“Me-e-erlina!” Ze zette haar radio wat stiller en spitste haar oren. “Merlina-a-a!” Ze had het dus toch goed gehoord: haar ouders waren thuisgekomen. Snel liep ze de trap af. “Hoi mam, hoi pap,” zei ze vrolijk. Haar ouders glimlachten. “Volgens mij hebben wij nieuws dat je nog vrolijker gaat stemmen.” Verbaasd keek Merlina haar ouders aan. “We zijn vanmorgen even bij Tom langs geweest en nu komen we net van de ouders van Aminthe.” Aminthe? Wat had die nu weer met de hele zaak te maken? Merlina trok een gek gezicht. “We dachten dat je misschien niet zo veel aan het geld zou hebben dus zijn we met Tom gaan praten over een soort vervanging hiervan. En aangezien je het zo leuk had gevonden om die pony samen met Aminthe te beleren, hebben wij en de ouders van Aminthe besloten een pony voor jullie te kopen. Tom zal de eerste 3 maanden gratis stalling aan jullie paardje verlenen, als vergoeding. Wat denk je ervan?” Merlina kon haar oren niet geloven en haar mond viel zelfs een klein beetje open van verbazing. Haar ouders en, vooral, de ouders van Aminthe die besloten om een pony te kopen?! De wonderen waren de wereld niet uit, blijkbaar. “D-d-dat...,” stamelde ze. “Het is fantastisch!” gilde ze opeens uit. “Geweldig, dankje, dankje, jullie zijn zo erg bedankt!” Ze vloog haar ouders in de armen en een stralende glimlach verscheen op haar gezicht. Van vreugde maakte ze zelfs een paar sprongetjes. “Tom zal jullie helpen met de keuze van een paard, hij heeft er het meeste verstand van,” zei haar vader. “Inderdaad,” beaamde haar moeder terwijl ook op haar gezicht een glimlach verscheen. Opeens verstomde Merlina's vreugde. “Het is vreselijk,” gilde ze. “Wat is vreselijk, schat?” “Euh... Niets. Neen, het is niets. Euh. Ik bedacht net dat ik nog een taak van wiskunde moet maken tegen morgen.” “Oh is het dat maar. Ik dacht dat er echt iets ergs aan de hand was.” Haar mama wreef met een bemoederende hand over Merlina's hoofd. “Wiskunde is toch een van je betere vakken?” “J-j-ja, ja. Er is helemaal niets aan de hand. Ik reageerde een beetje overdreven. Komt vast doordat ik zo blij ben.” Ze haalde een flauw, groen glimlachje op haar gezicht. Diep in haar borrelden de onzekerheid en twijfels op. Natuurlijk was er wel iets! Als Tom mee zou komen op de pony te kiezen, konden ze Fenna nooit kopen! Hoe moest ze ervoor zorgen dat Aminthe en zij alleen een pony konden gaan kopen? Want als ze Fenna eenmaal hadden, kon die natuurlijk niet zomaar terug. Dat werd piekerwerk voor de komende dagen. “Merlina? Het lijkt dat je er vandaag niet echt bij bent met je gedachten. Ik vraag je nu al 3 keer om de tafel te komen dekken!” “Oh sorry mam,” glimlachte ze verontschuldigend. “Ik ben er inderdaad niet zo bij met mijn gedachten. Het is gewoon ongelooflijk dat ik en Aminthe een pony krijgen.” “We dachten dat jullie dat wel verdiend hadden na wat jullie allemaal meegemaakt hebben. En je verlangt er al zo lang naar. Zet je diepe borden? We eten spaghetti.”
Zenuwachtig ijsbeerde ze in haar kamer heen en weer. Met haar mobiel in haar linkerhand en haar rechterhand wrijvend door haar haar schreeuwde ze bijna: “Aminthe! Aminthe, damn, neem op!” Ze sprong eens hard op de vloer. “Neem op verdorie,” gilde ze. De voicemail sloeg over. Gotverrr vloekte ze binnensmonds. Met een krachtige zwier gooide ze haar mobiel op haar bed. Ze trapte eens hard tegen haar kast. 'Altijd als je ze nodig hebt,' zuchtte ze. Moedeloos begon ze dan maar aan haar huiswerk, momenteel had zetoch niets anders te doen. Maar al snel dwaalden haar gedachten af. Ze stond op en liep naar haar venster. Turend uit haar raam merkte ze hoe er steeds meer wolken kwamen opzetten. Het leek wel of het weer vandaag voor haar humeur stond. Deze morgen was er nog geen vuiltje aan de lucht geweest, terwijl ze nu wenste dat het nog steeds die onbezorgde ochtend was van daarstraks. Het deuntje van Mr. Brightside vulde de kamer. Even moest ze nadenken waar dat vandaan kwam, en dan herinnerde Merlina zich weer dat ze dat gisterenavond als beltoon had ingesteld. Vliegensvlug haastte ze zich naar haar bed en graaide naar haar mobiel. “Aminthe belt” las ze op het schermpje. Snel drukte ze op opnemen.
“Heb je het gehoord? Van Tom?,” Merlina kon niet snel genoeg zijn, ze was zonder dag te zeggen met de deur in huis gevlogen. “Hoe van Tom,” klonk Aminthe onbegrijpend. “Van dat Tom mee moet om een pony te gaan kiezen,” zeurde ze ongeduldig. “Oh dat. Ja en dan? Heb je daar zo'n problemen mee?” “Maar Min toch! Op die manier kunnen we Fenna toch nooit kopen!” Het was even stil aan de andere kant van de lijn. “Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Wat nu gezongen?” “Ik weet het ook niet, we moeten Tom op de een of andere manier proberen af te schepen.” Aminthe zuchtte: “Dat wordt zowat onmogelijk… Hij loopt nu al rond vol zelfverwijt en geen denken aan dat hij ons 2 keer een… Nuja hoe moet ik het zeggen. Een, zeg maar, slechte pony aansmeert om het even cru te stellen.” “Ik weet het!,” vloog Merlina er tussen. “En onze ouders laten het ook nooit gebeuren dat we Fenna kopen.” “Inderdaad,” stemde Aminthe in. “We zullen het op een andere manier moeten aanpakken, maar hoe? Heb jij al een plan misschien, Mel?” “Neen, voorlopig nog niet. Ik ben er wel al de hele tijd over aan het piekeren. We zouden ze om de een of andere manier om de tuin moeten kunnen leiden… Jammer genoeg heb ik echt totaal geen idee. Onze ouders zijn niet van de stomsten en Tom al helemaal niet,” klonk het klagend. “Mel, maak je voorlopig niet te veel zorgen. We vinden er wel wat op.” “En wat als Ronald Fenna aan de slager verkoopt?” “Kijk, als we tegen volgende week nog geen oplossing hebben sturen we zowieso een mailtje naar hem om te vertellen dat we haar kopen. Zo doet hij haar zeker niet weg en we kunnen eventueel vragen of we nog een paar weekjes uitstel krijgen.” Merlina slaakte een diepe zucht. “Dat lukt toch nooit.” “Hé, doe is niet zo pessimistisch zeg! Zo ken ik jou helemaal niet. We vinden er wel wat op, dat doen we toch altijd? Geef jezelf een schop onder je kont en ga weer aan het denken want dat is wat ik nu ook ga doen. En met twee kom je verder dan alleen.” “Je hebt gelijk Min, ik hoef me niet zo aan te stellen. Bedankt voor het gesprek. Da-aag.” Ze drukte op het rode telefoontje en gooide haar mobiel weer op haar bed. ‘Stomme aanstelster dat je bent,’ dacht ze verwijtend.
“En waar denk jij naartoe te gaan, juffrouw?” Haar vader keek op van zijn krant en zijn stem had een toontje waar Merlina kippenvel van kreeg. Ze haalde haar schouders op. “Een eindje fietsen.” Op de fiets, in de buitenlucht, kon ze altijd beter nadenken dan hier binnen. “Heb je gezien wat voor weer het buiten is? Het kan elk moment gaan sneeuwen! Draai je dus maar om en stel dat plannetje uit tot een andere keer.” “Paps, ik ben toch geen klein kind meer, ik kan heus wel…” “Had ik tegenspraak gevraagd?” onderbrak haar vader haar. “Als ik zeg dat je binnenblijft, dan doe je dat ook. Je leeft hier nog steeds onder ons dak.” Merlina rolde met haar ogen. Waarom deed haar vader nu zo lastig, ze ging toch alleen maar even fietsen? “Het is hier ook altijd wat,” mompelde ze stilletjes. “Zei je wat soms?” Ze schudde met haar hoofd. “Nee hoor. Niets.” Zuchtend hing Merlina haar jas aan de kapstok en startte daarna de computer op. Misschien was er wel nieuws van de manege, of van Fenna.
Toen ze zich aanmeldde op messenger, werd ze meteen aangeklampt door Aminthe.
Aminthe zegt: Moet je nu wat weten!
Mel ღ zegt: Vertel op dan.
Aminthe zegt: Sven heeft mij toegevoegd op msn, hoe ie daaraan komt geen idee, maar ik ben nu al een halfuur met hem aan het praten! Geweldig, vind je niet? En het is heel gezellig hoor, hij is dus niet alleen gewoon maar mooi
Mel ღ zegt: Fantastisch!
Had Aminthe nu haar intonatie gehoord, had ze zeker doorgehad dat dit ironisch bedoelt was. In dit soort gezanik had ze nu namelijk echt geen zin.
Aminthe zegt: Ik weet het, vind ik er ook van. Nooit gedacht dat ik nog met zo’n knappe jongen zou spreken!
Mel ღ zegt: Ja geweldig voor je. Sorry hoor, maar ik moet er van door.
Aminthe zegt: Nu al? Je zit er pas op!
Mel ღ zegt: Ja, sorry. Bye.
En nog voor Aminthe iets kon antwoorden had ze zich al afgemeld. Leuk voor haar maar aan dat soort geklets had ze nu absoluut geen behoefte. Bij het nakijken van haar e-mails merkte ze dat ze er een van Ronald had ontvangen. Haar hart klopte in haar keel, stel je voor dat Fenna aan iemand was verkocht! Of nog veel erger, dat de slager haar had gekocht!
Geachte Merlina,
Aangezien ik en mijn vriendin binnenkort gaan samenwonen, is de verkoop van mijn pony nog spoediger geworden. Indien u haar niet op tijd kan weghalen, wordt ze aan de slager verkocht. Ik geef u nog uiterlijk tot woensdag over 10 dagen om haar te betalen en mee te nemen.
Met vriendelijke groet,
Ronald.‘Dit kan niet waar zijn!’ dacht Merlina en ze las de brief opnieuw en opnieuw in afwachting tot hij wat beter tot haar door zou dringen. Dit was toch niet waar? Net nu alles zo goed verliep, liep alles weer in het honderd. Hoe één onnozele dag haar leven toch zo in de war kon sturen!