[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Re: [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:23

ben wel benieuwd wat jullie van mijn digitale tekenkunsten vinden, ben sinds een dikke maand bezig en het gaat me steeds makkelijker af! gaat ook steeds sneller, veel oefenen dus...

1
'Tinker, Digitaal ongeveer 20 x 30 cm 300 dpi geen idee hoeveel uurtjes
Afbeelding

2
Hond, 30x30 CM 300 Dpi, dag of 3 in de avonduurtjes
Afbeelding

3
mijn laatste werk, minder uurtjes als de tek hierboven, kwam makkelijk uit mijn vingers, is ene wat grovere opzet dus bewust wat minder gedetailleerd
Afbeelding

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:17

Tinketom: Allereerst vind ik dat je nogal bescheiden taxeert. Je zegt zelf wel dat je er niet van kent, maar als ik je werk dan zie, dan verschiet ik daar toch wel even van. Tong uitsteken Jij kan echt wel tekenen, en kunst is geld waard.
Misschien moet je eerder taxeren in de zin van 'hoeveel je denkt dat kenners ervoor zouden geven'. Ik zelf koop niet snel een schilderij, maar dat wil niet zeggen dat ik op alle schilderijen hier 5 euro ga taxeren. Snap je wat ik bedoel? Lachen (natuurlijk overdrijf ik wel een beetje)

Tinker: oog mag wel wat meer detail. nu is het nogal zwart. En de afwerking kan ook nog wel iets netter. Dan wordt het echt top. 45 euro
Hond: Oog is een beetje glazig. 30 euro.
Paard: Het is wel erg belangrijk dat je de grootte erbij zet. Knipoog rond de 30 cm opnieuw? 45 euro

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:41

Ik heb ook gezegt dat ik geen verstand heb van prijzen Haha! en dat ik meertaxeer op wat ik ervoo rover heb, ik heb geen idee van de kunstwereld...
Je mag gerust weten dat ik zon portret tekening verkoop voor 17,50 zonder achtergrond en 30 met achtergrond ivm de uurtjes meer werk die er in zitten, ja ik ben nogal bescheiden , daarnaast vin dik ook dat sommige werken voor belachelijk veel geld getaxeerd worden, tis maar net wat een gek ervoor wil geven ook. Persoonlijk zou ik voor een digitale tekening niet meer dan 40 euro uit willen geven...

Het oog idd nu je het zegt Tong uitsteken maar het orgineel is hij niet zo zwart.

De grote van het laatste is idd ook 20 x 30 cm Knipoog

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:02

TinkerTom schreef:
Ik heb ook gezegt dat ik geen verstand heb van prijzen Haha! en dat ik meertaxeer op wat ik ervoo rover heb, ik heb geen idee van de kunstwereld...
Je mag gerust weten dat ik zon portret tekening verkoop voor 17,50 zonder achtergrond en 30 met achtergrond ivm de uurtjes meer werk die er in zitten, ja ik ben nogal bescheiden , daarnaast vin dik ook dat sommige werken voor belachelijk veel geld getaxeerd worden, tis maar net wat een gek ervoor wil geven ook. Persoonlijk zou ik voor een digitale tekening niet meer dan 40 euro uit willen geven...

Het oog idd nu je het zegt Tong uitsteken maar het orgineel is hij niet zo zwart.

Over het vetgedrukte.. Ik vind dat hier op Bokt langst geen kanten belachelijk getaxeerd wordt. Maar echt heel bescheiden. Ik ken er anderen die over 1000den euro's spreken. Wij amper over tientallen.. Lachen
Als je een aannemer een nieuwe badkamer laat zetten bij je thuis, dan doet die het ook niet voor 5 euro per uur, toch? Wel er zijn hier wel meerdere mensen die voor een A4tje meer dan 10 uur bezig zijn, pak dat je er dan nog maar 5 euro per uur voor vraagt, dan zit je al snel aan 50. Maar dat zijn dan alleen de werkuren. Dan heb ik het nog niet eens over materiaalkosten, waar toch ook wel veel geld in kruipt. Bij verf al meer dan bij potlood. Maar kom, een wacom kost toch ook al gauw een smak geld? Lachen En dan heb ik het ook nog niet eens over de waarde van een werk. Want dat is misschien op zich al 50 euro waard. Ja dan zit je al aan 100 voor een A4 + je materiaalkosten. Bovendien ben ikzelf erg gehecht aan wat ik geschilderd heb (als ik er tenminste helemaal tevreden over ben) . En wat is tegenwoordig nog 30 euro? Daar kan je nog niet eens boodschappen mee gaan doen.. Dus nee, ik doe mijn werk niet zomaar weg voor 30 euro. Dan houd ik het liever zelf.
Ik overdrijf een beetje met die prijzen, 100 euro voor een A4 is in veel gevallen te veel geld. Maar een goed kunstenaar die een beetje 'naam heeft' vraagt dat toch snel.. Dus ja, ik zou zelf geen 100 euro geven voor een A4, maar dat is vaak wel waar de maker recht op heeft.

Maar natuurlijk is dat eigen mening. En wat ik mooi vind, kan een ander lelijk vinden. Dus over prijzen valt misschien niet te twisten, net zoals er over smaak niet te twisten valt. Maar toch is er een minimum vind ik. Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:24

marjoke schreef:
[. Maar toch is er een minimum vind ik. Lachen

Je ziet hier op bokt idd heel bescheiden taxaties.
Denk dat als dezelfde werken in een andere omgeving (expositie, museum, strodorp) werden aangeboden, dezelfde taxateurs ineens andere prijzen noemden, wat natuurlijk ook terecht is.
Als minimum zou je kunnen stellen dat een schilderij de prijs van de gewerkte uren + de materiaalkosten (mijn schilderijen kosten per stuk aan materiaalkosten tussen de 10 en 100 euro) waard is. Het extra bedrag wat daar bovenop komt is voor de uitstraling. En dat kan varieren van 0 tot miljoenen euro`s.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:31

ja dat is ook wel zo, ik ben ook gemiddeld wel zo n 6 uurtjes bezig met een digitale tekening en op mijn werk verdien ik idd meer eurootjes per uur. Knipoog

Ik heb natuurlijk ook puur op mijn smaak en mening getaxateerd.
Nog geen 6 jaar geleden had ik echt een gat in mijn hand van hier tot gunter dus het kon me niet zoveel schelen wat het zou kosten Knipoog nu kom ik gewoon weg met geld thuis als ik een ochtend in de stad geweest ben omdatik niet weet waar ik het aan uit moet geven, denk meer na over dingen die ik echt nodig heb of ook daadwerkelijk ga gebruiken. Haha!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:39

marjoke schreef:
TinkerTom schreef:

Over het vetgedrukte.. Ik vind dat hier op Bokt langst geen kanten belachelijk getaxeerd wordt. Maar echt heel bescheiden. Ik ken er anderen die over 1000den euro's spreken. Wij amper over tientallen.. Lachen
Als je een aannemer een nieuwe badkamer laat zetten bij je thuis, dan doet die het ook niet voor 5 euro per uur, toch? Wel er zijn hier wel meerdere mensen die voor een A4tje meer dan 10 uur bezig zijn, pak dat je er dan nog maar 5 euro per uur voor vraagt, dan zit je al snel aan 50. Maar dat zijn dan alleen de werkuren. Dan heb ik het nog niet eens over materiaalkosten, waar toch ook wel veel geld in kruipt. Bij verf al meer dan bij potlood. Maar kom, een wacom kost toch ook al gauw een smak geld? Lachen En dan heb ik het ook nog niet eens over de waarde van een werk. Want dat is misschien op zich al 50 euro waard. Ja dan zit je al aan 100 voor een A4 + je materiaalkosten. Bovendien ben ikzelf erg gehecht aan wat ik geschilderd heb (als ik er tenminste helemaal tevreden over ben) . En wat is tegenwoordig nog 30 euro? Daar kan je nog niet eens boodschappen mee gaan doen.. Dus nee, ik doe mijn werk niet zomaar weg voor 30 euro. Dan houd ik het liever zelf.Ik overdrijf een beetje met die prijzen, 100 euro voor een A4 is in veel gevallen te veel geld. Maar een goed kunstenaar die een beetje 'naam heeft' vraagt dat toch snel.. Dus ja, ik zou zelf geen 100 euro geven voor een A4, maar dat is vaak wel waar de maker recht op heeft.

Maar natuurlijk is dat eigen mening. En wat ik mooi vind, kan een ander lelijk vinden. Dus over prijzen valt misschien niet te twisten, net zoals er over smaak niet te twisten valt. Maar toch is er een minimum vind ik. Lachen

Dan moet je je prijzen op je site toch eens aanpassen want daar zie ik toch wel de prijzen van 30 euro staan Haha! (bedoel het niet sarcastisch hoor, vile me alleen op) je maakt prachtige schilderijen/tekeningen!! vooral dat paard met groen achtergrond vond ik super!!!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:19

Zolang je geen serieus geld kunt vragen, omdat je nivo nog niet goed genoeg is, kun je beter je werk aan vrienden kado geven met verjaardagen enzo. Voor hen is zo`n werk onbetaalbaar en voor de maker weer een goede oefening. En met vrij werk zonder verplichtingen ontwikkelen de meesten zich veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:35

Daar heb je helemaal gelijk in Lau! Ik heb nu ook een site waarop prijzen e.d. staan. Maar ik werk nu ook nog gratis dingetjes voor vrienden/familie, en soms wat voor een leraar. Ligt wel sterk aan de foto dan hoor, die moet me dan wel liggen!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:35

Zo ik ga ook maar eens aan de bak, zelf heb ik nog geen materiaal om te laten taxeren, maar ik kan wel avast wat terug lezen:

Pag 46:
lalunamyo - foto niet zichtbaar meer
tryntsje - ik vind het nog niet echt iets waard, zou nog even dooroefenen, misschien dat een liefhebber hem voor 10 euro zou mogen overnemen
aliesjeh - erg mooi verwacht een bedrag rond de 60-70+ euro
kallistatje - fijne kleuren, rond de 40+ euro
Teziej - beetje te onduidelijk om te taxeren
highwaykind - erg correct werk weer, rond de 100-150+ euro
Pag 47
Evelijn_ - heel fijne tekening 50-60 euro
lalunamyo - rond de 90-100+ euro
_Esther - ik zou hier geen geld voor vragen
SIEMxFUNNY
1 rond de 30-40 euro
2 rond de 30-35 euro
3 rond de 80-90 euro
kallistatje - heel fijn werk, rond de 50-60 euro
rooslovertje - deze ligt toch echt heel dicht bij de 70 euro
lalunamyo - deze ligt toch wel rond de 100-150+
Pag 48
lalunamyo - ook deze zou ik rond de 100-150+ euro willen taxeren
_likepink_ - even dooroefenen.
aliesjeh - ook deze vind ik weer prachtig 80+ euro
lovelanga - even dooroefenen
colinde
1 - 20-30 euro? Vind dit soort dingen lastig taxeren
2 - 70-80 euro :j
3 - 20-30 euro?
marjoke - heel correct zeker 150-200+ euro
Pag 49
aliesjeh - weer prachtwerk 60-70euro
astridjhu - wacht met smart op betere foto :P
_likepink_ - zou hier nog niets voor vragen
Myra - toch wel rond de 30-40 euro
Fnanne - 200-300+ kan je er denk ik makkelijk voor vragen :j
Pag 50
TinkerTom
1 40-50 euro
2 30-40 euro
3 20-30 euro

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:53

Maar jongens,, naar het aantal uren moet je niet altijd kijken als beroep van schilder oid.

je kan iets ultralelijks maken waar je dan wel 20 uur over doet , mag je dan al als je rekend vijf euro per uur .. honderd euro ervoor vragen ??
schilderen is nou eenmaal geen beroep met uurlonen, het gaat om kwaliteit, uitstraling grootes etc :) en uiteindelijk na jaren misschien ook wel de naam die eronder staat..

wel kunnen sommige schilderijen hier op bokt hoger getaxeerd worden :) maar sommigen vind ik zelfs nog geen taxatie waard :o :o
maar wel natuurlijk erg leuk om grote vooruitgangen te zien van sommigen hier :)

het taxeren van digitale werken ben ik niet zo goed in, ik zou niet weten wat voor werk etc erin zit, :) hoe je het allemaal doet,w at de kosten ervoor zijn, geen idee, maar vind prachtig dat je het zo digitaal kan maken :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:46

@lalunamy: Als iets ultralelijk is heb ik er ook niet de helft voor over, maar helemaal niks.
Maar die persoon heeft hopelijk ook niet het `beroep van schilder`, maar hobbied hopelijk gewoon een beetje.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:44

oneilltje79 schreef:
@lalunamy: Als iets ultralelijk is heb ik er ook niet de helft voor over, maar helemaal niks.
Maar die persoon heeft hopelijk ook niet het `beroep van schilder`, maar hobbied hopelijk gewoon een beetje.

haha vind ik ook ;) ik heb niet gezegt van de helft ? ik zou er ook niets voor geven :)

maar laten we nu maar weer verder gaan met taxeren vind iik :)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:52

Ik vind taxeren best moeilijk, vind het bijvoorbeeld ook wel lastig om een dusdanig bedrag te vragen voor mijn eigen werk.

Ik heb weer wat om te taxeren, de laatste keer dat ik iets plaatste was 2 jaar terug.

Afbeelding De zwarte stukjes zijn express zo gelaten. Ackryl potlood op fotopapier A4.

En deze:
Afbeelding
Koolpotlood op A4 papier (gram?)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:11

de eerste is erg artistiek zeg!! euhmm 25-30 euro

De 2e is mooi gelukt 30 euro

vind het ook moeilijk hoor om veel geld te vragen voor mijn tekeningen laat staan taxeren...

Kreeg vandaag de reaktie dat ik is wat minder bescheiden moest gaan worden :oo
kan snel twijfelen aan mijn eigen kunsten...terwijl een ander het prachtig vind...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:17

Ik ken het probleem, bedankt voor je taxatie iig ;) Ik had 2 jaar terug ook beetje hommeles :=

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:51

TinkerTom: Wat je zei over mijn prijze, je hebt daar wel een punt. :P
Ik zei echter wel dat ik mijn werk voor meer weg doe als ik er heel erg tevreden over ben. Werken die geen opdracht zijn, maar die gewoon te koop staan, gaan voor veel meer geld weg dan de werken die ik als opdracht maakte. Omdat ik over het algemeen minder tevreden ben over mijn opdrachten. Je moet je dan houden aan het paard van de foto en aan de wil van de opdrachtgever, je kan er weinig speciaals mee doen, .. Het zijn ook vaak erg gewone paarden die op zich al weinig uitstralen. Ook vraag ik voor pastel veel minder omdat ik weet dat ik dat minder goed kan. En ik vind verf wel meer waard dan een potloodtekening. Daar heb je ook veel duurder materiaal voor nodig, etc. :)

En ik vind niet dat iets lelijk daarom weinig geld waard is. Je kan iets lelijk vinden, maar iemand anders kan het prachtig vinden. Er is echter wel een verschil in niveau. Je ziet echt wel wanneer een schilder proffecioneel is en wanneer hij nog maar pas is begonnen. Een professioneel schilderij kan je lelijk vinden, maar dat kan 1000den euro's waard zijn. :)

En nu genoeg gezaagd inderdaad. :P

Norway_Girl: Ik vind het een beetje jammer dat de achtergrond zwart is, omdat het onderwerp juist zo kleurrijk is. Moest de achtergrond ook een fris kleurtje hebben, zou je het paard juist nog meer versterken denk ik. :)
De manier waarop je speelt met lichtinval (bijvoorbeeld bij de oren/nek) is echt wel prachtig. Maar ik had er juist wat meer van willen terugvinden in de tekening. Bijvoorbeeld bij de manen ofzo, die zijn dan weer een beetje plat. Verder echt wel een heel knap idee. 30 euro

De tweede is erg pixelig? Door het scannen? Of is hij in het echt ook zo korrelig? De neus is ook wel kort, ik bedoel dat zijn snoet afgeplat is vanonder, en het lijkt dat je dat gedaan hebt omdat hij niet meer op het blad paste? Ik kan fout zijn hoor.. Ofwel moet het neusgat wat meer naar boven ofzo.. Ik weet het niet. Ik miszie er iets aan. :) En ik vind het ook wel jamer dat zijn kaak er niet helemaal op staat. Het is wel eens iets anders. Heb je het expres gedaan? Of opnieuw omdat het niet op het blad paste? :P Sorry als ik fout ben he :) 25 euro

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:21

Moet zeggen dat de laatste foto beetje maf genomen is. Pixel komt idd door de foto. Neusgat moet idd groter, zie je ook als je hem naast de foto ziet. Maar zijn neus is iig niet te kort, dat lijkt zo door het te kleine neusgat. Juist de foto van het origineel geeft aan de de neus te lang is ;)
Bedankt voor je tips :)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:04

`jong paard `
`aqriel `
`op hout `
` 1 meter x 70 cm ` ( kan er vijf/tien centimeter naastzitten, we hebben mislukte meetlint....) :P

Afbeelding

ik kreeg er maar geen goede foto van, alle detail verdween, of overbelicht.. en deze fotos waren de besten,
alleen nu valllen alle kleuren weg, er zit namelijk ook nog veel blauw in,, maargoed
jullie mogen er ook nog commentaar over geven hoor.. ;) kan ik hem nog verder anders maken ..

norway girl :
1. creatief gedaan :) 25 a 30 euro !
2. 30,- iets meer detail zou mooi zijn !

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:15

Lalunamayo erg mooi weer!!! 90-100 euro

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:57

Bedankt voor je taxatie lalunamayo :)
Dit vind ik persoonlijk een hele mooie van jouw! Denk dat deze toch wel heel dichtbij de 150 euro komt en misschien wel meer :j

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:10

Echt prachtig lalunamyo !!!

Zeker tussen de 250 en 350 :j

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:48

lalunamyo:
Prachtig werk weer! 175-225 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:59

Dit is echt leuk :D
Ik ga ook wat proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:53

Dit is hem uit vluge hand gemaakt!
Dit is niet voor verkoop ofso....
Maar Ik wil dingen weten wat ik er aan kan verbeteren!
Ik weet ook dat die in verhouding niett klopt!
Alle tips zijn welkom (A)

Afbeelding