[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:17

Hier geen vloerprojecten, dan kom ik maar met moeite weer omhoog dus dat is geen strak plan. Wel een mooi resultaat van je diorama. Succes met je presentatie.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 11:25

Wat geweldig Tazzey!! :):) Ik ben zo blij voor je!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:42

Mijn nieuwe tekenpotloden zijn vandaag binnen gekomen. Gelijk even uitgetest en weer eens een paardje getekend. Met de kennis die ik heb opgedaan van de cursus. Het is een konik die ik een paar jaar geleden had gefotografeerd. Ik hoop dat we tijdens de cursus nog eens gaan inzoomen op haar. Ik weet nog niet zo goed wat ik met al die sprietjes aan moet.

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:44

Leuk zo in grijs waarden. De eerste tip die ik je wil geven is om het inkleuren in de richting van de haren te doen. Dat gaat echt al een groot verschil maken.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:44

En, bevallen de potloden? :D
Bij manen gaan de haren een beetje samen 1 vorm vormen, en vanuit daar kan je wat lossere haartjes/flyaways tekenen. Bij vacht is het vooral letten op lengte, dikte en richting. Als die dingen kloppen geeft het al een heel ander effect. Maar dit is vooral een kwestie van heel veel kijken naar je foto, zien wat je opvalt, en heel veel doen.
Ik teken wel elk haartje als streepje, en door veel lagen te gebruiken blend het allemaal wat samen waardoor je niet meer elk lijntje kan zien

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:39

Nou hij staat :D
En ik ben er zo klaar mee haha, vind het wel een leuk dinkje maar heb er echt teveel tijd ingestopt de laatste week _O-
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:15

Bedankt voor de tips. Daar kan ik zeker mee verder oefenen.

De potloden bevallen tot nu toe goed. Het is een setje van Faber-castell geworden met castel 9000 en pitt graphite matt tekenpotloden.

Je diorama is zeker leuk geworden Polarize. Al kan ik goed snappen dat je er soms even klaar mee bent, het is toch priegelwerk.

Doordat eerder deze maand de inktober challenge in het leven werd geroepen heb ik ook mijn best gedaan om elk thema deze maand te tekenen. Soms 5 per dag dan weer een keer eentje en nu is deze af.

Afbeelding

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:48

Oh dat is slim gedaan zo Thats_me!

Ik had een héél ambitieus plan voor deze maand met heel veel prompts in een tekening verwerkt, maar ook een scriptie die vandaag ingeleverd moe(s)t dus daar is natuurlijk helemaal niets van gekomen :') Dus het is gebleven bij wat eerste schetsen (waar geen touw aan vast te knopen is maar ik plaats ze voor de lol toch maar) en wat gekrabbelde herten. Toch nog aan de prompt voldaan dus :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:51

vikawiek schreef:
Die citrus had ook last van blauwe maandag :D
En vooral je werk voor de challenge alsnog posten hoor! Ik ben heel benieuwd namelijk

:))

Ik zal het verprutste werk morgen posten, die heb ik nu niet bij de hand namelijk (digitaal, staat op m’n iPad).

Oooh wat een heerlijk bericht, Tazzey! <3 *\o/*
Ik ben blij voor je en ga duimen dat fietsen ook weer gaat lukken!

Hier ook af en toe wat vloer werk :P Niet het beste voor m’n houding en ik sta gebroken weer op, maar toch werkt het wel fijn of zo :')
Heel mooi dat diorama zo af, Polarize!

Oeh lekker Thatsme, nieuwe potloden! <3
Fijne en mooie heb je uitgekozen, daar kan je lekker mee vooruit!
Ik vind je Konik heel schattig!
Super gaaf gedaan, de maandchallenge/Inktober! <3

Roofvis, ik vind je ‘gekrabbelde’ herten eigenlijk wel heel tof zo! Lekker losjes, maar ook strakke lijnen. :)

Ik heb besloten om m’n interieur weer eens om te gooien en dat begon met nieuwe gordijnen die ik opeens tegenkwam. :P Inmiddels wil ik ook weer een andere kleur op de muur, ga ik het ladekastje in de kamer wrappen, heb ik een idee voor een nieuwe salontafel etc…… :+ En opeens ook een leuk idee voor de kitscherige fotolijstjes die ik tijden terug eens kocht, vond ze te leuk om te laten liggen toen. Het oorspronkelijke idee was om er oude zwart/wit familie foto’s in te doen, maar ik heb te weinig leuke foto’s die de juiste maten hebben. In plaats daarvan ga ik er gekke, vrolijke en kleurrijke tekeningetjes in doen en heb vanavond de eerste gemaakt. Toch nog een beetje in de stijl van de challenge, want er zit een kroontje op. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:55

Oh heerlijk :D Ik heb al jaren 25 eekhoornportretten liggen die ik hele graag een keer in hele kleine over de top lijstjes wil steken maar tot nu toe ben ik nog niets tegengekomen wat 1) is wat ik zoek 2) betaalbaar is en 3) waar ik 25 stuks van kan krijgen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:58

Oooh ook gaaf zeg! Ik heb deze toen gekocht bij de Action :+ Heb 5 ovale en 5 rechthoekige, waren iets van €0,70 per stuk :P
Maar het is lastig idd om iets naar je smaak te vinden en dan ook nog betaalbaar idd.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:23

Zijn die dingen nu bij de Action?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:46

Het eind van de maand is alweer bereikt, zouden mensen hun werk voor de challenge van deze maand naar mij toe willen sturen? Dan maak ik in de komende dagen een verzameltopic

Zijn er ook nog suggesties voor de challenge voor November?

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:06

Ik heb wel een leuk idee voor december, dus die maand wil ik wel graag dibsen (of anders voor januari als iemand anders ook al een idee heeft dat specifiek in december zou passen), maar november laat ik dan aan iemand anders.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:08

Wat is dibsem?

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:19

Oh, claimen. Beslag op leggen. Alvast vragen of ik die maand mag doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:13

Wat een leuke eendje, die lijstjes zijn ook echt tof.

Hier net weer cursus gehad. We zijn bezig geweest met het menselijk lichaam. De lessen lopen na deze cursus ook door dus als het even kan wil ik ook les blijven volgen.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:16

Wil graag op jullie tekeningen reageren.

Elke keer denk ik pak mijn laptop erbij.

En we zijn eenn week verder.

Zo blijkt de gezegde:Afstel is uitstel overduidelijk te kloppen.

Ik wou jullie mijn tekening laten zien.

Heb weer een grote opdracht gekregen.
Nou groot. 1 kaart ontwerpen voor iets groots.
Een kerstkaart maken voor Lentis.
Alleen weet niet of deze voor de vrijwilligers is of dat deze in de kerstpakketten komt.

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:48

Dat is een leuke kerstkaart, lekker vrolijk. Ga je ook voor familie en vrienden eigen kerstkaartjes maken?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:32

Zeker.

Gelukkig niet veel familie en vrienden.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:34

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:28

Oh oops, ik was vergeten mijn werk voor de challenge op te sturen, maar iedereen had heel leuk werk!

Ik ben een tekening aan het plannen met een soort van engel, alleen meestal gok ik vleugels maar wat, daar gaat verandering in komen :Y)
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:14

Goede oefening Polarize! Zelfs ik als vogelaar vind vleugels nog lastig om te tekenen :') die je geschetst hebben zien er goed uit!

Ik ben een weekendje op de wadden en heb m'n kleine schetsboekje en wat krijtjes op zak tijdens het wandelen. Tussen de buien door teken ik dan snel wat ik zie, die krijtjes en de regen forceren me om snel en impressionistisch te werken, da's ook weer een goede oefening in niet friemelen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:42

Volgens mij is iedereen druk en sluit bovenstaande schets ook mooi aan bij dit idee. Is het een idee om deze maand als challenge ons te focussen op korte, zeg maximaal 2 minuten schetsen? Dus geen groot eindwerkstuk maar snelle korte werkjes? Afgelopen vrijdag tijdens cursus gingen we daarmee oefenen zodat je beter gaat leren kijken naar de echt belangrijke dingen.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:00

vikawiek schreef:
Goede oefening Polarize! Zelfs ik als vogelaar vind vleugels nog lastig om te tekenen :') die je geschetst hebben zien er goed uit!

Ik ben een weekendje op de wadden en heb m'n kleine schetsboekje en wat krijtjes op zak tijdens het wandelen. Tussen de buien door teken ik dan snel wat ik zie, die krijtjes en de regen forceren me om snel en impressionistisch te werken, da's ook weer een goede oefening in niet friemelen :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja het liefste schets ik dit soort studies rechtstreeks vanaf het skelet maar dat was online verrassend moeilijk om echt goed met aanduiding van de veren te vinden :') eens zien of ik binnenkort bij een natuurmuseum langs kan!

Wat een heerlijke stijl zijn die schetsjes in <3