[CENTRAAL] Kleding maken is niet moeilijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [ART] [WIP]Kleding maken is niet moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:29

Mijn oma heeft ook nog een hele oude naaimachine, maar dat ding doet het nog perfect! :j Ik heb de naaimachine van mijn andere oma geerfd. Die is nog niet zo heel oud, maar wel geweldig goed. Daarvoor had ze ook een naaimachine, die wel al aardig oud was. Dat was nog zo'n ijzeren gevaarte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:01

Misschien dat iemand hier mij kan helpen? (vraag staat ook op sancho)

Mijn machine (Lewenstein Amazone 850E) doet allemaal rare dingen.
Tot 3 dagen geleden was er niks aan de hand, nu gebeurt er vanalles....

Het begon met een zigzag-steek die geen zigzag meer was maar een rechte streep met lusjes er omheen. Ik heb geprobeerd de spanning wat hoger of juist lager te zetten, maar dat had geen effect. Na even struinen op internet kwam ik tegen dat het misschien een kromme/botte naald zou zijn. De naald die ik er in had zitten gebruik ik nu ongeveer een half jaar, niet reuze intensief, zou hij dan al bot zijn? (ik weet niet hoe lang zo'n naald mee hoort te gaan?) In elk geval, ik heb er een nieuwe naald in gezet en toen leek het even wat beter.
Er bleef echter wel een geluidje, metalig getik, bijna alsof de naald de metalen plaat er onder raakt. Ik heb gekeken zonder stof er onder, en met de draaiknop de machine laten draaien maar ik zie de naald niet de zijkant raken.
Omdat ik niks geks zag (ook van binnen niet) heb ik rustig doorgenaaid, ik dacht dat het geluidje er misschien steeds al wel was maar me niet opviel eerder.

Daarna liep de onderdraad vast. Spoeltje zat normaal in het spoelhuis, maar bleef ergens aan hangen. Ik heb het spoeltje er uit gehaald zoveel mogelijk onderdelen uit elkaar gehaald, schoongeborsteld en weer in elkaar gedaan. Probleem verholpen. Tijdelijk...
Toen ging er iets mis met het spoeltje zelf, hij zat in de "spoeltjeshouder" maar niet daarmee in de naaimachine, als ik aan de draad trok kwam de draad er niet regelmatig uit. In plaats daarvan liep hij af en toe vast, en schoot weer door als ik iets meer kracht zette. Niet dat hij echt vastliep, eigenlijk nog best soepel, maar niet helemaal regelmatig. Toch voorzichtig doorgenaaid omdat het toch behoorlijk soepel liep. Ik gebruik overigens al een hele tijd hetzelfde spoeltje met hetzelfde garen, dus waar het vandaan komt is me een raadsel.

Net was ik weer voorzichtig begonnen. De eerste 10 centimeter ging goed, toen kwam er een hard raar geluid, alsof de hele boel vastliep. Ik stopte met naaien, stof er weer onderuit gehaald (zat niet vast al klonk het wel zo) en met het draaiwiel geprobeerd of de machine nog bewoog. Geen problemen, alles lijkt soepel te lopen. Ik dacht dat ik misschien mijn speld te lang had laten zitten, en dat het daardoor kwam dus begon weer opnieuw voorzichtig te naaien, ook omdat er niks vast leek te lopen. Toen kwam datzelfde geluid nog een keer, en brak ook mijn naald af.
Ik heb weer van binnen gekeken maar zie niks raars, alles beweegst soepel, ook in het spoelhuis, en ik heb echt geen idee waar dit allemaal vandaan komt.
Wie weet raad? Zo durf ik in elk geval niet verder.

Overigens, ik heb mijn machine sinds september, voor die tijd heeft hij een onderhoudsbeurt gehad. Zou hij nu al een nieuwe onderhoudsbeurt nodig hebben? Of geolied moeten worden? Ik ben een absolute leek en dit is mijn eerst machine dus ik heb geen idee hoe vaak dat moet, en omdat ik nog niet zo handig ben heeft mijn machine het denk ik zwaaredr te verduren dan bij iemand met meer ervaring.

Sorry voor het lange verhaal, maar zo is het in elk geval compleet...

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:07

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:14

Weet iemand misschien waar je vulling voor in dekjes kunt kopen/bestellen? Ik bedoel niet dat fiberfill, dat vind ik te dun en zodra daar druk op komt drukt het helemaal in elkaar. Maar in sommige dekjes zit ook een soort 'schuim', zou niet weten hoe het heet of waar ik het kan kopen..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:36

Wat een leuk topic zeg!!

Ik wil zo graag me eens wagen aan babykleding!

Ik heb toen samen met mijn moeder eens een middeleeuwse jurk gemaakt:
Afbeelding
(let niet op de foto, gaat om de jurk he :P)

Ik heb enkel geen idee hoe ik aan babypatronen kom. Heb al gezocht maar wordt er neit echt wijzer van.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:51

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:56

Ik doe niet aan zelf kleding maken en ben het ook niet van plan, maar ik zie wel mooie dingen voorbij komen.

Mijn moeder maakte vroeger heel veel van onze kleding, Oilily-style.
Ook haalde ze zo nu en dan patronen uit de knip (of knip mode voor kids) weet niet of het nog bestaat, maar daar zaten kant en klare patronen in :)

edit: Het bestaat nog http://www.knipmode.nl/ even opgezocht :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:07

Ik heb zojuist 2 patronen besteld op naaipatronen.nl!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:45

als je een beetje universele patroontjes besteld, kan je al snel verder zonder voor alles een patroon te moeten kopen. als je een truitje, een broekje en een kleedje hebt kun je voort.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:11

ik ben op dit moment bezig met een tas

Frouks tas in de maak, toch niet aan mn rok begonnen :+
buiten kant en voering:
Afbeelding Afbeelding

Details van de zakjes binnen en buiten:
Afbeelding Afbeelding

naar dit patroon, maar wel wat aangepast :) http://tinyhappy.typepad.com/tiny_happy ... ag_tu.html
En ben nog bezig met een lange rok maar daar ga ik morgen even mee verder :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:38

Ik heb eindelijk de perfecte stof voor het aanpassen van mijn jurk gevonden! Dus ik kan ook aan het werk :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:40

OK, mensen, ik ga dus straks voor het eerst mijn naaimachine uitpakken en uitproberen. Ik ben benieuwd! :=

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:19

succes. wat voor een heb je ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:24

Mijn naaimachine heb ik al een paar jaar en die staat ook nog steeds in de doos :o Pak voor het gemak altijd die van m'n moeder, want die staat toch al klaar :)) Toch maar eens een plekje maken voor m'n eigen :P

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:29

@frozenstar: jemig is die jurk mooi gelukt :oo

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:53

Frozenstar schreef:
Wat een leuk topic zeg!!

Ik wil zo graag me eens wagen aan babykleding!

Ik heb toen samen met mijn moeder eens een middeleeuwse jurk gemaakt:
http://img223.imageshack.us/img223/8233/jurkif3.jpg(let niet op de foto, gaat om de jurk he :P)

Ik heb enkel geen idee hoe ik aan babypatronen kom. Heb al gezocht maar wordt er neit echt wijzer van.

De ottobre heeft ook leuke babypatronen,net als de knippie baby

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:28

mijn tas is klaar :)

ben er best trots op :o

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:18

kynshiri schreef:
succes. wat voor een heb je ?

Heb een gloednieuwe Singer gekregen. Ik heb nog nooit met een naaimachine gewerkt, dus met de handleiding er naast aan de slag gegaan. Ik heb garen van het klosje op een spoeltje gewonden (met de machine uiteraard :P ) maar ben dan blijven hangen hoe het spoeltje in de spoelhouder moet. Ook geprobeerd om de bovendraad op te spannen maar daar geraak ik al evenmin wijs uit. ;( Als je weet hoe het moet is het waarschijnlijk allemaal simpel maar als complete leek die het uit de boekjes moet leren... %)
Ik vraag morgen dink ik maar eens hulp van de buurvrouw!

O ja, en ik heb zonder draad wat gaatjes in papier geprikt. Geprobeerd om getekende lijnen te volgen. Maar ook dat vind ik niet zo gemakkelijk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:34

Zo, mijn machine is startklaar. Wie heeft er een goed idee wat ik als eerste werkstukje zou kunnen proberen te maken? Niet te moeilijk en graag met tips voor stoffen, steken en machine-instellingen want ik ben echt een absolute leek!
Mijn man sloeg een kussensloop voor maar dat interesseert me echt helemaal niet! := Wat ik graag zou maken als ik meer ervaring heb zijn o.m. gordijntjes voor de kinderkamer (katoen) en een baalkatoenen speeltent voor de kinderen. Voor die speeltent heb ik al een eenvoudig idee met lange banen die met linten aan de ladder van hun schommel worden bevestigd. Maar laat me nu hebben gehoord dat lange rechte banen nog best lastig zijn om te doen en ik beter met iets kleiners kan beginnen. Wie weet er iets?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:23

Als je een echte beginner bent zou ik toch echt eerst kussensloopjes en dat soort werk gaan maken ;) is handzaam, recht toe-recht aan en niet te ingewikkeld. Ik zou me eerst focussen op het leren werken met de machine, voordat je aan grote projecten gaat beginnen. Er gaat in het begin geheid nog wat fout en dan kun je beter bezig zijn met een klein / minder belangrijk werkje dan met een speeltent of gordijntjes :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:49

Ja, snap ik wel, maar is er dan geen alternatief voor kussenslopen? Wij hebben niet zoveel kussens in huis en die zijn al allemaal van voldoende slopen voorzien. :P

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:41

Heb je geen oud laken liggen?
Probeer daar je speeltent op uit.Lukt dat: dan voor het echie!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:46

hittepit_12 schreef:
Heb je geen oud laken liggen?
Probeer daar je speeltent op uit.Lukt dat: dan voor het echie!

Klinkt als een goed voorstel! Dat ga ik eens proberen! 8-)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:47

Mocht het oude laken lukken,geef je kids wat textielstiften(of doe het zelf en teken er leuke dingen op!

Gaan ze geheid geweldig vinden.