[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:53

Hihi, ik vind juist die dekens en zo veel leuker haken dan kleine projectjes en ami's krijg ik ook echt nog niet voor elkaar. Heb al heel wat dekentjes gehaakt. :)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:33

Nou mijn dekenproject word een klein fiasco.
Wellicht zijn hier nog mensen met tips zodat ik weer zin heb om verder te gaan. Ik zou zo even een fotootje plaatsen met het probleem

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:28

Quir schreef:
Hihi, ik vind juist die dekens en zo veel leuker haken dan kleine projectjes en ami's krijg ik ook echt nog niet voor elkaar. Heb al heel wat dekentjes gehaakt. :)

Is dat heel moeilijk?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:33

ik heb beiden gedaan zowel dekens als amis, en vind beiden leuk, een deken doe ik er naast, en haak dan af en toe een rondje,

de foto die je liet zien is gewoon net als een grany haken elleen ga je door net zolang tot je hem groot genoeg vind, op drop garnstudio kan je er wel een patroon van vinden verwacht ik,

dit is mijn laatste knuffel
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4198_n.jpg

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:49

Mag ik ook hier binnenvallen? Ben een complete leek op het gebied van naald en draad, maar zag dit voorbij komen en vond het zo leuk dat ik mij eraan ga wagen.

Heb net bij de winkel een paar basis dingen gehaald en probeer nu eerst de steken te leren.... Dat is echt nog verrekte moeilijk zeg..
Is het een stuk moeilijker als je niet kan haken? want dat is bij mij het geval!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:24

Het is als je het eenmaal doorhebt helemaal niet moeilijk, gewoon filmpjes op youtube kijken en precies nadoen.

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:14

Kan iemand mij helpen? Ik ben een oornetje voor mijn dochter aan het haken, en kom niet uit de afwerking.
Het moet een soort sierrandje worden, dit staat er:
EDGE
Crochet two rounds of sc around the whole hat, make sure the rows are not too tight or too loose.
Then crochet along the front edge like this (start in the back corner): *ch 6, 3 sc*, repeat *-* and end with ch 6 and a sc in the last sc in the corner on the other side, turn.
Crochet sl st to top of first ch 6 from prev row, *ch 7, 1 sc in 2nd ch, ch 1, 1 sc in the next ch 6 from prev row*, repeat *-*.
Cut thread and fasten.
De eerste toer lukt me: 6 losse en 3 stokjes (ik doe halve stokjes). Maar uit de beschrijving van de toer erna kom ik niet ....

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:46

Annemiek................................werk aan de winkel

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:07

bibi_vA schreef:
Kan iemand mij helpen? Ik ben een oornetje voor mijn dochter aan het haken, en kom niet uit de afwerking.
Het moet een soort sierrandje worden, dit staat er:
EDGE
Crochet two rounds of sc around the whole hat, make sure the rows are not too tight or too loose.
Then crochet along the front edge like this (start in the back corner): *ch 6, 3 sc*, repeat *-* and end with ch 6 and a sc in the last sc in the corner on the other side, turn.
Crochet sl st to top of first ch 6 from prev row, *ch 7, 1 sc in 2nd ch, ch 1, 1 sc in the next ch 6 from prev row*, repeat *-*.
Cut thread and fasten.
De eerste toer lukt me: 6 losse en 3 stokjes (ik doe halve stokjes). Maar uit de beschrijving van de toer erna kom ik niet ....

Vertaling:
Rand:
Haak 2 rondes met vasten rond de hele 'hoed' (vanaf nu genaamd netje lol), zorg ervoor dat de rondes niet te strak of te los gehaakt zijn.
Haak dan langs de voorste rand (start vanaf de achterste hoek): *6 losse, 3 vasten*, herhaal wat tussen *.* staat (er staat niet hoevaak je het moet herhalen maar ik neem aan tot je bij het eind gekomen bent lol), en eindig met 6 losse en 1 vaste in de laatste vaste van de hoek aan de andere kant, draai (draai je haakwerk om)
Haak een halve vaste naar/in de top van de eerste 6 losse van de voorgaande ronde/toer.
*haak 7 losse, 1 vaste in de 2e losse, 1 losse, 1 vaste in de volgende '6 losse' van de vorige ronde*, herhaal wat tussen *.* staat.

Dat is zegmaar de precieze vertaling, wat inhoudt dat als ik het met jouw probleem vergelijk is dat jij halve stokjes maakt waar je sc zou moeten haken.

Voor de volgende toer/zin zou ik alleen even een plaatje van het netje willen zien, als je deze hebt, komen er bij het eindresultaat nl een soort lusje aan? Dat is nl het idee wat ik heb als ik dit lees

Welkom Judith!

Ach lastig... iedereen heeft het eens moeten leren toch? Ik heb ook behoorlijk lopen vloeken en had het gevoel stijve en 2 linkerhanden te hebben toen ik begon hoor, en... kan ik met nieuwe steken aanleren nog steeds hebben trouwens.

Zoals Lisa al zei, ga voor youtube zitten en haak 'mee', dan kun je zien hoe anderen het doen, hoe ze hun haaknaald vasthouden etc.
Verder zijn er enorm veel tutorials online te vinden, in de vorm van fotoseries en filmpjes, maar er zijn ook verschillende boekjes te vinden in de (handwerk)winkels waarin dingen uitgelegd worden.
Wil je beginnen met ami's of 'gewoon' een recht stukje haken, voor ami's is het aanleren van een magic circle nl wel erg handig nadat je losse (chain) en vasten (sc) hebt leren haken, en meerderen en minderen, dat zijn de 4 basisdingen die je voor ami's in eerste instantie nodig hebt :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:22

En als het dan nog niet lukt, dan laat je iemand anders wat maken _O- O:) .

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:36

thnx annemiek!
De losse steek en ketting sluiten lukt nu min of meer na een hele middag priegelen O:) , nu wil ik er een vasten van maken, maar dat lukt vaak nog niet.

Denk dat ik voorlopig nog niet toe ben aan de ami's, ergens jammer, maar wist dat ik eerst de steken moet leren.
Ben ook nog aan het spelen met het feit of ik de naald links of rechts wil.. Ben linkshandig, maar heb het gevoel dat het met rechts ook kan??!

Heb nu haaknaald 3 en acryl wol, maar vind dat het erg snel split/pluist.. Komt dat door het vele oefenen of heb ik de verkeerde wol/naald?
Ook worden de losse steken die ik maak wel erg strak, hierdoor kan ik niet mijn haaknaald door de eerste losse van de ketting krijgen..
Heb je daar nog tips voor? Want als ik ze losser maak, krijg ik gaten in mijn "ketting"..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:40

Rinske schreef:
En als het dan nog niet lukt, dan laat je iemand anders wat maken _O- O:) .

Lol aan passende/op maat gemaakte dingen heb ik me nog niet gewaagd hoor!
Heb wel vorige week mijn eerste 'kledingstuk/accesoire' gehaakt, 1 polswarmer, de ander moet nog maar die ene is al in gebruik en onderhand al toe aan een wasbeurt >.<
Lekker voor op de fiets als voorstadium voor handschoenen, worden fingerless mitts genoemd.
Dacht dat het ingewikkeld zou zijn maar zijn eigenlijk doodsimpel lol, nu zit er verder ook geen werkje oid in, alleen maar vasten (sc's) en dan door de achterste lus gehaakt (BLO) zodat er nog wel wat relief te zien is, ben er helemaal blij mee, nu die tweede nog :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:57

Judith_H schreef:
thnx annemiek!
De losse steek en ketting sluiten lukt nu min of meer na een hele middag priegelen O:) , nu wil ik er een vasten van maken, maar dat lukt vaak nog niet.

Denk dat ik voorlopig nog niet toe ben aan de ami's, ergens jammer, maar wist dat ik eerst de steken moet leren.
Ben ook nog aan het spelen met het feit of ik de naald links of rechts wil.. Ben linkshandig, maar heb het gevoel dat het met rechts ook kan??!

Heb nu haaknaald 3 en acryl wol, maar vind dat het erg snel split/pluist.. Komt dat door het vele oefenen of heb ik de verkeerde wol/naald?
Ook worden de losse steken die ik maak wel erg strak, hierdoor kan ik niet mijn haaknaald door de eerste losse van de ketting krijgen..
Heb je daar nog tips voor? Want als ik ze losser maak, krijg ik gaten in mijn "ketting"..

Je krijgt gaten in je ketting doordat je de halve vaste (chain) splitst, een bekend verschijnsel wat helaas in veel boekjes ed verkeerd wordt uitgelegd, persoonlijk vind ik (en de meeste) het makkelijker om te starten vanaf een magic ring hoor, maar dat is een andere techniek.

Een goede tutorial om door het juiste lusje te haken:
http://fiberdoodles.blogspot.nl/2011/09/i-hate-chain-starts.html
het is het beginnetje wat heel rot is, zodra je de een toer vasten erop hebt staan is het al een stuk makkelijker, maar van een ketting lossen naar een ronde vasten gaan is wat lastig.

Wil je vanaf een rondje starten, of een recht lapje maken?
Als je nl vanaf een rondje start (ik weet niet of je een boekje voor je hebt liggen met uitleg?) kun je 10x beter met een magic ring starten dat is in het begin echt fijner.

Alle draad splitst en pluist wel wat, een draad is nl opgebouwd uit meerdere draden en als je per ongeluk niet 'alle draden' pakt, en dat een paar keer doet gaat het pluizen, dit gebeurt steeds minder naarmate je handiger wordt, maar er zijn wel betere en minder betere soorten. In het begin knipte ik het pluizende stukje dan gewoon af en begon weer met een vers stukje lol.

Strak haken is een bekend probleem zeker als je net begint, probeer zo min mogelijk spanning in je handen te hebben, je hoort geen spierpijn te krijgen :P

Ik zou als je linkshandig bent ook linkshandig haken, zelf ben ik rechts en heb mijn naald dan ook rechts ondanks dat ik voor een groot deel tweehandig ben (ambidextrie) haak ik met mijn schrijfhand, ik zou in principe ook andersom kunnen haken (ivm ambidextrie) maar heb moeite met het spiegelen lol

Ik hoop dat je voldoende engels kunt lezen :)

http://www.planetjune.com/blog/amigurumi-help/crochet-basics-left-handed/
June Gilbank heeft goede tutorials en als een van de weinigen zowel voor rechts als linkshandigen

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:06

Ik heb ook een boekje gekocht inderdaad. Het is van annemarie arts en het heet dierenhangers haken. Die vrouw in de winkel zei dat dit vrij eenvoudige en kleine poppetjes zijn, dus goed om mee te beginnen.

Voorin staan allemaal verschillende steken uitgelegd, deze probeer ik voor nu na te maken.

Magic ring staat er ook in, ga ik die eerst eens oefenen.
Ik ga zo je linkjes eens bekijken, thnx!.
Ik wil wel meteen proberen om een rondje te maken, zodat ik zo meteen niet eerst weer hoef te leren hoe ik een rondje maak.

Ik moet zeggen dat ik wel wat spierpijn in mijn linker arm heb ja, dus kortom: doe te krampachtig!
Besef nu wel dat ik dan toch liever met links de haaknaald vast hou als met rechts... Hou het dus gewoon bij links.

Ik doe inderdaad per ongeluk soms niet alle draden pakken.. Heb al een paar keer een nieuw stukje gepakt inderdaad. Dus dat is gelukkig een veel voorkomend probleem.

Klinkt dus alsof ik gewoon tegen alle beginnersproblemen aan loop O:) ..

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:42

Wat betreft het oornetje, dit is de link:
http://www.nordicmart.com/shopmerge.asp ... _print.htm
Ik kom nu wel uit de tweede toer van het randje, nu nog de laatste ...

Overigens is het patroon volgens mij in Amerikaanse steken, ik maak hem voor een shetje, gebruik dunnere katoen en vasten en halve stokjes.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:28

bibi_vA schreef:
Wat betreft het oornetje, dit is de link:
http://www.nordicmart.com/shopmerge.asp ... _print.htm
Ik kom nu wel uit de tweede toer van het randje, nu nog de laatste ...

Overigens is het patroon volgens mij in Amerikaanse steken, ik maak hem voor een shetje, gebruik dunnere katoen en vasten en halve stokjes.

Dit is inderdaad een patroon met Amerikaanse terminologie, UK gebruikt nl andere termen voor dezelfde steken het kan dus handig zijn te weten of je patroon amerikaans is of engels om verwarring te voorkomen zegmaar.

Inderdaad zoals ik al dacht zorgt de laatste toer voor 'lusjes'

Wat je doet is, 7 losse haken en je vormt een lusje door 1 vaste in de 2e losse van de ketting te haken, en maak je daarna nog 1 vaste (dus in de eerste losse van de ketting), dan de volgende steek is gewoon 1 vaste, en dan begin je hetzelfde riedeltje weer opnieuw, 7 losse, lusje vormen, 1 vaste in de eerste losse, 1 vaste, 7 losse etc tot je helemaal rond bent.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:01

Hoihoi :wave:
Mijn paardjehanger is nogsteeds niet helemaal af, maar heb inmiddels een bruidspaar gehaakt. Ook begonnen met een telefoonhoesje (zonder patroon) en een paddestoel voor mam moet nog.

Morgen viert een vriendin haar verjaardag, en ik bedacht mij dat het wel leuk is om een haakding erbij te stoppen, maar een beetje laat. :+

Weten jullie een patroon voor:
Ik ben een beginner/langzame haker, binnen zo'n 1.5 uur af.
Hoeft niet heel groot of speciaal te zijn, gewoon voor de leuk.
Ik heb de kleuren: huidskleur, hard roze, appeltjesgroen, blauw, donkerbruin, lichtbruin, oranjerood, wit en zwart.
Ik met mn goede ideeeen :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:38

Hier staan een paar leuke kleine projectjes, maar binnen anderhalf uur denk ik niet dat dat lukt omdat er ook 'naaiwerk' aanzit

iig, uiltjes, uiltjes sleutelhangers, zakdoekhouders

http://frumadsens.blogspot.nl/search/label/h%C3%A6kling?updated-max=2011-07-31T15:19:00%2B02:00&max-results=20&start=40&by-date=false

wel in het deens, maar mijn browser is google chrome die automatisch de keuze tot vertalen geeft, weet niet of andere browsers dat ook hebben, maar daarmee zou ik er persoonlijk wel uitkomen

Edit:
Nope op ravelry ook in het engels gevonden:
uiltje: http://www.ravelry.com/patterns/library/woo-hoo-owls
uiltje sleutelhanger: http://www.ravelry.com/patterns/library/owl-keychain
uiltje snotlaphouder: http://www.ravelry.com/patterns/library/snot-owl---snot-penguin

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:25

Hier twee patronen die ik ooit de middag voor een verjaardag heb gemaakt.

http://www.koffiemax.tv/up/ZqhhbxpIkC_Haakpatroon_Mini_gelukspoppetje.pdf

http://scrapyarncrochet.blogspot.nl/2011/06/free-lavender-lace-bookmark-crochet.html

Wanneer je zoekt bij ravelry op bijvoorbeeld 'quick' krijg je ook veel snellen dingen. Vooral de platte bloemen zijn erg snel en gelijk heel erg mooi.

Deze (hieronder) is een van mijn favorieten. Je kan namelijk ook alleen de bloem maken, dus zonder steel en blaadjes, dan heb je gelijk een mooie bloem. (en de draadjes gewoon tijdens het haken inweven ;) )
http://attic24.typepad.com/weblog/happy-flower-decoration.html

Afbeelding
Zo had ik er drie gemaakt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 09:47

Wat een leuke dingen. Zeker dat mini gelukspoppetje zal hier zomaar favoriet kunnen worden. Wat ook makkelijk en snel is, is een labbelo hoesje. Maar daar moet je wel iemand voor hebben, ik gebruik dat bijv al niet.
Verder zijn er maar weinig projectjes die ik in 1.5 uur af heb. Het haakwerk van een uiltje en paardje (zie onder) is wel ruim binnen die tijd af, maar dan nog in elkaar naaien, manen erop en ik heb toch ook altijd graag kraaltjes en lintjes aan een sleutelhanger. Al met al een avondje werk (zeker die pinguïn met z'n kleurwisselingen en gepriegel aan pootjes)

Zie hier het resultaat van een weekje ziek...
Afbeelding

Afbeelding

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:14

Die paardjes zijn ook al zo leuk! Als ik dat zou kunnen maken, zou ik er gelijk eentje aan mijn autospiegel hangen!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:15

Tuurlijk kun je die maken!! In 5 kwartier heb ik al het haakwerk van 2 paardjes af. Maar dan het afwerken, daar zit per paard nog eens een uur in.
Het is het patroon van het paard van Sinterklaas uit gelukspoppetjes haken.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:42

Volgende week heb ik vakantie. Denk dat mijn oma vast nog wel weet hoe er gehaakt moet worden, dan mag zij mij helpen met de basis, en dan ga ik eens kijken of ik wat kan maken :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:46

Anders you tube of dit topic. Zeker Annemieke is erg goed in uitleggen

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:56

hey dames, mag ik zo brutaal zijn om binnen te vallen en mijn vraagstuk voor leggen? :) :o

ik ben begonnen met mijn allereerste haakwerk en het gaat best lekker. ik ben bezig met soort van zpagetti garen een poef te maken. ik zit nu op een grootte van ongeveer 55cm en wil de andere kant van de poef (onderkant) wil ik eigenlijk van skai-leer hebben. ik heb alleen geen idee hoe ik het gehaakte met het leer moet bevestigen. wat zijn jullie ideeën?