[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:13

sorry als dit al ergens stond.. maar ik kon het niet vinden :=

canson mi teintes pastel papier in kleur, is toch gewoon in A3 formaat te verkrijgen?
want in de kunst winkel bij mij in de buurt (crea art in apeldoorn) hadden ze alleen A4, en toen ik het na vroeg kreeg ik kortaf: nee, te horen :?

highwaykind

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:42

Ja, Canson is er ook in A3.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:45

oke beetje raar dat ze die daar dan niet hebben :roll:
nouja, dan bestel ik ze wel op internet. martinbrinkhuis.nl was toch een goede site?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:31

dekwast.nl
martinbrinkhuis.nl (maar heeft volgens mij regel dat je minstens 50 euro moet bestellen?)

Even vergelijken is soms ook handig.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:39

Bij Martin brinkhuis is het minimaal 25 euro :) Ik spaar altijd wat op om te bestellen, anders vind ik het zo zonde van die verzendkosten ;)

Martin Brinkhuis is volgens mij over het algemeen wel goedkoper dan de Kwast :) Maar dat kan je natuurlijk redelijk makkelijk vergelijken. Al heeft Martin Brinkhuis volgens mij wel een minimum aantal vellen papier wat je moet bestellen.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:05

bedankt! ik heb de site bij favorieten toegevoegd :o
ik ga de sites wel even vergelijken :j

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:19

Ik heb al gezocht, maar kon het nergens vinden.
Wat voor papier is handig met houtskool?
Heb nu om te beginnen aquarelpapier, maar dat vindt ik nu niet fijn meer.
Zie onderschrift wat ik bedoel.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:43

Ik heb gewoon Fabriano tekenpapier dat me met houtskool goed bevalt. (grote vellen van 80x60 of zo.. wete niet meer hoeveel grams maar van Martin Brinkhuis)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:23

wat een mooi topic! Ik ben net begonnen met pastels en het de portretdoos gehaald van Rembrandt. Zie dat er veel in combinatie gewerkt wordt met pastelpotloden en snap nu ook waarom.
Als ik een doos aanschaf van Faber Castel (zag dat die erg goed bevallen) zou ik dan redelijk uit de voeten kunnen met 12, 24 of een grotere doos? Iemand ervaring met de diversiteit van de dozen? Zou het namelijk zonde vinden als ik nu bv een doos van 24 zou kopen en daar red ik het niet mee, of een grote doos en ik gebruik de helft :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:55

Als je er echt serieus mee aan het werk gaat kun je het best die grote dozen nemen. Die kleine dozen zijn meer om een beetje te proberen. Als je maar af en toe een tekening maakt is het ook minder storend dat je minder tinten hebt. Als je heel veel met die potloodjes bezig bent zul je merken dat je daar veel kritischer op wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:26

ben de laatste tijd veel bezig met paarden te tekenen uit verveling. maar die vervloekte ogen willlen nooit. en ik kleur ze nooit in maar hoe maak je de vacht zo mooi?>

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:48

Wat capriole zegt, ik zou ook voor een grotere doos gaan. Ik heb er een van 36, maar ga sparen voor die van 60 :) Ik heb een doos van bruynzeel pastelpotloden van 60, en ik moet zeggen dat ik in de laatste tekening alle potloden, op de groenen na, heb gebruikt :) En dat was voor een zwarte hond ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:37

oke, dank je wel!...

wordt even sparen dan :+ Merk inderdaad nu al dat ik met de pastelkrijtjes kleuren mis. Ik heb de doos van 30 portret van Rembrandt en mis echt kleuren :')

Wat is die haflinger op je site mooi, rebeltje! Gebruik je enkel pastelpotloden of ook krijt?

Ogen vind ik inderdaad ook het meest lastigste omdat je dan echt de ziel van het paard maakt :o Als die niet kloppen kan je de tekening weggooien. Tenminste zo voelt het bij mij..

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:51

Als je goed op het internet zoekt zijn ze redelijk 'goedkoop' te krijgen, ik geloof dat 60 pastelpotloden van FC 76 euro waren, dat vind ik nog goed te doen :) (Bij Martin Brinkhuis was dat )

Dank je :) De haflinger is alleen met Rembrandt krijt gemaakt, met een doosje van 30 ook. Af en toe een krijtje breken of wat 'afschrapen' met een mesje of schuurpapier zorgt ook voor een wat scherpere punt :) Over een tijdje vind je dat vanzelf niet meer zonde :D ;)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:34

Jeutje wat een geld :=
Ik heb eens een doosje pastelkrijt van Rembrandt gekocht met korting.
En daarnaast heb ik iets van 30 verschillende potloden. Dat vind ik wel genoeg hoor. Heb er nog potloden tussen zitten die ik niet gebruik. Kwestie van goed kiezen :) Ik koop ze apart, als ik weer een kleurtje nodig heb, koop ik die erbij. Veel handiger lijkt mij :) In zo'n doos zit veel wat je niet nodig hebt.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:37

Vond ik juist wel meevallen :o , 1 a 2 tekeningen in opdracht en je hebt ze eruit :) Ik heb laatst bij de V&D een doos FC pastels voor minder dan de helft kunnen kopen, die gingen eruit, en ik was er precies op het goede moment :Y) Soms moet je er ook gewoon tegenaan lopen.

Ik denk dat het heel persoonlijk is, maar ik gebruik zeker 55 van mijn 60 potloden :) Mocht ik ze moeten vervangen, zou ik dus weer voor een doos van 60 gaan, precies goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:18

Ik heb nog een opdrachtje liggen van een Haflinger, eigenaar had niet zulke goede foto's helaas. We zijn toen tot overeen stemming gekomen dat het deze foto zou worden:

Afbeelding

Ik heb er een schets van gemaakt met raster, dus met de verhoudingen zit het wel goed. Opzich leuk, een nieuwsgierig paardje dat op je af komt, maar wellicht dat het hoofd toch wel erg groot lijkt zo?
Wat vinden jullie?

Afbeelding

De roze rechthoek is het formaat van het papier waar het paard op komt trouwens. Ze komt niet zo in een hoekje gedrukt te staan hoor, dat is toevallig even zo op deze foto. ;)

Bw het neusje wordt nog wat breder hoor, rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:30

Ik kan m'n bericht niet meer editten, maar ik denk toch dat het geheel een beetje raar gaat worden op een tekening. Het beeld vertekent nogal.

Heb de eigenaar voorgesteld om deze foto te gaan tekenen:

Afbeelding

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:22

Ik denk dat het mooier is als je de bovenste neemt, maar dan een uitsnede van alleen het hoofd en zonder lijf.
Recht van voor komen de meesten niet op hun mooist uit. En een gebogen hals (ik bedoel dat ze naar links of rechts kijken) komt op een tekening meestal ook beter over als het hoofd recht van voor of recht van opzij.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:32

ik zou ook voor de bovenste gaan en dan niet het hele paard. :j

Ben behoorlijk verslaafd geworden aan het tekenen met pastel, dus vrees dat ik toch ga kijken naar pastelpotloden (en direct een grote doos :o )

heb nog wat vragen voor de experts :D :
-Zijn er nog sites die aan te raden zijn voor materialen?
-En hoe doen jullie het met fixeren? Doen jullie dat en hoevaak? Welk middel?
-Gebruiken jullie altijd speciaal papier en wat voor? Heb zelf nu van canson Mi-Teinte. had goedkoper papier, maar die was me te vlak..
-Gebruiken jullie een ezeltje of plat op tafel?
-Ik heb er nu een kneedgum bij, is hij bij jullie ook zo snel vol? :o

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:44

ik vul trisca meteen aan met nog een vraag :o

vegen jullie pastel uit? en zoja waarmee?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:48

de eerste paar tekeningen deed ik dat met een wattestaafje lau4lau, werk super en gericht :j . Merk dat ik het de laatste tekeningen niet meer doe.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:49

lau4lau schreef:
sorry als dit al ergens stond.. maar ik kon het niet vinden :=

canson mi teintes pastel papier in kleur, is toch gewoon in A3 formaat te verkrijgen?
want in de kunst winkel bij mij in de buurt (crea art in apeldoorn) hadden ze alleen A4, en toen ik het na vroeg kreeg ik kortaf: nee, te horen :?

zag hem vandaag nog in A3 liggen :')

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:51

trisca schreef:
ik zou ook voor de bovenste gaan en dan niet het hele paard. :j

Ben behoorlijk verslaafd geworden aan het tekenen met pastel, dus vrees dat ik toch ga kijken naar pastelpotloden (en direct een grote doos :o )

heb nog wat vragen voor de experts :D :
-Zijn er nog sites die aan te raden zijn voor materialen?
-En hoe doen jullie het met fixeren? Doen jullie dat en hoevaak? Welk middel?
-Gebruiken jullie altijd speciaal papier en wat voor? Heb zelf nu van canson Mi-Teinte. had goedkoper papier, maar die was me te vlak..
-Gebruiken jullie een ezeltje of plat op tafel?
-Ik heb er nu een kneedgum bij, is hij bij jullie ook zo snel vol? :o

Pastel is verslavend :j

- http://www.dekwast.nl
- Ik gebruik geen fixeer dus heb ik geen verstand van :P
- Canson mi teintes is super! Gebruik ik zelf ook en wil niet anders. (in A3 en nog groter formaat te krijgen)
- plat op tafel met de foto op de laptop er naast.
- kneedgum ja, maar ik gum haast niet bij pastel alleen als ik per ongeluk buiten de lijn teken.

En ik veeg pastel uit in de eerste lagen, laatste laag vaak niet meer. En doe dat gewoon met mijn vinger.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:56

oke dankjewel trisca en babe!
ik hoorde namelijk vaak 'niet vegen' maar bij veel werken zag je het juist wel.
en mijn papier verzadigde heel snel.. vandaar ook mijn vraag.
ik heb nu eindelijk canson a3 papier, maar dan losse vellen :')