[TEK] Tekenuitdaging April

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:43

Ayasha schreef:
Ik gok dat pastel een beetje werkt zoals houtskool? Dus erg weinig detail en je weet nooit 100% zeker waar je lijn daadwerkelijk gaat komen? :+

Ja klopt.

Tip voor beginners: werk op wat groter formaat, pastelkrijt is niet geschikt voor priegelwerk.
Het leent zich heel goed voor 'less is more'.

Deze bijvoorbeeld is getekend met zwart, grijs (twee tinten, warm en koel grijs) en wit krijt, hier en daar een beetje gedoezeld, maar verder gewoon heel spaarzaam gebruikt:

Afbeelding

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:45

Ik lees nu even terug wat ik gemist had, en die betalen in natura klinkt inderdaad wat dubieus _O- Klinkt als een goede deal die jullie gesloten hebben over de reclame

Ayasha, dat paard in de bloesem is leuk geworden! Ondanks dat er zoveel kleur is, trekt het paard nog steeds de aandacht.

Daihyo, oh wauw dat oog. Hoeveel tijd zit er ongeveer in? Om dat allemaal streeploos dekkend te krijgen ben je wel even bezig denk ik zo?

Larissajulia, dat hoofd is erg sprekend! En die ander ook! Ik zou de geschoren en ongeschoren vacht misschien nog iets meer van elkaar laten verschillen zodat het niet alleen een lijn is maar echt een overgang qua vachten, maar verder erg mooi. Ik vind je contrastgebruik in het hoofd mooi!

Moralian, wat schattig <3

Pluisje, wow, de structuur van die hoorns is wel echt on point. Heel gaaf

Ibbel, hij is zo schattig met zijn megaogen <3

En dankjewel voor je tips! Ik zie in je tekening wat je bedoelt met geen priegelwerk ja, en juist minderen in wat je opzet. Waar heb je de wit gebruikt, als ik vragen mag?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 18:47

Zou je mij die tekening laten zien zonder uitleg had ik op houtskool gegokt. :j
Misschien moet ik toch maar eens op zoek gaan naar fijne pastel... (gezien ik heel graag met houtskool werk.)

De beste tip die ik dan kan geven komt idd overeen met wat Ibbel zegt... Het leent zich uitzonderlijk goed voor werk dat veel uitstraalt "in al z'n eenvoud".
Als je het eenmaal door hebt vind ik werk met houtskool (en vergelijkbare materialen.) vrijwel altijd veel en veel meer uitstraling hebben. Grafiet kan daar gewoon niet tegen op. Maar je moet idd kunnen leven met het feit dat je niet op de mm (of op de cm afhankelijk van de dikte.) kan bepalen waar het pigment komt. Het mooie is dat dat met dit type materiaal vaak ook gewoon "niet zo nauw komt" als je er eenmaal mee om kunt.

Myrsky: _O- Heb 'm ook gezegd dat ie me kwa tekeningen echt nog alles mag vragen maar As-je-blieft geen naaktportretten meer. _O- Kreeg daarop een glimlach en een blik die echt heel veelzeggend waren en die ik niet nader wil onderzoeken. _O-

Daihyo

Re: [TEK] Tekenuitdaging April

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:07

Ik vind pastel ook geen fijn medium. Maar ik hou heel erg van priegelwerk, dus dat levert daarom al frustratie op. Terwijl ik het bij anderen prachtig vind om te zien. Net als aquarel.
En als ik het dan vervolgens zelf probeer raak ik gefrustreerd en grijp toch weer terug naar pen. Of grijs potlood. Maar pen heeft wel de voorkeur. Ik krijg steeds beter door hoe het werkt met schaduwen en accenten werken. Ik kijk ook nog steeds naar de werken op de FB pagina van inktober. Daar haal ik echt heel veel uit.

Dat oog is op A5 papier, dus niet zo groot. Dat heeft me 4 uur gekost. De truc is om goede pennen en stiften te gebruiken en als je strepen hebt, deze te gebruiken in je accenten en schaduwen. Dan zie je ze niet. Nadeel van pen is dat als je iets op papier zeg, het niet weg te halen is. Dus moet je goed kijken hoe je het kan verdoezelen. En je moet naar het geheel kijken. Of het past in het geheel. Want een detail op zich mislukt zijn, maar in het geheel wel passen.

Ik ben nu bezig met deze. Zal eens bij het lijf foto’s maken van de verschillende lagen.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:40

Bij deze.
Drakenstudie nummer 2. Op naar nummer 3.
Zal morgen even een foto maken bij daglicht. Lamplicht is waardeloos met pen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:25

Myrsky, dank je! Ik ben blij dat te horen, ik had best veel moeite met de hoorns. Die structuur vond ik echt lastig. Fijn om te lezen dat het iig goed overkomt :)
Gaaf die tweede draak Daihyo, ben benieuwd naar nummer 3.

Hier mijn tweede tekening, de bedoeling was eigenlijk amulet, maar ik raakte nogal afgeleid door wat edelstenen op zoek naar een referentie foto van een amulet. Het is dus een amethystachtig iets geworden. De volgende word wel weer echt iets uit het lijstje.
Afbeelding

Is heel anders dan de ram, wilde even iets heel anders uitproberen. Dit was leuk, maar weet niet of ik hier voorlopig nog meer mee ga doen. Eerst meer ervaring met het programma opdoen, want het ging erg traag :’)

Edit: wow, de boktupload heeft de kwaliteit echt om zeep geholpen >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:43

Ik heb eens wat stof van een prompt afgeblazen.

Afbeelding

Monument. Om precies te zijn het Holocaustmonument in Berlijn. Zeer indrukwekkend om daar tussendoor te lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:10

En nog een kop: Pan, past bij de eerste prompt, maar ook bij 'hoorns'

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:47

Prompt 16: wilde bloemen

Afbeelding

Niet-helemaal-wilde klaprozen. Gekweekte cultivar 'Fairy Wings' in allerlei zachte pasteltintjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:53

Emoties...
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:46

Ibbel Vind de klaprozen wel wat hebben maar ik blijf het meest fan van je houtskool/krijtwerk zoals Pan. :o Die hebben zoveel sfeer! <3
pluisje1998 Mooi dat je die "glow" daar zo in gekregen hebt. :j

Daihyo Leuk om stap voor stap eens te zien. :j Dan zie je ook ineens dat highlights zo mogelijk nog belangrijker zijn voor een tekening dan schaduwen. :D

Afbeelding

Heb me vanmorgen geamuseerd met mythologie. papier was te grof voor fineliner en de tekening was éigenlijk niet geschikt voor aquarel maar gezien de fineliner een middelvinger op stak is het toch het zwarte aquarel potlood geworden. :j

Werkt iemand van jullie met napjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:39

Ayasha schreef:
Werkt iemand van jullie met napjes?

Bedoel je aquarelnapjes? Deels wel, deels niet. In de erfenis van m'n moeder zaten zowel tubes als napjes :+
Ik denk dat als ik ooit verder wil met aquarel dat ik dan wel goede kwaliteit napjes ga kopen. Werkt best makkelijk nl.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:58

:j aquarel napjes idd. Hoe stel je zo’n set samen? := heb er nu al een paar keer naar zitten kijken. Ik dip nu van tijd mijn nat penseel op de puntjes van mijn potloden. _O-

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:20

Ayasha schreef:
:j aquarel napjes idd. Hoe stel je zo’n set samen? := heb er nu al een paar keer naar zitten kijken. Ik dip nu van tijd mijn nat penseel op de puntjes van mijn potloden. _O-

Veel merken verkopen in sets, de meeste met 12 kleuren maar je hebt ook de keus tot meer. Afhankelijk van het merk verf die je wil en welke binder ze gebruiken kan je ook tubes kopen en daarmee lege napjes vullen. Vaak ben je dan goedkoper uit :j Afhankelijk van de binder die in tubes verf zitten droogt het niet in een napje of geeft het daarna geen pigment meer af, maar dat zijn maar een paar merken.
Zoek je een professioneel merk of een (hogere) student-grade?
Op Youtube staan heel veel(voornamelijk Engelse) reviews dus ik zou daar lekker rondkijken, er is echt voor ieder wat wils :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:48

Momenteel werk ik met Caran D'ache Fancolor. Dus iets van die kwaliteit? :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:05

Ik zou naar Cotman kijken - is de studiekwaliteit van Windsor en Newton.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:32

Ibbel schreef:
Ik zou naar Cotman kijken - is de studiekwaliteit van Windsor en Newton.

Dit is een goede en bekende inderdaad :j
Royal Talens Van Gogh is ook een goede en van Kuratake Gansai Tambi hoor ik ook goede verhalen. De Kuratake is een hoger student grade, het is wel een oosterse waterverf. Ik heb er ook mee gewerkt maar ik zag nauwelijks verschil en de grote nappen werkte heel prettig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:50

Cotman en Van Gogh zijn goed verkrijgbaar, ik vraag me af of dat voor Kuratake ook geldt :D

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:49

Ik volg de maandelijkse tekentopics al een tijdje en vind het superindrukwekkend wat jullie allemaal maken! Ik ben sinds Pasen ook weer aan het tekenen na een creatief dipje. Ik hoop dat ik het volhoud om op zijn minst elke dag even wat te doen. Ik reageer na het werk op jullie creaties, maar hier zijn mijn twee laatste wezentjes:

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:57

Oh, geweldig! Een Payena en een Olitijg :+

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:01

Wat zijn ze ontzettend schattig <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 10:10

Kallipooh: <3 Mooi hoe je echt beide dieren er meteen in herkend!

En leuk dat er best mensen aan blijven sluiten! :D

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:04

Ik volg al een tijdje stilletjes mee en vroeg mij of of digitaal ook welkom is? Ik ben van plan dat weer op te pakken en vind dit topic echt super tof.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:07

Ja hoor, alles kan en alles mag :D Welkom!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:11

Ibbel schreef:
Ja hoor, alles kan en alles mag :D Welkom!

Tof! Zal nog wel even duren voor ik daadwerkelijk wat post, moet er echt weer inkomen en ga voor het eerst op een iPad werken :D

Jullie maken allemaal echt toffe dingen!