[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 3.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:45

Dat is in ieder geval niet wat ik er mee wil bereiken. Daarom heb ik degene die mijn schilderij hebben getaxeerd ook niet gevraagd naar waarom ze dat zo hebben getaxeerd. Dit is wat zij er van vinden. Dat is goed. Ik kan er echter niets mee. Daarom waardeer ik taxaties met onderbouwing nou juist zo. want natuurlijk vraag je jezelf af hoe iemand op een bepaald bedrag is gekomen. Het kan zijn dat het jouw smaak helemaal niet is. Prima. Daar laat ik me ook echt wel door beïnvloeden. Dat zie je ook terug in mijn taxaties.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:49

ik kijk puur naar mijn eigen smaak. ik ben niet voor niks geen taxateur van beroep. sorry als ik mensen beledigd heb.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:51

Mij heb je niet beledigd in ieder geval. Maar fijn om te lezen waarop je jouw taxatie baseert. Ik zal later de nieuw geplaatste werkjes ook nog taxeren. (en ik ben dus ook geen taxateur... zou niets voor mijn zijn)

Overigens zou ik het wel fijn vinden als iedereen bij zijn werkjes het formaat meld. Dat maakt een hoop uit namelijk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:26

Interessante discussie dit :j
Maar ik denk niet dat het hier heel erg van toepassing is :) Over het algemeen zijn de mensen die hier hun werk posten geen 'professionele kunstenaars'. Over het algemeen toch meer mensen die tekenen/schilderen als hobby hebben en af en toe eens een opdrachtje krijgen en dan graag een richtlijn willen hebben wat mensen er voor zouden willen betalen :)

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:33

Wendy15 schreef:
Interessante discussie dit :j
Maar ik denk niet dat het hier heel erg van toepassing is :) Over het algemeen zijn de mensen die hier hun werk posten geen 'professionele kunstenaars'. Over het algemeen toch meer mensen die tekenen/schilderen als hobby hebben en af en toe eens een opdrachtje krijgen en dan graag een richtlijn willen hebben wat mensen er voor zouden willen betalen :)

Helemaal mee eens! :j Ik post mijn werk hier, omdat ik graag wil weten wat anderen ervan vinden, en om een indicatie te krijgen wat ik er eventueel voor zou kunnen vragen, mocht er iemand zijn die interesse heeft. Op dit topic krijg ik soms meer en beter bruikbaar commentaar dan wanneer ik zelf een apart topic voor een bepaald 'kunstwerk' open, en dat maakt dat ik het hier graag neerzet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:50

Ten eerste heb ik hier nog nooit werk neergezet en dat ga ik ook niet doen. Ik denk dat er betere manieren zijn om tot een prijsbepaling van je werk te komen.

Ten tweede vraag ik me sterk af of je tot een reeele waarde komt als je je werk in dit topic post met als doel te weten te komen hoeveel je ervoor kan vragen.
Ik heb sterk de indruk dat vele mensen elkaars taxaties als uitgangspunt nemen.

Verder vind ik dat taxaties van het kwalitatief betere werk en het echte beginnerswerk veel te dicht bij elkaar liggen.
Daarbij vind ik persoonlijk dat het mindere werk helemaal nog niet commercieel zou kunnen zijn, hoewel iedereen dat vooral zelf moet uitmaken (ik zou het zelf nooit taxeren, volgens mij heb je meer aan tips dan aan een taxatie dan.)
En voor het betere werk wordt veel te weinig gevraagd, zeker als je kijkt naar alle kosten en tijd die in de meestal realistische werkjes hier gaan zitten. En dat begint in principe vanaf de aanvraag, vanaf dat moment steek je er je tijd in.

Ik heb nog even nagetrokken hoe je aan die 1500 komt Malenka, maar dat is absoluut geen officiele richtlijn.
In principe is iedere winst die je maakt met een hobby inkomsten uit overige werkzaamheden en dus belast met die 40%.

Dat is trouwens iets waar mensen die ik uit de schrijverswereld ken ook tegenaan lopen: doe je iets naast je baan, dan is het al gauw 'overige inkomsten' en niet heel lucratief.

Het lijkt misschien of dat voor dit topic niet zo van belang is, maar van zodra jij je werk gaat adverteren met het oogmerk er iets mee te verdienen, dan ben je commercieel bezig.
Dat geldt dus voor iedereen met een website of die hier op bokt adverteert.

Enige struikelblok voor de BD blijft dan nog de zeer lage prijzen die gevraagd worden, maar ik vermoed dat het dan van het aantal opdrachten afhangt hoe een en ander wordt gezien.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:08

Als ik heel eerlijk ben snap ik niet zo goed waarom je zoveel problemen hebt met dit topic :o
Vind je het vervelend dat mensen eerder naar een beginnend kunstenaar met lagere prijzen gaan ipv een duur 'professioneel' werk bij jou te kopen? Zit dat er achter of waarom kun je niet gewoon de lol van dit topic zien? Mensen die hier hun werk plaatsen willen gewoon zien wat de gemiddelde bokker ervoor over zou hebben.. Betekend niet dat ze die prijzen ook daadwerkelijk doorvoeren ;) Het is gewoon leuk om te zien hoeveel iemand jouw tekening of schilderij waard vind en nog wat tips te krijgen ed :)
Als je je werk hier niet wilt plaatsen, prima, vooral niet doen :) Maar laat de mensen die het wél leuk vinden lekker hun gang gaan dan :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:24

Oh, mensen die dit leuk vinden moeten dat vooral doen hoor. :)

Mijn reactie over dat ik hier niet ga plaatsen was er een op su-cr-cheese die er maar meteen vanuit gaat dat er rancune in het spel is.

Alleen snapte en snap ik de basis waarop getaxeerd wordt niet, zéker niet voor de mensen die hun werk ook aan derden aanbieden. ;)

Volgens mij hebben mensen helemaal de keuze om naar wie dan ook te gaan. Ik vind het trouwens vrij beperkt om te denken dat ik nou zo zit met die amateurkunstenaars. Als je alleen al weet hoeveel beroepskunstenaars dit kunstje doen, en dan daarnaast nog de bedrijven met kunstenaars uit lagelonenlanden dus tja....
Heel eerlijk staan de prijzen voor dit soort werk allang onder druk, en hoe leuk ik het ook vindt, een deel van mijn inkomsten komt sowieso niet hieruit.

Wat betreft de BD: die zal niet zo heel snel op allerlei amateursites ingaan, omdat denk ik wel bekend is hoeveel de professionele kunstenaars verdienen. :D Maar de verplichting ligt er dus wel en het is wel goed denk ik om daar als amateur even goed naar te informeren als je jezelf commercieel profileert.

Maar goed, iedereen moet deze informatie maar opvatten zoals ie zelf wil.

Die steek onder de gordel laat ik maar... :+

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:09

Hele interessante discussie, hopelijk mag dat wel even blijven staan hebben volgende taxateurs misschien wel wat aan.

De manier zoals ik werken hier taxeer waarvan ik de waarde in zie, kijk ik naar de lengte en breedte van het werk en aantal uren werk.
Ik plaats hier zelf ook wel eens een werkje puur uit nieuwsgierigheid voor wat de gewone mens er voor zou geven of hoe mensen er tegen aan kijken. Vaak komt dit niet hoger dat 100 euro, maar daar gaan mijn schilderijen niet voor weg :n

Nu heb ik in mei een expositie waarvoor ook de 'waarde' voor mijn doeken zijn bepaald. Dit doormiddel van inderdaad lengte en breedte van het schilderij, en een door jezelf aangemeten factor.

Je kunt je voorstellen dat iemand die al een beetje naam heeft vaak exposeert, en een afgestudeerd kunstenaar is zichzelf een hogere factor aanmeet dan de hobbyist om de hoek.
Kunstkenners of mensen van veilinghuizen rekenen dan ook vaak terug om je factor te bepalen en zo te achterhalen of je een goede kunstenaar bent of niet.

Zo abstract als wat natuurlijk, want het is maar net wat de gek er voor geeft en dat zal ook zo blijven. Maar dat vind ik een eerlijke manier van je prijs bepalen. Schilderijen van 1500 euro kom ik dan ook regelmatig tegen maar zijn dan simpelweg van mensen die meerdere exposities achter de rug hebben en zich 'bewezen' hebben als kunstenaar.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:19

ik snap je punt wel hoor randalinpony,
meestal word er idd maar wat neergezet en meestal is dat niet eens terecht.
Een voorbeeldje is dus de werkjes (zeg maar rustig werken)van Janique, die idd vaak wel meer mogen zijn dan 100, maar hier
vaak niet word gegeven :j
En daarnaast idd de beginnerstekeningetjes, waaronder die vanmij soms ook zitten := die worden al snel bijna in dezelfde waarde
gestopt als in de werkjes van iemand die al veel meer waarde hebben.

Daarnaast valt het me ook op dat er getaxeerd word op de manier van; 'hoe hoog hebben ze mij gegeven?'
als diegene niks in het werkje zag en dus niks getaxeerd heeft maar wel kritiek geeft (ik noem maar wat)
Wil het nog wel eens zo zijn dat diegene dan ook lager zal taxeren dan dat ze eigenlijk in eerste instantie zou
willen geven voor datgene van diegene die niks getaxeerd heeft :+ .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:55

Ik ben blij dat Janique reageert, want dat vind ik persoonlijk dus inderdaad iemand wiens werk echt wel meer waard is dan wat hier gemiddeld voor goed werk wordt getaxeerd (vind het altijd lastig om zomaar met namen te strooien.) Maar er zijn meerdere mensen die regelmatig op bokt hun werk showen waar ik erg van kan genieten hoor.

Het hebben van naam kan inderdaad veel doen voor de waarde van een kunstwerk en dat is op zich wel abstract te noemen, maar in veel gevallen is aan het krijgen van die naam heel wat vooraf gegaan, plus dat zulke kunstenaars vaak via het galeriecircuit naamsbekendheid hebben verkregen, wat betekent dat al een groot deel van de opbrengsten naar de galeriehouder gaan.... Dus ergens is het begrijpelijk.

Als ik zelf mijn prijs bepaal is dat een beetje schipperen tussen wat marktconform is voor mensen die idd ongeveer op dezelfde plaats in de markt staan, en wat nog haalbaar is ivm tijd, kosten. Ik ben een heel trage schilder, dus ik kan niet altijd mijn uren maar direct doorberekenen.... dat is gewoon niet haalbaar. :)

Wat denk ik ook belangrijk is bij het beoordelen is om niet alleen fouten te kijken (aan ieder werk valt wel wat aan te merken, je kan ook naar bijv. de dierenschilderijen van Paulus Potter kijken en foutjes ontdekken, maar is dat relevant?) Het gaat uiteindelijk om het werk als geheel.

Waar ik zelf naar kijk als ik een werk beoordeel (aan taxaties durf ik me eerlijk gezegd amper te wagen :D ):

-Handschrift/stijl
-Eigen interpretatie van de kunstenaar
-gebruik van het vlak, compositie en kleurgebruik
-Vormspanning

Bij realistisch werk komt daar bij:
-Stofuitdrukking
-Verhoudingen (hoewel zelfs bij een realistisch werk je de verhoudingen in relatie tot de compositie moet bekijken, zoals oude meesters voor ons al deden, kan het soms beter uitpakken als je een beetje valsspeelt. :+ )

En het materiaal speelt ook mee voor de prijsberekening. Alleen al een goede baal portretlinnen drijft de prijs enorm op, en heel goede lichtechte verven ook. Logisch dan ook dat alleen al het materiaal de prijs hoger maakt als het oppervlak groter wordt, (dus het formaat is idd van belang bij taxeren) nog afgezien van het aantal uren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:04

Please don't shoot me maar ik dacht dat dit een TAXATIE topic was?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:05

:D Ik hou al op.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:45

randalinpony schreef:
Oh, mensen die dit leuk vinden moeten dat vooral doen hoor. :)

Mijn reactie over dat ik hier niet ga plaatsen was er een op su-cr-cheese die er maar meteen vanuit gaat dat er rancune in het spel is.

Jammer dat je er van uit gaat dat ik dat zo bedoelde
Ik zei dat het zo op mij overkwam
Ook heb ik er bij gezegd dat als dat niet zo was bij voorbaat al excuses

Daarbij voel ik me enigzins aangesproken omdat ik 1 van de laatsten ben die in het topic heeft gereageerd / getaxeerd
Mocht men een echt goed professioneel waarde-oordeel willen dan neem ik aan dat men het niet hier neerzet
Dit topic is toch (zoals ik begrepen heb) ook een beetje voor de lol aangezien we niet allemaal professioneel zijn

Maar goed HC Je hebt helemaal gelijk dit is een taxatietopic

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:52

Oh maar mijn vraag (want het was gewoon maar een vraag ;) ) was algemeen bedoeld en zéker niet specifiek naar aanleiding van de paar laatste taxaties hoor. Sorry als dat niet zo overkwam. :)
En ik vind zelf dat er best interessante antwoorden op de vraag zijn gekomen hoor. :)
Ik vind het ook jammer dat enkelen zich aangevallen voelden, want dat was niet de bedoeling.

Ik ben en blijf wel van mening, dat - professioneel of niet - je een taxatie ergens op moet baseren, anders heeft ie toch niet veel zin? En misschien dat enkelen die hier posten nu wat meer 'durven' na alle voorgaande reacties. :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:59

Maar je hebt het steeds over 'professioneel'.. Maar wánneer ben je professioneel? :) Als je de kunstacademie hebt gedaan? Als je een x aantal werken hebt verkocht? Als je een x aantal exposities hebt gedaan? Als je er je brood mee kunt verdienen?
En wanneer is iets kunst? Wat de ene prachtig vind dat vind een ander foeilelijk.. Imo blijft het wat de gek ervoor geeft..
Ik snap je punt wel hoor :j Maar volgens mij zie jij niet in dat dit topic gewoon voor de lol is :) Het kan beginnend kunstenaars die af en toe eens een tekening verkopen helpen om wat starttarieven vast te stellen. Maar zodra je wat verder bent ga je zelf ook kritischer naar je werk kijken, vergelijken, duurder materiaal kopen en aan de hand daarvan prijzen doorberekenen :) Maar blijft leuk om af en toe eens te zien wat de gemiddelde bokker er eigenlijk voor over zou hebben :)
Maar je hebt nu wel zoveel commentaar op de wijze van taxeren, alleen zelf heb je ook geen zin hebben om dan eens wat onderbouwde taxaties te doen zodat mensen daar weer van kunnen leren, tja, wat wil je dan bereiken met deze discussie? :)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:04

Haha ik moet zeggen vind geschreven woord soms wat moeilijk
Zit nog even goed te lezen en ben geloof ik een beetje aangebrand vandaag

De discussie an sich vind ik ook wel interessant
Nu , bij deze waar ik mijn taxatie's op heb gebaseerd :

Hoeveel uur erin zit en welk materiaal
Zo vind ik digitaal werk heel erg moeilijk te taxeren bijvoorbeeld
Daarbij moet het werk mij persoonlijk aanspreken want ik denk dat je dan sowieso als niet prof hoger taxeerd omdat het aanspreekt
Nu heb ik zelf geen flauw idee wat de waarde is van een schilderij (en ben ik een echte drentse knieperd :D :+ ) dus taxeer ik naar wat ik het waard zou vinden , maar ik mag hopen dat mensen dat niet ''bindend'' opnemen (ik kom niet uit mijn woorden , hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)
Wat ik mooi vind kan een ander verschrikkelijk vinden en waar ik 100 euro bv voor zou betalen zou een ander nog niet willen krijgen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:10

Ik vind het ook een hele interessante en leerzame discussie :j Mits er dus ook dieper op ingegaan wordt wanneer iets een bepaalde waarde heeft :)
Nu blijft het zo van hier wordt te laag getaxeert *punt* Daar kan ik niks mee :)
Natuurlijk afhankelijk van materiaal, uren, formaat en zo verder. Maar wat weegt het zwaarst mee en hoe bereken je het uiteindelijk dan door allemaal? Als je het niet eens bent met taxaties die hier geplaatst worden, doe dan zélf eens wat goed onderbouwde taxaties waar we weer wat van kunnen leren :)

En bijvoorbeeld werk van herman brood... dat is kunst... kost nogal wat.. Maar ik zou het nog niet aan de muur willen hangen als ik er geld op toe kreeg :D
Kunst is zo ontzettend persoonlijk dat je denk ik mensen niet kunnen verwijten of ze ergens een te hoge of lage waarde aan verbinden :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:27

_/-\o_ fijn om eens een interessante discussie tezien die wèl netjes blijft :+

Wendy15 schreef:
Kunst is zo ontzettend persoonlijk dat je denk ik mensen niet kunnen verwijten of ze ergens een te hoge of lage waarde aan verbinden :)

+:)+
"te hoog" of "te laag" is ook al een persoonlijke mening, ik taxeer grotendeels met in mn achterhoofd :"zou ik het aan de muur willen hebben?"
Daarnaast materiaal+ stijl etc. telt ook mee, maar vindt het grappig dat iedereen zegt "het aantal werkuren", dat interesseert me dan weer niet.. als je de hele dag werkt aan een "mislukt" schilderij, of 5 minuten besteedt aan een prachtige schets, ga ik toch echt voor de laatste.. ("mislukt" is natuurlijk ook relatief ;) )
Ook geldt: als ik géén arm studentje zou zijn, zou ik waarschijnlijk ook hoger taxeren! bij sommige werken zou ik hoger wíllen bieden, maar om het voor mezelf reeël te houden, bied ik zoveel als ik er op dit moment aan uit kàn geven..
W.b. mijn eigen werk; sommigen zouden er nog geen behangpapier voor op de wc van willen hebben, anderen roepen dan ineens 80€ :+ . Smaken verschillen, daarom vind ik het leuk om ze allemaal te horen! Of mensen er wat mee doen, moeten ze zelf weten..

Su_Cr_Cheese schreef:
Vind ik persoonlijk wat jammer, heb mijn best gedaan op de taxatie's en ik krijg het idee dat ik me moet verdedigen

Als de taxaties jouw mening zijn; niks geen reden om je aangevallen te voelen hoor! T'is toch jouw recht te bieden wat je wil? ;)
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 22-04-10 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:33

Ik denk dat je daar idd ook een heel goed punt hebt :j Dat je taxeert met je eigen financiele situatie in je achterhoofd :)

Dat 'te hoog' en 'te laag' zijn idd meningen, wist even niet hoe ik het anders moest verwoorden, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel? :)

Daarbij zijn sommige werken bijvoorbeeld technisch heel sterk, maar zijn ze niet erg aansprekend of uitdagend. En een ander werk kan technisch niet helemaal kloppen, maar wel een bepaald gevoel bij je oproepen.
Taxeren is toch lastig om dat echt objectief te doen :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:37

@Wendy: professioneel hangt af van een aantal zaken, maar in principe en voor de BD ben je professioneel als je er een beroepspraktijk op na houdt. :)

Je mag verwachten dat er dan een bepaalde drempel voor kwaliteit is, maar zoals je zelf aangeeft: kwaliteit is nogal subjectief als het om kunst gaat.
Er zijn heel goede amateurkunstenaars en mindere beroepskunstenaars.

Zodra die amateurs echter zichzelf commercieel beginnen te profileren begeven ze zich op een hellend vlak naar de beroepskunstenaar toe. Dus echt zwartwit kan je 'professioneel' niet zien.

Ik wil ook niemand iets verwijten (hoop dat dat inmiddels duidelijk is) en ik begrijp best dat het moeilijk taxeren is. Dat vind ik zelf ook.
Geval van Brood: die heeft een bepaalde marktwaarde, daar is door heel veel mensen in geinvesteerd. Oh, ik kan je zo nog een paar bakken kunstenaars oplepelen die in mijn ogen geen stuiver waard zijn, maar die toch hun nieuwe-kleren-van-de-keizer-formule geniaal verkocht hebben hoor. :D

Oke, ik zal de komende tijd eens mee taxeren (En wat meelezen en schrijven in de schildertopics, daar kijk ik eerlijk gezegd vaker naar, vind ik leuker. :D )

Ik begrijp dat sommigen de taxatie op hun eigen financiele draagkracht afstellen. :D
Maar eerlijk gezegd begrijp ik dat niet helemaal hoor. Als je het geld hebt voor een oude opel, dan vind je toch ook niet ineens dat een Porche ook 1500 euro waard is, omdat jij nou eenmaal niet meer kan uitgeven?
Ik zou best een Vermeer aan de muur willen, maar ik snap toch wel dat een paar honderd euro gewoon niet reeel is in dat geval. :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:49

Zoals ik al zei, ik snap je punt wel hoor :j En ik vind het ook een interesante discussie. :j

Maar wanneer hou je er een beroepspraktijk op na? :) Wanneer ben je commercieel bezig? Waar ligt die grens? :) Als je er je kosten uithaalt? Als je winst maakt? Als je je brood ermee kunt verdienen? :)

Herman Brood was een voorbeeldje :) Maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel? :)

En idd, bepaalde kunstenaars en werken daarvan hebben gewoon een bepaalde waarde :j Maar in zo'n topic is het (zeker als je iemands achtergrond niet weet en alleen 1 werk ziet) moeilijk om alles te laten meewegen. Het is dan toch een momentopname van hetgeen je op dat moment ziet en welke waarde je daaraan verbind :)

Leuk dat je zelf ook wat tijd in het topic wilt steken en jouw mening wilt geven over wat werken :j

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:38

randalinpony schreef:
Ik begrijp dat sommigen de taxatie op hun eigen financiele draagkracht afstellen. :D
Maar eerlijk gezegd begrijp ik dat niet helemaal hoor. Als je het geld hebt voor een oude opel, dan vind je toch ook niet ineens dat een Porche ook 1500 euro waard is, omdat jij nou eenmaal niet meer kan uitgeven?
Ik zou best een Vermeer aan de muur willen, maar ik snap toch wel dat een paar honderd euro gewoon niet reeel is in dat geval. :D

Ik snap dat ook niet, wat jij te besteden hebt heeft echt niets te maken met wat een schilderij waard is :n

ik vind dit ook een leuke discussie :j

professioneel of niet, dat laat ik niet meetellen :n
als iemand 'voor de lol' een schilderij maakt, maar dat met veel zorg doet en tot een fantastisch resultaat komt, is het in mijn ogen net zoveel waard als iemand die aan de lopende band opdrachten aflevert. Wat wel is, dat als iemand het professioneel doet, die persoon doet veel meer vaardigheid op, heeft er minder werk aan omdat hij niet alles hoeft te ontdekken of uit te proberen, maar die vaardigheid is uiteindelijk wel te zien, oefening baart kunst om het zo maar te zeggen. Maar dat hoeft dus niet te betekenen dat een professioneel werk meteen beter of meer waard is dan een hobbyist.

wat ik in mijn taxaties altijd meetel is of het werk me aanspreekt, materiaal, werkuren, grootte enz.
maar ook weer; er kan wel topkwaliteit aan materiaal ingestoken zijn of weet ik hoeveel uren, is het resultaat niet mooi, dan zijn materiaalkosten of uurloon geen gegarandeerde laagste prijs.

wat ik heel jammer vind in dit topic, is dat er veel beginnerswerken worden geplaatst die in mijn ogen niks waard zijn, maar dat die personen wel heel vaak werken blijven plaatsen, terwijl er weinig/geen vooruitgang te zien is. Naar mijn inziens is de taxatie die je dan krijgt waardeloos.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:01

Dowski schreef:
Ik snap dat ook niet, wat jij te besteden hebt heeft echt niets te maken met wat een schilderij waard is :n

ieder zn mening, maja, ik taxeer uit "wat ik ervoor zou willen geven", en je kijkt toch op een bepaalde manier naar dingen (als jij geld zat hebt, ligt je prijsgrens van "wat wil ik voor iets "overbodigs" (als in: t'is geen eerste levensvoorziening) uitgeven" waarschijnlijk hoger dan die van degene die net rond kan komen. Maargoed, is mijn mening, praten we niet meer over :D

taxaties:
blz 2
bokker88: €25, vind de schouder er wat "moeilijk" uitzien (is ook gewoon een moeilijk stuk, maja) verder erg mooi gelukt!
BlackDancer: €35, zou n.m.m wat meer contrast in mogen..
Fnanne: €75, erg gaaf :j (is ie wat blauwig of komt dat door de scan?)

blz 3
Pebble: €35, de haarstructuur is een beetje té vind ik, de kleuren erin vind ik erg goed passen!
Red_Savage: €50, wauw, moeilijk te taxeren! wel gaaf eens wat anders dan dieren/portretjes te zien *D
Wuis: €75, ik roep altijd en overal "meer contrast!" maar bij deze stoort het "zachte" me totaal niet! (die bloemetjes zijn ook geweldig :+ )
HD: €30, leuk idee! de "Kiddy-style" bevalt me wel :+
Saar__: €25, het blauw bij de oren vind ik niet echt passen, mis wat details
_Bitje_:
haan €25, vind dit een van je mindere werken denk ik, beetje grof, het oog is wel erg goed gedaan
hond €20, de achtergrond stoort me, maar hij kijkt wel schattig :D
vogel €45, minder is meer! lekker luchtig, en toch mooi strak!
Wuis:
shet €30, zn linkervoorbeen lijkt wat vreemd, maar wel lekker dynamisch
ijslander €55, hoe doe je dat toch met die achtergrond? erg mooi geheel!
fries €15, vind dee toch wat afgeraffeld lijken (vergeleken met de schimmel ;) bv. )
koetje10: €55, mooie tekenstijl! (ga ik het weer zeggen: de bloemen mogen misschien wat meer contrast hebben..)
HD: €20, al die fantasiebeesten hebben wel "iets"!

blz 4
BlackDancer: €35, mooi! origineel idee, dat roze papier 8-)
Horse_Art: €70, het oog lijkt wat te groot, verder erg mooi tot in detail uitgewerkt
_Mariskaa: €25, zou niet weten wie het is :') maar hij heeft wel wat, de andere twee
zou ik (nog) niks voor geven..
HD: €20, het groen mag misschien wat strakker
drafbalk: €15, mooi getekend maar in zo'n detail moet n.m.m. echt iets zitten wat je blik "pakt", dat mis ik hier nog..
_Bitje_: €35, verhoudingen/kleuren zijn goed, maar hij lijkt wat eh, erg stippelig? (is dat een filter?)

blz 5
Wuis:
€30, leuk! vind zn oren alleen veel te lang ;)
€55, deze heeft dan wèl weer dat wat je blik "vasthoudt"! mooie intense ogen :j
_Bitje_: €30, lekker levendig! maar je kaders mogen wel wat strakker ;)
RicardoOpa: zelf eerst taxeren a.u.b.
HD: €30, weer, het groen vind ik wat afleidend slordig, verder leuk (waar haal je de fantasie vandaan! :D )
Su_Cr_Cheese: €45, mooi sprekend portret, lekker véél contrast :+
Malenka: €65, mooi sprekend oog, achtergrond past er ook goed bij!
amanda1980: even de beginpost lezen ;)
oliebeer: €25, de verhoudingen kloppen idd niet, maar vind je stijl wel erg leuk!

nu heb ik niks te laten zien, maar dat komt nog wel :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:11

Blz 5:
oliebeer: 35,-mooi uitgewerkt en ingekleurd, het hoofd mocht nog wel wat meer gedetaleerd!
cheese: mooi uitstralend geheel geworden, 40,-
HD: sorry, maar ik zou hier zelf niks voor geven..
Malenka: 70,-heel mooi ! vooral dat oog heel aansprekend, verder ook alles netjes ingeschilderd!

nu mijn werkje van deze week op a4 met pastelkrijt:

zonder flits:
Afbeelding
met flits:
Afbeelding
detail hoofd:
http://94.100.114.18/935450001-93550000 ... _Fcl1.jpeg

heb je evt nog goede tips voor me (die erg nodig zijn uiteraard) mag je die in het topic plaatsen in mijn onderschrift :j