Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rebeltje schreef:Ik teken zelden op wit papier, maar ik zou denk ik de onderlaag een tint donkerder maken dan wit, en daar overheen de 'witte' haren tekenen.
Myou heb je ooit al met pastel gewerkt? Zo niet zou ik heel klein beginnen, gewoon met enkele potloden en misschien enkele krijtjes om het uit te testen.
Mocht je groter willen starten dan misschien een doosje krijt van 15-30 pastels van rembrandt (ong 22-36 euro). En een doosje met 24 pastelpotloden, Faber castell (ongeveer 30 euro). Een blok Canson Mi Teintes papier (14-23) en een kneedgum (2 euro).
Maar.. je kan natuurlijk ook van verschillende merken wat losse potloden kopen, en wat losse krijtjes, en zelfs wat losse vellen papier. Dan kan je uittesten wat je het lekkerste vindt werken. Bovenstaande is gewoon een persoonlijke voorkeur van mij, rembrandt krijt zit middenin wat betreft 'zachtheid' van de krijtjes, en Faber castell vind ik zelf de prettigste potloden.Ik denk dat als je 'begint' met tekenen met pastel het wel fijn is om een 'complete' set te kopen, omdat je nog niet precies weet welke kleuren je vaak gaat gebruiken, zo heb je alles een beetje
En kan je vandaar uit verder mocht ruwer papier, gladder papier, zachter krijt, harder krijt etc je beter lijken. Met een kleinere doos geef je ook niet heel veel geld uit, maar kan je wel 'voelen' hoe het werkt. Bevalt het kan je altijd los nog kleuren erbij kopen die je mist
trisca schreef:wat voor potloden? Gewone kleurpotloden? Dan gebruik ik 120 grams papier en voor schets iets lichter. Vind het namelijk wel fijn als er iets structuur in het papier zit.
LeonieL schreef:doezelaar moet je van houden. ik vond het niet super fijn.
Ik gebruik gewoon WC of keukenpapier.
Met je vingers zou ik niet doen. Die zijn toch vet (ja, ook als je ze net gewassen hebt) en daar kan je vlekken van krijgen.
babe schreef:LeonieL schreef:doezelaar moet je van houden. ik vond het niet super fijn.
Ik gebruik gewoon WC of keukenpapier.
Met je vingers zou ik niet doen. Die zijn toch vet (ja, ook als je ze net gewassen hebt) en daar kan je vlekken van krijgen.
Ik veeg altijd uit met mn vingers, inderdaad gewoon goed handen wassen!