[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:51

kiki1976 schreef:
Ja ze maakt zijn fouten kenbaar bij Daan dat steekt hem, en ze opent Daan ogen idd.
En daarnaast zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten

Maar Daan is op dit moment degene met grote geheimen en een minnaar toch?

Voor zover wij nu weten heeft Niels alleen een poging gedaan..

kiki1976

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:53

Klopt ze zijn beide niet eerlijk.
Ik denk dat er meer dan alleen een poging is geweest.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:54

Wat een verassing TS, dat je ons trakteert op meer stukken. Zalig, geniet echt van je verhaal!

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:41

Je hebt ook wel gelijk hoor. Vanuit hem gezien had ik dr ook niet zo aardig gevonden. Ondanks dat ik heus had geweten dat ik die fouten zelf had gemaakt.
Maar toch vind ik hem maar niks. _O-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:12

Ik heb juist beetje medelijden met Niels..

Ergens doet hij wel z’n best om huwelijk te redden. Z’n vrouw gaat vreemd (wat hij niet weet) daniele is in mijn ogen net zo fout bezig als toen Niels poging deed bij biebs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:32

Het zal mij niks verbazen als hij haar die verklaring gewoon geeft. :+ als Syl er dan een zootje van maakt met Danielle en haar werk er onder lijdt is school toch niet verantwoordelijk. En hij kan mooi een oogje in het zeil houden :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:47

plutolover schreef:
Ik heb juist beetje medelijden met Niels..

Ergens doet hij wel z’n best om huwelijk te redden. Z’n vrouw gaat vreemd (wat hij niet weet) daniele is in mijn ogen net zo fout bezig als toen Niels poging deed bij biebs.

Ik snap inderdaad niet de antipathie ten opzichte van Niels. Ik vind de dames vele malen erger.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:00

Het is denk ik makkelijk om aan Syls kant te staan gezien zij de hoofdpersoon is en sympathiek over komt, maar ik vind ook dat ze enorm fout bezig is. Van een anders man/vrouw blijf je af, wat een rotzak diens partner ook is.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 15:10

‘En die ga je me natuurlijk niet geven, gezien ons vriendelijke gesprek van vanochtend.’
‘Ik ben best bereid om je de verklaring te geven.’ – het klinkt of hij zijn zin niet helemaal afmaakt, ik wacht nog even of er iets achteraankomt, maar hij blijft me alleen maar aankijken.
‘Maar?’
‘Ik denk dat je wel aanvoelt welke richting ik in wil. Ik kan jou iets geven dat je graag wil en jij kunt mij helpen met iets dat ik graag terug wil.’ – is dit nu ineens een onderhandeling geworden?
‘Waarmee zou ik jou kunnen helpen?’
‘Ik wil mijn vrouw terug.’
‘Huh? Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp.’
‘Ik denk dat je heel goed begrijpt waar ik naartoe wil. Sinds jij zo close omgaat met Daniël, voelt het of ze mij aan de kant schuift; ze praat niet meer met me over wat er in haar omgaat, ze is afwezig, het voelt zelfs bijna alsof ze liever met jou praat dan met mij…’ – wauw, dit is de eerste keer dat ik hem zo openhartig meemaak, zonder dat hij daarbij enige vorm van woede naar mij uit. Ik word er een beetje oncomfortabel van.
‘Maar wat verwacht je nu van me? Dat ik het contact met Daniël helemaal verbreek? Dat komt niet vreemd over wil je zeggen? Dat ze dan ineens jouw armen in komt gerend omdat ik heb gezegd dat ik geen contact meer wil? Ze weet dat wij elkaar niet liggen, ze zal er dan ook meteen vanuit gaan dat jij daar iets mee te maken hebt. Buiten dat, ik wil het contact met Daniël helemaal niet verbreken, zelfs niet als dat zou betekenen dat mijn stage hier niet verlengd wordt. Onze vriendschap is me meer waard dan een banketstaaf verklaring voor een stage.’
‘Ben je klaar?’
‘Waarmee?’
‘Met bazelen…’ – Nou zeg… Ondanks dat hij het heel rustig zegt, voelt dit dan weer of hij me op mijn plek wil zetten.
‘Ik wil je ook helemaal niet vragen of je het contact met Daniël verbreekt. We zijn beiden volwassen hier en zoals ik je eerder al zei; ze kan prima zelf bepalen met wie ze omgaat, ik ben niet degene die beslissingen voor haar neemt.’
‘Ik snap er echt niks van, Niels…’
‘Ik moet hier heel veel moeite voor doen Syl, ik moet echt een heel groot stuk ego aan de kant schuiven om jou hierom te vragen. Dat ik jou, van alle mensen, om hulp moet vragen.’ – wacht. Wat?!
‘Ik wil je alleen vragen of je op wil houden met mij slecht afschilderen tegenover Daniël. Ik heb fouten gemaakt, ik ben een idioot geweest, maar ik wil haar niet kwijt. En nu voelt het of ik haar compleet kwijtraak. Aan jou.’ – ik ben met stomheid geslagen. Ik weet ook niet wat ik nu kan zeggen, ik weet niet eens wat te zeggen, ik zit hem alleen compleet verbaasd aan te kijken. Ergens in mij schreeuwt er wel een stemmetje dat ik hem nu een nekslag kan geven, nu hij zich kwetsbaar opstelt. De kolos die ik voor ogen had, de brute, wrede man met opgezwollen aderen en ontembare woede, zit nu haast met tranen in zijn ogen voor me. Smekend of ik alsjeblieft zijn geliefde niet nog verder van hem afduw. Dit plaatje komt niet overeen met het beeld dat ik al die tijd voor me zag, wat ook meteen maakt dat ik het niet vertrouw… Het stemmetje dat aandringt op de vernietigende woorden “ze twijfelt of ze überhaupt nog met je verder wil”, probeer ik de mond te snoeren. Ik zou hem raken, hard raken, maar daarmee zou ik tevens Daniël haar vertrouwen compleet wegvagen. Bovendien zou ik dan liegen… Als ik naar de man tegenover me kijk, die me nog steeds onafgebroken aan zit te kijken, voelt het niet of hij me wil belazeren.
‘Syl? Spreek eens uit wat je denkt. Deze stilte is namelijk behoorlijk ongemakkelijk.’
‘Ik… Ik weet niet zo goed wat te zeggen. Gezien onze gedragingen naar elkaar ben ik een beetje terughoudend in je zomaar op je bruine ogen geloven.’
‘Ik heb geen dubbele agenda, geen dolk in de rug, gewoon een oprechte hulpvraag.’
‘Dan moet je 100% eerlijk zijn naar Daniël.’ – Dat is eruit voor ik er erg in heb. Ik zie zijn gezicht betrekken, hij heeft even een trekje onder zijn oog.
‘Wat bedoel je? Volgens mij heb jij dat al voor me gedaan, als ik het me goed herinner.’ – Een enigszins beschuldigende ondertoon is in deze zin te horen.
‘Bibi is laatst nog bij jou geweest, tijdens een van haar lessen. Toen ze terugkwam zag ze er niet heel erg vrolijk meer uit. Ik voel gewoon aan mijn water dat er meer aan de hand is dan wat er naar buiten is gekomen toentertijd.’
‘Wat heeft ze jou gezegd?’ – Dáár is de toon in zijn stem die ik van hem ken weer.
‘Ze heeft niks gezegd. Maar het feit dat ze tijdens haar les nog naar je toe is gegaan, zegt mij meer dan genoeg.’ – ik zie hem even gaan verzitten, hij krabt wat aan zijn kin en laat zijn hand in zijn nek rusten terwijl hij een diepe zucht slaakt.
‘Dat is alles wat Daniël van je wil. Zij heeft ook het gevoel dat je niet eerlijk bent, niet voor de volle 100% in ieder geval. Ik hou haar niet bij je weg, dat doe je zelf. Je kunt wel de perfecte echtgenoot willen spelen, maar het wantrouwen los je er niet mee op.’ – en ik persoonlijk zou het ontzettend fijn vinden als zij eens in zou zien wat voor een kloothommel je bent, maar dat ga ik je niet voorschotelen.

Zijn gezicht heeft meerdere trekjes, hij heeft een paar keer ingeademd om iets te zeggen, maar vooralsnog blijft het stil. Zijn blik schiet van zijn handen, naar mij en langs me af naar de muur. Ik zou haast mijn linkerhand geven om nu zijn gedachten te kunnen lezen, al kan ik aardig een inschatting maken. Er moet meer gebeurd zijn tussen hem en Biebs, anders zou hij zich niet zo vreselijk schichtig gedragen als Biebs ter sprake komt. Ik hoor de hak van zijn schoen op de grond tikken, zijn wijsvinger trommelt op tafel en hij schraapt zijn keel.

‘Normaal gesproken zou dit het moment zijn dat ik je mijn kantoor uitflikker en je mededeel dat je jouw verdere stage hier op je buik kunt schrijven. Van binnen kook ik namelijk. Ik kan er niet bij dat ze zulke zaken met jou bespreekt en mij in het ongewisse laat, dat ik er op deze manier achter moet komen dat ze me nog steeds niet vertrouwt. Na alles wat ik voor haar doe en gedaan heb de laatste tijd. Maar… Je bent eerlijk en ondanks dat jouw mededeling ervoor zorgt dat ik je nu nog meer zie als indringer van mijn huwelijk, zorg je er wel voor dat ik nu de ingang heb waarnaar ik op zoek ben geweest.’ – hij pauzeert even, waarschijnlijk om zichzelf rustig te houden. Tijdens deze stilte vraag ik me steeds meer af wat hij bedoelt met “ingang”. Ingang naar wat?

‘Ik geef je jouw verklaring, kom deze aan het einde van de dag maar hier ophalen.’ – deze zin kost hem moeite. Ik zie aan hem dat de woorden die hij uitspreekt niet overeenkomen met de gedachten die hij heeft. De minachting straalt van zijn gezicht af, ik dacht dat het niet mogelijk was dat hij me nog meer zou verafschuwen, maar ik denk dat we nu pas bij het dieptepunt zijn beland.
‘Dankjewel Niels, doe ik.’ – ik probeer iets van dankbaarheid in mijn stem door te laten klinken, al zorgt de twijfel of ik het juiste heb gedaan ervoor dat dit me moeite kost.

Ik stap zijn kantoor uit en het moment dat ik een aantal passen verwijderd ben van de deur hoor ik iets met volle vaart aan diggelen gaan. Ik loop net iets sneller door, ik wil namelijk echt niet ontdekken hoe kwaad hij daadwerkelijk is.
De rest van de dag loop ik eigenlijk het gesprek in mijn hoofd nog te herhalen, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden en of ik wel het juiste gezegd heb. Ik twijfel ook nog steeds of zijn zogenoemde “goodwill” wel zo oprecht is. Of is dit een slinkse poging geweest om te ontfutselen wat er zich zoal afspeelt tussen Daniël en mij. Zou Biebs hier misschien ook iets mee te maken hebben? Het is namelijk wel een ontzettende ommezwaai van persoonlijkheid sinds deze ochtend.

Tijdens de pauze zorg ik ervoor dat ik ver uit de buurt blijf van de docentenkamer door een rondje te gaan lopen, ik wil namelijk niks provoceren totdat ik de verklaring van Niels goed en wel in mijn handen heb. Bovendien zou ik Daniël ook niet recht in haar ogen aan kunnen kijken op het moment, het voelt namelijk toch wel of ik haar vertrouwen een beetje geschaad heb door een tipje van de sluier op te lichten wat onze gesprekken betreft. Ze heeft me die dingen verteld omdat ik juist niet in contact sta met Niels en ze ongegeneerd kan spuien zonder dat het direct bij Niels op zijn bord terecht komt.
Hoewel, veel hebben we het niet over Niels gehad de laatste tijd. We hebben sowieso de laatste tijd niet heel erg veel gepraat… Zou ze ook afstand van mij aan het nemen zijn? Of heb ik dit zelf veroorzaakt door mijn gedram tijdens het invallen voor Eric? Ik heb daarna natuurlijk ook te kennen gegeven dat ik liever even geen contact heb. Zou ze dat nu nog steeds zo zien?
Ik heb haar tenslotte ook opgezocht toen ze zo ontzettend ziek is geweest, toen heeft ze notabene bij me op schoot liggen slapen, dat is toch geen afstand nemen?

Al mijmerend loop ik verder, wanneer ik eenmaal buiten het zicht van de leerlingen ben, steek ik een sigaret op. Instinctief voel ik meteen in mijn jaszak of ik kauwgom bij me heb, ik vind het namelijk steeds vervelender worden als mensen ruiken dat ik heb gerookt. Vroeger kon het me geen bal interesseren, maar misschien dat de tijd eraan komt dat ik er nog eens mee ga stoppen.
De wolkjes rook die ik uitblaas, mengen zich met de buitenlucht en verdwijnen langzaam, als mijn sigaret op is moet ik eigenlijk weer teruglopen naar school, maar ik heb er helemaal geen zin in. Mijn onderbuikgevoel blijft maar zeuren dat er iets te gebeuren staat, dat is begonnen toen ik iets aan diggelen hoorde gaan in het kantoor van Niels en is eigenlijk niet meer gestopt. Toch loop ik terug, ik kan mezelf op school misschien nog wat afleiden met administratieve taken. Vast uitzoeken wat de precieze doelen zijn van de stage die ik ga lopen en welke vakken ik nog in moet halen voor mijn nieuwe opleiding. Het meest verstandige zou zijn om te gaan voor docent maatschappijleer, maar dan moet ik me alsnog bezighouden met het vak dat me nu al niet kan interesseren en het uiteindelijk ook nog aan de kinderen voor gaan schotelen op school.
Gelinkt aan maatschappijleer zitten toch wel de meer maatschappelijke vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Aardrijkskunde heb ik helemaal niks mee… Ik vind het interessant hoe de aarde werkt en hoe het weer in elkaar steekt, maar als ze gaan bazelen over demografie zijn ze me al meteen kwijt. Geschiedenis heb ik altijd wel interessant gevonden, maar of ik er ook goed genoeg voor zou zijn? Bovendien betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat ik bij Niels stage moet gaan lopen… Er zijn natuurlijk meerdere docenten geschiedenis op die school en ik denk niet dat Niels zit te wachten op mij als zijn stagiaire. Ik moet wat lachen om het idee; hele dagen bij Niels in de klas, samen reflecties bespreken, verslagen nalopen, lesstof plannen. Zijn vrouw delen... Nee Syl, dit kun je echt niet maken! Die man krijgt spontaan een zenuwinzinking denk ik… En ik erbij.

Ik kom de docentenkamer ingelopen om mijn jas op te hangen. Als ik me omdraai om wat thee te pakken, staat Biebs ineens achter me.

‘Meelopen.’ – Ze ziet er niet al te blij uit…

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:32

Syl, wat ben je dom :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:57

ik wil een nieuw stuk!!

Tja syl had haar mond moeten houden.. aan de andere kant snap ik haar ook wel. bedoel zei weet niet wat er gebeurdt is tussen niels en biebs. En zo veel heeft syl ook weer niet verteld. Waarom krijgt zei dan de schuld van woorden die gezegt worden .Terwijl er duidelijk meer aan de hand is... En syl heeft wel gelijk dat niels gewoon eerlijk moet zijn naar daniel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:01

Goed stuk weer, wat kan een mens het zich ook moeilijk maken

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:23

Ik ben ook van mening dat Syl niets teveel gezegd heeft, denk juist dat Niels haar heel dankbaar mag zijn als hij nog wat van z'n huwelijk wil maken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:33

Lonni schreef:
Ik ben ook van mening dat Syl niets teveel gezegd heeft, denk juist dat Niels haar heel dankbaar mag zijn als hij nog wat van z'n huwelijk wil maken.

Dit dus.. ze had ook niks kunnen zeggen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:40

Ik vind het best wel brutaal van Syl, ze is toch "the other woman" dus vind het best wel wat dat ze zo haar mond tegen hem open trekt terwijl ze in een werkrelatie ook nog ondergeschikt aan hem is.

Maar dat zal mijn conflictmijdende natuur wel zijn die praat :+

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:45

Ik heb niet zo'n moeite met wat ze tegen Niels heeft gezegd als het om Niels gaat, maar Bibi en zij beginnen net weer een beetje in contact te komen, en nu heeft ze Bibi een soort van "verraden". Vind het zonde dat de liefde in dit geval voor haar vriendschap met Bibi komt. Die vriendschap hadden ze tenslotte al ver voor ze Daan uberhaupt kende. Ze laat zich vaak zo meeslepen in het moment!

Hoe dan ook, een goed stuk!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:52

Iriscope schreef:
Ik heb niet zo'n moeite met wat ze tegen Niels heeft gezegd als het om Niels gaat, maar Bibi en zij beginnen net weer een beetje in contact te komen, en nu heeft ze Bibi een soort van "verraden". Vind het zonde dat de liefde in dit geval voor haar vriendschap met Bibi komt. Die vriendschap hadden ze tenslotte al ver voor ze Daan uberhaupt kende. Ze laat zich vaak zo meeslepen in het moment!

Hoe dan ook, een goed stuk!

Daar heb je gelijk in.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:35

Ik vind dit stuk heel sterk en ben erg benieuwd naar het vervolg! Goed gedaan!

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:55

Ben benieuwd of ze ook daadwerkelijk haar vervolg stage daar gaat lopen, ik zou liever een minder ingewikkelde collega situatie willen hebben.

Goed stuk zeg.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 20:59

Dankjulliewel! Echt heel leuk om jullie commentaren zo te lezen!! :D :j

@Iriscope; doet Biebs dat niet ook een beetje door zo geheimzinnig te doen? De vriendschap die ze hadden, wordt ook wat op afstand gehouden door Biebs...

@primera; is wel zonde als ze zoveel moeite doet en dan uiteindelijk toch afslaat.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:54

Aan de ene kant misschien zonde, maar ze heeft eigenlijk net besloten weer een andere richting op te gaan.
Uiteindelijk gaat 't om haar toekomst; ze wil een docent worden, zou ook zonde zijn als ze blijft hangen op een school waar ze telkens op haar tenen moet lopen voor haar liefde en bijbehorende partner.

Maar voor het verhaal moet ze wel blijven hoor, ik zou zelf (als ik in haar schoenen stond) hopelijk kiezen voor een nieuwe school om stage te lopen, nieuwe kansen en dat soort gedoe.

(maar dat is mijn ervaring, en ben geen opgeef persoon, heb zelf veel en veel te lang ergens ingezeten etc, daarmee 17 jaar verspild... Vandaar dat ik "alle moeite ervoor doen en dan afslaan" inmiddels anders zie)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:16

Tijdens het lezen dacht ik al: ohnee Syl hou nou gewoon je mond dicht...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:51

Nooo oliebol, ik ben erdoorheen. :oo

Ik ben gisteren ineens je verhaal tegengekomen hier en er bijna in één adem doorheen gelezen. Zelfs stiekem op het werk. := Je pakte me direct, als het een boek was geweest had ik het in één ruk uitgelezen. :)) Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het verder gaat!

(En ja als je de kans krijgt om het uit te brengen, doen!)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:55

Lonni schreef:

Serieus?
Blijkbaar lees ik het verhaal met een heel andere beleving, en eerlijk gezegd gaat het me ook een beetje ergeren. Syl is gewoon ontzettend aan het stoken in een ander zijn huwelijk. Wie is zij om te oordelen of Niels eerlijk is? Als er één fout bezig is, is zíj het tenslotte. Met houden van heeft het weinig te maken: als ze om Daan geeft dan laat ze dat huwelijk met rust en zoekt ze een stage ergens anders.

Het is een verhaal dat niet (meer) bij me past: ik hou er niet van om alleen te lezen over hoe mensen vanuit eigen belang een ander kapot maken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:59

Maar er is ook vanuit Daniel geschreven, dus ook een andere invalshoek.