iedereen het daarmee eens?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ik zoek namelijk echt naar alles wat naar mijn idee misschien beter had gekunt
vind het tot nu toe erg mooie gedichten, maar behandel alles echt beetej bij beetje waardoro eth ook erg veel lijkt

hoop het rond een uur of 8 wel te hebben, maar moet tussendoor ook nog even ete
dus vind het nu moeilijk te schatten
denk waarschuw vast dat mensen niet meteen denken dat hun gedichten niet mooi zijn, want vind het heerlijke gedichtjes om te lezen
en denk eigenlijk dat ik nog nooit zoveel mooie gedichten heb mogen beoordelen

hahaha 
dan is het goed 
Ben benieuwd, ook naar je commentaar! 

doe ik dus ook nooit meer zo uitgebreidt
whaha
maar goed
maar ik probeer gewoon iedere tip die ik kan bedenken in het commentaar te zetten
mocht je commentaar niet duidelijk zijn of ben je het er niet mee eens, zeg het dan gerust, kan ik het misschien uitleggen

lekker geheimzinnig, kort maar krachtig
dit zijn wel gedichtjes waar ik van houd
komt op hetzelfde neer, dus misschien had je het beter in een en de delfde vorm kunnen schrijven:
je begint namelijk heel mooi van buiten zeg maar, maar daarna trek je het gedichtje in de ik/mijn-vorm op jezelf
hiermee had je de geheimzinnigheid wat beter vast gehouden
even voor de duidelijkheid hoe ik een andere vorm had bedoelt:
omdat je het daarvoor voltooid-deelwoord gebruikt, loopt het naar mijn idee dan lekkerder 
je hebt namelijk het hele gedicht in zo kort mogelijke zinnen
alleen de laatste niet maar dat is niet erg want daarmee sluit je juist mooi af
alleen heb je de 4e regel ook redelijk lang, misschien dat je ervan had kunnen maken:
het commentaar dat je gekregen hebt zijn mogelijkheden die mij mooi hadden geleken
ik vind het leuk dat je gedichtje zo kort is want daarmee geef je de geheimzinnigheid van het gedicht een beetje extra kracht en dat past natuurlijk heel mooi bij dit woord
misschien was dit je eerste gedichtje zonder rijm, ik zou het zeker vaker doen
gewoon opschrijven wat JIJ denkt wat het mooiste is
de ene keer zul je dan rijm gebruiken, de andere keer misschien geen rijm
zonder rijm zijn je gedichten ook prachtig, nu moet je gewoon kijken wat jou het leukst lijkt 
alleen moet hem wel twee keer lezen om hem helemaal te begrijpen
het sterkste punt in je gedicht vind ik het slot 

ook zou ik niet twee keer het woordje “zo’ proberen te gebruiken zo vlak achter elkaar
ik krijg namelijk hier een beetje het idee dat je het alleen maar gebruikt om de zinnen een beetje gelijk te hebben
in dat geval niet doen, het aller belangrijkste punt van een gedicht is dat alles soepel doorloopt
nog een punt aan deze strofe zijn de leestekens
je zet namelijk een punt achter gezellig, maar de zin loopt eigenlijk gewoon door
en achter begon staat een komma, maar die is daar eigenlijk niet nodig omdat het gewoon duidelijk doorloopt
leestekens zijn goed, maar probeer ze wel altijd op de goede plaatsen te zetten
ook als hierdoor je gedichtje niet helemaal meer symmetrisch is
vb.:
ook de laatste regel loopt niet helemaal lekker, misschien dat je het iets had kunnen draaien
dit is een idee’tje alleen ben zelf ook niet echt uit hoe je dat laatste beter had kunnen laten lopen
:
omdat ik het niet helemaal begrijp zou ik ook niet echt een aanpassing weten die het duidelijker had kunnen maken 
verder zou je de detail over het ‘half vol’ kunnen weglaten, want dat geeft niet echt een extra betekenis, maar laat het stukje wel een beetje haperen zeg maar
het woordje dat, laat het een beetje teveel een verhaal worden, dus misschien had je dat weg kunnen laten en van ‘groeide’ groeiend kunnen maken
verder weer de leestekens zoals in strofe 1
ook zou ik ‘jou’ in je veranderen om het lekkerder te laten lopen
vb.
bij deze had je misschien de eerste regel wat kunnen inkorten
nu loopt het daardoor niet lekker door
verder vind ik de laatste twee regels niet zo mooi passen zeg maar
het is een soort van slot, maar lijkt niet goed te passen omdat het halverwege een strofe is
misschien had je deze strofe nog kunnen verlengen met twee regels, en daar dan onder je laatste twee regels
dan zou het slot erg mooi en pakkend zijn 
je hoeft niet alles in je gedicht te zetten, de lezers mogen ook hun fantasie gebruiken
probeer je strofe’s duidelijk te houden en niet van het ene punt naar het andere te springen, daardoor verdwijnt het geheel een beetje zeg maar
verder vind ik die laatste regel wel erg sterk, als je hem tenminste ook sterk plaatst
het geeft een duidelijkheid met wat je in het gedichtje probeert te vertellen
erg leuk, want dat probeer ik ook bij ieder woord dat ik mag kiezen
dat mensen meer zien dan alleen het woord
verder vind het wel een heel leuk gedichtje, al loopt hij hier en daar niet helemaal voor honderd procent
verder vind ik het wel een originele schrijfmanier
ook hier ga ik proberen bij iedere strofe wat commentaar te geven
:
hij is erg sterk
alleen de 3de regel is even een beetje verwarrend, want je wil gemakkelijk doorlezen alsof er: ‘het is niet dat ik je niet durf…” te lezen zeg maar
maar zou er ook niets op weten wat even mooi blijft, maar toch in 1 keer goed laat doorlezen
dus erg mooi 
omdat je nergens echt leestekens gebruikt
verder had je misschien inplaats ‘zelfs’ ‘zelf’ kunnen gebruiken zodat het net wat makkelijker doorloopt
verder is de laatste regel een beetje op het randje van lekker doorlopen, omdat je er eigenlijk een beetje op rekent dat je een vervolg krijgt
om het makkelijk door te laten lezen had je het woordje ‘en’ ervoor kunnen zetten, maar aan de andere kant zou dat misschien het geheel van het gedichtje verstoren
maar dan had je het woordje ‘nu’ kunnen laten vallen, waardoor de regels nog wel gelijk waren
want dat woordje valt voor mij hier niet helemaal lekker
want het woordje ‘want’ geeft aan dat er een verklaring komt, maar ik vind het niet echt een verklaring zeg maar
om het wel kloppende te maken had je misschien in plaats ‘ik’ het ‘je’ kunnen gebruiken, waardoor het wel gewoon duidelijk verklarend is
verder vind ik de laatste regel niet helemaal lekker
misschien wil je graag de regels op gelijke lengte houden, maar ik had het toch mooi gevonden als je ‘nu’ of ‘op dit moment’ weg had gehaald, omdat het eigenlijk dezelfde betekenis heeft 
vind het leuk dat je een originele manier van schrijven gebruikt, waardoor het gedichtje duidelijk weer jou handtekening heeft 
het laat een mooi verband zien tussen vertrouwen, geheimen en wantrouwen
super mooi geschreven en dat heb je in een mooie lengte verwerkt die niet korter had gekund, maar ook niet langer had gemoeten
nu wil ik graag nog even strofe voor strofe behandelen:
de eerste ‘je’ had je in de ik-vorm moeten zetten zodat het gelijk was aan de rest van het gedicht
begrijp je??? Verder zou ik het woordje ‘altijd’ weglaten waardoor het wat mooier doorloopt
ook zou ik als ik jou was niet overal een leesteken achter willen zetten
de zin “zonder vertrouwen, kom je nergens.’ Loopt gewoon in 1 keer door dus hoeft er eigenlijk helemaal geen komma te staan en dat is precies hetzelfde bij de regel erna
mijn idee:
misschien dat je de lidwoorden ‘de’ kunnen weglaten, zodat het wat simpeler doorloopt
ook hier heb je weer hetzelfde met de leestekens
beide komma’s zijn onnodig
maar hier loopt de zin naar besparen ook nog gewoon door, dus had die punt eigenlijk een komma moeten zijn
vb.
de eerste zin is kort en krachtig, maar de tweede is dan in verhouding weer een hele mond vol
misschien dat je het woordje ‘veels’ had kunnen laten vallen bij de tweede regel
bij de laatste regel vind ik het wat er moeilijker, maar misschien dat je er ‘één groot geheim’ van had kunnen maken
ook hier had je beide komma’s kunnen laten zitten
misschien dat je bij de tweede regel het woordje ‘het’
hierdoor zou je die compactheid even wat vaster houden
en omdat de laatste twee regels de conclusie zijn is het mooi als die een duidelijke verandering geven 
de laatste strofe is dan wel anders, maar dat het slot, waardoor het niet stoort 
als eerste wil ik even zeggen, dat ik als ik jou was het gedicht je niet naar mijn aanpassingen zou veranderen
omdat je dit waarschijnlijk door je eigen emoties hebt laten opschrijven
het zou namelijk kunnen dat je dan het gevoel wat je er zelf bij jezelf mee wilt bereiken weghaalt
vind het wel een prachtig gedichtje en komt heel heel heel duidelijk over, het raakt echt
ik hou niet zo erg van zulke lange gedichten, omdat het gemakkelijk hier en daar zijn kracht even verliest 
die onduidelijkheid van leeftijd versterkt dat
bij de derde regel had ik een enter na het woordje ‘meisje’ gebruikt, omdat het dan mooi zou aansluiten met de rest van de enters
verder begin je in een verleden tijd, maar ‘ik ben’ is ineens in tegenwoordig tijd
die had je denk ik het mooist ook in verleden tijd kunnen zetten, dat het beter aansluit 
omdat je dat in de 1ste strofe ook niet gebruikt
dat laatste regeltje geeft wat extra karakter aan deze alinea en die hem ook mooi laat aansluiten bij strofe 1
alleen had ik het woordje ‘mijn’ voor pijn weg gelaten
zodat het wat sneller doorleest 
hier had ik alleen het woordje ‘meer’ weggelaten, want dat geeft aan dat er eerst wel een verzet was zeg maar
ook het lidwoordje ‘de’ voor vaders zou ik weglaten, zodat het gemakkelijker leest
en weer eens sterke afsluiting van de strofe 
verder loopt de derde regel re niet zo lekker tussen voor mijn gevoel
wel mooie laatste regel 
het zuigt je gewoon naar het beeldscherm toe
op het eind is de verplichte rijm weer terug vind ik wat minder
verder ben je een spatie vergeten na “daar” 

erg mooi strofe dit ook, vind het einde echt heel erg mooi
die laatste regel slaat echt aan 
jammer dat het zo lang is, waardoor soms de kracht er even vanaf word genomen 
(dus niet!) zal vast zeggen dat ik niets qua grammatica er verstand van hebt dus daar krijg je geen commentaar 
hoe het woord hebt gebruikt heb ik nog niet gezien en zou er zelf ook niet op zijn gekomen, maar hij spreekt me wel aan
en dat is niet zo makkelijk bij mij indien het engels is
als je het woordje ‘and’ had weggelaten, zou het makkelijk doorlopen. Verder vind ik de dertiende regel bij het woordje ‘but me’ het allemaal niet zo lekker lopen
daarna pak je het weer lekker op, met een mooi slot
hij tussen stuk zou misschien iets korter mogen, omdat het voor mijn gevoel een beetje langdradig wordt
maar dat kan goed komen door dat het engels mij niet zo ligt 
alle strofes apart:
hierdoor loopt het niet helemaal lekker door
misschien dat je in plaats de tweede ‘weer’ het woordje ‘opnieuw’ had kunnen gebruiken 
want die punt had beter een komma kunnen zijn, omdat het gewoon 1 zin is
verder is de derde regel een hele mond vol in verhouding met de rest, misschien dat je het stukje ‘voor me’ weg had kunnen laten zodat het lekkerder doorloopt 
je zegt dus in deze strofe eigenlijk precies hetzelfde als in de 2e, als ik jou was had ik deze hele strofe weg laten vallen 
verder vind ik het einde niet zo lekker doorlopen van deze strofe. Het woordje ‘zo’ is bijv. niet nodig
verder misschien in plaats van ‘elke keer’ ‘steeds’, omdat anders de regel zo’n mond vol is in verhouding met de rest van de regels 
de tweede regel is weer zo’n mond vol
misschien dat je in plaats van ‘zou krijgen’ gewoon ‘kreeg’ had kunnen gebruiken
verder vind ik het ‘er aan kwam’ niet zo mooi, misschien iets van ‘het zag’
hier word het gedicht teveel een verhaal 
ook hier de leestekens weer 
de andere gedichtjes van jou spreken mij tot nu toe veel meer aan 
alleen vind ik hem met rijm wel wat lekkerder door lopen dus zou ik daar de voorkeur aan geven
al vind ik het wel jammer dat je halverwege stopt met die rijm en weer hetzelfde door gaat
dus dat laat ik zitten
als je het toch graag wilt, kun je het altijd vragen hoor, dan doe ik dat nog even
het minste aan het gedichtje vind ik de laatste regel, omdat deze op verplichte rijm eindigt en dat stoort mij een beetje
vooral omdat ik een slot erg belangrijk vind
dat geeft bij mij zeg maar altijd de nagalm
daarnaast zie ik die ‘klus’ zeg maar niet echt
vooral de eerste 2 strofes staan voor mij heel sterk en spreken mij aan
zou alle strofes apart kunnen zetten, maar zou er niet veel veranderingen in weten, dus doe ik het even in 1 keer
omdat het woordje klus mij gewoon erg tegensprak
verder een heel netjes gedichtje 
heb genoten om steeds al die gedichtjes te kunnen lezen
toch moet ik er een winnaar uitkiezen en voor mij is dat:
ja mensen daar staat wat 
het was kort, maar wel erg krachtig Eva 

ben benieuwd wat het volgende woord word
Bedankt voor je commentaar.
Heel nuttig.
als het jou beter uitkomt op een ander tijdstip moet je dat doen, zolang het maar rond een week zit volgens mij 

maar wel apart?
Ook niet meer gedaan, niet meer naar gekeken tot nu, en ik laat het mooi zo.
Terwijl het standaard beeld van een gedicht toch vaak met rijm is.