Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Over het algemeen zijn de mensen die hier hun werk posten geen 'professionele kunstenaars'. Over het algemeen toch meer mensen die tekenen/schilderen als hobby hebben en af en toe eens een opdrachtje krijgen en dan graag een richtlijn willen hebben wat mensen er voor zouden willen betalen
Wendy15 schreef:Interessante discussie dit
Maar ik denk niet dat het hier heel erg van toepassing isOver het algemeen zijn de mensen die hier hun werk posten geen 'professionele kunstenaars'. Over het algemeen toch meer mensen die tekenen/schilderen als hobby hebben en af en toe eens een opdrachtje krijgen en dan graag een richtlijn willen hebben wat mensen er voor zouden willen betalen
Ik post mijn werk hier, omdat ik graag wil weten wat anderen ervan vinden, en om een indicatie te krijgen wat ik er eventueel voor zou kunnen vragen, mocht er iemand zijn die interesse heeft. Op dit topic krijg ik soms meer en beter bruikbaar commentaar dan wanneer ik zelf een apart topic voor een bepaald 'kunstwerk' open, en dat maakt dat ik het hier graag neerzet. 
Het is gewoon leuk om te zien hoeveel iemand jouw tekening of schilderij waard vind en nog wat tips te krijgen ed 
Maar laat de mensen die het wél leuk vinden lekker hun gang gaan dan

Maar de verplichting ligt er dus wel en het is wel goed denk ik om daar als amateur even goed naar te informeren als je jezelf commercieel profileert.

die worden al snel bijna in dezelfde waarde
. 
):
)randalinpony schreef:Oh, mensen die dit leuk vinden moeten dat vooral doen hoor.
Mijn reactie over dat ik hier niet ga plaatsen was er een op su-cr-cheese die er maar meteen vanuit gaat dat er rancune in het spel is.
) was algemeen bedoeld en zéker niet specifiek naar aanleiding van de paar laatste taxaties hoor. Sorry als dat niet zo overkwam. 

Als je de kunstacademie hebt gedaan? Als je een x aantal werken hebt verkocht? Als je een x aantal exposities hebt gedaan? Als je er je brood mee kunt verdienen?
Maar volgens mij zie jij niet in dat dit topic gewoon voor de lol is
Het kan beginnend kunstenaars die af en toe eens een tekening verkopen helpen om wat starttarieven vast te stellen. Maar zodra je wat verder bent ga je zelf ook kritischer naar je werk kijken, vergelijken, duurder materiaal kopen en aan de hand daarvan prijzen doorberekenen
Maar blijft leuk om af en toe eens te zien wat de gemiddelde bokker er eigenlijk voor over zou hebben 
) dus taxeer ik naar wat ik het waard zou vinden , maar ik mag hopen dat mensen dat niet ''bindend'' opnemen (ik kom niet uit mijn woorden , hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)
Mits er dus ook dieper op ingegaan wordt wanneer iets een bepaalde waarde heeft 

fijn om eens een interessante discussie tezien die wèl netjes blijft
Wendy15 schreef:Kunst is zo ontzettend persoonlijk dat je denk ik mensen niet kunnen verwijten of ze ergens een te hoge of lage waarde aan verbinden
)
. Smaken verschillen, daarom vind ik het leuk om ze allemaal te horen! Of mensen er wat mee doen, moeten ze zelf weten..Su_Cr_Cheese schreef:Vind ik persoonlijk wat jammer, heb mijn best gedaan op de taxatie's en ik krijg het idee dat ik me moet verdedigen
Dat je taxeert met je eigen financiele situatie in je achterhoofd 

)
En ik vind het ook een interesante discussie. 
Wanneer ben je commercieel bezig? Waar ligt die grens?
Als je er je kosten uithaalt? Als je winst maakt? Als je je brood ermee kunt verdienen? 
Maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel? 
Maar in zo'n topic is het (zeker als je iemands achtergrond niet weet en alleen 1 werk ziet) moeilijk om alles te laten meewegen. Het is dan toch een momentopname van hetgeen je op dat moment ziet en welke waarde je daaraan verbind 
randalinpony schreef:Ik begrijp dat sommigen de taxatie op hun eigen financiele draagkracht afstellen.![]()
Maar eerlijk gezegd begrijp ik dat niet helemaal hoor. Als je het geld hebt voor een oude opel, dan vind je toch ook niet ineens dat een Porche ook 1500 euro waard is, omdat jij nou eenmaal niet meer kan uitgeven?
Ik zou best een Vermeer aan de muur willen, maar ik snap toch wel dat een paar honderd euro gewoon niet reeel is in dat geval.

Dowski schreef:Ik snap dat ook niet, wat jij te besteden hebt heeft echt niets te maken met wat een schilderij waard is
(is ie wat blauwig of komt dat door de scan?)
)
bv. )
maar hij heeft wel wat, de andere twee

)