[INFO] Hobby borduren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 08:26

borduurpakkette.nl heb ik ook geode ervaringen mee. Ze hebben ook een winkeltje in Elburg en daar hebben ze mega veel pakketten hangen.

Had een geboortelap voor iemand gemaakt en helemaal vergeten te geven. Het kind is ondertussen al 2 dus ik ga de naamen geboortedatum wijzigen en dan krijgt een collega van mij het. Daar moet ik volgende week maar even mee beginnen. Het weekend de naam en geboortedatum al uithalen. Dan even opzoeken wanneer het jongetje ook al weer is geboren en dan inelkaar flansen. Klein klusje voor tussendoor

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [CENTRAAL] Hobby borduren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:13

Oef, ik heb al heel wat leuke pakketten gezien om te bestellen zodra deze bijna af is, wauwie ! Bedankt voor de sites ! :)

klinkt leuk Margriet, wat moet ik me daarbij voorstellen, zo'n geboortelap ?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:46

Cheytjuh mijn werk staat idd ergens hier in het topic, ik zoek het even op.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:47

Hier de laatste foto die ik er van gemaakt heb, ben nu op het laatste 4kantje dus hij is al een heel stuk verder maar je ziet wel welk werkje het is/wordt

Afbeelding

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:49

Hier ook een nieuwe hobby.
Ben pas begonnen en op een paar foutjes na gaat het heel erg goed.
Middelgrote puppy met roze strik.
Afbeelding

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 09:00

Cheytjuh schreef:
Oef, ik heb al heel wat leuke pakketten gezien om te bestellen zodra deze bijna af is, wauwie ! Bedankt voor de sites ! :)

klinkt leuk Margriet, wat moet ik me daarbij voorstellen, zo'n geboortelap ?

Een geboortelpa is een afbeelding wat met een baby te maken heeft. In dit geval een paar voetjes. Hier kun je vaak de naam en geboortedatum bij borduren om het persoonlijk te maken.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 02:02

Ik kom ook even binnen vallen, vinden jullie hopelijk niet erg :D

Ik was namelijk opzoek naar een hobby dat je zo even tussen door kan doen. Teken/schilder best veel, maar daar moet ik echt voor gaan zitten en vooral ’s avonds na een drukke dag met studie en paarden heb ik daar niet altijd zin in. Nu las ik dat borduren ideaal is om tussen door te doen, dus vandaar dat ik het een kans wil geven. Het enige probleem is dat ik dus echt nog nooit geborduurd heb :o

Had al wel een heel gaaf patroon gevonden van Josephine Wall, ben sowieso echt fan van haar werk, maar voor de eerste keer leek me dat niet zo’n goed idee, dus maar eerst 2 boekenleggers besteld. Heb ze vandaag binnen gekregen.

Nu heb ik alleen wel een paar vraagjes (of eigenlijk, best veel vraagjes :') ).

Stel je hebt zo’n patroon:

x.......x......x..........................x.......x...................x x x........
.....x......xx.............................x........x................x...........xx
...........x............x...............x................x...........x......x.......
x.........x...x...x................x.............xx............x.....x.......x....

Waarbij de x staat voor een bepaalde kleur bijv. rood en de puntjes staan voor andere kleuren. Werken jullie dan eerst met de rode kleur de rij van links naar recht (of rechts naar links) af? En dan eerst allemaal halve kruisjes en dan terug de kruisjes afmaken en dan naar de rij eronder? Of maken jullie meteen hele kruisjes? En zouden jullie wel zo’n hele rij doen, of zouden jullie het onderverdelen in hier bijv. 3 stukken, omdat er steeds een stukje tussen zit waar de kleur niet komt (ong. steeds 4 tot 5 hokjes)? En bij een werkje wat helemaal geborduurd wordt, hoeveel hokjes mag je dan met je draad aan de achterkant oversteken naar een hokje verder weg? En ik heb ook wat gelezen over parking, dat je dan in hokjes van ong. 10 bij 10 werkt. Maar krijg je dan geen strepen in je werk, omdat je bij elke rij op hetzelfde punt stopt?

Okey, dat waren de vragen voor nu, er komen er vast nog meer :D Hopelijk is het een beetje duidelijk en kan iemand mij verder helpen.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:20

Welkom joey_lover. Leuk dat je ook gaat borduren. :j

De manier waarop je een werk "te lijf gaat" is eigenlijk heel persoonlijk, iedereen heeft zo z'n eigen maniertjes om de dingen te doen en soms ook nog verschillende manieren van werken voor verschillende soorten werkjes (groot of klein, wel of geen zgn. confetti).

Ik begin met kleur x in jouw voorbeeld en probeer dan een logische route te volgen tot ik alle kruisjes heb gehad. Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeelding
Bij het oversteken moet je goed opletten dat je de draad niet onwillekeurig te strak aantrekt. Dan krijg je een bobbelig werk als je klaar bent. Beter te los als te strak. Sommigen gebruiken daarom bv een borduurring. Als ik naar mijn zin te ver moet oversteken maak ik aan de achterkant wat steekjes door al bestaande draden. Op die manier komt de draad aan de achterkant vlak tegen de stof te liggen en heb je minder kans dat je het te strak doet. Zijn er nog geen draden? Dan wacht ik soms ook gewoon en laat ik de draad zolang hangen of ik hecht af en begin later opnieuw met die kleur. Wat is te ver? Ik houd als leidraad aan dat ik in ieder geval met mijn naald in 1 x naar de volgende steek moet kunnen komen. Maar ook dat is persoonlijk.
Ik maak altijd meteen volledige kruisjes. Waar je daarbij wel op moet letten is dat je alle kruisjes op dezelfde manier maakt; dus bv eerst / en dan \. Stel dat je eerst halve kruisjes zou maken dan moet je de route dus dubbel afleggen en lijkt mij de kans dat je garen tekort komt vrij groot.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Je vragen over parking kan arabella beter beantwoorden aangezien ik dat nooit doe.

Mijn Josephine ligt nog steeds stil bij gebrek aan die paar kleurtjes. Leverancier heeft vertraging.... Nou ja, voor € 0,35 per strengetje wil ik wel even geduld hebben. (Alhoewel... :+ :D )

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:52

Parking doe ik ook nooit. Voor de rest ga ik met spotless mee. Ieder heeft zijn eigen manier zeg maar. Het is een kwestie van doen en uitproberen. Dan ontdek je vanzelf wat voor jou het beste werkt. Ik zelf werk altijd van rechts naar links. En de kruisjes maak ik niet in een keer (als er meerdere boven elkaar zijn) maar eerst halve naar boven en dan weer naar beneden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:36

Ik zou een patroon als dat net zo doen als spotless :j Een bepaalde weg volgen en zo efficient mogelijk te werken met draad :) Heb helaas ook de fout gemaakt hier en daar te strak aan te trekken dus hier en daar wel hobbelig. Maar daar leren we ook weer van laat maar zeggen :D

@ Margriet : Aha !!! Nu begrijp ik het ! Erg leuk :D

Hier gaat het nog niet zo snel de laatste dagen, het is nog een beste klus, maar heerlijk in het zonnetje even borduren, jawel hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:02

Hier ook zoals Spotless. Een weggetje volgen... En er uiteraard som achterkomen dat je er dan 1tje vergeten bent :D .
Of dat de kleur op het volgende vel papier nog verder ging.
Maar ik blijf dat de prettigste manier vinden om te werken.

Ik lees hier trouwens al een tijdje mee. Maar ik post weinig. Ik ben een vakantie borduurder. Ik heb/neem er nooit tijd voor behalve op vakantie.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:21

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Toch wel fijn om te horen hoe de ervaren borduurster het aanpakt :j
Waar ik inderdaad het bangst voor ben is dat ik draad te kort ga komen. Maar dat kan je natuurlijk altijd bijbestellen, dus eigenlijk moet ik me niet zo druk maken en het gewoon maar doen.
Al zit ik nu midden in m'n tentamen week, en zou ik eigenlijk hele andere dingen moeten doen :+

@Spotless: wat balen zeg! Knap dat je zoveel geduld kan hebben, al kan ik het me goed voorstellen dat dat geduld nu ook een beetje op begint te raken. Ik vond het al erg om 2 dagen op m'n pakketjes te moeten wachten :')
Mag ik vragen waar jij het zo goedkoop haalt en of de levering altijd zo lang duurt?

Edit: @ Spotless, een dingetje dat ik niet begreep: jij zegt dat je in ieder geval met je naald in 1x naar de volgende steek moet kunnen komen. Wat bedoel je daar precies mee? Je kan, als het draad lang genoeg is, toch met je naald bij alle steken komen?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:25

Hier ook een weggetjes-borduurster :P Ik vind parking heel mooi, want je ziet meteen wat het wordt, maar ik vind het onwijs lastig :P dus niet mijn ding.

Iemand van jullie wel eens via marktplaats strengetjes dmc besteld? Ik heb zondag een bedrijf gemaild, maar krijg nog steeds geen bericht terug.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:28

ik gebruik nu een mix tussen parking en cross-country. Ik werk alles per rij van 10 af (gaat wat sneller dan alleen parking)
Ik bestel altijd via ene man die eerst op marktplaats stond, maar nu niet meer (volgens mij). Ik moet eigenlijk 1 kleur bestellen (die kan ik nog steeds niet vinden), maar dat wacht maar even totdat ik er meer moet bestellen, anders zijn de verzendkosten hoger dan de kosten voor het strengetje :P

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:34

@arabelle2000: Maar heb je bij parking dan geen last van strepen in je werk? Omdat je dan toch wel kolom per kolom doet?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:37

Die heb ik nog niet gezien in ieder geval. Ik ben er wel nog niet zo lang mee bezig, dus ik moet het even een paar blz afwachten

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:41

Okey, dank je wel :)

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:07

joey_lover schreef:
@ Spotless, een dingetje dat ik niet begreep: jij zegt dat je in ieder geval met je naald in 1x naar de volgende steek moet kunnen komen. Wat bedoel je daar precies mee? Je kan, als het draad lang genoeg is, toch met je naald bij alle steken komen?

Ik steek in 1 x door; dus niet naald insteken en met draad naar beneden trekken en dan weer insteken en naar boven trekken (ja soms wel een keertje maar in de regel niet). De afstand tussen waar ik m'n naald insteek naar beneden en deze meteen weer naar boven laat komen moet korter zijn dan de lengte van m'n naald. Snap je het zo?

Daarom gebruik ik ook geen borduurring want dan gaat dat niet. Ik ben links dus heb de naald links en ik span de stof over mijn rechterhand tussen duim en wijsvinger aan de ene kant en ringvinger en pink aan de andere kant. Op die manier heb ik minder kans om de boel te straks aan te trekken maar wel de flexibiliteit om een volledige steek te kunnen maken.

Hmmmmm, of het hier nou allemaal duidelijker van wordt.... >;) :+ :D

De leverancier waar ik op zit te wachten heb ik ook van marktplaats; een vrouwtje in Oude Pekela. € 0,35 is natuurlijk ook echt spotgoedkoop. Ondertussen ben ik wat andere dingen aan het fröbelen, hoor. Anders was mijn geduld al lang op. ;) Alles wat ze op voorraad had was er de volgende dag en ze reageert ook keurig op mailtjes dus wat dat betreft geen klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:10

Ja hoor spotless , helemaal helder. zo doe ik het zo ongeveer ook.
soms als ik een wat langer eind moet overbruggen ( meer dan een steek of 5) dan haal ik hem voorzichtig onder een andere draad door aan de achterkant zodat er geen losse lusjes oid komen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:21

Haha, nee hoor, het is duidelijk :)

Dat is inderdaad ook een goede tip, MariekeB.

Mocht van mezelf net weer een uurtje eraan bezig. Het schiet echt nog voor geen meter op, maar ach, dan heb ik er alleen maar langer plezier van :D

Vind het eigenlijk wel een beetje op ministeck lijken, dat heb ik vroeger veel gedaan. Of maken m'n hersenen nu een rare kronkel?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:42

Hey

ik heb een paar vraagjes voor de mensen die al met heavenandearthdesign.com patronen besteld hebben.

Moeten die patronen op 7.2 draads aida stof? of is 5 draads ook goed (dan wordt het groter dat weet ik)?
Hij krijg je die patronen? gewoon in pdf, zelf afdrukken. Is geen probleem, maar is dit dan a4 formaat?
Hoe weet je de kleurverschillen? is dit met symbolen aangeduid per vakje?
Hoe weet je welke kleuren en hoeveel je moet aankopen? want als je met 7 draad of met 5 draads aida stof werkt zal het toch wel een groot verschil maken denk ik.

Ik ben aan het twijfelen om via die site (nu de patronen in aanbieding zijn) enkele patronen te bestellen van Josephine Wall en Laurie Prindle (heeft vele hele mooie patronen met paarden, echt keimooi)

grts en bedankt
Sofie

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:19

Keandra schreef:
Hey

ik heb een paar vraagjes voor de mensen die al met heavenandearthdesign.com patronen besteld hebben.

Moeten die patronen op 7.2 draads aida stof? of is 5 draads ook goed (dan wordt het groter dat weet ik)?
Je kunt het maken op elke stof die je wilt. Dus 5 draads is ook goed
Hij krijg je die patronen? gewoon in pdf, zelf afdrukken. Is geen probleem, maar is dit dan a4 formaat?
Je krijgt de atronen in PDF en moet die dan zelf uitprinten. Het is dan gewoon A4 ja. Je kunt ze ook laten bezorgen, maar ik weet niet hoeveel dat extra kost (ivm buitenland).
Hoe weet je de kleurverschillen? is dit met symbolen aangeduid per vakje?
Elke kleur heeft een ander symbool. En dit is dus per vakje aangeduid. Je krijgt er een lijst met symbolen bij.
Hoe weet je welke kleuren en hoeveel je moet aankopen? want als je met 7 draad of met 5 draads aida stof werkt zal het toch wel een groot verschil maken denk ik.
Op internet staan ergens tabellen met hoeveel kruisjes je kunt doen op welke grootte stof. Hiermee kun je dan omrekenen (je krijgt erbij hoeveel kruisjes per kleur er gedaan moeten worden

Ik ben aan het twijfelen om via die site (nu de patronen in aanbieding zijn) enkele patronen te bestellen van Josephine Wall en Laurie Prindle (heeft vele hele mooie patronen met paarden, echt keimooi)

[b]dat zijn inderdaad super mooie patronen. Denk er wel aan dat er in die van j.wall veel kleurveranderingen zitten. Die van prindle heb ik nog niet gemaakt, en weet ik dus niets over.[/b]

grts en bedankt
Sofie

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:14

Keandra schreef:

Kijk ook even of je het dan nog mooi vindt worden. Want grover borduren kan altijd maar het wordt er niet altijd mooier van. Ik borduur dit type patronen dan ook op 14 draads/cm (ik borduur op kaaslinnen). Dus 7 kruisjes per cm.

Citaat:

Ik heb zelf een hele voorraad garen en als het op is koop ik gewoon bij. Ik reken het dus nooit van te voren uit.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met borduren maar de patronen van Heaven and Earth zijn doorgaans niet de makkelijkste. Vaak met veel kleuren en veel kleurwisselingen.
Laatst bijgewerkt door Lughnassadh op 12-03-13 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:47

Bedankt al voor de info Lughnassadh en Arabella.
Ik ben geen beginner, ik heb al verschillende werkjes gemaakt van onder meer Vervaco en Dimensions.

Ik zoek ergens met het borduren ook een nieuwe uitdaging.

Dat van die 7 of 5 draads. Nu borduur ik vooral op 5 draads, zijn telkens al pakketten geweest die ik maak. 7 draads zijn de kruisjes kleiner bij dan bij 5 draads. Mijn vraag was eerder of het dan nog mooi zou zijn. Het is dat ik aida stof zo van op de rol kan kopen bij een lokale stoffenwinkel (ben niet echt voor online stof kopen, moet dat eerst gezien hebben.) dan kan ik daar zien welke aida stof ik ga kopen.
Denk naar de uitleg hier te horen, dat dat het grootste verschil niet gaat zijn.

Aan garen geraak ik ook wel met gemak, er is een lokale handwerkwinkel die alle dmc kleuren verkoopt, dus moet niet alles standaard liggen te hebben om te kunnen starten.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:29

Kan je je kleuren niet beter online kopen? Ik kocht afgelopen zaterdag wat losse strengen (omdat ik tekort kwam) bij de handwerkwinkel en betaalde € 4.10 voor 3 stuks. Ik vond dit echt een hoop geld. Online betaalde ik € 0.38 per streng. Ik had geen geduld dus online was geen optie :+