[VER] De hemel is wel een huis. -Compleet-

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: [VER] De hemel is wel een huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:16

En dan hoor je eigenlijk te leren voor je proefwerkweek Slim

Bij Jezus duurde het minder lang voordat hij het door had. Hij reageerde scherp: ‘Hoe bedoelt u, jullie kunnen wel gaan?’
Mien keek ons aan. Jezus en ik zaten op de twee stoelen uit de kamer en Mien en Johanna leunde dus tegen de muur. ‘Ik bedoel dat er wel degelijkheid mogelijkheid is dat jullie naar de aarde kunnen.’ legde Mien overdreven geduldig uit. Mijn oma leek er niet helemaal blij mee, maar ze knikte en zei verder niets.
‘We kunnen wel, maar dan zou het hier een beetje in de soep lopen, niet?’ sprak ik haar sarcastisch tegen. Ik snauwde een beetje, maar ik vond dat ze er zich niet mee moesten bemoeien. Ze hadden er punt een niets mee te maken en punt twee ze konden ons toch niet helpen.
‘Wie zegt dat?’ sprak Mien mij weer tegen, ‘Jullie zijn niet de enige in de hemel, jullie zijn niet de enige die de wereld kunnen redden.’
‘Wij kunnen dat bijvoorbeeld ook,’ zei Oma zachtjes.

Ik liep samen met Jezus over de gang. Nadat mijn oma die opmerking had gemaakt had ik niet geweten wat te zeggen. In mijn hoofd riep ik eerst heel hard nee. Pas daarna bedacht ik waar Jezus en ik heen zouden kunnen als we Ja hadden gezegd. Alleen toen hadden Jezus en ik allebei al heel impulsief ‘Nee’ geroepen. Daarna waren Mien en Johanna vrij snel vertrokken. Ze hadden het aanbod laten liggen en er verder weinig over gezegd. Mijn Oma me nog wel even aangesproken vlak voor ze wegliep: ‘Ik doe dit voor jou, wij allebei. We snappen nu wel dat wij die tweede kans niet meer verdienen, maar jij nog wel. Je bent nog zo jong.’ Ze had toen tranen in haar ogen staan en ik kreeg pardoes medelijden met het oude vrouwtje en ook een soort familie gevoel. Dat was de eerste keer dat ik haar weer eens als Oma zag. Mijn oma.
Nu liepen Jezus en ik op de gang. Hand in hand.
‘Jij wil terug toch?’ vroeg Jezus na een fijne stilte waarin we allebei in gedachten waren.
Ik knikte, niet enthousiast. Wilde ik nog wel? Twijfelde ik opeens.
‘Hé, je weet toch dat ik altijd gelukkig ben bij jou?’ zei Jezus lief. Hij liet mijn hand los en sloeg daar voor in de plaats zijn arm om mijn schouders. ‘Hier en op de aarde.’ Ik legde mijn hoofd in het kuiltje van zijn nek. Zo liepen we verder.
‘Zullen we richting mijn kamer?’ vroeg ik zacht.
Er kriebelde wat haartjes in mijn nek toen Jezus zijn hoofd wat bewoog om te antwoorden. ‘Gaan we al,’ hij zei dit even zachtjes, ‘je moet niet vergeten dat ik hier geen plattegrond nodig heb.’
Ik genoot ervan hoe fout dit klonk en de gangen leken weer een stuk korter. Grappig, het leek tegenwoordig of ik de tijden in de hemel zelf kon uitkiezen. Alles duurde net lang, of kort, genoeg. Zo ook dus deze wandeling. Ik liep dicht tegen Jezus aan en voelde van alles heel fijn kriebelen. Eigenlijk had dit niet lang genoeg kunnen duren, toch was ik blij toen Jezus stopte. Ik zag mijn naam en de cijfers in de deurklink staan. Met de hand die niet op Jezus’ rug lag deed ik de deur open. We stapten samen naar binnen en ploften uiteindelijk vrij snel (snel genoeg) op het bed.

Ik lag lekker warm tegen hem aan. ‘Nou?’ vroeg hij opeens.
‘Mmmm..’ antwoordde ik op een toon als, ‘niets’ of ‘stil’. Het was juist zo fijn zo te liggen. Ik schurkte me nogmaals tegen hem aan.
Een tijdje later begon hij weer: ‘Wat gaan we tegen je oma zeggen?’
En tegen Mien. Dacht ik. ‘Zou jij het kunnen? Hen de wereld laten besturen?’ zei ik. En ik draaide me om, zodat ik hem aankeek. Leunend op mijn handen keek ik hoe hij nadacht. Hij fronste zijn wenkbrauwen en keek moeilijk. ‘Als jij dat wil.’ zei hij toen uiteindelijk. ‘Dan kan ik dat wel.’ Hij deed zijn hoofd schuin. Er vielen wat haren in zijn gezicht. Ik miste het licht dat uit ramen kon vallen. Op de aarde had er licht door de bomen gevallen om zijn gezicht te sieren met wat vlekjes zonlicht. Hier sierde alleen zijn bruine ogen zijn gezicht. Maar was dat niet genoeg? Hij was nu al te mooi om waar te zijn. Stel dat hij op de aarde niet was wie hij nu leek, of stel dat hij opeens niet meer van mij zou houden… Zouden andere ook deze twijfel gehad hebben?
Jezus was ondertussen op zijn rug gedraaid en schetste in gedachten op het plafond iets uit. ‘Op de aarde kan jij een kindje krijgen, we kunnen zelf echt wat doen in plaats van toe kijken en wat sturen. Op de aarde, zou jij gelukkig kunnen zijn.’ Hij bewoog met zijn handen, ik kon zijn gezicht niet meer zien. ‘En je Oma had gelijk, je hebt nog maar zo kort de kans gehad daartoe.’
Een kindje, vroeger, op de aarde, had ik altijd geroepen dat mijn moeder later wel de perfecte oma zou zijn. Ik wist zeker dat ik een kind zou krijgen. Maar nu kon mijn moeder nooit meer oma zijn. Mijn oma bleek veel meer oma dan ze op de aarde ooit was, al hield ze op de verkeerde manier van mijn beste vriendin en ikzelf had een wereld geschapen met heel veel mensen, mijn mensen. Mijn kinderen? ‘Hebben wij niet al vierduizend kinderen op de aarde rondlopen?’ zei ik. Ik wende mijn hoofd opzij en zag net nog Jezus handen opzij vallen. Ook hij rolde recht op en stootte per ongeluk mij aan. Echt breed was m’n bed dan ook niet. ‘Vierduizend kinderen?’
‘Ja, die hebben wij tenslotte ook samen op de aarde gezet. Met een behoorlijk pittige bevalling,’ bij dat laatste keek Jezus raar op, ‘gekeken naar de lengte.’ Voegde ik daarom toe.
‘Voor zover je in de hemel lengte van tijd hebt.’ knikte Jezus glimlachend.
‘Voel jij het niet zo?’ nieuwsgierig keek ik hem aan. Mijn gezicht heel dicht bij de mijne. Onze kindjes, dacht ik stiekem al en ik voelde een steekje schuldgevoel. We lette nu wel mooi niet op ze.
‘Onze kindjes?’ Ik knikte bemoedigend. ‘Ja, ze zijn van ons.’ Hij klonk tevreden. ‘Hebben ze een oppas nu?’ vroeg hij glimlachend.
Ik schudde mijn hoofd. Hadden we nu al iets besloten?
‘Laten we dan kijken hoe het met ze gaat.’ Hij gaf me nog een lieve kus en rolde uit bed en ik zag nog net een stukje van zijn mooie strakke kont voordat er een boxer overheen gleed. Ik glimlachte er weer om. Die mochten in de hemel ook wel eens moderner. Met een zucht volgde ik zijn voorbeeld om me aan te kleden. Ik wist dat Jezus naar me zat te kijken en liet me lekker bekijken. ‘We gaan zou terug naar kantoor?’ vroeg ik gedempt van onder mijn jurk vandaan. Ik had hem net helemaal over mijn hoofd toen Jezus antwoord gaf. Hij stond op één been zijn spijkerbroek aan te trekken: ‘Nou, daar moeten we wel weer heen voor de belangrijke dingen, maar om alleen te kijken kunnen we eerst even langs de wereld kamer? Dat geeft mooier uitzicht.’
Ik stond voor de spiegel mijn haar te fatsoeneren en keek via het spiegelbeeld naar hem. Draaide me om en zei: ‘Dat lijkt me een goed idee.’ De wereldkamer. Daar hadden we voor het eerst gekust, daar was iets begonnen.
Terwijl we ons toonbaar maakte voor de rest van de hemel praatten we nauwelijks. We hadden niets besloten, zo leek het, maar gingen gelukkig wel weer iets doen. Tussendoor raakte ik hem aan, raakte hij mij aan. Het was fijn en ik voelde me heel erg tevreden. Wilde ik nog wel de spanning van de aarde voelen? Ik maakte ten slotte nu hier een verschil tussen goed en kwaad.
‘Zullen we?’ stelde Jezus uiteindelijk voor.
‘Is goed,’ antwoordde ik.
Samen liepen we de deur uit. Dit keer niet hand in hand, maar stoer naast elkaar. Ik vertrouwde erop dat Jezus de weg wel wist. Waarom had hij mij eigenlijk zo vaak de weg laten wijzen? Nou ja, wat maakte het uit. We liepen de gangen door en ze voelden vertrouwd. Ze kwamen niet op me af of zoiets. Bijna al die mensen hadden ja gezegd, maar die hadden ook niet zo lang nagedacht als ik. Die hadden ook geen verantwoordelijkheid, zoals Jezus en ik.
We praatten wat, over de mensen die hier nog waren. Ik bracht het gesprek op Dorus en Lucie. Dat ik toen echt had gedacht dat ze bij elkaar hoorden. ‘Mensen groeien uit elkaar Martje,’ Ik antwoordde niet echt.
‘Toch had hij het wel verdiend, een plekje terug op de aarde. Hij was zeventien.’
‘Zo oud ben jij ook, lief.’ En dat had ik ondertussen helemaal niet meer door.
‘Valt leeftijd ook weg in de hemel?’ vroeg ik aan hem. ‘Ik voel me geen zeventien. Ik voel me…’ daar moest ik over nadenken. Hoe oud was ik? ‘Ik voel me leeftijdloos.’
Hij moest lachen. ‘Zo lijk je ook voor mij.’ Gaf hij vriendelijk antwoord met een welgemeende grijns om zijn mond.
Al kletsend over serieuze en minder belangrijke dingen gleed te tijd weer eens onzichtbaar snel voorbij. Mijn hand gleed over de deurposten toen we naar binnen gingen. Dat zag er ten minste echt uit als een stukje Hemel.

Schijnheilig

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:37

weer een mooi stukje

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:19

Leuke stukjes! Het blijft m'n aandacht trekken haha Haha!. Ga zo verder!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:40

Het grote gordijn voor de ruit hing stil op z’n plek. Ik was opeens weer bang om het open te doen. Net als de vorige keer. Wat zou er zijn? Dit keer schoof Jezus de gordijnen open, voor ik het wist was er opeens een wereld te zien voor mijn neus.
Jezus en ik werden er stil van.
Het was onze wereld en ik voelde me warm worden van binnen. We zagen een stuk bos, het was er groen en mooi en heel harmonieus met de omgeving verweven kon je hutjes onderscheiden van de bomen. Ik zag een man en vrouw samen tegen een van de bomen aanzitten. Als je via een hoek keek kon je tussen de bomen door een groepje mensen wat vruchten zien plukken. Het was mooi, het was van ons.
Jezus sloeg zijn armen om mij heen en legde zijn hoofd op het mijne. Dat paste precies. Samen keken we vol trots, naar onze Kindjes. Het was nu al de derde keer in deze kamer, maar zeker weten de beste. De mensen leken zo goed in het landschap te passen!
‘Hoe weten we welk beeld we zien?’ vroeg ik Jezus.
‘Het verandert vaak, je weet het nooit helemaal zeker. Deze kamer heeft mijn vader gemaakt en hier zat hij soms, ter ontspanning. Via deze plek kon hij rechtstreeks mensen aanspreken. Ik heb dat nooit gekund, niemand anders, behalve Hij kon dat. Misschien bestaat er nu zo’n zelfde iets voor Mars.’
Ik zag het beeld voor me, van God, in mijn ogen een oude man met een lange witte baard, in een leunstoel zat te kijken naar de aarde. In mijn hoofd sprak hij met Noach, van de Ark. Hij had alles onder controle.
‘Misschien is het juist mooi dat wij hier geen zeggenschap over hebben.’ Ik besloot ter plekke hier regelmatig terug te komen, zodat ik af en toe kon kijken hoe het met onze aarde zou gaan.
‘Ja, misschien. Toch zou ik willen weten hoe hij dat deed.’ Jezus verlegde zijn hoofd iets.
‘Mis je hem?’ vroeg ik, terwijl ik naar de ruit bleef staren.
Het bleef lang stil.
‘Nee, ik mis hem niet. Ik heb hem ten slotte nooit gehad, maar ik houd wel van hem op mijn manier. Nee, ik mis hem niet.’ Daarop drukte hij mij wat steviger tegen hem aan.
Zo stonden we te staren.
‘We moeten denk terug.’ zei Jezus na, voor mijn gevoel, heel lange tijd zachtjes.
Ik scheurde mijn ogen los van het tafereeltje waar ik net naar had staan kijken: Een groepje vrouwen die met duidelijke gebaren hadden gediscuteerd over het maken van kleding van een huid. ‘Terug? Daarheen?’ vroeg ik verward.
‘Daarheen? O, ja.’ Pauze. Daarna: ‘Ik bedoelde eigenlijk naar kantoor, maar we kunnen. Als jij wil. Wil je nog?’
Ik draaide me om in Jezus zijn armen. Onzeker over wat ik ging zeggen. Het was er geweldig, maar wilde ik nog? ‘Jij en ik… Het is hier goed zo toch?’
Jezus knikte, ‘Ja het is hier goed en ik ben zeker wel gelukkig met jou. Maar als jij daar nog gelukkiger van zou worden?’
Zou ik daar nog gelukkiger van worden?

Cliffhanger Bloos!

Clown

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:42

Oeh! Leuk leuk. Paar kleine foutjes, maar dat geeft niet Tong uitsteken Is het al bijna af?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:38

Jukurensha, het is bijna af Ja
Trouwens, de kleine foutjes die jij ziet, zou je die aan kunnen geven?

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:05

Fenn schreef:
[i]Bij Jezus duurde het minder lang voordat hij het door had. Hij reageerde scherp: ‘Hoe bedoelt u, jullie kunnen wel gaan?’
Mien keek ons aan. Jezus en ik zaten op de twee stoelen uit de kamer en Mien en Johanna leunde dus tegen de muur. ‘Ik bedoel dat er wel degelijkheid mogelijkheid is dat jullie naar de aarde kunnen.’ legde Mien overdreven geduldig uit. Mijn oma leek er niet helemaal blij mee, maar ze knikte en zei verder niets.

Leunden, en ik denk dat je met degelijkheid degelijk bedoelde? Lachen

Fenn schreef:
‘Wie zegt dat?’ sprak Mien mij weer tegen, ‘Jullie zijn niet de enige in de hemel, jullie zijn niet de enige die de wereld kunnen redden.’

Tja, dit weet ik niet zeker, maar ik dacht dat 'enige', enigen moet zijn.

Fenn schreef:
En tegen Mien. Dacht ik.

Ok, klein stom dingetje wat niet echt fout is, maar i.p.v. twee zinnen, is het misschien beter (?) om een komma te plaatsen. Dus: En tegen Mien, dacht ik.

Fenn schreef:
Een kindje, vroeger, op de aarde, had ik altijd geroepen dat mijn moeder later wel de perfecte oma zou zijn.

En hier dan weer andersom. Een kindje. Vroeger, op de aarde enz.

Fenn schreef:
‘We gaan zou terug naar kantoor?’ vroeg ik gedempt van onder mijn jurk vandaan.

Zou = zo neem ik aan? Lachen

Af en toe denk ik van, wat een rare woordvolgorde, o.id., maar dan weet ik niet of dat een foutje van je is, of dat het je bedoeling was.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:12

Fenn schreef:
We zagen een stuk bos, het was er groen en mooi en heel harmonieus met de omgeving verweven kon je hutjes onderscheiden van de bomen.

Hmm. Deze zin, ik weet niet zo goed wat er mee is, maar hij lijkt zo lang? Misschien een komma toevoegen ergens? Niet dat 'ie daar korter van wordt, maar dat leest wat makkelijker. Bijv: We zagen een stuk bos, het was er groen en mooi, en heel harmonieus met de omgeving verweven kon je hutjes onderscheiden van de bomen. O.i.d. Tong uitsteken

Fenn schreef:
‘We moeten denk terug.’ zei Jezus na, voor mijn gevoel, heel lange tijd zachtjes.
Ik scheurde mijn ogen los van het tafereeltje waar ik net naar had staan kijken: Een groepje vrouwen die met duidelijke gebaren hadden gediscuteerd over het maken van kleding van een huid.

'We moeten denk ik terug.'
Ik weet niet wat discuteren is Bloos Voel me heel dom als dit een normaal woord is, maar als je discussieren bedoelde, moet het gediscussieerd zijn.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:58

Ik kon het me niet voorstellen. Tegelijkertijd: Ik had geen idee hoe het zou zijn om met Jezus op de aarde te leven en lief en leed met elkaar te delen. We deelden nu al heel wat, maar het was misschien anders? Zou het daar anders zijn? In mijzelf ging het grote twijfelen verder. ‘Ik weet het niet?’ Ik zei dit als een vraag.
‘Maar ik kan dat ook niet voor je beslissen.’ Jezus klonk rustig, afwachtend. Hij was geduldiger met mij dan dat ik met mezelf was. Wist ik het niet? Of durfde ik het niet te weten?
‘We moeten denk eens terug.’ zei ik toen maar, om alles uit te kunnen stellen.
Jezus knikte en glimlachte toen plagerig. ‘Dat zei ik toch net?’
Ik voelde me rood worden. Dat had hij inderdaad net gezegd.

We kwamen bij het kantoor aan na een wandeling zonder veel gepraat. Jezus klopte aan, wat vreemd aanvoelde, want het was ons kantoor en het hoorde leeg te zijn. ´Waarom kloppen we aan?’ wilde ik vragen, maar ik vroeg niets.
We, of in elk geval ik, werden verrast toen er van binnen een antwoord kwam. ‘ Kom maar binnen hoor.’ klonk er gedempt door de deur.
Jezus keek mij verstoord en verbaasd aan. Het was een bekende stem die dat gezegd had. Het klonk precies als Mien.
Jezus trok kordaat de deur open en het bleek ook Mien te zijn. Ze zat samen met Oma achter een van onze computers. Petrus was er ook en hij stond achter hen.
‘ Wat doen jullie hier?’ vroeg Jezus een stuk lomper dan ik van hem gewend was. Hij zij precies wat ik net had willen zeggen.
‘ Ja, waarom zijn jullie hier? Dit is van ons.’ voegde ik fel toe.
Mijn oma was zo beschaafd om geschrokken en beschaamd te kijken. Helaas was Mien minder onder de indruk. ‘Rustig. We zijn hier, omdat jullie hier niet zijn.’ Ik schudde mijn hoofd. ‘ Waarom?’ drukte ik uit met mijn lichaam. Mien ging verder: ‘Johanna en ik kwamen terug om verder te praten. We wilden nog wat vragen, maar alleen Petrus was er. Uiteindelijk heeft hij ons geholpen om wat te regelen op de aarde.’ Mijn waaromhouding was nu bedoeld voor Petrus, ik voegde er een boze frons aan toe.
‘ Hij kon er niets aan doen.’ zei mijn oma vlug. ‘Mien zag een lichtje knipperen en toen vroegen we ons af wat het was. Het bleek zo te zijn dat er een kind is geboren en nou, er moest wat gedaan word..-’
‘ Is er een kindje geboren?!’ onderbrak ik haar. Opgewonden liep ik naar de computer die nog vrij was en klikte wat aan. Dankzij al het werken wist ik nu hoe ik zo snel mogelijk wat informatie kon vinden over de laatst geborenen. Ik zag haar staan. Een meisje, dacht ik trots. Jezus was bij me komen staan en legde een hand op mijn rug. ‘ Het is een meisje.’ melde ik hem overbodig. Alsof hij dat niet kon zien. Daarna klikte ik vlug verder naar de extra gegevens. ‘He, ze is al één?’ zei Jezus verbaasd. Toen hij dat zei las ik het net. Het stond er echt, ze was al een heel jaar op de aarde. ‘ Wat gaat de tijd snel.’ zei Jezus fronsend.
De tijd ging inderdaad snel. We hadden een kindje op de aarde. Ik voelde een rilling over mijn rug lopen. Het was nog niet zo lang geleden dat er niets was en nu was er een nieuw mensje! Nieuwsgierig naar hoe ze eruitzag klikte ik verder. En daar was ze. Ze was al een echt mevrouwtje. Sterker nog. ‘Zo, die is al geen echt baby’tje meer.’ zei ik verbaasd.
‘Nee, het is al een heus kindje. Ze is ook al bijna twee nu.’ vertelde Mien ons trots. ‘Het gaat best snel, de vrouw heeft al een gebed gestuurd of alstublieft alles goed kon gaan. Ik kon het niet laten ja te zeggen en nu gaat alles dus ook super.’ Ze vertelde het alsof ze de baas was van het geheel. ‘Ik heb trouwens ook de tijd wat sneller gezet. Alles gebeurde zo langzaam en jullie hebben prima systemen opgezet. Het gaat zo toch goed Johanna?’ Johanna knikte.
‘Waarom?’ vroeg Jezus.
Ik voelde me verward. Had ze het nu al helemaal overgenomen?
‘Jullie waren er niet, er moet toch iemand voor dit geheel blijven zorgen.’
‘We hadden goeden systemen Mien en dat was de reden dat de tijd niet zo snel ging.’ antwoordde Jezus scherp. Hij klonk opgejaagd en boos. Voelde hij zich net zoals ik? Ik voelde me verward. Mien en Johanna hadden super snel ons plekje ingepikt. Alsof zij voor mij hadden besloten terug te gaan naar de aarde en ik had het gevoel dat ze het best goed deden.
‘Dat jullie even weg konden gaan? Ja, jullie hebben groot gelijk, maar jullie zijn jong. Jullie kunnen niet alleen hiervoor verantwoording dragen. Waarom willen jullie zo graag álleen de wereld redden?’
Mijn oog gleed naar het scherm en ik zag het kleine meisje spelen. Ze zag er zo speciaal uit. Ik voelde een brok in mijn keel. Was ze van ons? Ik had beweerd van wel, een kleinkind. We waren opa en oma. Maar hoe kon dat als het kind niet eens op één van ons leek? Als ik haar niet vast kon houden en beschermen? Als ik haar niet kon laten zien hoe gevaarlijk alles was? Daar had ze ouders voor, echte ouders die er wel altijd waren. Dit was voor ons immers maar een sims spelletje.
‘We willen niet alleen de wereld redden, maar we willen ook niet dat jij zonder ons te informeren zelf de wereld redt!’
Wat was nu leuker? Zelf spelen, of bespeeld worden? Ik stelde het me nog eens voor, op de aarde waar je niets zelf in de hand had. Jezus en ik hadden een keurig beleid opgesteld, er zouden mensen ziek worden, er zouden mensen een ongeluk kunnen krijgen. Het zou echt zijn en je zou hard je best moeten doen. Maar als ik daar rond liep wist ik wel dat hier mensen bezig waren de dingen voor me klaar te zetten en de grote rampen te verhelpen.
‘Is dat niet egoïstisch? In je eentje de grote held uithangen? Alleen de glorie willen opstrijken?’
En stel je voor er gebeurde een grote ramp, het zou er vast een keer van komen, zou ik daar dan tegen kunnen, wetend dat iemand hier er iets aan had kunnen doen?
‘Ik doe dit samen met Martje! En egoïstisch, de hele wereld zomaar aan iedereen overlaten dat is egoïstisch. Wij hebben een ontzettend goed systeem opgezet en als er telkens anderen aan gaan klooien kan dat zomaar in de war zijn.’
Ik staarde nog steeds gebiologeerd naar het scherm met het meisje. Mijn gedachten gingen weer daarheen toen er een jongeman aankwam lopen. Hij bukte zich en ik zag dat hij wat besjes in de handjes van het meisje duwde. Haar gezicht werd rood van het sap dat eruit droop.
‘O ja, alsof het nu in de war is? Wij hebben wat kunnen verbeteren en we konden jullie helpen. We kunnen jullie nog steeds helpen.’
Ik volgde de discussie niet meer. Het meisje werd geknuffeld door de man en er kwam nog een vrouw bij. Ze had een opbollend buikje en was duidelijk weer zwanger. Ik voelde een steekje jaloezie.
‘Het is ons kind, zou jij je kind zomaar aan iemand anders uitlenen?’ hoorde ik Jezus nu zeggen.
‘Misschien kunnen we dit voor een tijdje doen.’ antwoordde ik voor hem.
Het viel stil. Iedereen keek naar mij. Daarna startte alle drie, alleen Petrus niet, met praten. ‘Je…-’ ‘Mee..-’ ‘Wat?’ Ze stopten ook alle drie weer abrupt toen ze hoorden dat de anderen hun monden ook open hadden.
Ik had het gevoel dat ik wat uitmoest leggen. ‘Om het hier goed te hebben moeten we misschien wel weten hoe het daar is en daarbij.’ Ik kuchte, ‘Zou ik misschien wel een echt kindje kunnen hebben.’
‘Je wilt terug naar de Aarde?’ vroeg Jezus nu snel voor dat wie dan ook wat kon zeggen.
Ik knikte, ‘maar alleen als jij wilt.’
‘Je vind het goed als zij voor de aarde gaan zorgen?’ Met zij bedoelde hij overduidelijk mijn oma en Mien en hij leek het niet fijn te vinden.
Ik knikte weer en wist even niets te zeggen. Als hij niet wil ga ik niet. Dacht ik vastbesloten. ‘Kan je dat?’ vroeg ik.
Jezus keek me aan. ‘Ik denk dat ik dat voor jou wel even kan.’

Het bleek dat hij het wel echt moeilijk vond, want het duurde een tijd voordat Jezus vond dat we weg konden gaan. Mijn oma en Johanna moesten alles leren en we waren superlang bezig. Terwijl Jezus met Mien bezig was met een of ander ingewikkeld programma zat ik met mijn Oma in een andere hoek van de kamer.
‘Heb je er zin in?’ vroeg ze.
Ik knikte en voelde vlinders in mijn buik. ‘Hoe kan ik er nu geen zin in hebben? Ik vind het zo spannend.’
Oma glimlachte, waarschijnlijk om mijn zenuwachtige gezicht en mijn trotse houding. ‘Ik ben blij voor je dat je kan gaan.’ Ze was lief.
‘U had zelf ook heel graag willen gaan.’ constateerde ik. Mijn oma knikte. ‘Nu niet meer?’
Hier moest mijn oma even over nadenken. ‘Martje, je weet dat ik op de aarde niet gelukkig was en je weet ook waarom. Hoewel er natuurlijk geen echt goed excuus was voor mijn gedrag.’ Af en toe hield ze een pauze. ‘Toen ik hier kwam en doorhad dat ik hier was, toen was ik volslagen ongelukkig. Ik had gehoopt dat mijn leven, mijn zijn, eindelijk afgelopen was. Nee, ik heb geen zelfmoord gepleegd, maar ik vond het niet erg toen ik merkte dat ik overlijden ging. Ik wilde dolgraag echt dood zijn, maar mijn gedachten bleven malen en ik vond de rust niet om te verstijven.’ Dat gedeelte kende ik van Mien. ‘Toen kwam Mien, ik weet niet eens hoe we elkaar vonden. Ze was er opeens en tja, ze begreep me. We kwamen er snel achter dat we allebei hetzelfde hadden. Ik bewonderde Mien enorm en werd verliefd op haar. Mien die was geweldig, zij had zich overal veel beter doorheen geslagen dan ik. Ze was spetterend en had lef en hield gewoon echt van me. Dat laatste was heel belangrijk. Er had al zolang niemand meer van mij kunnen houden. Even was ik weer gelukkig en we konden vooral ook heel goed praten. Ik vertelde Mien over vroeger en ze begon mij te helpen met zoeken naar jouw moeder. Ondertussen begreep ik wel dat ik haar veel moest uitleggen en dat ik het goed wilde maken met mijn dochter.
Daar zijn we zolang mee bezig geweest. Ik werd veel depressiever, want ik schoot niets op. Ik zat echt in de put. Toen jij opeens voor de deur stond schrok ik me ook wild. Het was net in de periode dat ik Mien minder zag, ik wilde het opgeven en was niet meer aardig voor haar. Toen jij voor de deur stond kreeg ik zoveel hoop dat je iets wist. Nadat jij vertrok zat ik dieper in de put dan ooit. Na iets wat een hele lange tijd leek kwam Mien langs. Ze had met jou gesproken en we moesten praten. Dat wist ik ook wel, want jij had me aan het denken gezet en tussen alle depressieve gedachtes door zat heus wel wat goeds. Mien vond dat ik in elk geval met jou moest gaan praten. Daarom zaten we toen op jouw kamer, volgens Mien zou je daar ooit nog wel een keer terugkomen. We hadden gepraat en Mien had gevraagd wat mijn grootste wens was. Alles terugdraaien en opnieuw doen zei ik toen.’ Ik begreep nu waarom ze met dat verzoek waren gekomen. ‘Ik weet dat ik het niet verdien om dat te doen, maar nu besef ik dat ik dingen op deze manier ook goed kan maken. Jou helpen, jij bent niet mijn eigen kindje, maar als oma kan ik goed doen wat ik als mama heb verpest en het beste wat ik voor jou kan doen, lijkt dit te zijn.’
Een hele hoop opgekropte tranen gleden over mijn wangen. Voorzichtig omhelsde ik mijn oma. ‘Dankjewel.’ fluisterde ik in haar oor. Over mijn hele lichaam voelde ik kippenvel. ‘Dankjewel.’ zei ik nog een keer gesmoord in haar witte haar.
Ook mijn oma huilde, ik voelde de tranen op mijn jurkje terecht komen. We lieten elkaar weer los, mijn voorhoofd stootte nog tegen het hare, onze neuzen tegen elkaar. Het voelde vertrouwd, er gleden nieuwe tranen op mijn wangen toen ik aan mijn moeder moest denken. Ik zag haar echt nooit meer. Toen we elkaar loslieten en ik opkeek zag ik Mien en Jezus naast de computers staan.
‘Ik denk dat wij er klaar voor zijn.’ zei Jezus. Mien bevestigde dit.
‘Wij hebben ook wel alles uitgepraat.’ Mijn oma klonk nu echt tevreden.

Jezus en ik zouden vertrekken via dezelfde deuren als de andere stellen. We hielden onze kennis en als we terug zouden keren dan konden we Mien en Johanna meteen weer helpen. We werden uitgezwaaid door Maria, Petrus, Mien en mijn Oma. Ze wensten ons succes. Petrus vond dat Jezus wel een nieuwe bijbel kon schrijven. Het was niet helemaal duidelijk of dat een grapje was. Maria noemde mij bij haar afscheid heel zachtjes Martje. Ik wist dat ik haar zou missen, hoe raar ook. Mien en mijn Oma konden niet echt goed afscheid nemen. ‘Tot ooit.’ zeiden zij alleen. ‘Tot ooit.’ zei ik terug. Dat ik ze weer zou zien, was zeker.
Ik pakte Jezus zijn hand en samen liepen we naar de deur die ons naar het uitgekozen werelddeel zou brengen. We waagden de sprong voor onze tweede kans.

Jeetje, dit heeft lang geduurd, maar nu is het af. Kan ik het zelf gaan herlezen en verbeteren, want dat is hard nodig. Sorry voor iedereen die dit alweer bijna vergeten was. Het staat ernu.

TheaD

Re: [VER] De hemel is wel een huis. -Compleet-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:46

je hebt hem leuk afgemaakt, je zou er nog eens een vervolg op kunnen schrijven, dan ben ik ook zeker weer van de partij

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:27

Leuk einde, maar ik had eigenlijk min of meer gehoopt dat het allemaal een droom was ofzo Bloos

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:54

Jukurensha, echt?
Dat vind ik persoonlijk nu het meest standaard einde wat ik er aan had kunnen plakken. Of eigenlijk, niet persé standaard, maar het maakt het einde zo afgekapt. Ik zou daar als lezer een soort onbevredigd gevoel van krijgen denk ik. Hoewel nu ik er over nadenk alles wel aanwezig was Clown (Geen pijn voelen, wel verdrietig zijn...) (ja, dat klopt allemaal)

Ik pas alles nu trouwens nog wel aan, er komen stukken tussen en ik breid het hier en daar wat uit. Niet te vergeten alles wat ik verbeter Nagelbijten / Gniffelen

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:04

Ja, echt Ja Ik vond het namelijk zo zielig dat ze d'r ouders nooit meer zou zien enzo Tong uitsteken Je hebt gelijk dat het misschien standaard is o.i.d., maar toch Clown

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:28

Ik weet dat ik het allemaal een beetje laat lees Lachen
maar toen ik zag dat het compleet was moest ik het gewoon weer even lezen Knipoog
heerlijk verhaal, leuk beschreven Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:04

dankje Knipoog Je haalt het inderdaad flink op, maar altijd leuk om te horen Haha!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:46

Fenn schreef:
dankje Knipoog Je haalt het inderdaad flink op, maar altijd leuk om te horen Haha!

klopt, maar ik vind het zonde om niet te reageren Knipoog
als je iets schrijft, is het altijd leuk om een positieve mening van een ander te horen Knipoog
en ik vind dit gewoon een onwijs leuk verhaal en echt super creatief bedacht Lachen