[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:16

Ik kijk eigenlijk gewoon naar wat bij het patroontje wordt aangeraden. Staat wel vaak 9mm maar 8mm is hier makkelijker te vinden volgensmij

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:33

Ik heb n setje oogjes in allerlei maten maar al in geen tijden meer knuffeltjes gehaakt :')
Vandaag eindelijk weer een rijtje aan mn sprei gehaakt, schiet niet op zo :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:36

sleutelhangerformaat met 4mm ogen:
http://images4-d.ravelrycache.com/uploads/Miek80/145815805/001_medium2.JPG
http://images4.ravelrycache.com/uploads/Miek80/144740257/007_medium2.JPG
http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/Miek80/154421377/SAM_1723_medium2.JPG
http://images4.ravelrycache.com/uploads/Miek80/104452141/van_alles_058_medium2.JPG

6mm, lengte libelle ong. 15cm
http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/Miek80/106164847/schans__ami_055_medium2.JPG
schaapje ong 15 cm, 6mm oogjes, bijenogen zijn van vilt
http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/Miek80/162671254/SAM_1975_medium2.JPG
Hoogte kikker excl. benen ong. 15 cm, 6mm ogen, oogwit is vilt
http://images4-d.ravelrycache.com/uploads/Miek80/164205169/SAM_2069_medium2.JPG

9mm ogen, popje ong. 15 cm
http://images4-d.ravelrycache.com/uploads/Miek80/157153909/SAM_1776_medium2.JPG
9mm ogen (vermoed ik, kan ook 1 maat groter zijn, kan het niet controleren beer is niet meer hier lol), beertje ong. 15 cm hoog excl. poten
http://images4.ravelrycache.com/uploads/Miek80/139795665/008_medium2.JPG

Een mismatch wat mij betreft, 6mm ogen, hier hadden 9 mm in gemoeten, door de kleine oogjes vind ik het net een varken >.<
http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/Miek80/123649218/003_medium2.JPG

Maar dan heb ik ook gelijk het meeste gehad van de oogjes die ik heb gebruikt, omdat ik vaak knuffels groter dan 20 cm haak, haak ik de ogen.
Daarnaast houd ik van het glimeffect in de ogen die je er in op kan brengen/naaien, wat niet mogelijk is bij veiligheidsogen, zoals bij de foto die ik laatst dus plaatste...

Die nu af is trouwens, de pop iig, wil hem nog iets in zijn handen geven maar weet niet wat, patroon 'geeft' een pompoen, maar hij heeft al oranje haar dus wil niet ook een oranje pompoen, dus daar moet ik nog iets op verzinnen... of helemaal niets dat weet ik nog niet lol
Afbeelding
Afbeelding

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:45

Die os leuk joh! Hoelang doe je nou eigenlijk over zo'n grote knuffel?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:02

lol, nou in dit geval maaaaaaaaanden
maar heb dan ook een paar maanden complete haakpauze gehad :P

Voor mij is het altijd lastig te zeggen hoe lang ik er over doe omdat ik altijd aan meerdere dingen projecten/knuffels tegelijk werk, maar net waar ik zin in heb welk onderdeel ik ga haken/naaien ed.
Uren tel ik (helaas) niet want kan zo een avondje voor de tv haken maar en veel doen maar de volgende avond net zo lang zitten te haken en weinig doen omdat ik meer naar de tv dan mijn haaknaald kijk.

Voor mijn haakpauze had ik het hoofd/oren/broek/schoenen/armen af, dat zijn zo ongeveer alle grote haakonderdelen, dan blijven de kleine onderdelen over en al het naaiwerk, dat heb ik de afgelopen week gedaan, maar is wat mij betreft ook het lastigste/langste werk. Deze heeft nl veel losse onderdelen.
Er zitten alleen al 29 blaadjes op/aan, 11 op de broek en 18 op het hoofd, dat zijn er wel 4 meer als het patroon trouwens, maar dat heeft weer te maken met dat de ontwerpster met 2 maten haaknaald en 2 verschillende diktes van wol werkte (2mm en 2,5 mm) en ik alles met dezelfde soort wol en haaknaald 3 heb gedaan, dan komen soms de verhoudingen iets anders uit en dan is een blaadje meer als opvulling soms net wat mooier.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:23

super leuk en interessant!
maar die kun je trouwens wel laten glanzen.. heb ergens gezien dat ze doorzichtige nagellak gebruikten.

edit, mischien kan ie een ketel ofzo vasthouden?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:30

muntdrop schreef:
Hoe maken jullie een mindering? Ik heb al meerdere methodes gezien en ben benieuwd welke jullie het mooist vinden

Goeie vraag, ben wel benieuwd wat andere doen, wellicht is er een mooiere optie. Bij mij wordt minderen (vind ik) snel lelijk.
Ik doe echt twee steken samen haken. Dus doorhalen, volgende steek doorhalen, omslaan en dan alle drie de lusjes (bij een vaste) in een keer van de naald af. (poe wat is dat lastig omschrijven zeg...)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:04

volgens mij doe ik het anders als jij omschrijft, dus ik ging even op zoek naar de juiste video, want nog niet eens zo makkelijk was omdat ik blijkbaar niet de standaard manier gebruik (die zal jij waarschijnlijk gebruiken?)

De techniek die ik gebruik is 'invisible decrease' genaamd:

Voor de linkshandigen onder ons, ze heeft dezelfde video ook voor linkshandigen :)

Zij maakt sowieso zeer goede videotutorials, haar 'perfect stripe' techniek gebruik ik standaard wat echt netter/mooier is als je gestreepte onderdelen (of gewoon een kleurwisseling) hebt in je ami

http://www.planetjune.com/blog/tutorials/crochet-tutorials/

edit:
sorry gisterenavond had ik over je vraag heengelezen

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:06

Wat ik uit m'n boekjes geleerd heb:
- insteken in de voorste lus van de volgende steek, omslaan, doorhalen
- insteken in de voorste lus van de steek daarna, omslaan, doorhalen, door alle 3 de lussen op je naald halen

Maar ik vind dit ook niet echt mooi, zoek nog steeds naar de ideale manier.

Wat ik ook wel eens geprobeerd heb:
- insteken in de voorste lus van de volgende steek
- insteken in de voorste lus van de steek daarna
- omslaan, doorhalen door de eerste twee lussen op je naald, omslaan, doorhalen
Maar dat werkte ook niet echt lekker.

Edit: wat zij dus op de video-tutorial doet! Misschien toch nog maar eens proberen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:08

onderste techniek gebruik ik dus, en daarnaast zorg ik er altijd voor dat alle decs (minderingen) niet op dezelfde plaats/lijn in je ami komen te zitten, doe ik met incs (vermeerderen) ook, omdat je anders een soort 'ster' in je werk krijgt (6 lijnen die uitlopen (bij vermeerderen).
Zo blijft een rond onderdeel trouwens ook rond ipv dat het een zeshoek wordt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:11

Oke ik ga die eens een keer proberen :). Eerst deed ik altijd door de hele steek steken, maar dan krijg je van die lelijke bobbels. Nu doe ik dus gewoon een steek overslaan maar dat vind ik ook niet echt geweldig xD

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:15

ik zit enorm te dubben over welke wol ik wil aanschaffen lol
sowieso phildar impact voor mijn voorraad/knuffels

maar wil een paar polswarmers maken en daar een mooi wolletje voor aanschaffen, die ook lekker warm is, het liefste met kleurverloop in de bol zelf, zoals drops delight bijv.
Het moet wel bij de hobbydoos te krijgen zijn omdat ik daar ga bestellen lol, iemand andere ideeën over welk wolletje lekker daarvoor is?

moet warmte geven, niet 'te pluizig' of te dik worden

Drops Alpaca misschien? maar die heeft dan dus weer niet het kleurverloop in een bol wat ik wel graag zie

tips zijn welkom!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:36

Oh ik ben er volgensmij net achter gekomen dat ik al de hele tijd binnenstebuiten haak :')

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:19

Heeft iemand van jullie al met Mohair gehaakt? En zo ja, waar kun je dat het beste kopen? Cq online webshop?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:34

Ik kom me ook weer melden :)
Is al een hele poos geleden, maar het haken begint weer te kriebelen :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:13

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:51

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:14

Annemiek80 schreef:
onderste techniek gebruik ik dus, en daarnaast zorg ik er altijd voor dat alle decs (minderingen) niet op dezelfde plaats/lijn in je ami komen te zitten, doe ik met incs (vermeerderen) ook, omdat je anders een soort 'ster' in je werk krijgt (6 lijnen die uitlopen (bij vermeerderen).

Hoe hou je dat dan bij? Vaak moet je meerderen of minderen om een bepaald aantal steken. Als ik het elke keer op een andere plek doe dan raak ik echt heel erg de tel kwijt :=

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:27

Moonfight schreef:
Annemiek80 schreef:

Hoe hou je dat dan bij? Vaak moet je meerderen of minderen om een bepaald aantal steken. Als ik het elke keer op een andere plek doe dan raak ik echt heel erg de tel kwijt :=

Ben ik ook wel benieuwd naar :)

Voel me echt dom nu ik erachter kom dat ik alles binnenstebuiten heb gehaakt :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:38

ehm... hoe leg ik dat uit, ik denk in blokjes van 6 (als je met een magic ring van 6 begint)

r 1 = 6
r2 = vermeerderen op iedere steek (12)
r3 = vermeerderen, vasten, vermeerderen, vaste etc (18)

Vanaf ronde 4 ga ik het iets anders doen
r4 = (vaste, vaste, vermeerderen) x6 (24)
r5 = (vaste, vermeerderen, vaste, vaste) x6 (30)
r6 = (vermeerderen, vaste, vaste, vaste, vaste) x6 (36)
r7 = (vaste, vaste, vaste, vermeerderen, vaste, vaste) x6 (42)
r8 = (vaste, vaste, vaste, vaste, vaste, vaste, vermeerderen) x6 (48)

Ofwel de plek waar je vermeerdert (of vermindert) verspringt elke ronde, hierdoor komen ze niet op 1 lijn en is die lijn ook niet meer te zien

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:41

Ah ik snap het :) Ik denk dat ik deze methode ook meteen ga toepassen op mijn nieuwe werkje, had toch nog maar een klein stukje gedaan :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:46

even wat foto's erbij om te illustreren... zijn uit de tutorial van Fiberdoodles
Dit is de standaardmethode
http://2.bp.blogspot.com/-yTvyLmuOysE/T9-E3iAvhyI/AAAAAAAAGZI/DYaUAKPsMH0/s1600/standardincreases.jpg
Dit is 'invisible increase', dan komt er dus geen lijn in je werk
http://1.bp.blogspot.com/-3rw_v_c9TY8/T9-26aae0mI/AAAAAAAAGaE/RoH5o2xCb54/s1600/invisible-increase.jpg

Laatste methode, hoewel de foto hier het niet zo goed illustreert zorgt er ook voor dat je rondje ronder is ipv van naar een zeshoek neigt, dit kun je zelf beïnvloeden door iedere ronde de plek van de vermeerdering te bepalen (zolang ze natuurlijk wel evenredig verdeeld zijn over die ronde)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:49

Ik ga het proberen :)

Zijn er ook nog andere methodes om de meerderen, net zoals bij een mindering, of bij die dan weer niet? xD

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:53

niet dat ik weet :P

Je kunt wel vermeerderen door de voorste lus, of juist door de achterste lus maar als dat in een patroon staat zit er eigenlijk altijd ook een reden achter en wordt het vaak de hele ronde gedaan (dus niet alleen bij vermeerderen maar ook bij de gewone steken)

Door de achterste lus haken geeft een rand(je) in je werk, dat randje kun je natuurlijk ook juist willen :P

Daarnaast is er 1 ontwerper waarvan ik weet dat ze standaard alles/de hele knuffel door de achterste lus haakt, die vind het randje mooi, als ik 1 van haar ontwerpen maak doe ik dat dus juist niet (ik vind het niet mooi)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:55

Dat alleen door de achterste lus heb ik weleens gedaan ja omdat er toen aan de voorste lus een rokje zou komen :). Zelf haak ik eigenlijk verder normaal wel door beide lussen. Had namelijk gelezen dat de vorm dan vaak mooier wordt :)