[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:05

Heel erg mooi Signe, krijg al helemaal zin in de kerst als ik naar je afbeeldingen kijk.

Haha, nou proost Polarize. Je drankjes zien we lekker uit.

E4D, leuk dat je ook meedoet met inktober. Ik denk ook dat je Wednesday aan het tekenen bent.

Zelf ook weer bezig geweest met oefenen en schetsen.

Neuzen oefenen
Afbeelding
Afbeelding

En weer een portretje

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:37

Dat ziet er tof uit @tazzey! Eens even kijken of ze een keer naar het noorden komt (of dat ik eens een keer zelf ga aankloten, dat is ook altijd leuk wel :D)

@polarize ik vind de weerspiegeling in het glas heel knap gedaan :j

@thats_me wat heb je een boel erin kunnen verwerken :oo en toffe neuzenstudies (en een Rembrandt zie ik zo denk ik :D )

@signe de noorderlicht op de 1 na laatste plaat is zo goed gedaan! Duidelijk het noorderlicht en toch heel erg Signe <3

@E4D hoe bevalt het met inktober tot nu toe?
Was er een specifiek iets wat je wilde weergeven met het haar? Anders zou ik 'm gewoon zo laten :j

----

Ik heb gisteren caran d'ache neocolor binnen gekregen. Dat zijn krijtjes op wax basis maar je kan ze ook nat maken en als aquarel gebruiken, net als een aquarelpotlood. En god, wat zijn deze dingetjes leuk <3 een stuk leuker dan dat wasco van vroeger wat je op school moest gebruiken, en ik denk de textuur die het creëert ook leuk bij mijn stijl past.
Ik heb ze gebruikt voor de inktober prompt 'Heavy'. Dit is de enige manier waarmee ik mijn pony weg krijg bij het gras :+

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:52

Ik ga zo goed op jouw stripjes haha
Die neocolors werken zo fijn! Ik heb de I, dus niet oplosbaar in water, maar alsnog zijn ze heerlijk om te gebruiken

Ik probeer elke avond even tijd te pakken om wat te schetsen, zien hoe lang ik dat volhoud :') een beetje mijn versie van inktober, maar dan zonder prompts en gewoon met het doel om elke dag even te zitten

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:53

Super leuk! Dergelijke krijtjes heb ik ook nog ergens. Dat is inderdaad leuk om mee te experimenteren. Ik vond het ook heel fijn voor snelle studies. Juist omdat je met water kunt klooien om de sfeer snel te veranderen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:24

Zo, dat is ook wel echt heavy te noemen Vikawiek. En toch proberen nog dat ene sprietje gras mee te pikken, leuk gedaan!

Ik ben inderdaad bezig met Rembrandt. Hij was natuurlijk meester in schaduwen en laten we dat nou goed moeten oefenen. Heb vandaag ook het boek Rembrandt Zelf gevonden bij de Kringloop dus kan ook weer lekker vooruit met oefenen.

Je koetjes en kalfjes zijn echt super schattig Polarize. Hier ook aan het proberen elke dag een beetje te werken in mijn schetsboek. Mijn docente gaf al aan, al is het maar 5 minuutjes per dag, dan kom je toch elke keer weer een stapje verder.

Heeft iemand een tip voor fijne kleurpotloden? Tijdens cursus gebruiken we Lyra potloden, die vind ik niet zo fijn in de hand liggen. Mijn inktens aquarelpotloden vind ik wel fijn maar zoek dus iets hardere potloden die minder afgeven in mijn schetsboek en die goed hun kleur afgeven op papier.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:59

Geen goede tip helaas. Mijn favoriete zijn karisma potloden. Maar die zijn al heel lang uit productie en steeds slechter te vinden en duurder... Echt bizarre prijzen. Dus ik moet ook op zoek naar een goed alternatief.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:23

Ja, er zitten echt dure potloden tussen. Voor fijne potloden wil ik best investeren, ze gaan natuurlijk ook wel lang mee. Alleen is er zoveel keus en ben ik nog te nieuw in dit wereldje dat ik niet goed weet waar ik op moet letten en wat nu wel goed is en wat niet.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:47

Dankje :D
Als je een iets harder potlood zoekt wat minder afgeeft zou ik voor de faber castell polychromos gaan :j ik heb tot nu toe niet echt meegemaakt dat ze afgeven, behalve als je aan het burnishen bent (heel hard drukken voor extreme pigment afgifte waardoor de vezels van het papier plat gedrukt worden) kan er dan wat vegen aan je vingers zitten als je erover heen veegt.
Ze zijn natuurlijk duurder dan een potlood van de hema :7 Maar niet zo duur als de luminance zeg maar. Ze zijn ook per stuk te koop dus mocht je een kunstmaterialen winkel in de buurt hebben dan zou ik gewoon 1 potlood eens vastpakken om te testen

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:04

Ik gebruik ook de Faber castell polychromos, zit inderdaad wel een klein prijskaartje aan, maar met een simpele set heb je al een goeie basis! Ik ben zelf begonnen met een set van 36 en heb steeds meer losse kleuren bij gekocht als ik merkte dat ik ze nodig had.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:36

Deze was begonnen als doel voor de inktober challenge, alleen welk prompt er nou precies bij hoort is een beetje verloren geraakt
:') het is in ieder geval wel lekker om weer eens digitaal te werken en mijn meer comic book stijl uit de kast te trekken. Als ik echt zin/tijd heb wordt dit eentje waar veel uren in gaan zitten

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:36

Ik had mijn eigen verf gemaakt met rode kool!
Het hoort ook nog met roze en paars te zijn, maar rode kool is een pH indicator en blijkbaar heeft het zuurvrije papier van mijn schetsboek een hoog genoeg pH dat het reageert met de "verf" :'

Ik ga nog op ander papier iets maken zodat je de roze en paars ook ziet :j
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:07

Leuk! Ik heb daar voor basisscholen een hele les voor ontwikkeld. :D Dat was mijn proefles voor het behalen van het moestuin coach certificaat. De kleur vervaagd wel met de tijd. Dus verwacht niet dat hij lang kleurecht blijft.

Je kunt ook met pure azijn of ander zuur over je schildering gaan om de kleur te veranderen.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:55

Oh goed dat je t zegt van het vervagen, ik zal de pagina op mn schetsboek even inscannen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 10:28

Wat veel creatiefs en moois komt er weer langs <3

Wat tof Tazzey! Heel mooi geworden dat vliegtuigje!

Zo cool vikawiek!

Je neuzen studie ziet er goed uit Thats_Me!

Heel mooi en geweldig weer signe!

Wauw die poot van je eerste glas Polarize :wow: net echt!

Het stagneert nog steeds een beetje hier maar elke dar doe ik een klein beetje. Een paar werkjes moeten over een paar weken af zijn voor een kleine Expo waar ik nu al zo'n 4 jaar aan mee doe in Scherpenzeel.

Even aan kijken of de challenge gaat lukken, ik hoop het wel want wil het idee dat ik heb wel graag uitwerken.
Daarna wil ik mijn Leeuw af hebben nog dit jaar.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:38

Wat gaaf die rode kool verf! Ik weet dat die heel snel is om te toveren in een andere kleur of tint mett een eenvoudige toevoeging, maar heb er nooit mee geëxperimenteerd.

Vikawiek wat een top tekening die heavy! Dat koppie dat nog naar het gras trekt hahaha. En ook hier een groot fan van de neocolor II krijtjes. Awesome stuff ook voor als je buiten tekent.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:13

Leuk zo oefenen met een natuurlijke verf Polarize.

Hier even geen zin in mensen dus heb even een alpaca geschetst.

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:46

Oh wat een dotje die alpaca. <3

Bij mij ligt het tekenen momenteel even helemaal stil. We zijn hard aan het voorbereiden op iets spannends. Ik heb een exo-skelet besteld om beter mee te kunnen lopen en misschien zelfs weer fietsen. Ik vind het mega spannend maar volgens de artsen kan het mijn leven echt aanzienlijk makkelijker maken. Dus de komende tijd staat tekenen waarschijnlijk even op een lager pitje aangezien het lichamelijk erg inspannend gaat worden de komende tijd.
Ik blijf wel meelezen en genieten van jullie mooie creaties. Ik word daar altijd erg blij en geïnspireerd van.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:06

Wat zou dat tof zijn Tazzey. Hopelijk gaat alles door zoals je bedacht hebt en gaat het je weer meer kwaliteit van leven geven.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:36

Ik vind het wel heel moeilijk. Mijn verstand zegt dat ik vooral even moet gaan afwachten wat het gaat doen om teleurstellingen te voorkomen, maar de rest in mijn doet al vreugde dansjes. Ik zie mezelf al weer rondrijden op de fiets.
Maar al zou ik zelfstandig de trap weer op en af kunnen en verder dan 100 meter kunnen lopen dan is mijn leven al zoveel aangenamer. Ook met stilstaan geeft het exo-skelet stabiliteit dus dat zou ook beter moeten gaan.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:13

Oh ik hoop voor je mee Tazzey! Wat spannend, hopelijk doet het wat ze voorspellen.

vikawiek schreef:
*knip*
Ik heb gisteren caran d'ache neocolor binnen gekregen. Dat zijn krijtjes op wax basis maar je kan ze ook nat maken en als aquarel gebruiken, net als een aquarelpotlood. En god, wat zijn deze dingetjes leuk <3 een stuk leuker dan dat wasco van vroeger wat je op school moest gebruiken, en ik denk de textuur die het creëert ook leuk bij mijn stijl past.
Ik heb ze gebruikt voor de inktober prompt 'Heavy'. Dit is de enige manier waarmee ik mijn pony weg krijg bij het gras :+

[ Afbeelding ]

Deze is echt heel leuk en die krijtjes passen inderdaad echt heel goed bij je stijl :D Dat bekkie van Gritte, heerlijk.