naaigaren kan ook) zodat áls je het uit moet halen, je niet verder uithaalt dan die draad. En dan de steken weer op de naald zetten. Handig daarbij is om een dunnere naald te gebruiken dan waar je mee breit zodat de steken minder snel zullen gaan ladderen :)*

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:58

Ja patpen, heb ook even stevig gevloekt! Nu nog een toer of 10 als ik moet gokken en dan kan ik weer met de hiel beginnen! Het wordt 3x is scheepsrecht voor deze sokken. Het was al de eerste keer flink misgegaan met extra steken door het in de war raken van naalden en draad (het is van die lekkere fluffy wol, regia softy). Nu heb ik daar een systeem voor en raakt het niet meer in de war!

En enerzijds jammer van die baan, is toch weer een afwijzing. Anderzijds, als de tegens toch al in de meerderheid waren tov de voors, misschien maar beter ook!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:31

Danseresje schreef:
Hier bij mij in de stad een goudmijn aan wol gevonden. Is twee keer per week paar uur open, een hele loods vol met dozen en dozen en dozen wol. Ook katoen trouwens. Er was hier ooit iemand op zoek naar wat dikkere katoen dacht ik?

Schuldig!

Jammer dat je niet gekozen bent, ook al had je de keuze zelf al gemaakt Patpen. Was toch leuk geweest voor je ego ;)

Mijn poncho is af *\o/* Moet alleen nog de draden wegwerken, dat staat voor morgen op de planning (heb mezelf een dag vrij gegeven) maar als me dat niet lukt, krijgen jullie morgen toch vast een foto!
Nu op zoek naar een nieuw project... ik heb mooie lichtblauwe katoen liggen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er mee wil maken... Denk een topje voor de zomer ofzo, maar goed, ben er dus nog niet helemaal uit :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:44

Ben je nog steeds op zoek naar dikkere katoen? Woon dan wel niet bij je in de buurt, maar misschien kunnen we een keer iets voor je regelen, mocht je het nog willen/nodig hebben.

Ben benieuwd naar je poncho. Ik ga binnenkort de moed maar eens verzamelen om naar de trui te gaan kijken.......en er dan nog wat mee te doen ipv alleen te kijken ;)!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:15

Ik ben ook erg benieuwd naar de poncho!
Heb het breien aan de kant gegooid en heb ff het borduren opgepakt.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:22

De hiel is af, nu nog paar ronden gewoon en dan verder met boord. En dan niet weer de naald eruit trekken :(.....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:45

Ik heb duidelijk geen rust om ook maar íets te doen aan handwerken. Terwijl ik genoeg heb liggen ;). Af en toe bezig met de quilt maar ik moet eigenlijk met de sokken verder. Nog 2 maanden en dan moeten ze af zijn...... Bah, ik heb nergens zin in -O-

Ben benieuwd Maartje wat je van die blauw gemêleerde katoen gaat maken :D. En uiteraard wil ik die poncho ook wel eens af zien! Maakt niet uit of de draadjes al afgewerkt zijn :P. Is het geworden wat je er van verwachtte?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:12

Als ze iets moois hebben Danseresje, heb ik misschien wel interesse inderdaad!

Op de foto moeten jullie nog ff wachten, ben net uit bed en het is nog donker :P Ben er wel heel blij mee! al had hij misschien iets breder gemogen, maar vooruit, voor een eerste project vind ik hem echt super geslaagd!
Ik ga straks maar eens op zoek naar een nieuw patroontje ;)

Iedereen aan de sokken hier? Daar ga ik me niet aan wagen voorlopig :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:53

et voila, nog niet afgewerkt, maar wel vast voor jullie op de foto:
Afbeelding

Zo is het echt een vormloos ding :+ In het echt is ie heel mooi :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:03

Maartje_M schreef:
Iedereen aan de sokken hier? Daar ga ik me niet aan wagen voorlopig :=

Gewoon een keer proberen ;). Zo moeilijk is het niet hoor! En zo te lezen is de poncho goed geslaagd, het wachten is nog even op de *-:). Beetje uitdaging zoeken :=.

Edit: maak je ook even een foto van de goede kant? Hij zit nu binnenstebuiten ;). De kabels zitten aan de goede kant en die zijn nu niet te zijn :P.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:53

Volgens mij heb ik ook de kol zo ver omgevouwen dat de kabels toch niet te zien zijn :+ Binnenkort nieuwe foto ;)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:03

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:35

Maartje: je hebt ook "maar" 2x gekabeld op die 45 cm van de col dus het is niet te verwachten dat er veel te zien is. Maar als je de poncho om hebt, zouden de kabels op je schouders moeten zitten en toch wel een beetje zichtbaar zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:47

Ik zit in een regenstop, heb al weken niet gereden, dus niks voor mij. Sorry!

Inderdaad, het zijn maar kleine kabeltjes. Heb er nog niet op gelet of je ze ziet met dragen :+