[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:48

Zeker Maartje! Zeker met zelfgemaakte dingetjes.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:56

Krissis schreef:
Patpen.... Ik heb een vraagje.
Is dit te doen voor een leek in meerdere/minderen? En met een beetje kwaliteit wol, wat gaat het dan kosten in maat L?
(over dat haakgedeelte maak ik me nog niet druk, zorg voor later ;) )

Ja, dat is wel te doen :)). Ik heb het patroon even doorgelezen en als je het goed volgt (vooral bij de mouwopeningen moet je even opletten) is dit niet al te moeilijk.
Garen: wat wil je? Het is gebreid in mohair dus je krijgt een lichtgewicht poncho. Ga je het breien in wol, dan krijg je een zwaargewicht poncho. Van het originele garen is de Silke-Alpaca (bijna) niet meer te koop. Mogelijk weet ik nog wel een webwinkel die het heeft maar er zijn ook genoeg alternatieven van Drops voor! De Vienna kost nu 3,99 (kortingsprijs http://www.hobbydoos.nl/winkel/producte ... 01-wit.asp) en je hebt 8 bollen nodig. Hier is overigens de Silke-Alpaca te koop: https://www.tantejanna.nl/winkel/product/36.aspx
Ik ben even aan het snuffelen geweest, maar ik kan niet veel kwaliteitsgaren vinden in een dikkere kwaliteit mohair zoals de Vienna. Helaas is vaak kwaliteit wel duurder maar ook duurzamer...... Koop je de Vienna, ben je 40 euro kwijt + 2 bollen Silke-Alpaca 8 euro (even naar boven afgerond) = 48 euro voor de originele garen. Duur? Tja, ik kan (en wil!) in niemands portemonnee kijken. Bovendien is het ook niet aan mij om te zeggen dat er geen goede alternatieven zullen zijn. Alleen zal het niet eenvoudig zijn om een soortgelijke kwaliteit te vinden voor (veel) minder.
Persoonlijk zou ik hem niet van wol breien omdat het dan erg zwaar zal worden. Mohair heeft namelijk veel meer looplengte op een bol dan wol. Dus dan heb je meer nodig en kun je makkelijk aan het dubbele gewicht komen.
Laatst bijgewerkt door patpen op 08-12-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:02

Maartje_M schreef:
Fijn dat je fysio er zo blij mee was patpen! Altijd leuk om mensen blij te maken!

Nu mag ik het jaar 2012 gratis paardrijden _O-. Nee hoor, was het maar waar :=. We kwamen toevallig gelijk aanrijden vanmiddag bij de manege en ik heb ze meteen gegeven. Had mijn zadel en overige toebehoren ook al in mijn handen dus was blij dat ik het tasje kwijt was! Terwijl ik Sorscha ging zadelen, heeft zij de kousen meteen aangetrokken. Ze pasten perfect, alsof ze voor haar gebreid waren :'). En nu wil ze er dus nog wel meer van hebben! De fysio, Sorscha en ik zijn gewoon een goede combi. Ik ben behoorlijk vooruit gegaan (fysiek) dankzij het paardrijden, ik wil ook graag warme voeten in de winter, dus ach, een paar kousen breien dan voor iemand die het waardeert (!) vind ik dan niet zo erg.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:18

Iemand die het waardeert idd, dat is echt zoveel waard!!
Thanks voor het uitpluizen van de wol (geinig) het mag tzt wel wat kosten, maar ga eerst ff een muts "oefenen" Nogmaals dank!!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:55

Krissis: wat je zou kúnnen doen is wel vast de Silke-Alpaca kopen omdat het een uitlopend garen is. Die Vienna is een "standaard" garen van Drops dus voorlopig nog wel verkrijgbaar. Volgens mij is het ook alleen nog maar te koop bij Tante Janna. Maar dat is uiteraard alleen van toepassing als je de poncho wilt breien van het originele materiaal!

De fysio heeft ook niet gevraagd om een paar kousen, ik heb het zelf aangeboden. Maar het geeft voldoening zoiets te doen voor mensen die het waarderen. Normaal gesproken brei ik niet voor anderen (uit principe). Er gaan zo veel uren vaak in zitten, dat het onbetaalbaar zou worden. Bovendien: ik wil breien als ik er zin in heb en nog belangrijker: als mijn lijf het toelaat! Ik heb heel vervelende jaren achter de rug met veel pijn en moet het doen met een forse beperking van de handen. Dus als ik geen zin heb, of te veel pijn, laat ik het liggen. Ik wil niet klagen hoor, want ik kán gelukkig nog handwerken maar niet meer in het tempo wat ik graag zou willen. Zo simpel ligt het!

{:): mag ik alstublieft een boordbreimachine :9? Moet wel geschikt zijn voor dikke en dunne wol en variabel in het aantal steken. Meer vraag ik niet...... Nu dus weer gezellig (ahum) een boord aan het breien voor de sokken. Dit keer maar 14 naalden en er zijn er nu 6 van af, lekker op naalden 2,5 :+.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:55

patpen you go girl!!!!
heb vandaag eindelijk wat kunnen doen niet veel maar wel een klein beetje ,
fysio durfde niet veel aan , dus op haar verzoek afspraak bij de huisarts gemaakt en kijken voor fotos en anders probeer ik het maandag in het ziekenhuis via de pijnpoli

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:56

Knap hoor Patpen dat je toch blijft handwerken!
Wat bedoel je met uitlopend garen? Gaat dat uit de collectie?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:20

Ik kan niet met mijn handen over elkaar zitten bij de tv bijvoorbeeld O:). Dus altijd een handwerkje bij de hand. Er zijn periodes dat ik veel brei, dan weer veel borduur, dan weer eens afwisselen met de naaimachine. Breiwerken vind ik vooral leuk als ze een beetje uitdaging hebben. Ik zal dus niet snel (of eigenlijk helemaal niet) een sjaal breien op naalden 8 in ribbelsteek of zo. Maar goed, zo ben ik ook ooit begonnen hoor! Hoewel ik op mijn 11e al een vest breide met allemaal verschillende steken en kabels.

Krissis: officieel is het garen al niet meer in de handel. Het IS dus al uit de collectie. Vandaar dat er nog maar heel weinig winkels zijn die nog (enkele) bollen hebben. Als je dus de Silke-Alpaca zou willen hebben, zou ik niet te lang wachten. Die mohair komt wel. Ik heb er wel eens mee gebreid. Zulk mooi garen :9.

Kelly: je kent het gezegde toch wel: elke dag een draadje, is een hemdsmouw in een jaar. Rustig aan dan breekt het lijntje niet ;). Luister naar je lichaam en doe wat je kunt op goede dagen. Bij slechtere dagen, dan maar even wat rustiger aan. Oh, wat klinkt dat makkelijk maar wat is het moeilijk :x. Je wilt zo graag en als het lijf dan niet meewerkt is dat zo frustrerend. Ik weet er (helaas) alles van af. Maar: we geven niet op hoor! Misschien is er nog hoop en kan er wat aan gedaan worden :(:)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:51

Knap hoor meiden/vrouwen _O_ dat jullie blijven handwerken. Als ik klaar ben met mijn sjaal/muts klaar ben, ga ik me aan de poncho wagen. Alleen schiet dat eerste nog niet op, ik ben naald 4 niet gewend en heb het al 2 keer uit moeten halen, zat een fout in die ik veel te laat gezien had. 2x recht ipv 1 recht 1 averecht. Zag er niet uit maarja... Zag dat 10 cm later pas. 8)7

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:14

Dankzij mijn favo detective (Midsomer Murder) "even" 29 naalden van mijn sok gebreid :D. Verstand op nul, lekker kijken voor 1,5 uur en breien maar!!!! Het begint ergens op te lijken; 31 naalden af van de 72 voor het been. Toch wel weer lekker om sokken op "normale" dikte naalden te breien ;). De kousen zijn gebreid op 4,5 en de sokken brei ik op 3. Moet wel te doen zijn voor {:).
Alleen zit ik in een dip met mijn quilt |(. Die moet ook af zijn. Volgende week maar eens horen op de quiltgroep wat er nou toch niet goed gaat........

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:24

Ik vind naald 4 toch het het minimale. Wat een gepriegel, schiet niet op!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:49

Eerlijk gezegd brei ik nooit dikker dan 5 eigenlijk. Misschien een enkele uitschieter daar gelaten, brei ik doorgaans dus tot 5. Sokken dragen het prettigst als ze op naalden 3-3,5 gebreid worden. Kousen daartegen zijn tot 4,5 precies goed. Daarboven zijn ze niet prettig meer om te dragen. Ik zit nu dus met 5 naaldjes nr 3 te priegelen ;). Ooit ben ik zelfs zo dapper geweest om kousen op naalden 3 te breien. Dat was dus een eenmalig project want daar leek inderdaad geen eind aan te komen :+. Het waren ook nog kousen met kabels en een "originele" kuitspie. Héél wat meer steken dan de laatste kousen of de sokken die ik nu aan het breien ben :'). Nu heb ik maar 68 steken op de pen staan. Vergeleken met die grote omslagdoeken die ik gebreid heb, stelt dat niet veel voor :o.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:35

Ik ga vanavond hopelijk een goeie lap breien. Vanmiddag andere ambacht uitgeoefend.
+100 wafels gebakken.
Afbeelding

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:41

:9

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:57

Heeeeerlijk die wafels.
Mijn gehaakte dekentje is af. Nu ben ik aan een trappelzak op naald 3 begonnen :+
Meeste is bij mij op naald 2,5/3/4

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:58

Woow Marieke! Foto!!!!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:55

Wafels <3 <3 Maakt mijn vader altijd rond nieuwjaar, smullen!

Mijn moeder vroeg vandaag of ik niet "even" een grote brede sjaal kon breien... geloof ik niet in de gaten dat je daar toch echt even mee bezig bent en dat het niet in een dag af is!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:04

Als het een flink dikke wol is, breit het wel door :)
Foto's ga ik vanmiddag maken.
Ik heb ook nog wat andere dingetjes af, maar die moeten nog in elkaar worden gezet :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:12

Ziet er heerlijk uit Krissis!

Ik wil vandaag weer even een stukje breien. 2 dag echt ziek geweest en 1 dag te futloos om maar na te denken :+ Vandaag weer een beetje energie, dus ik ga me er weer aan wagen zo!

Edit: nog een vraagje over het laatste stukje van het patroon. Daar staat:
Meerder nu vanaf een hoogte van 57 cm 6-7-8-9 x 1 st aan weerskanten van beide merkdraden op elke 6-5-5-4 cm = 212-230-252-270 st. Kant de st af bij een totale hoogte van ca 94-96-98-100 cm (of bij de gewenste hoogte).

Ik zit op 188 steken daar en ik heb 2 merkdraden. Maar, 212-188-24 dus ik moet 4x 6 steken meerderen? Persoonlijk vind ik het niet heel duidelijk er staan.
Moet ik dan ook elke 6 cm weer 4x 6 steken meerderen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:59

Maartje_M schreef:
Edit: nog een vraagje over het laatste stukje van het patroon. Daar staat:
Meerder nu vanaf een hoogte van 57 cm 6-7-8-9 x 1 st aan weerskanten van beide merkdraden op elke 6-5-5-4 cm = 212-230-252-270 st. Kant de st af bij een totale hoogte van ca 94-96-98-100 cm (of bij de gewenste hoogte).

Ik zit op 188 steken daar en ik heb 2 merkdraden. Maar, 212-188-24 dus ik moet 4x 6 steken meerderen? Persoonlijk vind ik het niet heel duidelijk er staan.
Moet ik dan ook elke 6 cm weer 4x 6 steken meerderen?

In het patroon staat: Meerder bij een hoogte van ca 50 cm gelijkmatig verdeeld 27-27-30-31 st in een nld = 164-174-190-202 st. Meerder nog een keer bij een hoogte van 53 cm gelijkmatig verdeeld 24-28-30-32 st in een nld = 188-202-220-234 st. Plaats vervolgens 2 merkdraden in het werk (1 merkdraad aan weerskanten) als volgt: Brei 47-50-55-58 st, plaats de 1e merkdraad, brei 94-102-110-118 st, plaats de 2e merkdraad en brei de resterende st op de nld.

Als het goed is, heb je nu 2 merkdraden; 47 st - merkdraad - 94 st - merkdraad - 47 st. Vanaf 57 cm meerder je 6x 1st aan weerskanten van de merkdraden op elke 6 cm. Je meerdert dus 4 steken elke 6 cm en breit dan tot 94 cm of de gewenste hoogte.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:08

God, hadden ze het nog ingewikkelder op kunnen schrijven? :+ (Of ik moet gewoon een cursus lezen gaan volgen, is ook een optie). Dank u!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:21

Het is idd een kwestie van lezen :D. Die merkdraden zitten ongeveer op de hoogte van de armen (als het goed is). Daar moet ook de extra ruimte komen!

Maar patronen lezen kán soms heel lastig zijn. Ik lees zelf altijd het patroon helemaal door voor ik begin met breien. Behalve dan bij sokken want die heb ik al zo vaak gebreid O:).
Maar een nieuw patroon (trui/vest) lees ik eerst door en merk dan vanzelf waar de "knelpunten" zitten. Bij kabels bijvoorbeeld moet je ook goed opletten. Daarom schrijf ik het patroon ook altijd uit wat aantal naalden betreft. Zo weet ik ook zeker dat beide mouwen en panden even lang worden. En ook op dezelfde naalden gemeerderd wordt bij de mouwen ;). Sommige gebruiken een toerenteller op de naald maar die vind ik niet handig. Vergeet dan altijd om aan dat ding te draaien :+. Bovendien weet ik met dat ding niet wanneer ik een kabel zou moeten breien.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:41

:oo :oo :oo
Op zolder op zoek naar een raamstandaard voor de kerst. Zolder is een groot woord hoor want het is onder de schuine kap en daarnaast is de 3e slaapkamer. Dus de vloer is ongeveer 1,5 m breed en dan lekker schuin toelopend. Veel kun je daar dus niet op kwijt!
Maar goed, niet gevonden wat we zochten. Wel stond er o.a. een doos met breispullen. Zit er (ook) een sok in die al helemaal af is en de 2e staat al een eind op de pen. Toch wel heel erg want dat wist ik dus echt niet..... Er zat ook de mouw in van mijn vaders trui. De hele doos maar naar beneden genomen om uit te zoeken. Ook nog verschillende soorten sokkenwol (katoen/polyester en zijde/polyester) en dikkere sokkenwol. Plus nog een heel mooi borduurpakket. Wist ik ook niet meer. Af en toe toch wel goed om eens te kijken daar :=

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:27

Ging je gelijk wat wolletjes uitzoeken en verkopen? O:)
En uit nieuwsgierigheid... Wat voor een borduurpakket?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:25

Borduurwerk: antiekwinkel met quilts aan de muur.
Heb je belangstelling voor wol Krissis? Ik kan wel een vuilniszak vullen met wol die ik niet meer gebruik. Op zolder lag dikke ecru wol maar ik heb nog véél meer :P