[GAME] Ieder een gedicht bij het woord. Deel 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nujaro

Re: [GAME] Ieder een gedicht bij het woord. Deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:30

ik hoop aankomende zondag de uitslag te maken Knipoog
iedereen het daarmee eens?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:01

prima Haha!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:49

Klinkt goed Ja

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:27

ik wilde het net vragen, maar ik vind het prima

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:58

Ik ga bij de volgende dan wel mee doen! Knipoog

Als het mag. Tong uitsteken

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:31

mag ik iedereen vast waarschuwen voor de hoeveelheid commentaar Bloos ik zoek namelijk echt naar alles wat naar mijn idee misschien beter had gekunt Knipoog vind het tot nu toe erg mooie gedichten, maar behandel alles echt beetej bij beetje waardoro eth ook erg veel lijkt Knipoog

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:32

Commentaar is altijd fijn, kun je vaak wel wat mee, zolang het redelijk is. Hoelaat heb je de uitslag ongeveer?

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:44

durf het nu nog niet te zeggen Knipoog hoop het rond een uur of 8 wel te hebben, maar moet tussendoor ook nog even ete Knipoog dus vind het nu moeilijk te schatten Knipoog
maar met veel commentaar bedoel ik dan ook extreem veel Knipoog denk waarschuw vast dat mensen niet meteen denken dat hun gedichten niet mooi zijn, want vind het heerlijke gedichtjes om te lezen Knipoog en denk eigenlijk dat ik nog nooit zoveel mooie gedichten heb mogen beoordelen Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:53

haha okee Tong uitsteken
ik heb me al vast gezet Nagelbijten / Gniffelen hahaha

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:03

whaha oke Tong uitsteken dan is het goed Lachen
ben nu druk aan het werk probeer het zo vlot mogelijk af te hebbben Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:04

okee!

ik lees het denk ik na tienen wel Tong uitsteken
hahahaha

succes Knipoog

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:24

Leukleuk Lachen Ben benieuwd, ook naar je commentaar!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:33

oke nog heel even, bijna klaar met de beoordeling Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:06

Uitslag Woord: Geheimen

zo ben zeker 2/3 uur bezig geweest met het commentaar Clown doe ik dus ook nooit meer zo uitgebreidt Vork whaha Knipoog maar goed
Als je veel commentaar hebt, denk dan niet dat ik je gedicht niet mooi vind Lachen maar ik probeer gewoon iedere tip die ik kan bedenken in het commentaar te zetten Knipoog mocht je commentaar niet duidelijk zijn of ben je het er niet mee eens, zeg het dan gerust, kan ik het misschien uitleggen Knipoog

Even algemeen commentaar:
- ik zelf houd wel van titels, dus die mis ik een beetje Knipoog
- gebruik geen onnodig woorden
- probeer het gedicht een goede structuur te geven
- leestekens zijn gelijk natuurlijk mooi, maar probeer het ook kloppend te houden Knipoog
- regels hoeven niet altijd gelijk te zijn, maar probeer er wel voor te zorgen dat niet de ene regel een mond vol is en de volgende juist erg compact

Ciaraaa: ik vind het gedichtje super goed bedacht Lachen lekker geheimzinnig, kort maar krachtig Knipoog dit zijn wel gedichtjes waar ik van houd Lachen
Alleen gebruik je twee verschillende vormen van mijn: mijn en m’n Knipoog komt op hetzelfde neer, dus misschien had je het beter in een en de delfde vorm kunnen schrijven:
Gesloten lippen
Fluisterende geheimen
Zweven in de lucht
Nooit zul je ze horen
Opgesloten in mijn ziel
Geschreven in mijn geheugen

Eeuwig verborgen in mijn gebroken hart!

Een ander punt wat je misschien anders had kunnen doen is de vorm Knipoog je begint namelijk heel mooi van buiten zeg maar, maar daarna trek je het gedichtje in de ik/mijn-vorm op jezelf Knipoog hiermee had je de geheimzinnigheid wat beter vast gehouden Knipoog even voor de duidelijkheid hoe ik een andere vorm had bedoelt:
Gesloten lippen
Fluisterende geheimen
Zweven in de lucht
Nooit zul je ze horen
Opgesloten in een ziel
Geschreven in een geheugen
Eeuwig verborgen in een gebroken hart!

Nog een punt zou kunnen wezen dat je de ww-vorm van ‘zweven’ veranderd in zwevend Knipoog omdat je het daarvoor voltooid-deelwoord gebruikt, loopt het naar mijn idee dan lekkerder Knipoog
Gesloten lippen
Fluisterende geheimen
Zwevend in de lucht
Nooit zul je ze horen
Opgesloten in een ziel

Deze is echt een mogelijkheid en heeft heel veel met smaak te maken Knipoog je hebt namelijk het hele gedicht in zo kort mogelijke zinnen Knipoog alleen de laatste niet maar dat is niet erg want daarmee sluit je juist mooi af Lachen alleen heb je de 4e regel ook redelijk lang, misschien dat je ervan had kunnen maken:
Gesloten lippen
Fluisterende geheimen
Zwevend in de lucht
Nooit gehoord
Opgesloten in een ziel

Zo verder vind het echt een super gedichtje Lachen het commentaar dat je gekregen hebt zijn mogelijkheden die mij mooi hadden geleken Knipoog ik vind het leuk dat je gedichtje zo kort is want daarmee geef je de geheimzinnigheid van het gedicht een beetje extra kracht en dat past natuurlijk heel mooi bij dit woord Lachen misschien was dit je eerste gedichtje zonder rijm, ik zou het zeker vaker doen Knipoog gewoon opschrijven wat JIJ denkt wat het mooiste is Knipoog de ene keer zul je dan rijm gebruiken, de andere keer misschien geen rijm Lachen zonder rijm zijn je gedichten ook prachtig, nu moet je gewoon kijken wat jou het leukst lijkt Haha!

EngeltjeS: als eerste wil ik even zeggen dat ik de gedachten achter je gedicht erg mooi vind Knipoog alleen moet hem wel twee keer lezen om hem helemaal te begrijpen Lachen het sterkste punt in je gedicht vind ik het slot Knipoog
Verder wil ik voor het commentaar even iedere strofe apart nemen Lachen
1ste strofe: hiervan had ik je de opbouw wat anders gedaan, waardoor het wat gemakkelijker door zou lopen Knipoog ook zou ik niet twee keer het woordje “zo’ proberen te gebruiken zo vlak achter elkaar Knipoog ik krijg namelijk hier een beetje het idee dat je het alleen maar gebruikt om de zinnen een beetje gelijk te hebben Knipoog in dat geval niet doen, het aller belangrijkste punt van een gedicht is dat alles soepel doorloopt Lachen nog een punt aan deze strofe zijn de leestekens Knipoog je zet namelijk een punt achter gezellig, maar de zin loopt eigenlijk gewoon door Knipoog en achter begon staat een komma, maar die is daar eigenlijk niet nodig omdat het gewoon duidelijk doorloopt Knipoog leestekens zijn goed, maar probeer ze wel altijd op de goede plaatsen te zetten Lachen ook als hierdoor je gedichtje niet helemaal meer symmetrisch is Knipoog vb.:
Je was zo eerlijk tegen mij,
alles was gezellig,
het begon onschuldig
maar je was niet te houden.

Tussen de eerste en de tweede strofe had je een enter weg mogen laten Knipoog
2e strofe: bij deze zou ik het woord ‘de’ weg hebben gelaten, zodat het lekkerder doorliep Knipoog ook de laatste regel loopt niet helemaal lekker, misschien dat je het iets had kunnen draaien Knipoog dit is een idee’tje alleen ben zelf ook niet echt uit hoe je dat laatste beter had kunnen laten lopen Knipoog:
Dagen vol plezier,
dagen met vele tranen.
Ik moest stil zijn,
dan vertelde je alles.

3e strofe: deze strofe vind ik een beetje vaag, want wat is ‘het’ hier??? De verslaving??? Maar hoe??? Dat is mij wat te vaag, want iets zeggen, lijkt voor mij geen connectie te hebben met een verslaving Knipoog omdat ik het niet helemaal begrijp zou ik ook niet echt een aanpassing weten die het duidelijker had kunnen maken Knipoog
Je zei het gister ook,
zonder blikken of blozen.
Een oude verslaving,
kwam weer tot leven
.

4e strofe: ook deze is een beetje onduidelijk, want je hebt het over een verslaving, maar wat voor verslaving is het??? Een sigaret of alcohol??? Natuurlijk kan beiden, maar er staat verder niets in het meervoud Knipoog verder zou je de detail over het ‘half vol’ kunnen weglaten, want dat geeft niet echt een extra betekenis, maar laat het stukje wel een beetje haperen zeg maar Knipoog het woordje dat, laat het een beetje teveel een verhaal worden, dus misschien had je dat weg kunnen laten en van ‘groeide’ groeiend kunnen maken Knipoog verder weer de leestekens zoals in strofe 1 Knipoog ook zou ik ‘jou’ in je veranderen om het lekkerder te laten lopen Knipoog vb.
Het begon met een heis,
groeiend tot een sigaret,
maar gister betrapte ik jou,
op een half volle fles drank...

Misschien:
‘maar ik betrapte je
op een fles drank...’

5e strofe: ‘gezegt’ moet ‘gezegd’ zijn Knipoog bij deze had je misschien de eerste regel wat kunnen inkorten Knipoog nu loopt het daardoor niet lekker door Lachen verder vind ik de laatste twee regels niet zo mooi passen zeg maar Knipoog het is een soort van slot, maar lijkt niet goed te passen omdat het halverwege een strofe is Knipoog misschien had je deze strofe nog kunnen verlengen met twee regels, en daar dan onder je laatste twee regels Knipoog dan zou het slot erg mooi en pakkend zijn Knipoog
Ik moest me stil houden,
maar ik heb het je gezegd.
Ik doe alles,
om mensen te helpen.

Zoiets zou het dan worden::
Je was zo eerlijk tegen mij,
alles was gezellig,
het begon onschuldig
maar je was niet te houden.

Dagen vol plezier,
dagen met vele tranen.
Ik moest stil zijn,
dan vertelde je alles.

Het begon met een heis,
groeiend tot een sigaret,
maar ik betrapte je
op een fles drank...

Ik moest me van je stil houden,
maar ik heb het je gezegd.
Je werd wel kwaad,
Maar het voelde goed.

Ik doe alles,
om mensen te helpen.

Even over het gedicht in het algemeen: vind het wel een leuk gedichtje, maar hier en daar ga je te ver in de detail Knipoog je hoeft niet alles in je gedicht te zetten, de lezers mogen ook hun fantasie gebruiken Knipoog probeer je strofe’s duidelijk te houden en niet van het ene punt naar het andere te springen, daardoor verdwijnt het geheel een beetje zeg maar Knipoog verder vind ik die laatste regel wel erg sterk, als je hem tenminste ook sterk plaatst Knipoog het geeft een duidelijkheid met wat je in het gedichtje probeert te vertellen Knipoog

niceboy16: als eerste wil ik even zeggen dat het leuk is dat je het geheim zo verbergend neerzet in het gedicht Knipoog erg leuk, want dat probeer ik ook bij ieder woord dat ik mag kiezen Knipoog dat mensen meer zien dan alleen het woord Lachen verder vind het wel een heel leuk gedichtje, al loopt hij hier en daar niet helemaal voor honderd procent Knipoog verder vind ik het wel een originele schrijfmanier Knipoog ook hier ga ik proberen bij iedere strofe wat commentaar te geven Knipoog:
1ste strofe: deze eerste weet ik niet zoveel over te zeggen Knipoog hij is erg sterk Lachen alleen de 3de regel is even een beetje verwarrend, want je wil gemakkelijk doorlezen alsof er: ‘het is niet dat ik je niet durf…” te lezen zeg maar Knipoog maar zou er ook niets op weten wat even mooi blijft, maar toch in 1 keer goed laat doorlezen Knipoog dus erg mooi Lachen
Het is niet dat ik je niet vertrouw
Want ik weet zeker dat je het meent
Het is niet dat ik niet durf te vertellen
Wat me diep van binnen dwars zit

2e strofe: als eerste even dat laatste puntje, wat je op het eind hebt had je van mij weg mogen laten Knipoog omdat je nergens echt leestekens gebruikt Knipoog verder had je misschien inplaats ‘zelfs’ ‘zelf’ kunnen gebruiken zodat het net wat makkelijker doorloopt Knipoog verder is de laatste regel een beetje op het randje van lekker doorlopen, omdat je er eigenlijk een beetje op rekent dat je een vervolg krijgt Knipoog om het makkelijk door te laten lezen had je het woordje ‘en’ ervoor kunnen zetten, maar aan de andere kant zou dat misschien het geheel van het gedichtje verstoren Knipoog maar dan had je het woordje ‘nu’ kunnen laten vallen, waardoor de regels nog wel gelijk waren Knipoog want dat woordje valt voor mij hier niet helemaal lekker Knipoog
Want ik weet zelf niet eens wat het is
Hetgeen dat me van binnen opvreet
Dag in, dag uit mijn gedachtes vult
De reden waarom ik me nu zo voel.

3e strofe: vind het op zich wel weer een leuke en sterke strofe, alleen vind het de eerste twee regels een beetje vreemd Knipoog want het woordje ‘want’ geeft aan dat er een verklaring komt, maar ik vind het niet echt een verklaring zeg maar Knipoog om het wel kloppende te maken had je misschien in plaats ‘ik’ het ‘je’ kunnen gebruiken, waardoor het wel gewoon duidelijk verklarend is Knipoog verder vind ik de laatste regel niet helemaal lekker Knipoog misschien wil je graag de regels op gelijke lengte houden, maar ik had het toch mooi gevonden als je ‘nu’ of ‘op dit moment’ weg had gehaald, omdat het eigenlijk dezelfde betekenis heeft Knipoog
Het is niet dat ik je niet dankbaar ben
Want lief, dat ben je meer dan je denkt
Het is niet dat je het nooit zult weten
Maar op dit moment nog even niet

Hoe het dan ongeveer zou worden:
Het is niet dat ik je niet vertrouw
Want ik weet zeker dat je het meent
Het is niet dat ik niet durf te vertellen
Wat me diep van binnen dwars zit

Want ik weet zelf niet eens wat het is
Hetgeen dat me van binnen opvreet
Dag in, dag uit mijn gedachtes vult
En de reden waarom ik me zo voel

Het is niet dat ik je niet dankbaar ben
Want lief, dat ben je meer dan je denkt
Het is niet dat je het nooit zult weten
Maar op dit moment nog even niet

Het gedichtje vind ik wel heel erg sterk en vooral hoe jij de zinnen opbouwt, maar daar heb ik bij al jou gedichtje al bewondering voor gehad Lachen vind het leuk dat je een originele manier van schrijven gebruikt, waardoor het gedichtje duidelijk weer jou handtekening heeft Knipoog

EngeltjeS: als eerste wil ik even zeggen dat het gedichtje erg leuk is Lachen het laat een mooi verband zien tussen vertrouwen, geheimen en wantrouwen Knipoog super mooi geschreven en dat heb je in een mooie lengte verwerkt die niet korter had gekund, maar ook niet langer had gemoeten Knipoog nu wil ik graag nog even strofe voor strofe behandelen:
1ste strofe: bij deze strofe begin je eigenlijk in zij/je-vorm, waarna je doorgaat in een ik vorm Knipoog de eerste ‘je’ had je in de ik-vorm moeten zetten zodat het gelijk was aan de rest van het gedicht Knipoog begrijp je??? Verder zou ik het woordje ‘altijd’ weglaten waardoor het wat mooier doorloopt Lachen ook zou ik als ik jou was niet overal een leesteken achter willen zetten Knipoog de zin “zonder vertrouwen, kom je nergens.’ Loopt gewoon in 1 keer door dus hoeft er eigenlijk helemaal geen komma te staan en dat is precies hetzelfde bij de regel erna Knipoog mijn idee:
Zonder vertrouwen
kom ik nergens.
Het is maar hopen
dat je me geloofd.

2e strofe: deze vind ik niet helemaal lekker doorlopen, omdat de eerste twee zinnen helemaal zijn uitgeschreven en de tweede zijn heel kort zeg maar Knipoog misschien dat je de lidwoorden ‘de’ kunnen weglaten, zodat het wat simpeler doorloopt Knipoog ook hier heb je weer hetzelfde met de leestekens Knipoog beide komma’s zijn onnodig Knipoog maar hier loopt de zin naar besparen ook nog gewoon door, dus had die punt eigenlijk een komma moeten zijn Knipoog vb.
Soms verdraai ik dingen
om jou pijn te besparen,
maar diep van binnen
maak ik alles kapot.

3e strofe: hierbij loopt het weer niet helemaal lekker Knipoog de eerste zin is kort en krachtig, maar de tweede is dan in verhouding weer een hele mond vol Knipoog misschien dat je het woordje ‘veels’ had kunnen laten vallen bij de tweede regel Lachen bij de laatste regel vind ik het wat er moeilijker, maar misschien dat je er ‘één groot geheim’ van had kunnen maken Knipoog ook hier had je beide komma’s kunnen laten zitten Knipoog
Je bent zo lief
te goed voor mij.
Ik ben zo vals
een groot geheim.

4e strofe: deze had de korte compacte zinnen iets meer bij zich moeten houden zeg maar Knipoog misschien dat je bij de tweede regel het woordje ‘het’ Knipoog hierdoor zou je die compactheid even wat vaster houden Knipoog en omdat de laatste twee regels de conclusie zijn is het mooi als die een duidelijke verandering geven Knipoog
Geen woord komt uit mijn keel,
als ik wil bekennen.
Dus dagelijks loop ik rond,
met een wantrouwend gevoel...

Als je toch de structuur van de je leestekens een beetje hetzelfde wilt houden zou je ervoor kunnen kiezen om bij de 1ste en 2e alinea ervoor kunnen kiezen om in plaats die tweede punt een komma te zetten, wat in beide gevallen zou kunnen Knipoog de laatste strofe is dan wel anders, maar dat het slot, waardoor het niet stoort Knipoog
Even hoe het gedicht er met mijn commentaar uit zou zien:
Zonder vertrouwen
kom ik nergens,
het is maar hopen
dat je me geloofd.

Soms verdraai ik dingen
om jou pijn te besparen,
maar diep van binnen
maak ik alles kapot.

Je bent zo lief
te goed voor mij,
ik ben zo vals
één groot geheim.

Geen woord komt uit mijn keel,
als ik wil bekennen.
Dus dagelijks loop ik rond,
met een wantrouwend gevoel...

trustHim: aan het idee dat dit gedicht waar gebeurd is krijg ik koude rillingen Knipoog als eerste wil ik even zeggen, dat ik als ik jou was het gedicht je niet naar mijn aanpassingen zou veranderen Knipoog omdat je dit waarschijnlijk door je eigen emoties hebt laten opschrijven Knipoog het zou namelijk kunnen dat je dan het gevoel wat je er zelf bij jezelf mee wilt bereiken weghaalt Knipoog vind het wel een prachtig gedichtje en komt heel heel heel duidelijk over, het raakt echt Knipoog ik hou niet zo erg van zulke lange gedichten, omdat het gemakkelijk hier en daar zijn kracht even verliest Knipoog
even alle strofe’s kort apart met wat commentaar:
1ste: de eerste twee regels grijpen meteen aan, omdat je voelt dat er iets gaat gebeuren Knipoog die onduidelijkheid van leeftijd versterkt dat Knipoog bij de derde regel had ik een enter na het woordje ‘meisje’ gebruikt, omdat het dan mooi zou aansluiten met de rest van de enters Knipoog verder begin je in een verleden tijd, maar ‘ik ben’ is ineens in tegenwoordig tijd Knipoog die had je denk ik het mooist ook in verleden tijd kunnen zetten, dat het beter aansluit Knipoog
Ik was een meisje
Van pas een jaar of zes
Ik was een meisje
Nog maar een kind
Ik was pas een jaar of zes
Als mijn pijn, mijn verhaal begint

2e strofe: hierbij vind ik het jammer hier de rijm zo strak zet Knipoog omdat je dat in de 1ste strofe ook niet gebruikt Knipoog dat laatste regeltje geeft wat extra karakter aan deze alinea en die hem ook mooi laat aansluiten bij strofe 1 Knipoog
Vader en moedertje spelen gebeurt zo vaak
Ook dit keer was het raak
Alleen speelden we niet met poppen
Had ik hem kunnen stoppen?
Ik was pas zes…

3e strofe: vind deze strofe er nog mooi tussen geplaatst, wat duidelijk aangeeft waar het begon zeg maar Knipoog alleen had ik het woordje ‘mijn’ voor pijn weg gelaten Knipoog zodat het wat sneller doorleest Knipoog
Vader en moedertje spelen
Zo onschuldig moest het zijn
Maar voor mij het begin van pijn

4e strofe: het idee hier laat me echt rillen Knipoog hier had ik alleen het woordje ‘meer’ weggelaten, want dat geeft aan dat er eerst wel een verzet was zeg maar Knipoog ook het lidwoordje ‘de’ voor vaders zou ik weglaten, zodat het gemakkelijker leest Knipoog en weer eens sterke afsluiting van de strofe Knipoog
Vader en moeder, samen in bed
Waarom heb ik me niet meer verzet?
Door de “vaders” argumenten, het is normaal?
Waarom geloofde ik dat allemaal
Ik was pas zes…

5e strofe: hierbij is de rijm weer een beetje erg verplicht Knipoog verder loopt de derde regel re niet zo lekker tussen voor mijn gevoel Knipoog wel mooie laatste regel Knipoog
Niemand vertellen wat we doen
Dat kan niet met goed fatsoen
Hij zegt dat het goed is
Want hij houd van mij
…… trouwt met mij

6e: die eerste twee regels, zijn verschrikkelijk goed en sterk Knipoog het zuigt je gewoon naar het beeldscherm toe Knipoog op het eind is de verplichte rijm weer terug vind ik wat minder Knipoog verder ben je een spatie vergeten na “daar” Knipoog
Hij kleed me uit, raakt me aan
Laat zijn handen over mijn lijfje gaan
Vingers die opeens “daar”voelen
Hij pakt mijn handje, leid het naar
Zijn “plekje”, ik vind het naar

7e strofe: erg mooi, zou er geen verandering in willen zien Knipoog
Ik ben pas zes, lig op mijn rug
Hij bovenop me, ik kan niet meer terug
Ik weet niet wat ik vinden moet
Is dit wel goed?

8e strofe: na het woordje “wakker” nog een spatie Knipoog erg mooi strofe dit ook, vind het einde echt heel erg mooi Ja die laatste regel slaat echt aan Lachen
Ik ben 24, wanneer ik “wakker”wordt
Beelden langs mijn netvlies gaan, helder, kort
Vergeten dingen, verborgen herinneringen
Ik ben 24 jaar als ik besef
Ik ben misbruikt, ik was pas zes

Vind het een heel mooi gedicht, met veel krachtige stukken Knipoog jammer dat het zo lang is, waardoor soms de kracht er even vanaf word genomen Knipoog
nog even in zijn geheel:
Ik was een meisje
Van pas een jaar of zes
Ik was een meisje
Nog maar een kind
Ik was pas een jaar of zes
Als mijn pijn, mijn verhaal begint

Vader en moedertje spelen gebeurt zo vaak
Ook dit keer was het raak
Alleen speelden we niet met poppen
Had ik hem kunnen stoppen?
Ik was pas zes…

Vader en moedertje spelen
Zo onschuldig moest het zijn
Maar voor mij het begin van pijn

Vader en moeder, samen in bed
Waarom heb ik me niet verzet?
Door “vaders” argumenten, het is normaal?
Waarom geloofde ik dat allemaal
Ik was pas zes…..

Niemand vertellen wat we doen
Dat kan niet met goed fatsoen
Hij zegt dat het goed is
Want hij houd van mij
…… trouwt met mij

Hij kleed me uit, raakt me aan
Laat zijn handen over mijn lijfje gaan
Vingers die opeens “daar”voelen
Hij pakt mijn handje, leid het naar
Zijn “plekje”, ik vind het naar

Ik ben pas zes, lig op mijn rug
Hij bovenop me, ik kan niet meer terug
Ik weet niet wat ik vinden moet
Is dit wel goed?

Ik ben 24, wanneer ik “wakker”wordt
Beelden langs mijn netvlies gaan, helder, kort
Vergeten dingen, verborgen herinneringen
Ik ben 24 jaar als ik besef
Ik ben misbruikt, ik was pas zes

Jodie_: oeh engels dat is echt mijn stertaal Vork (dus niet!) zal vast zeggen dat ik niets qua grammatica er verstand van hebt dus daar krijg je geen commentaar Knipoog
Vind het een erg mooi gedichtje Lachen hoe het woord hebt gebruikt heb ik nog niet gezien en zou er zelf ook niet op zijn gekomen, maar hij spreekt me wel aan Knipoog en dat is niet zo makkelijk bij mij indien het engels is Knipoog
Het commentaar dat ik weet te geven:
Vind de opening erg sterk alleen stoort de tweede regel een heel klein beetje, wat zonde is Knipoog als je het woordje ‘and’ had weggelaten, zou het makkelijk doorlopen. Verder vind ik de dertiende regel bij het woordje ‘but me’ het allemaal niet zo lekker lopen Knipoog daarna pak je het weer lekker op, met een mooi slot Lachen
You're my secret
of you I'll never tell
Noone knows I know you
and you don't even know
I do
But you're my secret
Fantasy and dreaming
in the night
Silent voices whispering
your name
The smell of sweet desire
driving me insane
But me, noone will ever know
or notice how I change
When in my head I play
with you, my secret.

Erg mooi gedicht, met een krachtige opening, slot Knipoog hij tussen stuk zou misschien iets korter mogen, omdat het voor mijn gevoel een beetje langdradig wordt Knipoog maar dat kan goed komen door dat het engels mij niet zo ligt Knipoog

EngeltjeS: het idee achter het gedichtje vind ik wel mooi, maar het gedicht zelf spreekt me wat minder aan, omdat hij niet helemaal lekker loopt Knipoog alle strofes apart:
1ste strofe: jammer dat je het woordje ‘weer’ zo vlak achter elkaar gebruikt Knipoog hierdoor loopt het niet helemaal lekker door Knipoog misschien dat je in plaats de tweede ‘weer’ het woordje ‘opnieuw’ had kunnen gebruiken Knipoog
Lief dagboek,
daar schrijf ik jou weer.
Het is opnieuw gebeurd,
ik heb een negen gehaald.

2e strofe: hier wil ik weer even op de leestekens in gaan Knipoog want die punt had beter een komma kunnen zijn, omdat het gewoon 1 zin is Knipoog verder is de derde regel een hele mond vol in verhouding met de rest, misschien dat je het stukje ‘voor me’ weg had kunnen laten zodat het lekkerder doorloopt Knipoog
De toets was zo rot,
de vragen waren zo lastig,
maar meester bedacht iets,
zodat ik zeker zou slagen.

3e strofe: dit vind ik een beetje vreemd, omdat meester al iets bedacht had en hier begin je over een laag cijfer, Knipoog je zegt dus in deze strofe eigenlijk precies hetzelfde als in de 2e, als ik jou was had ik deze hele strofe weg laten vallen Knipoog
Mijn cijfer was laag,
dus ik ging naar meester.
Hij vertelde me over extra lessen,
na schooltijd bij hem thuis.

4e: hier weer e leestekens zie strofe 2 Knipoog verder vind ik het einde niet zo lekker doorlopen van deze strofe. Het woordje ‘zo’ is bijv. niet nodig Knipoog verder misschien in plaats van ‘elke keer’ ‘steeds’, omdat anders de regel zo’n mond vol is in verhouding met de rest van de regels Knipoog
Het begon zo gezellig,
veel limonade, en chips,
maar het veranderde gauw,
want hij gaf me elke keer een kus.

5e strofe: weer vind ik het niet zo lekker lopen Knipoog de tweede regel is weer zo’n mond vol Knipoog misschien dat je in plaats van ‘zou krijgen’ gewoon ‘kreeg’ had kunnen gebruiken Knipoog verder vind ik het ‘er aan kwam’ niet zo mooi, misschien iets van ‘het zag’ Knipoog
Daarna ging hij steeds verder,
zodat ik een beter cijfer kreeg.
Tot we in bed lagen,
en zijn vrouw het zag.

6e strofe: hier snap ik het idee niet zo van die herkansing en loopt het weer niet zo lekker door Knipoog hier word het gedicht teveel een verhaal Knipoog
Meester schrok, en vertelde mij
dat ik morgen een herkansing kreeg.
Na schooltijd moest ik nablijven,
en gingen we naar het kantoor.

7e strofe: hier raak ik de draad van het gedicht nog meer kwijt, door dat lage cijfer Knipoog ook hier de leestekens weer Knipoog
Hij deed mij zo zeer,
en hij hoorde me niet schreeuwen.
Maar hij had gelijk,
want ik had een slecht cijfer...

8e strofe: ook deze komt voor mij niet logisch over Verdrietig
Maar dat is nu anders,
want vanmiddag was ik heel lief.
En weetje wat meester zei?
Dat ik altijd onvoldoendes mag inhalen.

Sorry, maar ik vind dit gedichtje niet zo, omdat het voor mij teveel naar verhaal neigt Knipoog de andere gedichtjes van jou spreken mij tot nu toe veel meer aan Knipoog
Nog wel even helemaal:
Lief dagboek,
daar schrijf ik jou weer.
Het is opnieuw gebeurd,
ik heb een negen gehaald.

De toets was zo rot,
de vragen waren zo lastig,
maar meester bedacht iets,
zodat ik zeker zou slagen.

Het begon zo gezellig,
veel limonade, en chips,
maar het veranderde gauw,
want hij gaf me elke keer een kus.

Daarna ging hij steeds verder,
zodat ik een beter cijfer kreeg.
Tot we in bed lagen,
en zijn vrouw het zag.

Meester schrok, en vertelde mij
dat ik morgen een herkansing kreeg.
Na schooltijd moest ik nablijven,
en gingen we naar het kantoor.

Hij deed mij zo zeer,
en hij hoorde me niet schreeuwen.
Maar hij had gelijk,
want ik had een slecht cijfer...

Maar dat is nu anders,
want vanmiddag was ik heel lief.
En weetje wat meester zei?
Dat ik altijd onvoldoendes mag inhalen.

EngeltjeS: eigenlijk heb ik bij dit gedichtje hetzelfde commentaar wel als zonder rijm Knipoog alleen vind ik hem met rijm wel wat lekkerder door lopen dus zou ik daar de voorkeur aan geven Knipoog al vind ik het wel jammer dat je halverwege stopt met die rijm en weer hetzelfde door gaat Knipoog
Alleen bij de vierde alinea had ik ‘een’ voor het woordje koekje gezet, omdat het nou eigenlijk niet helemaal klopt Knipoog
Kan wel alle strofes weer apart beoordelen, maar zal ongeveer hetzelfde uitkomen Knipoog dus dat laat ik zitten Knipoog als je het toch graag wilt, kun je het altijd vragen hoor, dan doe ik dat nog even Knipoog

Eva_: kort maar erg krachtig Haha! het minste aan het gedichtje vind ik de laatste regel, omdat deze op verplichte rijm eindigt en dat stoort mij een beetje Knipoog vooral omdat ik een slot erg belangrijk vind Lachen dat geeft bij mij zeg maar altijd de nagalm Knipoog daarnaast zie ik die ‘klus’ zeg maar niet echt Knipoog vooral de eerste 2 strofes staan voor mij heel sterk en spreken mij aan Knipoog zou alle strofes apart kunnen zetten, maar zou er niet veel veranderingen in weten, dus doe ik het even in 1 keer Knipoog
Lippen gesloten
Totdat de hersens besloten
Om jou niet langer te bewaren

Mond niet meer op slot
Want dit was jouw lot
De tong liet jou varen

Over jou nooit gepraat
Dit noemt men verraad
Maar toch moest ik dit klaren.

Ik heb alleen de laatst regel wat aangepast Knipoog omdat het woordje klus mij gewoon erg tegensprak Knipoog verder een heel netjes gedichtje Knipoog

vond het erg moeilijk, want de gedichten waren echt heel mooi, en sommige ook erg diep Lachen heb genoten om steeds al die gedichtjes te kunnen lezen Knipoog toch moet ik er een winnaar uitkiezen en voor mij is dat:

Eva_ Whoosh! ja mensen daar staat wat Vork
van harte gefeliciteerd Haha! het was kort, maar wel erg krachtig Eva Haha!

Iedereen die het niet eens is met het commentaar, klachten mogen natuurlijk ingedient worde Koe

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:06

geef toe mensen dit is een beetje extreem lang Tong uitsteken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:14

wow het is echt extreem!

maar ik heb zeker wat aan de commentaar, wat ik eigenlijk tips wil noemen!

heel erg bedankt Haha!

en gefeliciteerd!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:27

wow, jij bent lang bezig geweest!!! Bedankt voor de tips.

en eva gefeliciteerd

ps vind je onderschrift ook erg leuk!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:34

dan heb ik in ieder geval niet voor niets mijn best gedaan voor iedereen zoveel mogelijk tips te vinden Knipoog ben benieuwd wat het volgende woord word Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:49

Jeeej, tof man. Haha! Bedankt voor je commentaar. Lachen Heel nuttig.
Moet ik volgende week zondag de uitslag maken?

Het nieuwe woord:

RIJKDOM

Succes!!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:23

je mag volgende week de nieuwe uitslag maken Knipoog als het jou beter uitkomt op een ander tijdstip moet je dat doen, zolang het maar rond een week zit volgens mij Knipoog

heel leuk woord, ga er eens over nadenken Lachen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:28

Felii Eva_ vind het zelf ook een super mooii gedichtje Knipoog

Dan gaan we nu maar een verder met het woord RIJKDOM

= best well moeiilijk hoorw Clown

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:08

het is niet helemaal op papier gekomen, zoals ik wilde, maar vind hem toch wel grappig Lachen

Hart van goud

Geen onderdak
voor beschutting
Geen geld
voor wat te eten
Geen rijkdom
om van te genieten

Maar toch
diep van binnen
is een hart van goud
die meer waard is
dan alle rijkdom op aarde!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:12

het lijkt wel een reclame Clown

Geld

Geen geld
om van te leven
iedere dag
weer een gevecht

Help deze mensen
aan een nieuw bestaan
aan een nieuw leven
vol geluk en vrede

Geef je laatste bezitting
aan deze mensen
want de grootste rijkdom
vind je in je hart

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:06

Een Rijkdom

Wanneer ben jij rijk?
als je alleen rood geld bezit.

Wanneer ben je rijk,
als je meer bezit dan liefde?

Wanneer ben jij rijk,
als je meer bezit dan warmte?

Wanneer vind jij,
dat je een rijkdom bezit?

hmm... niet echt een gedichtje Lachen maar wel apart?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:44

Hmm, ik weet nog niet wat ik er zelf van vind.
Een van mijn weinige Nederlandse gedichten, ik was behoorlijk inspiratieloos en na een hele hoop mislukte Engelse stukken kwam dit er om half 2 's nachts nog uitrollen. En toen had ik geen zin meer om het nog verder aan te passen. Huilen van het lachen Ook niet meer gedaan, niet meer naar gekeken tot nu, en ik laat het mooi zo.

Verkoos je je juwelen
boven de liefde van je leven
En was op dat moment
alles wat blonk ook zeker goud
Deed je op dat ogenblik
de meest vernederende dingen
zodat je portefeuille-gestreeld
de kamer weer verlaten kon
En maakte geld jou nog gelukkig
op zelfs de allerzwartste dagen
Toen blijdschap haast verdwenen leek
en euforie niet meer bestond
Was het toen dat je besefte
dat er meer is in de wereld
Was het toen dat je besloot
je af te doen van je bezit
Sloeg je op die dag het pad in
naar het echte, ware leven
En werd je toch nog wel gelukkig
aan het einde van de rit.

In principe zou je achter elke 2 regels een vraagteken kunnen zetten, maar dat vind ik lelijk, dus heb ik niet gedaan.
Op zich toch grappig, als ik een songtekst schrijf rijmt het áltijd en zit er altijd structuur in, en als ik dicht rijmt het vaak totaal niet. Clown Terwijl het standaard beeld van een gedicht toch vaak met rijm is.

Oja; het heeft wel een bepaald ritme, en het is lastig uit te leggen maar als je dat niet te pakken krijgt lopen sommige stukken niet goed. Het is moeilijk te zeggen hoe; dan zou ik bijna een geluidsfragment in moeten spreken, het hele ritme is met name belangrijk bij het stuk tussen - de meest vernederende dingen (...) de kamer weer verlaten kon -

Maar goed, ik praat weer te veel geloof ik. *LOL*