[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:32

Daarom ga ik dus ook nooit eten in een restaurant! En wat heb ik van mijn ex-baas gekregen voor de kerst? Een dinerbon voor een restaurant in naburig dorp :Y). Jammer, maar daar ga ik geen gebruik van maken. Gelukkig kunnen we er een collega van mijn man blij mee maken :P.

Jurkje ziet er zeker leuk uit! Goed geslaagd project hoor +:)+.

Hier staan de sokken voor mijn broer op de pen! Helaas geen boordbreimachine gekregen voor {:)-:( dus toch maar weer lekker met de hand op naald 2,5 :=.

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:36

Balen dat je dna zo'n cadeau krijgt :+ Mijn vriend wil ook altijd maar uit eten, doe t hij extra zijn best het voor mij zo goed mogelijk te regelen enzo. Maar resultaat is altijd dat ik mega buikkramp heb, dus ik hoop dat hij nu van de laatste keer wat geleerd heeft en mij niet meer mee wil hebben. Het is wel echt lastig....

Moet je toch maar met de hand aan de slag ;) Dan is het ook wel écht handwerk he ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:56

Ach, voor de sokken zijn het maar 14 naalden (64 steken) dus zo'n drama is het nou ook weer niet. De rest van de sok is tricot want dit is ook een "zelfbreiend patroon sokkenwol" :D.

Mijn moeder heeft het lastiger met het vest; 1 mouw is af. De panden breit ze in 1x en ze heeft als maat de kleinste damesmaat voor de steken en zo ongeveer de grootste herenmaat voor de lengte. Nu blijkt (na 12 cm boven het boord met 328 steken op de pen) dat het vest véél te wijd wordt :=. Sorry, geen beter vermaak dan leedvermaak! Ik had nog gezegd dat ze nog minder steken op moest zetten, maar nee, volgens haar was het goed..... Dus tot het boord heeft ze het uit kunnen halen :+. Mijn broer is wel (normaal) lang met zijn 186 maar is nog net niet mager te noemen. De heupwijdte moet rond de 112 cm worden (ruimvallend) en zij had 10 cm te veel.

Maartje: hoe is het met de poncho???? Ligt hij nog op de kast?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:15

Poncho gaat goed hoor :j maar nog altijd work in progress zullen we maar zeggen. Ben al een heel eind, maar hij is me nog niet lang genoeg. En ik weet niet of ik genoeg garen heb dan :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:32

De poncho is in elk geval van de kast, dat helpt al toch?
Ik heb al twee maanden een zomertrui liggen die ik nog in elkaar moet zetten, maar ik heb er nog niet echt zin in. Sjaal voor mijn moeder moet ook eerst, ik heb pas 15 cm. van de 160 cm. :') Ik had beloofd dat hij zondag klaar zou zijn, ahum.
Denk dat ik mijn breispul voortaan maar mee naar stal neem, het is veel te warm buiten, als ik gereden heb dan wil mijn paard niet opdrogen! Ik stap me een ongeluk, wrijf droog met handdoeken, doe zweetdekens op, stap nog meer enz. enz. Tijd dat ze of d'r haar verliest of het moet maar wat kouder worden. Kan ik m'n eigen nieuwe sjaal ook meteen aan :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:36

Met 4 naalden per week komt de poncho ook af ;) scheelt dat ik straks niks meer in elkaar hoef te zetten.
Ik heb net voor het eerst in 3 weken weer gereden en die van mij was alleen nat van de regen :+ Blijkbaar heeft hij een betere conditie dan ik dacht!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:04

Ik ben net pas terug van stal. Dacht daar alleen even een dekentje te gaan wisselen, maar paard was nog natter dan toen ik weg ging! Dat is niet goed, dus dierenarts er maar bij gehaald en ze bleek een waarschijnlijk aankomende koliek te hebben waar ik heel erg op tijd bij ben. Even schrikken, maar ze staat er twee zweetdekens en een hoop handdoeken verder ondertussen weer goed bij. Complimentje van de dierenarts "zo'n paard zouden meer mensen moeten hebben". Waarmee hij doelde op het feit dat het zo'n ontzettend braaf dier is die heel veel toelaat en keurig luistert naar de baas. Gelukkig luistert baas ook naar het paard als die zegt dat ze zich niet helemaal lekker voelt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:50

Even een vraagje tussendoor: voor een mooie zijkant moet ik de eerste steek gedraaid recht breien en de laatste steek averrecht. Hoe brei ik een steek gedraaid recht?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:55

ankem schreef:
Even een vraagje tussendoor: voor een mooie zijkant moet ik de eerste steek gedraaid recht breien en de laatste steek averrecht. Hoe brei ik een steek gedraaid recht?

Achter in de steek insteken.

Edit: een video voor de duidelijkheid! http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:11

Ik zal het eens proberen.
Edit: het is gelukt.
Het wordt een sjaal en dan is het wel fijn dat de kantjes wat netjes worden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:52

Oei, gaat het alweer wat beter met je paard Bergje?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:15

Maartje, het gaat weer goed met haar! Ze was niet heel vlug vandaag, maar dat is ook niet zo vreemd na een minder fijne avond natuurlijk. Als ik ziek ben geweest ben ik ook niet zo fris en fruitig. Ik kan in elk geval weer met een gerust hart verder breien. Krijg die sjaal nooit af voor zondag vrees ik.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:27

Gelukkig dat je paard in orde is!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 05:10

al een tijdje niet gereageerd. erg druk gehad en weinig tijd om te breien. met kerst gelukkig wel de sjaal voor mijn vader af kunnen maken. dacht dat ik op het eind tureluurs werd van die patentsteek, moest ik nou een gewone rechte of een dubbele rechte breien? Nou ja, toen dacht ik nog bijna dat ik een steek had laten vallen....hartverzakking, want weet niet hoe ik die had moeten ophalen. gelukkig is ie netjes en zonder fouten afgekomen! helaas geen foto gemaakt en hij ligt nu bij mijn ouders.....dus kan ook niet!

nu toch maar weer eens mijn aandacht naar de trui gaan verplaatsen. maar wil ook twee sokken tegelijkertijd van teen tot boord gaan breien. heb een boekje voor van teen tot boord en op internet een fijne stap-voor-stap handleiding gevonden voor 2 tegelijkertijd.

ga weer even aan het werk......ga denk ik pas weer breien als ik uit de nacht kom (maandag).

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 06:01

Wat leuk dit. Zag al mooie dingen voorbij komen, ga eens zien hoe jullie dat doen. Wil graag een kabeltrui breien :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:36

Zo, jij hebt ook nog wel wat op je lijstje staan Danseresje! Succes ermee ;)

@Poohbeer: welkom!

Ik wil deze week eigenlijk nog een keer beginnen aan de sjaal voor mijn vriend. Hij wist almaar niet wat hij wilde, dus elke keer als ik een stukje had, kon ik het weer uithalen := a nu zelf wat voor hem bedenken en er aan beginnen, want deze week is hij niet thuis (hij is op wintersport).

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:43

Danseresje, volgens mij hoorde ik laatst over de patentsteek dat een gevallen steek niet meer op te halen is en dat je dan zo ongeveer opnieuw kan beginnen.... Heb meteen geroepen dat ik die dan nóóit zou gaan breien.

Mijn sjaal die eigenlijk af zou moeten zijn is nu op de helft. Het is behoorlijk saai en eigenlijk wil ik wel verder aan wat leukere dingen, maar beloofd is beloofd. En dat moeders straks niet roept "goh, ik vind de kleur eigenlijk niet zo mooi" of iets in die richting. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:26

Oh god, dat is dan ook niet echt iets voor mij :=

Je moeder is vast blij met de sjaal :j Is het een gewoon rechtgebreid zonder patroontje? Dat heb ik nu met mijn poncho ook, begint ook een beetje saai te worden. Maar gelukkig ben ik al een heel eind!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:36

De sjaal is gewoon 80 steken opzetten op een rondbreinaald en breien maar. Het is dezelfde als die van mij, maar dan in het beige met een paars streepje dat ik er naar eigen inzicht ingemaakt heb. Erg saai dus, zeker omdat ik al 2 meter van die sjaal voor mezelf gemaakt heb en nu dus nog 1.60 meter voor mijn moeder. Nou ja, nog even volhouden....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:44

Pfff, dat is inderdaad niet heel spannend nee := Even doorzetten!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:53

Daarom brei ik geen sjaals :o. Ik vind het te saai! Omslagdoeken zijn in feite ook wel zoiets als een sjaal, en die brei ik wel, maar dan zit er een ajourpatroon in.
En ja, sokken kunnen ook saai zijn maar die zijn niet zo lang als een sjaal van 2 meter :').

Breiwerk ligt hier nog steeds op de bank te wachten tot ik er weer mee verder ga. Maar ik vind die lapjes voor mijn nieuwe giga quilt leuker dan die sokken. Misschien vanavond toch maar eens verder breien anders zijn ze niet op tijd af voor mijn broers verjaardag. Ondertussen zit mijn moeder zich suf te breien op dat vest......

Maartje: ik kan daar uit opmaken dat je die poncho niet nog een keer gaat breien van de blauwe katoen?

Welkom Poohbeer! Heb je ook een breiwerkje op de pen staan op dit moment?

Danseresje: patent is idd héél moeilijk op te halen. Het is te doen maar niet makkelijk! Ik had nog een paar sokken gevonden (patent met kabel) waarvan er 1 af was en de 2e ongeveer 5 cm boven het boord. Natuurlijk was de naald eruit getrokken :( dus ik moest heel voorzichtig de steken weer op een dunne naald zien te krijgen. Het is gelukt zonder steken "kwijt" te raken of te ladderen. Maar patent uithalen en weer goed op de pen zien te krijgen :roll:

Bergje: succes +:)+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:08

dat sowieso niet, wil niet 2 keer hetzelfde maken nu ;) Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van de blauwe katoen ga maken.

In een sjaal kan ook een patroon zitten hoor :j Vond het overigens wel ideaal om weer mee te beginnen, er kan ook niet zo veel mis aan gaan.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:30

Maar bij een sjaal zit je toch al gauw aan gerstekorrel of ribbelsteek. Ik ben wel eens begonnen aan een sjaal; x naalden ribbel, dan x steken ribbel, x steken boord, x steken ribbel (eindigen met x naalden ribbel). Op dikke naalden. Na 20 (?) cm ben ik gestopt, vond het toch niet zo gezellig breien als ik had verwacht.
Sjaals zijn ideaal om mee te beginnen, absoluut. Maar ik vind mezelf geen beginner meer dus kies ik liever een breiwerk met wat meer uitdaging dan een sjaal O:)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:06

Voor Maartje: dit is de quilt die ik ga maken http://www.busyfingerspatchwork.com/ind ... ductId=251
590 bloemen van 1/2 inch (= 1,25 cm)
37 bloemen van 1/4 inch (= 0,7 cm)
78 bloemen van 3/8 inch (= krap 1 cm)
Per bloem heb je 6 gekleurde blaadjes nodig + 1 witte voor het midden. Maar daar tussen zitten ook allemaal witte blaadjes. Voor een "scrappy" look gebruik ik alleen restjes. Naam van de quilt is goed gekozen: Patience. Dat zal ik ook wel nodig hebben voor dat deze klaar is :'). Formaat is ongeveer 240 vierkant. En al die bloemen worden apart op de achtergrondstof geappliqueerd. Daar ga ik een 2 persoonslaken voor gebruiken of anders op de lapjesmarkt bij de 1 euro kraam dubbel brede stof kopen :D. Foto's van eigen werk heb ik nog niet; ben nog bezig met bloemblaadjes knippen (heb er nu voor zo'n kleine 100 van die grote bloemen geknipt van gekleurde stof, de witte stukken moeten nog). Die moeten daarna om een mal gewikkeld worden en met een draad vastgezet worden om dan lekker al die bloemen te maken.

Dit was weer ff lekker OT!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:22

Jij bent ook echt geen beginner meer! Ik wel :P
Gaaf ding die quilt! Maar het lijkt me oneindig veel werk := Ik wens je veel patience ;)

Zo, net de bovenverdiepingen een grote beurt gegeven: die zijn schoon voor het nieuwe jaar! Nu heel even zitten en dan dalijk beneden aan de gang. Daarna is het tijd om echt te relaxen en daar mag het breiwerk aan meewerken!