[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daisyree

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:05

@ Leonie. Zolang het allemaal pastel is wel. Soms heb je dat bijv. een Rembrant krijtje wat vetter is en je er niet zo goed over heen kunt. Dan kun je tussendoor licht fixeren en door tekenen. Met papier zoals velour heb je daar veel minder last van.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:50

@CaPrIoLe`79: Jah, ik doe het gewoon met pastel krijt! :D Bedankt!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:55

Hebben jullie tips om paardenoren wat wolliger te laten lijken? Klinkt raar, maar ik zit er enorm mee te klooien!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:46

Nou, dat 'glimmende' is een beetje gelukt maar nu zit ik met dat ook maar te rommelen.
M'n schilderij: http://www.mijnalbum.nl/Foto-C44TNWNN.jpg
Owja, en ik werk met Aquarelverf. Maar met iets ander kan het vast ook wel lukken. :)
Iemand een gouden tip?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 29-12-10 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:48

_Noah schreef:
Hebben jullie tips om paardenoren wat wolliger te laten lijken? Klinkt raar, maar ik zit er enorm mee te klooien!

Heb j e een foto dan?
En met welk materiaal werk je?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:04

Tineke. bij aquarel moet je toch lichte plekken 'uitsparen' ? dat lijkt mij iig.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:39

Volgens mij ook. Ik denk dat de gouden tip is om naar acryl te gaan kijken :) Deze techniek lijkt me niet heel handig met aquarel :) Aquarel zet je veel lichter op en in dunne lagen. Donker over licht en uitsparen wat licht moet blijven. Voor zover mijn ervaring gaat met aquarel. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:53

TinekeHorses, glansplekken kun je met aquarel in principe heel goed neerzetten. Je kunt inderdaad plekken papier uitsparen (eventueel met behulp van maskeervloeistof), maar wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is een laagje verf opzetten en daar dan puur water (dus zonder verf) in druppelen. Dat zorgt ervoor dat de verf van die plek wordt weggedreven en dat je papier (wit) er daar dus meer doorheen schijnt. Of je kunt met een licht vochtige kwast een beetje van de verf weer 'opzuigen' van je papier, ook daardoor schijnt er meer wit papier door de verf heen of maak je een plek zonder verf die daardoor lijkt te glanzen. :) Op dit voorbeeldje van mij kun je het op een paar plekken in de vacht zien: http://fc04.deviantart.net/fs71/o/2010/050/4/b/4b004aa3ab0a52baaf0d6aea68bd8079.jpg

Dit is een 'extreem' voorbeeld van glans: refelectie op water door uitsparing van papier: http://greegw.deviantart.com/art/Venice-Tutorial-104370389?q=favby%3Afleurstolk%2F8528058&qo=24. Hier vind je vast ook wat bruikbaars in: http://siluan.deviantart.com/art/Watercolour-tutorial-124858841?q=favby%3Afleurstolk%2F8528058&qo=28.
Drafbalk, helpt een fixatied niet tegen het verkleuren? :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:01

Bedankt, maar die glansplekken laat ik zo. :o
Jah, met dat vloeistof werk ik ook wel is. Het oog heb ik iets bruin accenten neer gezet.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:08

Hoi

Ik zag laatst iemand die kwasten gebruikten bij een pastel tekening.
Zijn er meer mensen die dat doen? Waar werkt het voor? ze gebruikte ook een soort vloeistof, ik weetn iet precies wat,..

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:26

Ik zit te twijfelen wat ik nu met mijn tekening wil doen,
Zie onderschrift.
Mij lijkt gras onder de voeten mooi, maar dan alleen onder de voeten of onder het hele paard?
Een boom of iets wordt volgensmij te druk voor ernaast.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:48

Ik ben pas geleden met een houtskooltekening.
Ik heb nog nooit eerder met houtskool gewerkt, maar ik heb al wel uitgevonden dat het ontzettend snel vlekt en uitveegt.

Daarom mijn vraag: Hoe kun je zo'n ding het beste opbergen?
Ik ben aan het tekenen in mijn tekenboek, maar ik durf het boek eerlijk gezegd niet eens dicht te doen, omdat ik bang ben dat het gaat schuren en daardoor gaat vlekken.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:08

Heb je geen la of iets, waar je het in zou kunnen leggen?
Ik leg het altijd gewoon op de kast of tafel.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:16

drafbalk schreef:
Heb je geen la of iets, waar je het in zou kunnen leggen?
Ik leg het altijd gewoon op de kast of tafel.

Bij mij ligt t nu ook op de kast, maar om t daar nou voor altijd te laten liggen.....
Zijn er geen speciale mappen oid voor te krijgen?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:24

Ik heb plastic hoezen van 40 bij 50 cm. Hierin bewaar ik pastel tekeningen ed. Ook sinds kort pas, meestal geef ik mijn tekeningen weg :)

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:28

Waar haal je die hoezen? Ik heb ooit voor 't grafisch lyceum een portfoliomap aangeschaft en daar heb ik er ook wat ingestopt, maar mss. is het wel handig om ze los te kopen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:54

Ik heb gewoon een grote curvebak. daar doe ik de tekeningen in (vaak met een printpapiertje ertussen) werkt prima. vooral omdat ik nu niet al de oefeningen weg hoef te gooien,. maar het zit me nu ook niet in de weg

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:00

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:20

drafbalk schreef:
_Noah schreef:

Heb j e een foto dan?
En met welk materiaal werk je?

Met potlood, maar heb het al geprobeert en het is redelijk gelukt, iig bedankt ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:24

Ik heb ook een vraagje, ik wil graag een schilderij maken, maar heb geen ervaring met echt realistisch schilderen.
Natuurlijk is het logisch dat ik niet na 1 schilderij al echt iets realistisch op doek kan zetten, maar kunnen jullie mij tips geven?

Deze foto wil ik na maken, als jullie een idee hebben voor een makkelijkere houding van 't paard, dan kan ik nog even door mijn mappen gaan bladeren.
http://lh5.ggpht.com/_Im3ssKaN2tI/TSMBb ... G_2717.JPG

Dus mijn vraag; heeft iemand tips hoe ik kan gaan beginnen met schilderen?

Eerst de achtergrond, dan een schets, dan....................... :)
Alvast bedankt!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:15

Lees de laatste 47 pagina`s maar na, boordevol tips. :Y)
Ik begrijp wel dat het nogal door elkaar staat als je dit als nieuwkomer meeleest trouwens...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:35

CaPrIoLe`79 schreef:
Lees de laatste 47 pagina`s maar na, boordevol tips. :Y)
Ik begrijp wel dat het nogal door elkaar staat als je dit als nieuwkomer meeleest trouwens...

Dan ben ik over drie weken nog bezig volgens mij. :') Maargoed ik zal eens gaan kijken in het topic.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:05

Je kan ook op het forum bij http://www.schilderenenzo.nl kijken, of als je ook redelijk in Engels bent, http://www.wetcanvas.com :) Daar staan misschien wat meer gerichte tips :) En anders de zoekfunctie gebruiken op bokt, en dan alleen bij UK zoeken :) Dat werkt voor mij ook nog wel als ik een tip zoek :D

Zelf ben ik nu met mijn eerste schilderij bezig, olieverf, en heb ik eerst de ondergrond voor het dier opgezet, toen de achtergrond, nou werk ik de details van het dier uit, haar moet namelijk over de achtergrond komen, ik weet nog niet of ik verder details uit ga werken in de achtergrond.

Misschien is het een idee als je naar de laatste schilderijen van babe kijkt, die heeft twee realistische werken in volgens mij olieverf gemaakt en daar een stappenplan van laten zien :) edit: [UK] [SCH][WIP] Cowboy en [UK] [SCH][WIP] Mennen
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 05-01-11 18:11, in het totaal 2 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:07

Vooraan in dit topic staan veel meer tips als achteraan, alleen staan wel alle materialen door elkaar heen helaas.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:04

Je kant zelfs onderaan de pagina bij 'Zoeken naar:' in alleen dit topic zoeken.. Dus zelf een beetje moeite doen mag ook wel, mensen gaan niet telkens dezelfde adviezen herhalen als het er al staat ;)