[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:19

Ik vindt Perry erg leuk geworden! :j
Gisteren weer even creatief geweest. Dit keer weer een aquarel webinar, op sommige stukken is hij me een beetje te vlekkerig geworden, denk dat ik er vandaag nog een beetje wat aan ga proberen te veranderen. Verder vind ik hem best grappig geworden, hij is in ieder geval redelijk "af". Zie wel dat ik een streepje vergeten ben bij een huisje :') _O-
Afbeelding

Deze is al van een paar weken terug maar wilde ik ook nog even delen. Ben er best trots op, hij is nog niet af maar de verhoudingen zitten er naar mijn idee goed in en denk dat dit een van mijn eerste werken wordt waar echt een goed duidelijk contrast in zit/komt. In ieder geval van mijn zwart witte werken. Het aanbrengen van contrast is iets wat ik wil gaan leren omdat ik denk dat mijn werk dan aanzienlijk realistischer toont.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:18

Mijn huidige 'halve' projecten. :') Het vosje is met iemand in gedachten die enorm van vossen houdt en op korte termijn mogelijk iets nodig gaat hebben om een ruimte op te fleuren.. Ik wil graag achter/boven het vosje nog een dier toevoegen. Onderaan de poten komen rozen. Maar ben er nog niet uit welk dier ik er bij kan zetten. :=
Afbeelding
Afbeelding
Eerste lagen dus de donkere tinten moeten nog komen. :D Alleen het zwart in het oor en rond de ogen is al donker gemaakt. :')
Afbeelding
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:52

@E4D: leuk dat je voor al de verschillende technieken webinars volgt! Is ook wel een goeie stok achter de deur denk ik om nieuwe technieken uit te proberen.

@Seven: jammer dat je nog in een beetje een tekendip zit :(:)

@Ayasha: toch al mooie halve projecten :D ik ben het meest fan van je vos, mooi kleurgebruik.

@San: jouw vogelbekdier in je aparte topic gevolgd, heel erg mooi <3

Ayasha
Blogger

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:55

De hond slingert natuurlijk ook nog ergens tussen mijn papieren rond. :') Ik wilde bij de vos een raaf toevoegen maar weet nog niet goed hoe ik die moet positioneren.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:00

@E4D: ik vind de aquarel erg leuk, dat vlekkerige vind ik juist wel gaaf! Geeft het wat diepte imo.
@ayasha: mooi hoor! Ik vind vooral de raaf/kraai heel sprekend. Qua dieren voor bij de vos is het misschien leuk om in de achtergrond vaag een glinsterend meer met een drinkend hert oid te maken :)

Ik heb niet veel getekend de laatste tijd, erg druk gehad met school. Vandaag toch maar even een schetsje gemaakt. Ben er zelf niet tevreden over, mensen schetsen is toch nog niet mijn sterkste punt en het paard klopt ook niet echt qua verhoudingen. Wie besluit er ook eerst te schetsen met pen en daarna nog eens met potlood eroverheen te gaan ipv andersom :')
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:24

Dat is een originele volgorde inderdaad :P ik vind hem wel geslaagd, lekker dynamisch!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:56

Is er iemand die weet of je met kleurpotlood op doek kan werken?
Of zijn er dingen die "lookalike" canvas zijn waar je met kleurpotlood op kan werken?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:42

Ja met kleurpotlood en pastel potloden kun je ook op canvas werken. Heb wel eens details gemaakt met een kleur potlood welke met kwast soms net niet lukte :D

Ik ben begonnen met een werkje voor mezelf van mn drachtige merrie
Afbeelding
En links zie je een 3D project waar ik ook nog aan werk :D :j

San
Heel mooi je plekje zo met je tekeningen <3

Horsiegek
Ik gebruik heel goedkope puntenslijpers die ik naar 5 tot 10 x weg gooi en dan weer een nieuw pak. Bij pastel slijten ze ontzettend snel. Mn laatste 10 waren echter echt slecht en kon ik er maar 1 x mee slijpen en dan vernielde ze de potlood al dus ben nu aan het twijfelen wat te doen. :(

Ed4
Heel creatief ook zonder het streepje bij het huis :j
Je portret ziet er al goed uit.

Ayasha
Mooie halfjes :D

Jeika
Heel leuke manier van werken ziet er op uit veel beweging heb je er in gekregen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:54

Maar ook echt een heel portret Seven?
Er is een kans dat ik een opdracht ga krijgen via de collega van mijn man. Maar hij wilde het graag op canvas. Omdat dat ‘mooier toont’. Dus nu vraag ik me af of dat überhaupt kan en zo nee of er een manier is om met papier canvas na te bootsen. (Vermoed dat het hem dan gaat op het ‘stevigere’ dat een canvas vaak uitstraalt.)

Heb nu tegen mijn man gezegd dat ik liever op papier werk maar heb wel minstens 300gr papier dus ook geen dunne velletjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:58

Mooie opzet Seven <3 heb je ook een foto van je 3D projectje?

Ben zelf ook nog bezig geweest met een 3D projectje maar dat wijkt wel heel erg af van tekenen/schilderen, dus had hem niet hier gepost. Een hapjes schaaltje van zelfdrogende klei, met schelpen en in het midden een zee-egel. De boel vernist en nu in gebruik om koekjes op te leggen :D het is geen hoogvlieger maar ik zit ook wat in een tekendipje (en een opstapelende bestel-lijst van pyrografie werkjes dus stress..) en wou gewoon iets leuks knutselen.

Afbeelding

Afbeelding

detail met het zee-egeltje in het midden

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:15

Ik heb wel eens iemand gezien die papier op canvas had geplakt maar ik denk als je gesso op het canvas maakt en evt tussendoor wat op schuurt dat je een fijne ondergrond kan maken voor potlood.

Die zal ik delen als ik iets verder ben solleke noah. Heb hem nu nog uit elkaar liggen :D moest wachten op de apoxie zodat ik verder kan

Wat een leuk project heb je gemaakt met de schelpen. Het Lijkt wel een taart met vruchten :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:34

Ayasha schreef:
Maar ook echt een heel portret Seven?
Er is een kans dat ik een opdracht ga krijgen via de collega van mijn man. Maar hij wilde het graag op canvas. Omdat dat ‘mooier toont’. Dus nu vraag ik me af of dat überhaupt kan en zo nee of er een manier is om met papier canvas na te bootsen. (Vermoed dat het hem dan gaat op het ‘stevigere’ dat een canvas vaak uitstraalt.)

Heb nu tegen mijn man gezegd dat ik liever op papier werk maar heb wel minstens 300gr papier dus ook geen dunne velletjes.

Je kunt je papier op hout lijmen en dat in een baklijst doen. Dan heb je ook een 'canvas' look.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:03

E4D: Leuk die experimenten. Het gezicht waar je aan contrast werkte vind ik wel de mooiste eerlijk gezegd. :j

seven: prachtig begin weer! Hoe jij die achtergrond zo mooi krijgt blijft een mysterie voor mij. :')

Solleke Noah: hoe ziet dat uit met koekjes er op? :D

San: Ik heb inmiddels gevonden dat er een soort zelfklevend foamboard bestaat van 5 of 10mm dik. Dan loop je "geen" risico dat het papier echt "geplakt" lijkt daar ben ik een beetje bang voor als ik met lijm aan de slag ga) en heeft hij inderdaad toch dat "dikkere" van een canvas. :j Is ook niet zo heel duur zag ik. In de Ava al voor iets minder dan 4 euro voor een A3 formaat. :j

Ik kreeg tijdens mijn vos ineens een beter ide dus ik heb dat uitgewerkt en een sjabloon gemaakt voor mezelf want ik acht de kans groot dat ik hem nog een keer ga maken voor mezelf ook als ik deze weg geef. :')
Afbeelding
Afbeelding
Mijn sjabloon:
Afbeelding
Ook voor geval ik het verpest met de kleuren. Dan hoef ik niet alles opnieuw te schetsen. :o

Ik ben ook eens aan het opschrijven welke kleuren ik eigenlijk gebruik. :') Ik gebruik best veel kleuren merk ik. :))

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:27

Mooi begin Ayasha

En mijn achtergrond techniek is heel simpel, ik klieder allerlei kleuren en gradaties neer en blend die dan met een grote heel zachte kwast :D
Nu drogen en dan wil ik de voorgrond waar het paard op staat maken en de hoeven alvast maken. Daar zie ik echt tegen op want die zie ik op de foto's die ik heb gebruikt niet dus moet ze zelf verzinnen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:29

Ja als je het zo op schrijft klinkt het simpel ja! _O-
Is er een paard te vinden dat vergelijkbaar is kwa bouw waarvan je de hoeven wel ziet?
Geen optie om het gras wat hoger te maken zodat je ze niet heel gedetailleerd neer moet zetten ?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:32

Beide opties ben ik mee bezig inderdaad, liefste wil ik wel dr met hoeven maken :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:33

@seven heel mooi die achtergrond zo! Ziet er heel fijn zacht uit.
@solleke_noah leuk bedacht hoor, lijkt idd net een taart!
@ayasha die ogen <3 super sprekend!
Afbeelding
Ik ben niet echt bezig met grote dingen op het moment, ik schets maar wat als ik er zin in heb. Ik moet nog steeds m’n “napoleon in de alpen” schilderij afmaken, maar ik kan maar geen motivatie vinden om er weer aan te beginnen. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:14

Ik moet een prijs maken voor twee dieren op A2 formaat in kleur (een Fries en een hond).
En ik heb geen flauw ide. :oo

Ik mag wel kiezen of ik pastel of kleurpotloden doe.

Jeika Ik vind die stijl zo leuk! Het heeft iets "ouds" en is wat "grover" (dat bedoel ik positief trouwens.)
Ik heb hier zo'n tekening van een onbekende maker (heb de tekening gekregen van mijn nonkel en hij heeft 'm op zijn beurt gekregen van een zakenrelatie.). Er staat een handtekening op maar kan 'm niet lezen.
Andere stijl dan jij maar ook die "oude" sfeer en dat is de enige tekening die ik hier in gekaderd heb staan. :+ Vind 'm zo leuk!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:42

Wauw wat een leuk compliment, dankje! :D

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:39

@Seven: Je herder is echt heel mooi, super gaaf dat je zoveel diepte in de vacht krijgt. De achtergrond bij de merrie vind ik heel mooi, bijna dromerig.
@Nevony: erg treffend en zacht neergezet hondje
@Selina: mooi gelukt om alle kleuren in het oog te verwerken. Die van mij hebben ook van die mooie kijkers die ik ooit nog eens wil tekenen
@Jis_: heel gaaf zo’n replica! Is het iets in opdracht of iets wat je thuis wilt hangen oid?
@E4D: Ik vind de haan wel cool, ik zie er ook een soort schaduw achter, erg leuk dat je meedoet aan webinars
@Ayasja: wat handig dat je een sjabloon hebt gemaakt! De vosjes worden weer erg leuk
@Jeika: erg knap dat je dit zo uit de losse pols kan schetsen, de snelheid spat van m’n scherm. De laatste vind ik inderdaad ook iets weg hebben van een oude stijl. IK vind die zeker wat hebben, leuke sfeer.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:46

Ben zelf al vroeg aan Pasen begonnen :p
Deze Vlaamse vriendin gaan tekenen maar ook op dit papier heb ik wat moeite met de potloden. Vind ze soms te zacht waardoor mijn lijntjes te dik zijn en niet volledig dekken. Vind de kleuren wel erg mooi, misschien is het ook nog wennen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:08

Je ziet niets van je problemen horsiegek ik vind hem al heel mooi, prachtig die diepte al in de oren.

Leuk dat je zegt dat mn schilderij een dromerige sfeer heeft dat is precies waar ik voor wou gaan. Omdat de merrie zo omkijkt naar dr drachtige buik <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:53

Hij wordt al wel echt heel gaaf zo, Horsiegek!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:04

Jee wat heb je die oortjes mooi neer gezet Horsiegek!
De rest ook, maar die oren vallen me echt op. (misschien omdat ik daar zelf zo beroerd in ben :') )

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:36

Dank voor de lieve complimentjes, weer stukje verder maar waar ik verder ben nog niet tevreden over de vacht, to be continued
Afbeelding
Afbeelding