Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 13:54

Leuk om op zo'n manier naar je tuin te kijken! Vooral de eerste vind ik tof. Zo het contrast met het groen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-26 14:03

Thanks! Ik ben ook fan van de eerste. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:44

Ik vind die reetjes leuk. Is niet de beste foto, maar ik hou van reetjes.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:26

Volg het topic al even maar nog niet gereageerd. Denk dat het deze maand ook vooral bij meelezen blijft omdat ik met foto’s maken tegen het probleem aan loop dat ik op dit moment niet door mijn knieën kan (kan maar doet pijn) en ik nog met een kruk loop. Maar het wel lukken dan ga lekker foto’s maken.

Zie al een aantal erg mooie foto’s langskomen en bij de padden van Germie had ik een WOw!! momentje.
Kijk of het lukt om bij een aantal feedback te geven hoeveel veel mensen stukken betere foto’s maken dan ik doe. Dus het is vooral mijn mening/smaak geven.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:27

ik ga alvast maar even commentaar geven op wie al gepost heeft, in plaats van dat op het einde van de maand op iedereen te doen, zoals mijn oorspronkelijke idee was. :)

xoranlover ik ben een grote liefhebber van paarse krokussen. De eerste spreekt mij het meeste aan. (less is more <3 <3 ) maar de tweede vind ik geweldig geslaagd met het stuifmeel op de bij.
van je 2de reeks vind ik de magnolia het mooist, heel tere kleuren zonder uitgevreten wit, ik hou ervan. Het scherpe hartje van het paarse bloemetje vind ik ook zeer geslaagd. Het katje is voor mij een beetje te saai (sorry).

Kabayo 't is een prachtig veulentje, een lente-onderwerp bij uitstek. Door het grauwe weer komen beiden niet echt tot hun recht op de foto, 't zijn zo'n mooie paarden.
Technische opmerking : die voetjes mogen er de volgende keer echt wel bij hé. :)

xSaganooh bloesems <3 <3 Daar kan een mens nooit genoeg foto's van maken. :) Persoonlijk had ik 'm leuker gevonden als de tak schuin was geweest op de foto. Niet van hoek naar hoek, maar toch echt wel een stuk schuiner dan nu. Dat maakt voor mij een beeld interessanter om naar te kijken (again, dat is persoonlijk).
(zoals bij de foto van 8nnemiek, zoiets bedoel ik)

anca Kikkerdril ! Leuk ! Foto is ook gewoon erg leuk met de reflectie. Had wat mij betreft minder ruimte over mogen hebben onder en rechts van de kikkerdril.

Esther je nikonfoto's vind ik duidelijk lente-foto's, met die bloesems. De bloesems mogen meer licht hebben, maar ik snap dat dat lastig is met die felle lucht. De gsm foto vind ik leuk maar eerder herfstig, omdat ik zo niet direct iets zie dat echt aantoont dat het lente is, op het moment van de foto. Maar accuraat was ie wel. :D

Cynn erg leuke poezenfoto's. Ik ben vooral fan van de eerste, ik hou van wazige kleuren op de voorgrond.

germiewat een gave foto. Beetje moeilijk om commentaar te geven, ik snap dat je niet veel invloed hebt op die beestjes.

8nnemiek oh wauw hoe cool is dat, die weerspiegeling in de druppel. En van een narcis, lente-bloem bij uitstek. Ik vind het juist wel geslaagd dat je de narcis als vage vlek hebt op de achtergrond.
(welke lens heb je hiervoor gebruikt ?)

Eldmodur leuk felgekleurd kikkertje, en het vierkant formaat vind ik zeker geslaagd. Persoonlijk had ik het beestje niet in het midden gelaten, maar eerder meer naar linksboven. Denk ik. Linksonder kan ook wel, heb ik het idee. Ik ben er niet uit wat ik het meest geslaagd vind voor mezelf. :D

Eefsel2109mooie bloesems waar duidelijk een zonnetje op zit, fijn ! Zelf zou ik gekozen hebben voor een horizontale foto en geen vertikale, en die bloesems dan redelijk onderaan op de foto zodat je links/rechts/boven de wazige boom als achtergrond hebt. Nu voelt ie voor mij links en rechts een beetje benauwd aan, en onderaan is de lege ruimte een beetje te groot voor mij.

Annemarievzr balen is dat hé, dat je die nooit zo mooi kan weergeven zoals ze in het echt zijn. Magnolia's zijn prachtig. Daarom vind ik je eerste foto het best geslaagd, wat een overdaad aan bloemen ! De bloem waarop je hebt scherpgesteld had voor mij meer aan de zijkant mogen zitten (ik ben gewoonweg niet zo'n fan van je onderwerp in het midden houden, vind dat vaak braafjes :D ).

haffiefreak Reetjes zijn fantastisch, maar ik vind het jammer dat je een foto plaatst die je niet zelf gemaakt hebt. hup hup, grabbel die camera en ga ermee op stap. :)

Bellatrix 3 erg mooie aansprekende foto's. De eerste 2 vind ik interessanter qua compositie dan de laatste. Ik kan niet goed kiezen tussen 1 en 2, 1 heeft een mooi contrast maar 2 vind ik dan weer erg leuk met dat fel gele.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:47

Wat leuk, zo veel uitgebreid commentaar al!

jokari schreef:
8nnemiek oh wauw hoe cool is dat, die weerspiegeling in de druppel. En van een narcis, lente-bloem bij uitstek. Ik vind het juist wel geslaagd dat je de narcis als vage vlek hebt op de achtergrond.
(welke lens heb je hiervoor gebruikt ?)

Bedankt!
Ik heb de foto gemaakt met een Sony 30mm Macro lens. Ik heb em tweedehands op Vinted voor 90 euro op de kop getikt :)) Erg blij mee!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 22:00

Dat geloof ik !

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:46

Er zijn weer een paar foto's bij dus neem deze ook graag mee.

Eefsel2109: Ook hier bloesem, zeker een lente foto. De zachte kleuren van zowel de bloesem zelf als de lucht er achter komen er mooi in uit. Als tip zou ik zeggen dat ik de onderkant wat "loze ruimte" vind. De bloesem lijkt van rechts naar links te lopen in het midden, dus zou hem daar horizontaal hebben gemaakt, of hem juist wat meer rond de onderste 1/3 lijn hebben gemaakt.

Annemarievzr: Ik snap dat de tweede en derde foto's tegenvallen. Waarbij ik niet wil zeggen dat het slechte foto's zijn. Maar ik herken het gewoon heel erg dat je iets ziet en het niet op dezelfde manier op de foto krijgt. Je eerste foto vind ik goed gelukt, daar is goed te zien hoe enorm veel magnolia's er in de boom hangen. Voor mij ook echt een bloem die past bij de lente.

haffiefreak: omdat hij niet door jezelf gemaakt is denk ik niet dat hij hier past, maar misschien denken andere mensen daar anders over.

Bellatrix: Qua plaatsing in het frame goed gelukt. Je hebt gespeeld met verschillende punten van aandacht en die zijn ook fijn gepositioneerd. Zelf ben ik minder weg van de eerste, je hebt de scherpte duidelijk op de bloem, wat mooi is. Maar het voelt nu alsof die bloemenknop zweeft. Waarbij ik niet zeg dat de steel ook haarscherp had moeten zijn, maar persoonlijke voorkeur vind het wel mooi als die net wat meer in contrast stond met de achtergrond. Bij de tweede foto is het katje mooi scherp, maar mis ik dat ook bij de aanzet van het katje. Dat de scherpte niet op de uiteindes van het takje zit (zoals nu ook is) vind ik wel passend. De rustige sfeer is wel fijn. En het laatste viooltje, ik weet niet of het door de upload komt, maar het wit lijkt wat uitgevreten aan de rechterkant van de bloem, links vind ik mooier. Verder is dat paars met groen wel heel prettig om naar te kijken.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Dit wordt mijn inzending :)

Helaas zag ik pas op de computer de twee voelsprietjes van het mini insectje. Anders had ik die wel willen fotograferen.

Afbeelding

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

xoranlover schreef:
Oh leuk!
Mijn 3 lente foto’s.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heel mooi! De hebt de kleuren ook heel mooi te pakken gekregen!
En geweldig met die bijen erbij. Echt prachtig!
Kabayo schreef:
Valt dit onder lente? :D
Vanochtend geboren
[ Afbeelding ]

Ja tuurlijk! Dat hoort zeker bij de lente!
Zou de volgende keer wel hele voetjes er op willen zien :)

xSagan schreef:
Foto is gemaakt met een iPhone SE 2022 tijdens wandeling. Feedback mag.:)

[ Afbeelding ]

Mooi, bloesem doet mij ook echt denken aan de lente.
Misshcien kan je de volgende keer wat spelen met het beeld. Nu oogt het zo 'recht'

Esther schreef:
Mijn pogingen tot vastleggen van het voorjaar, met mij Nikon 3500.
Ben er niet helemaal tevreden over, foto's worden snel donker, mijn vaardigheden zijn wat roestig.
Bewerking is rechtzetten en oplichten.

Voorjaar, bloesem, blauwe lucht en regenwolken
[ Afbeelding ]

Voorjaar, bloesem, blauwe lucht, regenwolken en een nat land
[ Afbeelding ]

Met mijn Iphone SE 2020
Nederlands voorjaar, regen.
[ Afbeelding ]

Die laatste foto trekt mijn oog vooral. Door de lijn die er in zit.
De andere twee lijken net niet helemaal scherp gesteld op de bloesem
Cynn schreef:
Wat een leuk idee. :)

Hier lente kriebels vandaag in de tuin. Geen hoogstandjes, niet teveel over nagedacht maar wel even de camera gepakt wegens deze 'opdracht'. Gewoon zoals mijn poezen zijn, genieten van de zon <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat heerlijk! Daar zou je toch zo naast gaan liggen.
xoranlover schreef:
Ik ben er vandaag nog maar even op uitgegaan om foto's te maken maar ze zijn niet zo mooi als mijn krokussen.

Een katje
[ Afbeelding ]

Nog dichte Magnolia
[ Afbeelding ]

En een klein schattig bloemetje.
[ Afbeelding ]

Oh die laatste <3 prachtig! Precies goed scherp gestelt. Dat katje ook, je ziet echt de haartjes.

germie schreef:
Ik begin met 1 foto, mogelijk volgen er later in de maand nog 2.

Deze foto heb ik vandaag genomen. Wij hebben dit jaar een wat rare paddentrek. Ik zie soms wel padden lopen, maar op de plekken waar ze normaal zitten om eieren te leggen is het nu nog geheel leeg en stil. Vermoedelijk komt het door de sneeuw en ijzel die we een paar weken geleden nog hadden waardoor het water nog echt koud is in het noorden van het land.
Maar als je nu naar ondiepere watertjes gaat, dan zijn de padden daar wel bezig. Dus ik ben met mijn droogpak, een duikmasker en mijn camera zo'n breed slootje in gegaan en heb daar vele padden gezien. Het zicht was erg slecht. Maar gelukkig zijn er een paar foto's gelukt. De padden zitten dus enorm dicht aan de oppervlakte hier en normaal hoef ik mijn camera niet op te tillen zeg maar. Als je nu ligt en je camera boven water uit moet steken (7kg), dan is dat erg zwaar en ik heb nu gewoon last van m'n schouders. ;)
De foto is gemaakt met een Olympus OMD EM-5 mk2, oftewel een cameramodel uit 2015. Dit even om aan te geven dat er meer mensen met een relatief oude camera fotograferen en ook niet het nieuwste van het nieuwste hebben. De 7-14mm lens stond hier op 7mm.

[ Afbeelding ]

Wauw Germie, wat leuk om eens wat andere foto's te zien dan je duik foto's. Heel tof zo! Echt prachtig perspectief zo.

Mijn camera is er ook eentje uit 2015. :D Doet het nog prima.
8nnemiek schreef:
Er komen al mooie foto's voorbij zie ik!

Ik heb gisteren even mijn nieuwe macro lens getest.
Komende week ga ik er eens op uit voor de tweede en derde foto.
Maar voor nu:

Foto 1
[ Afbeelding ]

Creatief! Heel mooi op de foto gezet zo. Leuk ook speels zo schuine steel.
Eldmodur schreef:
Afgelopen zondag vond ik in een waterplas in de Baronie van Breda dit kikkertje. Snel een foto gemaakt, gewoon met m'n telefoon (Samsung GalaxyA56)

[ Afbeelding ]

Bijgesneden naar 1:1 en de auto-verbetering heeft de kleuren iets opgehaald. Een vrolijk plaatje waar ik letterlijk bijna over struikelde en blij mee ben . Tips of trics: altijd leuk!

Mooi!

Eefsel2109 schreef:
Geïnspireerd door dit topic probeer ik ook mee te gaan doen :)

[ Afbeelding ]
gemaakt met telefoon, 1/900, f2.4 en iso 50

Oh roze bloesem! Heel mooi!
Misschien de volgende keer wat meer spelen? Het onderwerp staat nu recht in het midden en het blauwe vlak aan de onderkant leid iets af.

Annemarievzr schreef:
Leuk dit topic! Ik zag bij mij op kantoor deze prachtige magnolia staan. Met iPhone 16 SE de foto’s gemaakt en iets bewerkt met licht en warmte instellingen omdat het een grijze dag was. Ik ben tevreden over de close up maar de foto’s van de boom als geheel vallen wat tegen. Het is zo’n prachtige grillige stam en ze is zo overdadig aan het bloeien en dat heb ik niet echt over kunnen brengen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een enorme magnolia boom! Die eerste foto is goed genomen!
Bellatrix schreef:
Foto 1:
[ Afbeelding ]
Canon R6. 100mm Macrolens. f/2.8 1/640 (geen idee waarom hij hierop stond) ISO 100. Met kleur gespeeld.

Foto 2:
[ Afbeelding ]
Canon R6. 100mm Macrolens. f/5.6 1/640 ISO 800

Foto 3:
[ Afbeelding ]
Canonr R6. 10mm Macrolens. f/5.6 1/160 ISO 100

Mooi! Dat katje is ook echt aaibaar! Super scherp!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

Twee foto's met narcissen en bloesem <3
Zo'n vrolijk gezicht altijd

Afbeelding

Afbeelding