Pleun02 schreef:Super mooi sanneb!
@jindai, zit dat nou mooi in mijn straatje! Heb iets van drie jaar met pastelpotloden van faber castell getekend. Wat ik altijd deed was een basiskleur kiezen en daarmee het vlak wat je wilt tekenen invullen. Dan de donkere plekken en de highlights en uiteindelijk de details. Je kunt ook net zo werken als met normale potloden maar dat werkt niet zo goed.
Ohja, nog wat tips: Voor die basislaag moet je als je het wil uitvegen gewoon je vingers gebruiken, als je papier of een doezelaar gebruikt haalt dat wat kleur weg.
Pastelpotloden hebben een hele breekbare binnenkant dus NOOIT met een puntenslijper slijpen want dan kan hij vanbinnen breken en heb je er niks meer aan. Ik gebruikte altijd een zakmes.
Je kunt ook het beste er iets onder leggen want vaak zijn de vlekken wat hardnekkig en het kan gewoon uitwaaien als je erop blaast dus daar moet je zeker op letten.
Heb je ook papier voor pastelpotloden gekocht? Zeker een aanrader want met gewoon papier lukt het net wat minder.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Dat van het slijpen wist ik idd, heb al een scherp mesje klaarliggen daarvoor. Krijg je geen last van vetvlekken als je het met je vingers uitveegt? Doezelaars heb ik wel liggen, maar gebruik ik toch al nooit, vind het zulke onhandige dingen.
Denk dat ik een stukje bakpapier onder m'n hand ga leggen tegen de vegen, dat gebruik ik ook bij gewone potloodtekeningen. Ja, heb ook meteen pastelpapier en fixatief erbij gekocht, werkt toch even wat fijner en beter dan haarlak.
Bedankt voor je tips iig, daar kan ik zeker wat mee!