Jullie hebben lang moeten wachten maar hier is hij!
Citaat:
Abbigail
We zitten aan tafel, de hele ochtend zijn we bezig geweest met schietoefeningen. Waar Casey in uitblonk! Het was erg leuk om te zien.
“Gaan we vanmiddag net zoiets als vanmorgen doen?” Vraagt Casey hoopvol. “Nee, dat mochten jullie willen. Vanmiddag gaan we iets doen wat jullie waarschijnlijk niet leuk zullen vinden. Hardlopen. Ik zie Casey verschrikt kijken. “Ja hallo… Kunnen we dan niet gaan zwemmen ofzo?” Ik let ook op. “Dat vind ik een goeie Casey.” Ook ik kijk hoopvol nar de jongens. Ze staan op en smoezen even wat. “Oké…” Neemt Justin het woord. “We doen het half om half. Jullie gaan apart trainen, dat lijkt ons het beste. Eerst gaat Casey hardlopen en Abbigail jij gaat dan zwemmen. Daarna ruilen jullie om. Ik zal het hardloopstuk doen en Nathaniel het zwemmen.” Casey en ik kijken even elkaar aan en ik haal mijn schouders op. “oké.”
Casey en ik staan op en gaan naar ons gebouw waar we ons verkleden. Over onze bikini’s doen we onze hardloop kleding. Ik doe mijn haar in een hoge staart.
Even later sta ik op de hardloopbaan, rekoefeningen aan het doen. “Ben je er klaar voor?” Vraagt Justin. Ik knik. “Natuurlijk ben ik er klaar voor, jij ook?” Justin trekt even zijn wenkbrauw op. “Ik ben hierin getraind!” “Ja, dus? Dat wil niet altijd wat zeggen hoor!” Ik zie Justin met zijn ogen draaien en ik grinnik. “Oké, we gaan rustig beginnen. We bouwen het zo langzaam op. Eerst rennen we 5 minuten, daarna 3 minuten lopen. Oké?” “Als jij het niet langer uithoudt, oké.” Reageer ik en begin te rennen. Justin haalt mij gauw in en gaat naast me rennen.
20 minuten later begint Justin weer te praten. “Als je niet meer kan moet je het echt eerlijk zeggen hè?!” Zegt hij bezorgt. “Met mij gaat het prima. Maar als jij wilt lopen….” Vragend kijk ik hem aan. “Nee natuurlijk niet. Ik kan nog wel even doorgaan.” Antwoord Justin weer. “Zullen we het tempo wat hoger leggen?” Probeer ik Justin uit te dagen. “Prima.” Ik ga wat harder rennen en Justin volgt.
Na weer zo’n 20 minuten begin ik het toch wel te voelen. Ik word moe en krijg last van mijn benen. Maar toch wil ik doorgaan. Het tempo ligt nu verschrikkelijk hoog, praten doen we al een tijdje niet meer. Elke keer neem ik een punt waartoe ik ren, als ik daar ben aangekomen zoek ik weer naar het volgende. Alleen zo houd ik het nog uit. Ook mijn adem wordt wat onregelmatiger.
In door de neus, uit door de mond. In door de neus en uit door de mond. Zo probeer ik mij rustig te houden. Vroeger heb ik het op die manier geleerd. Rustig blijven, door je neus proberen te ademen. Maar ik voel dat het toch wel lastiger word! Snel kijk ik opzij naar Justin, ook hij heeft het moeilijk zo te zien. Nou misschien houd hij het zo wel voor gezien en kan ik ook stoppen. Maar weer tikken er verscheidene minuten voorbij en het lijkt er niet op dat Justin opgeeft. Dan opeens voel ik een ruk aan mijn arm. Ik raak bijna uit mijn evenwicht maar voel dat Justin mij sterk vasthoudt. “Zo kan het niet, we gaan lopen.” Zegt hij hijgend. Ik wil antwoorden, maar krijg er niets meer uit. Ik knik alleen maar. Samen lopen we in een goed tempo door en ik merk dat het ritme van mijn adem weer wat rustiger wordt.
“Zullen we weer?” Vraag ik na een tijdje wetend dat ik het waarschijnlijk nog geen vijf minuten volhoud om weer zo hard te rennen. “Nee. We zijn toch bijna klaar. Je moet nog zwemmen en in dat tempo van net houden we het allebei niet vol. Je kan meer dan ik dacht!” Knikt hij goedkeurend. Ik glimlach. “Weet ik.” Antwoord ik op zijn opmerking.
Casey
“Oké, we zwemmen langs de kant dat je zodat net niet kan staan naar de overkant. We beginnen met de schoolslag, terug de borstcrawl, dan de rugcrawl, de vlinderslag en dan weer de schoolslag. We kijken wel hoever we komen. Ik zet een timer aan de kant, elke tien minuten gaat hij af. Dan weten we elke keer hoelang we al bezig zijn. Zeg eerlijk wanneer je niet meer kan, dan stoppen we even.” Legt Nathaniel uit. “Jaja, laten we maar beginnen. Voordat jij nog moe wordt, voordat je begint.” Antwoord ik en ren snel het water in voordat Nathaniel een weerwoord geeft. Nathaniel volgt mij op de voet en komt naast me zwemmen.
Ik merk dat Nathaniel nog niet echt een hoge dunk van mij heeft. Op de een of andere manier denkt hij telkens dat ik nooit iets heb gedaan thuis. Net als vanochtend voel ik woede in mij opkomen. Wat denkt hij wel niet?! Langzaam bij beetje voer ik het tempo op. Schoolslag, borstcrawl, rugcrawl, vlinderslag… Schoolslag, borstcrawl, rugcrawl, vlinderslag…
Het tempo blijf ik aardig opvoeren. Ik laat hem eens een poepie ruiken! Nou ja, niet letterlijk dan. Tuutuutuut, 10 minuten.
Nathaniel blijft naast mij zwemmen en een paar keer zie ik hem bezorgd kijken. Denk je dat ik het niet kan? Schiet er door mijn hoofd. Wat denk je wel niet? Weer zet ik het tempo hoger. Schoolslag, borstcrawl, rugcrawl, vlinderslag… De tijd tikt langzaam voorbij. Tuutuutuut, 20 minuten. We blijven door zwemmen. Oké, hoe had ik het geleerd? Rustig blijven ademen. Ik voel mijn spieren trekken, maar negeer het. Ik moet en zal hem laten zien wat ik kan! Tuutuutuut, 30 minuten. Hoelang houdt die kerel naast mij het nog vol? Ik kan niet opgeven, dat mag niet! Dan voel ik iemand aan mijn arm trekken en wordt ik aan de kant gehaald. “Waarom .. doe… je.. dat?!” Hijg ik helemaal over mijn toeren. Nathaniel zegt niets, loopt het water uit en pakt zijn handdoek. Ik pak de mijne en veeg mij kwaad af.
“Casey?” zegt Nathaniel even later. “Ik wil even zeggen dat je veel meer kan dan ik had verwacht. Je hebt het goed gedaan.” Hij knikt mij even toe. “Ik had nog veel meer gekunt als jij mij niet had weggetrokken!” Snauw ik hem af. “Natuurlijk kan ik meer dan jij denkt. Jij denkt dat ik helemaal niets kan!” Ik plof in het zand en kijk naar het water. Even is het stil achter mij, maar dan kom Nathaniel naast mij zitten. Nog heel even zwijgt hij, waarna hij rustig begint te praten. “Het spijt mij. Ik behandel je niet helemaal zoals het hoort, denk ik.” Ik hoor een lichte aarzeling in zijn stem en ik weet dat hij het meent. “Nee, je denkt maar dat ik met een ding bezig ben. Mezelf. Dat is niet zo, ik haal echt wel meer uit mezelf dan jij denkt hoor. Er zijn voor mij echt nog wel meer dingen voor mij belangrijk, naast mijn haar en kleding.” Zeg ik nu iets rustiger. “Weet ik ook wel. Ik zal erop letten, beloofd!” Ik knik goedkeurend. Mooi zo.
Dan komen Justin en Abbigail eraan gelopen. Ze zien er niet uit. Ze ploffen naast ons in het zand neer. “Zo, wat zien jullie eruit!” Vragend kijkt Nathaniel Justin aan. “Ik wil het er niet over hebben. Het enige wat ik zeg is dat ze meer kan dan ik had verwacht.” “Zo ken ik er nog een.” Antwoord Nathaniel. Beide kijken ze ons even aan. De blik van Abbigail zegt hetzelfde als mijn blik. We hebben ze echt een poepie laten ruiken, de stinkerds! Ik grinnik even. “Mogen wij ook lachen?” Vraagt Justin. “Nee sorry, even binnenpret. Daar moet je nooit naar vragen, want als je het hoort is het nooit zo grappig.” Abbigail begint te glimlachen. “Dat klopt.” Stemt Nathaniel in. Abbigail en ik kijken elkaar opnieuw aan en kunnen het niet laten om even helemaal de slappe lach te krijgen. Ik kan helemaal niet meer ophouden, als ik zie hoe de jongens ons nu een voor een aankijken. Duidelijk kunnen ze er geen touw aan vastknopen!
Wanneer we allemaal uitgerust zijn duiken we nog even het water in om op te frissen. Nathaniel en Justin hebben besloten om het voor nu even zo te laten. We hadden goed ons best gedaan. Duidelijk veel beter dan ze hadden verwacht. Of misschien zelfs hadden durven hopen! De komende maand zouden we op deze manier elke dag gaan trainen. Abbigail en ik verheugen ons allebei op de schietoefeningen die we gaan krijgen. Een dag in de week hebben we vrij om wat leuks te doen en de avonden natuurlijk ook. Al zal dan iedereen waarschijnlijk moe zijn van al dat gedoe. Ik kijk even naar Abbigail en Nathaniel. Dat ziet er erg gezellig uit. Daarna naar Justin… Ook erg gezellig! Eigenlijk vind ik dit nieuwe leven lang zo erg niet, al lijkt het eigenlijk nog steeds een droom. Misschien voel ik mij zelfs gelukkig en dat wil heel wat zeggen, aangezien ik mij al heel lang niet meer zo heb gevoelt. Misschien was die grote verandering wel goed voor mij?!.....
We zijn erg benieuwd wat jullie ervan vinden..
Jeltien & Daniëlle