[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:04

Elfbeau: Oh dat is slim, een fohn. Een stuk beter dan gewoon je werk vernaggelen omdat je geen geduld hebt.

Jaaaa Signe :D Heel erg gaaf weer allemaal. En ik ben fan van je oubliettes.
Ik krijg ook spontaan plaatsvervangend kramp in mijn vingers van die foto van dat korte potloodje dus ik kom ongevraagd reclame maken voor de potloodverlenger (je wist t niet, maar je hebt het nodig in je leven).

tazzey: 14B :oo Ik heb een 9b potlood en dacht dat dat veel was maar dat valt in het niet opeens (ik hem m gekocht omdat mijn moeder beweerde dat het niet bestond).
En dat je dat gewoon uit de losse hand getekend krijgt! Zet je eerst iets van (hulp)lijnen die je nog later uitgumt of is wat er nu te zien is gewoon wat je meteen op papier zet?

Vikawiek: Ja maar ik wilde de naad tekenen natuurlijk, anders was het gewoon een grijs vlak.
Waarop doen poscamarkers het beter dat geen papier is? Ze lijken me ook niet echt wat voor doek, of wel?
Normaal doen ze het redelijk (oke, ik vermoord stiften vrij snel, maar dat komt doordat ze liever niet over 100 lagen potlood en water en stift en pen gebruikt worden), ik heb het idee dat het hier kwam doordat het vrij slap en zuigend papier is dat al vochtig was door de ecolinestift. Op wat steviger papier doen ze het beter. Toch maar weer een beter schetsboek halen van de week, ik heb zo lang niet echt getekend dat ik eigenlijk niets meer heb liggen dat geen actionpapier is.

Polarize: Mogen we de kabouters zien O:)

Signe schreef:
Kom maar op met de Feb challenge!

Februari challenge/prompt: Metamorfose

Met dank aan vandale.nl:
Citaat:
me·ta·mor·fo·se (de; v; meervoud: metamorfosen, metamorfoses)
1
(dierkunde) gedaanteverwisseling (2): de metamorfose van kikkervisje naar kikker
2
algehele verandering van uiterlijk: een metamorfose ondergaan
3
(geologie) het proces van mineralogische herkristallisatie en reconstructie

De enige regel is dat je je op de een of andere manier laat inspireren door de prompt. Verder kan je aan van alles denken: een (deel of resultaat van een) metamorfose verbeelden, maar het kan ook je tekening zelf zijn die veranderd is/verandert: ten opzichte van een eerdere versie jaren terug, of van iemand anders, of tijdens het proces.

Ik geloof van vorig jaar te hebben begrepen dat er aan het eind van de maand ook een topic komt met wat er allemaal gemaakt is, pb t resultaat dan ook even naar mij, dat scheelt een hoop zoeken in dit topic over een paar weken.

Succes allen :D (dan ga ik nu stressen om dat ik zelf ook nog geen flauw idee heb, maar daarvoor is het een challenge waarvoor we een maand hebben he :') )

Tazzey

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:08

Ik krijg van de Faber Castell geen groene vingers tot nu toe.

De 14b is een nieuw potlood dat Faber Castell heeft uitgebracht. Fantastisch om écht donkere delen te maken maar ik krijg hem niet heel scherp geslepen helaas. Het is een mat potlood en dat vind ik wel heel prettig.

Ik gebruik geen hulplijnen meer. Vroeger wel maar inmiddels kan ik het wel goed zonder hulplijnen.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:11

Kabouters!

En geen afbeelding maar ondertussen is er ook een "Joost Gnoom" ontstaan, inclusief blauw pak en witblonde snor:')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:29

Polarize schreef:
Kabouters!

En geen afbeelding maar ondertussen is er ook een "Joost Gnoom" ontstaan, inclusief blauw pak en witblonde snor:')

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ze zijn echt te leuk :D

Tazzey schreef:
Ik krijg van de Faber Castell geen groene vingers tot nu toe.

Oh wat gek, dan gaat er iets mis bij mij denk ik :')

_roodvos_ schreef:
Vikawiek: Ja maar ik wilde de naad tekenen natuurlijk, anders was het gewoon een grijs vlak.
Waarop doen poscamarkers het beter dat geen papier is? Ze lijken me ook niet echt wat voor doek, of wel?
Normaal doen ze het redelijk (oke, ik vermoord stiften vrij snel, maar dat komt doordat ze liever niet over 100 lagen potlood en water en stift en pen gebruikt worden), ik heb het idee dat het hier kwam doordat het vrij slap en zuigend papier is dat al vochtig was door de ecolinestift. Op wat steviger papier doen ze het beter. Toch maar weer een beter schetsboek halen van de week, ik heb zo lang niet echt getekend dat ik eigenlijk niets meer heb liggen dat geen actionpapier is.

Signe schreef:
Kom maar op met de Feb challenge!

Februari challenge/prompt: Metamorfose

Met dank aan vandale.nl:
Citaat:
me·ta·mor·fo·se (de; v; meervoud: metamorfosen, metamorfoses)
1
(dierkunde) gedaanteverwisseling (2): de metamorfose van kikkervisje naar kikker
2
algehele verandering van uiterlijk: een metamorfose ondergaan
3
(geologie) het proces van mineralogische herkristallisatie en reconstructie

De enige regel is dat je je op de een of andere manier laat inspireren door de prompt. Verder kan je aan van alles denken: een (deel of resultaat van een) metamorfose verbeelden, maar het kan ook je tekening zelf zijn die veranderd is/verandert: ten opzichte van een eerdere versie jaren terug, of van iemand anders, of tijdens het proces.

Ik geloof van vorig jaar te hebben begrepen dat er aan het eind van de maand ook een topic komt met wat er allemaal gemaakt is, pb t resultaat dan ook even naar mij, dat scheelt een hoop zoeken in dit topic over een paar weken.

Succes allen :D (dan ga ik nu stressen om dat ik zelf ook nog geen flauw idee heb, maar daarvoor is het een challenge waarvoor we een maand hebben he :') )

Eigenlijk alles wat geen papier is :') Doek heb ik zelf niet geprobeerd maar wel bij anderen gezien en dat ging volgensmij wel iets beter dan papier
Leuke prompt! Ik heb gelijk een idee er bij :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:47

Vika, dit zijn nog nieuwe potloden dus wellicht dat het nog wel komt als ze wat meer gesleten zijn.

Voor de geïnteresseerden, dit is het 14b potlood. Met weinig druk heb je toch diepe kleuren en mooi contrast.

Verder gebruik ik voor grotere stukken die ik mooi egaal wil hebben grafiet poeder met een penseel en doezelaartje.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:56

Oh god, die kqbouters zijn heerlijk!

En ik heb nog vijf minuten aan januari, dus ik doe m'n 15 minutending hier toch nog maar. :P
Meteen duidelijk dat 15 minuten om te bedenken wat het moet zijn, en dan hoe dat in elkaar zit best kort is :')

Het eeste wat ik bedacht om te tekenen was de reus die we in DnD tegenkwamen die zich "ontzettend goed" verstopt had achter een klein boompje.

De nieuwe prompt is leuk! Ben benieuwd wat mensen daar van gaan maken. :D
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:22

Bij de prompt moest ik gelijk denken aan Kafka's De gedaanteverwisseling, ook bekend als Metamorphosis in het Engels.
Ik wilde eigenlijk 'm verder uitwerken in inkt, maar ik kreeg m'n potje oost-indische inkt niet open :') dus het is bij de schets gebleven
Afbeelding

En nog een extraatje, de metamorfose van lapje stof naar paddestoel :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:31

Heel mooi!!

Ik vind hem erg lastig, ik ga er de komende dagen nog even goed over nadenken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:22

Wat een toffe interpretatie, Vika!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:14

Afbeelding

Ik heb vandaag twee simpele werkjes gemaakt. Classic Eeyore, aquarel en potlood.

Mijn classig Mickey's zijn van de muur naar beneden gelazerd, ik zag het als een teken :').

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:25

Die zijn wel erg schattig San!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:16

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:52

Bedankt Tazzey en San! :D

Ze zijn cute San <3 Uitdagende poses ook! Hebben de Mickey's het overleefd?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:32

Ik heb de opdracht “metamorfose” voor deze maand klaar. Ik vond hem lastig dus ik heb wel wat inspiratie opgedaan.

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:08

In navolging op het boek recepten tekenen. Heb ik met Sinterkerst het boek huizenportretjes tekenen gekregen.

De afgelopen twee maanden eerst de rode gevels gemaakt en daarna de blauwe en de molen gemaakt. Hoewel er ik mijn hoofd op dit moment weinig ruimte is voor creativiteit ben ik er wel blij mee.

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:20

Oeh die huisjes <3

Ik heb op jullie advies dat recepten boekje ook besteld. Ik heb al jaren een idee in mijn hoofd zitten om de recepten die mijn man en ik bedacht hebben in ons eigen receptenboek te zetten maar het kwam nooit lekker uit de verf. Dit boekje is echt exact wat ik in mijn hoofd heb zitten. Bedankt voor de tip dus!
Ik ga het overigens uitwerken in een super mooi leer gebonden boekje dat gesloten wordt met lederen koortjes.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:22

Wat een leuke idee Tazzy.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:24

Heb je overigens een zwarte pen of een kroontjes pen met oostindische inkt gebruikt? Ik vind de stijl echt fantastisch, ik word daar erg vrolijk van hihi

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:26

Ik gebruik voor de zwarte pijntjes de micron fijnlijners. Ik heb verschillende diktes liggen. Voor dit soort werkjes vind ik maat 5 voor de standaard lijntjes fijn en de 3 voor de fijnere details.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:22

Oh die schaar is erg leuk als invulling van de challenge!

Het ter wereld komen van de paddenstoel is heerlijk :') De blik bij het zetten van de stipjes is fantastisch :P

De geveltjes doen me denken aan dat hippe servies. Lekker Hollands!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:26

Reageren in een post op alles via mijn telefoon is echt drama... Dus dat moet ik nog een keer achter een pc inhalen.

De nieuwe uitdaging is in ieder geval heel leuk! Ik heb wel een idee. Maar voor nu ben ik nog met deze tekening bezig. Die wil ik deze maand ook af hebben namelijk.

Afbeelding

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:32

@vikawiek, moest er ook snel aan denken inderdaad! leuk!
@San87, heel schattig en een goede uitdaging aan posities! zou ze zo op een kinderkamer hangen
@Tazzey, heel interessant idee, tof bedacht!
@thatsme, ik vind ze heel leuk, lekker fleurig en hollands
@malenka, wow wat een mooie rode panda en wat een vet concept! ben benieuwd hoe hij er af uitziet

Ik heb voor de challenge deze maand een simpele tekening gedaan. Zelf ben ik begonnen met het maken van een zuurdesemstarter. Die actief krijgen is al een hele metamorfose, en daarvan een brood maken al helemaal! Vandaar het idee van 'brood' in een zeer simpele stijl in de vorm van een kaart met een slechte woordgrap, zoals het op 'goede' kaarten hoort natuurlijk;

Details niet helemaal afgewerkt, maar drukdruk

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:41

Super trots.
Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:56

Juut en roodvos hebben me overgehaald hier mn gezicht ook eens te laten zien :+
(onder andere vanwege juuts fantastische depictie van de reus Tordak die we wisten over te halen dat zijn buikpijn de schuld was van een boom)

Dit gaat mijn eerste challenge worden, ben zeer benieuwd wat ik er van bak.
Ik heb al wel een leuk idee voor de februari prompt, ga er vanavond mee aan de slag :D

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:51

Welkom Laurora! Leuk je hier ook te zien :D