[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:27

Herken dat heel erg murphypower. Vrij werk vind ik het leukst, ook omdat ik te onzeker ben of de klant tevreden zal zijn. Dat bederft het plezier van opdrachten voor mij.
Ga ook met een opdracht te lang door terwijl met een vrij werk ik veel eerder zeg en nu is het af. :D

Ik vind jouw kleurgebruik prachtig Malenka en dat maakt jouw werk ook heel herkenbaar.

Landschappen, ik had er eigenlijk weinig mee maar ben ze steeds meer gaan waarderen en ben daarin ook met een replica bezig om dat een beetje onder de knie te krijgen. Zal daar ook eens wat van plaatsen als ik daar mee verder ga. Vind ik al lastig met verf, met kleurpotlood lijkt me super lastig. Heel benieuwd hoe hij verder gaat worden.

Heel mooi die roze bloemetjes met groene achtergrond Pleun. Pimpelmeesje is mooi gedaan.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:35

Vandaag mijn tekening van laatst in het digitaal gemaakt.
Is al 1 jaar geleden toen ik dit voor het laatst deed. maar aangezien ik een nieuw programma heb sinds vandaag waar je mee kan tekenen toevallig. waarom niet eens proberen ? :)
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:24

Goed gelukt FennyPower. En smaakt het naar meer?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:36

Jis_ schreef:
Goed gelukt FennyPower. En smaakt het naar meer?

Ja vind het wel leuk om te doen :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:05

Leuk! Lijkt me echt moeilijk digitaal.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:07

Weer een beetje verder. Was toch nog niet tevreden met de kleur achtergrond, iets te groenig en moet ietsje meer naar olijf, nu is hij weer net wat te licht en krijgt nog een laag.

Afbeelding

ninavo

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:10

Ik heb weer getekend!
De hals klopt nog niet!
Afbeelding
Afbeelding

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:13

Leven er nog mensen?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:26

Ja , ben net terug van vakantie! Vanavond een update waarschijnlijk!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:37

Tussendoor even andere knutsels. :)

Nu bezig met een tafel.

Van hout naar oud verweerd ijzer.

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:33

Leef nog maar net met dit weer. :')

Ziet er goed uit beide.
Fijne vakantie gehad Pleun?

Ik.ben een beetje wat foutjes weg aan her werken. Voorbenen moeten nog wat meer volume krijgen.

Afbeelding

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:27

Ja was super leuk jis!
Je schilderij ziet er erg goed uit, knap !
@malena super leuk project zeg!
@murphypower Mooie tekeing, is dit de basislaag?

Hier ben ik nu. Ik maak dit schilderij voor een meisje met een hele oude fjord, ik dacht 34 jaar? De fjord is best wel ziek en het duurt niet zo lang meer denk ik, daarom wilde ik graag iets voor haar maken. Ik wil een beetje een magische sfeer creeëren, met de boom zwart en een soort galaxy achtergrond.

Afbeelding

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:41

@pleun02 jap

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:22

Wat een leeftijd! Dat zal dat meisje heel leuk vinden denk ik. Opzet ziet er mooi uit.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:29

Bedankt jis!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:05

Ik durfde mijn hoofd al niet te laten zien hier de afgelopen dagen, ik had immers gezegd dat ik in juli de challenge weer op zou pakken :)) *faal
Heb denk ik teveel gedoe gehad dit jaar, en ben ook een paar dagen terug van vakantie + met het weer van afgelopen week kreeg ik niks gedaan.

Anyway!
Hier ben ik inmiddels 2 dagen nu mee bezig, niet letterlijk tekenen maar op de computer met vectors. Ik vind het eigenlijk niet 'echt' genoeg om mee te laten tellen maar ik kom echt niet aan mijn x aantal tekeningen anders :') Dit worden stickers voor in mijn agenda/bullet journal/planner, het bovenste rijtje zijn tabs om pagina's te markeren.
Afbeelding

Jis jouw paard is gaaf zeg, ik ken het origineel (nooit in het echt gezien, maar ik heb hem hier thuis ergens in een boek) en hij lijkt sprekend! het was voor mij altijd mijn favoriete schilderij uit dat boek

Murphypower: ziet er uit als een goed begin, ik twijfel een beetje over het formaat van het oog van het voorste paard (die met de dunne bles) volgens mij zou die iets groter kunnen nog

Malenka ik vind dat juist zo knap dat jij dat 'ziet' dat je er allerlei andere kleuren bij kan gooien, ik mis dat dus echt compleet := ik vind het paars niet misstaan, maar ik heb dus ook echt geen tips. Lekker bezig ook met de tafel, ben je hem aan het schilderen zodat hij van metaal lijkt?

Fennypower Toothless <3 Ik heb heel die film nooit gezien, maar ik zie er altijd zo veel fan art van voorbij komen dat ik hem geloof ik toch maar eens moet gaan kijken. Welk programma heb je gebruikt?Ik vind het leuk dat hij transparant is en geen witte achtergrond heeft, zo zit hij echt op de bokt pagina

Pleun wat lief dat je die gaat maken voor het meisje met de Fjord, ze zal hem vast waarderen!

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:21

I'm on fire :')
Afbeelding
Meisje is zo lief, net stuurde ze mij : "I feel so blessed' super lief <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:09

Wat lief Pleun!

Telpeva, wat je nu doet is ook creatief. Lekker laten meetellen. :)
En bedankt voor het compliment.

De tafel is inmiddels af. Dus mirgen maar eens verder aan de tekening.

Afbeelding
Afbeelding

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:26

Whaa, ik ben mijn laptop al drie weken kwijt voor reparatie :oo dus daarom hier al een tijd geen reactie. Maar ik ben nu tijdelijk op een huis aan het passen met een vaste pc die ik kan gebruiken, dus ik heb meteen mijn kans gegrepen :))

Pagina 48

Malenka: Ah, heel erg mooi met die felle kleuren. Oliepastel vind ik prachtig om te zien qua kleuren, maar het lijkt me lastig werken, omdat je zo'n dikke punt hebt. En hoe laat jij bijvoorbeeld de kleuren mooi overlopen? Moet je dan net als met kleurpotlood veel laagjes maken?
Ik zie nu het eindresultaat op de volgende pagina :) Zou je het lichaam niet nog iets meer uitwerken? Of is het juist het idee dat dat een beetje 'wegvalt'? In dat geval is dat goed gelukt.
Pleun02: Heel geslaagd, lekkere zomerse, felle kleuren! en bedankt voor je commentaar op mijn werkje. Goed idee om tussendoor wat frissere kleuren te gebruiken. Ik heb dat uiteindelijk gedaan met diep paars en daar ben ik wel tevreden over. Ik heb dat poesje ondertussen af!

Pagina 49

Telpeva: Wat een lief muisje. En dat op zo'n priegelformaat. Mooi hoe je de schaduwen weergeeft.
Pleun02: Leuk als je werken echt bij mensen aan de muur hangen. Dat is pas eer van je werk ;)
De opzet van de vogel ziet er al goed uit. Ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien.
Ah, ik kom de update tegen. Lekkere frisse kleur groen op de achtergrond en al mooie kleuren en details in het koppie. Dat is het voordeel van groot werken he? Meer ruimte om de details weer te geven, ipv dat je zo moet priegelen.
Eclair98: Ik ben weg van het ezeltje, die kijkt zo lief. Mooi gewerkt met donker en licht ook bij die. Ook de andere diertjes zijn weer prachtig en lekker kleurrijk. Leuk ook dat je productief door gaat! Mensen en handen etc. tekenen waag ik me niet aan, dus daar heb je misschien weinig aan mijn commentaar. Als je die zou willen uitwerken, zou ik wat meer werken met schaduwen om buitenlijnen aan te geven, ipv met daadwerkelijke lijnen. Dan krijg je eerder een 3D-effect. maar dat is misschien helemaal niet je bedoeling :)
Telpeva: Lekker doordoodlen! Leuk om te zien en dan ben je er in ieder geval weer lekker mee bezig. Bij mij helpt 'beginnen' altijd heel erg om weer in de flow te komen.. ik besef hoe raar dit klinkt haha.

Pagina 50

Malenka; Ahw yes, deze is gaaf zeg! Lekker wild.
Pleun02: Mooi geworden! hangt ie al ondertussen?
Telpeva: Interessant om te zien hoe je zo'n landschap opzet. Het ziet er echt nog uit als een mysterie op die eerste foto. Wat voor potloden gebruik je?
murphypower: Goed dat je je doos weer hebt afgestoft en een tekening hebt (af)gemaakt. Leuk!
Jis_: Ik kan weinig tips geven, omdat ik nog nooit echt heb geschilderd en niet weet hoe je dingen beter/anders doet, maar ik vind het echt al erg mooi. Wel wat gladgestreken naar mijn smaak, maar dat hoort misschien ook bij het voorbeeld dat je namaakt. Ik vind dat je wel heel mooi bezig bent met licht en donker-contrast op een subtiele manier.
Murphypower: Moeilijke houding heb je gekozen, maar het is wel een erg lieve tekening. Je bent al goed op weg met je schets.
Malenka: Ik dacht dat ik de versie bovenaan deze pagina mooi vond.. Maar dit is nog veel beter! Dat paars geeft hem meteen meer diepte en maakt je tekening levendig. Ik zou lekker doorgaan op de tour die bij je past :) Ik vind het er zelf mooier van worden in ieder geval! En je hoeft niet altijd realistische kleuren te gebruiken voor een realistisch resultaat. Zwart kun je opbouwen met donkerpaars en donkerblauw en bruin weer met paars-rood bijvoorbeeld.

Pagina 51

Wat jullie zeggen over vrijwerk en opdrachten herken ik ook. Ik heb al zeker acht jaar niet meer in opdracht getekend (en überhaupt een tijd niet getekend), maar wat julllie zeggen had ik ook. Dat het dan na een tijdje niet echt leuk meer is, omdat het móet. En omdat de foto's dan ook niet altijd je-van-het zijn. Nu ben je lekker vrij om te kiezen welke foto je natekent, met welk materiaal en kun je ook lekker experimenteren zonder dat je bang moet zijn dat je het verpest, of dat iemand het achteraf niet mooi vindt. Beter.

Ik ben ook gek op schrijven, maar sinds ik redacteur ben van beroep, doe ik dat ook nooit meer voor mezelf.. dus het is wel een patroon, maar goed om te zien dat dat bij jullie ook zo werkt.
Hoewel het natuurlijk wel leuk zou zijn om tekeningen in opdracht te verkopen, want dan verdien je weer geld met iets dat je leuk vindt :) .

FennyPower: Wat een leuke tekening. Leuk dat je lekker digitaal aan de slag gaat. Zijn er in dit topic meer mensen die dat doen eigenlijk? Volgens mij heb ik voornamelijk traditionele werken voorbij zien komen.
Telpeva: Goh wat gaaf dat je dat zelf maakt. Laat je dat dan als sticker drukken of print je het gewoon uit en plak je het op? Ziet er strak uit in ieder geval.
Pleun02: Wat een mooie scene. En leuk zo'n achtergrond met sterren.
Malenka: De tafel is niet mijn stijl, maar ik wil wel even zeggen dat ik het knap vindt hoe je dat hebt gedaan. Het lijtk in ieder geval echt op verweerd ijzer.

Wat heerlijk om hier weer even flink over tekeningen en tekenen te praten haha. Dat is in mijn directe omgeving toch altijd wat lastiger. Hoewel vriend gelukkig wel zo is getraind dat hij af en toe 'oeh' en 'ah' zegt ;) .

Ik ga vanaf september een tekencursus volgen.
Ik kan echt niet wachten tot het zo ver is *\o/* . Het zijn tien lessen van 2,5 uur en dan ga je dus iedere week tekenen met een klein groepje enthousiastelingen. Alleen al daar heb ik zin in :)) .
En je steekt er natuurlijk ook wat van op (hoop ik).

Kortgeleden de materialen aangeschaft en we gaan veel met houtskool(potlood) en oostindische inkt werken, dus dat belooft wat. En er stond ook op het lijstje: 1 rood kleurpotlood :)) dus het blijft nog spannend.

Het is een cursus voor beginners die nog nooit les hebben gehad en dan krijg je iedere les een oefening die de lerares voordoet en dan kun je zelf aan de slag. En naar het schijnt worden de oefeningen steeds een stapje moeilijker. En de cursus is gefocust op realistisch tekenen en ook op het maken van hele werken en dus niet steeds alleen maar kleine oefeningetjes. Die twee elementen spraken mij in het bijzonder aan. Dus als jullie het niet erg vinden, zal ik vast in september nog eens wat plaatsen wat ik tijdens de cursus heb gemaakt. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:28

De weken vliegen voorbij! Ik werk veel en het is zo warm, dat ik echt geen zin meer heb na mijn werk om iets te ondernemen :')

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:38

Ik heb zelf ook niet stilgezeten de afgelopen tijd, al ben ik echt een heeele heeeele slome tekenaar.
Heeft iemand daar toevallig nog tips voor? Om een beetje door te kunnen tekenen? Nou moet ik zeggen dat ik me ook niet zo makkelijk lang op dezelfde tekening kan concentreren, dus dat speelt misschien ook mee.

Maar goed. Mijn persoonlijke challenge was om zoveel mogelijk met allerlei materialen die ik heb te tekenen.

Te beginnen met mijn verjaardagspotloodjes, de Derwent Procolour. Daarmee ben ik toen aan het kale poesjes begonnen en ook aan een harig poesje ( :P ) die ik hier heb laten zien. Ondertussen is het harige beestje af en is er ook een derde poes bij gekomen.
Ze zitten met z'n drieeën in een lijstje en hangen nu in een galerie hier in de buurt waar een soort open zomerexpositie is waar iedereen aan mee mag doen, dus dat is wel heel leuk! Ik heb alleen geen foto van de drie kattenkoppen bij elkaar. Ze zijn getekend op een formaatje iets kleiner dan A5 op Aquarelpapier. (wat ik niet super fijn vond overigens, maar ik ben ook niet zo gewend om met gekleurd kleurpotlood op wit te werken).

Afbeelding
In het lijstje

En dit is het beginnetje van de derde die ernaast zit:
Afbeelding

En aan deze ben ik dus ook al laaang laaaang bezig en heb ik ook al eens een wipje van laten zien, maar die begint nu wel goed te vorderen. Ik heb ook eindelijk het ook durven inkleuren.

Ik ben niet helemaal blij met de combi grafiet houtskoolpotlood. Het grafiet glimt een beetje door het houtskoolpotlood heen en het is lastig om de donkere houtskooldelen mooi te laten aansluiten op de lichtere potlooddelen ernaast.

Afbeelding
Deze is op A2-formaat, gewoon tekenpapier. Met een vulpotlood en een Pierre Noir potlood van Conté.

Nu merk ik trouwens ook dat dat potlood van Conté wel wat anders is dan een gewoon houtskoolpotlood. Het gumt niet meer als het er eenmaal opzit en wrijft ook veel minder.

Naast deze werken heb ik nog een fjordje getekend onder de bloesem bomen met Tinted Charcoal van Derwent en ben ik gestart met een wolf met houtskoolstokjes (waar ik overigens erg tevreden over was), maar helaas ben ik zo stom geweest om mijn zwarte tekenmap met mijn dummy erin, naast mijn auto te laten staan |( gone with te wind. Met mijn houtskoolstokjes en houtskoolpotloden erin. Dus dat was even een zure appel, maar aan de andere kant ben ik blij dat er geen volledige set met dure kleurpotloden in zat, want dat zie ik ook nog wel gebeuren...

Dus eigenlijk ben ik best tevreden over mijzelf en mijn idee van de challenge, want ik heb al een aantal verschillende materialen in handen gehad de afgelopen tijd. Nu moet ik eigenlijk eens aan het experimenteren slaan en dingen combineren. Dat wordt meer de volgende stap denk ik :)

Tips en kritiek op de paardentekening zijn welkom trouwens! Daar ben ik nog volop mee bezig dus daar kan ik nog verbeteringen in aanbrengen :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:41

Pleun02 jij bent lekker bezig :D ben heel benieuwd naar hoe die gaat worden!

Malenka ik vind dat knap hoor zo'n tafel! dat doe ik je niet na, is het nog gelukt om iets te tekenen daarna?

Nevony dank voor je reacties :D ik gebruik Stabilo aquacolor potloden, ik heb oprecht geen idee wat voor kwaliteit dit is (iets met geen verstand van potloden hebben). Wat leuk dat je werk nu in een galerie hangt! daar krijg je vast leuke reacties op? En wat super zonde van je verloren tekeneningen zeg -O- Tips heb ik niet voor je, jij bent (veel) beter met potloden als ik dus daar zie ik het punt niet zo van om daar wat over te zeggen. Tips om sneller te werken heb ik ook niet, ik ben echt te waardeloos met opdrachten (daarom neem ik ze ook in principe niet aan, ik heb er nu wéér een liggen die al bijna een jaar ligt! dat vind ik echt vreselijk, maar kan mij er bijna niet toe zetten, bang om hem te verzieken). Laat maar allemaal zien hoor je tekeningen van de cursus, lijkt mij leuk juist!

De tabs en stickers zijn af :) Thuis geprint op stickerpapier (kwalitatief mweh, weet niet of het aan de printer of het papier lag maar de kleuren kloppen niet met de kleuren op de monitor). Daarna gesneden met mijn snijmachine en geplakt
Afbeelding

En wat cartoon schetsjes
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:14

Super gaaf die stickers! Ik heb zelf weer een simpele gekocht (alweer ja :') ) en wil voor 2019 een hele mooie gaan maken. Misschien ook eens gaan kijken naar stickers enzo, maakt het wat makkelijker voor mezelf!

Ik ga weer een bult inscannen, ik wil er een collage van maken voor jullie, anders spam ik het hele topic vol :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:54

Ik kan helaas mijn vorige bericht niet meer wijzigen!

Week 25:
- Konijn
- Hermelijn

Week 26:
- Kerkuil
- Valkparkiet

Week 27:
- Temmincks saterhoen
- Edelpapegaai

Week 28:
- Alpaca
- Rode kardinaal
Afbeelding

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:17

Gister dit schilderij afgemaakt!:
Afbeelding

En hier weer verder aan gegaan:

Afbeelding

@eclair Ziet er super goed uit! Ze worden steeds mooier :j
@telpeva bedankt!
heel mooi die kalender ! Als je ooit nog iemand nodig hebt om een kalender voor te maken :')
De cartoons zien er goed uit!
@nevony super gaaf!
Jij kan echt met alle materialen werken, ofniet :')
@nevoony Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!
@malenka gaaf die tafel !