[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaplaars

Berichten: 1561
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:42

Kan iemand mij helpen?
Ik ben dit patroon aan het maken http://emmaenmona.blogspot.nl/p/gratis-patroon-babyjurk-grace.html
En loop tegen iets aan.

Bij het vaststikken van de zijnaden stik ik de voering aan de buitenstof. Dat lees ik zo in de beschrijving. En denk ik op deze foto te zien.
Beschrijving
Afbeelding
Foto
Afbeelding

Maar daarna kom ik in de problemen, wanneer ik alleen de voering 1 cm moet omzomen en de buitenstof niet. Maar bij mij zitten die dus aan elkaar.
Voering en buitenstof aan elkaar bij de zijnaden.
Afbeelding

Mijn oplossing was: gewoon alletwee 1 cm omzomen.
Afbeelding

Hoe kan ik dit nu alsnog netjes oplossen en het rondeel er toch mooi aanmaken?

Dit is trouwens de proefversie, maar als ik straks met mijn duurdere stof ga werken wil ik het ook netjes hebben.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:13

Bij de volgende stap staat dat je de binnenvoering een cm om moet vouwen en moet stikken. Aan het buitendeel zet je straks de rok.

Kaplaars

Berichten: 1561
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:45

Ja, maar die zitten dus bij de zijnaden aan elkaar vast gestikt, dus ik kan dan niet alleen de voering omvouwen. Dan gaat de buitenstof mee.
Bedankt voor je reactie trouwens!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:48

Misschien volgende keer eerst die cm omstikken en daarna aan de zijnaad maken? Zou dat een optie zijn?

Yavanna

Berichten: 2678
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:13

Ik zou de binnenvoering en de buitenstof apart naaien, dus zij en schouder in elkaar, dan van beide stoffen goede kant op elkaar leggen en bij de hals en evt armsgaten vaststikken. En dan zie je niks van je naden en kun je je buitenstof en binnenstof ook apart aan de rok zetten...
J hebt dan ook geen last van “lelijke” naden die zichtbaar zijn...

Kaplaars

Berichten: 1561
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:48

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wat mee voor nu en straks voor de echte versie.
Ik ga er vanavond weer mee verder.

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:08

Zijn er hier mensen die alleen werken met een lockmachine? En dan met of zonder kettingsteek?

Gebruik je nog gewoon een naaimachine daarnaast of mis je die niet? En wanneer wel of niet? Wat maak je zoal?

Denk namelijk dat we voor een lockmachine gaan met kettingsteek en dan ooit in de toekomst misschien nog een borduurmachine erbij. Vraag me alleen af of je een naaimachine nodig hebt of gaat missen? Enige wat ik nu kan bedenken is de functie voor het maken van knoopsgaten?

CrazyCat

Berichten: 4726
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:37

Quir schreef:
Zijn er hier mensen die alleen werken met een lockmachine? En dan met of zonder kettingsteek?

Gebruik je nog gewoon een naaimachine daarnaast of mis je die niet? En wanneer wel of niet? Wat maak je zoal?

Denk namelijk dat we voor een lockmachine gaan met kettingsteek en dan ooit in de toekomst misschien nog een borduurmachine erbij. Vraag me alleen af of je een naaimachine nodig hebt of gaat missen? Enige wat ik nu kan bedenken is de functie voor het maken van knoopsgaten?

Ik zou niet zonder mijn naaimachine kunnen, maar als je veel tricot gebruikt heb je hem niet zo heel vaak nodig. Maar ik zou toch niet zonder mijn normale rechte steek en knoopsgatfunctie kunnen.

Yavanna

Berichten: 2678
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:50

Ik heb een 4 draadslock, dus ook een die gelijk naait, maar toch naai ik altijd er nog een stiksel naast... ik vind het stiksel van de lock te dicht op de rand zitten en dat vind ik persoonlijk niks... Ik heb eigenlijk alle... lock-, industriele naai-, borduur- en gewone naaimachine en ik gebuik mijn industriele het meest...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:02

Ik gebruik mijn beide machines. Zou niet zonder mijn naaimachine kunnen.

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:07

Hier ook beide machines... En ik naai altijd eerst met de naaimachine en daarna met de lock...

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:45

Ik heb ook weer eens iets af:
Afbeelding

T is echt n heerlijk luchtig stofje, dus is een perfect zomerjurkje geworden. :D

Alleen even door de kreukels heen kijken, Maargoed _O-

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:21

Leuk!

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:51

Leuk jurkje :j

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:54

Vanavond mijn eerste naailes weer sinds mijn bevalling.
Zit te dubben over waar ik aan ga beginnen.
Een sweaterdress voor dochter of de poangstoel van mijn zoon opnieuw bekleden.

Snne_
Berichten: 243
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Herveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:58

Ik meld mij ook!
Heb een tijd geleden van iemand een naaimachine gekregen en sinds kort ben ik hem aan het uitproberen. Heb al een aantal dekjes gemaakt en ben momenteel bezig met het maken van hangmatjes voor in de kooi van mijn fret. Ook kwam ik een leuk patroon tegen van een vest, dus dat ga ik binnenkort proberen (stof en patroon zijn al binnen).

Welke garen gebruiken jullie? Zag dat ze bij de Hema ook garen hadden liggen, die zit bij mij in de buurt.

Dorus

Berichten: 13262
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:12

Ik heb geen ervaring met het garen van de Hema, gebruik zelf meestal Goldmann, maar de knopspelden die ik daar toen gekocht heb waren niet veel soeps. Niet scherp, sommigen waren helemaal niet geslepen, anderen misten de kop en er zaten ook een paar halve bij.

Je merkt het vanzelf, als de draad regelmatig breekt ondanks het juist inrijgen van je machine en de juiste instellingen van de bovenspanning dan laat de kwaliteit van het garen waarschijnlijk te wensen over.

Op zich zijn garen de kosten ook niet. Ik koop een klosje Goldmann van 200 meter voor circa 2 euro. Gutermann is wat duurder, maar dat merk je ook in de kwaliteit. Sowieso is het te adviseren polyester garen te gebruiken voor kleding, dit is sterker dan katoen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:19

Ik gebruik alleen gutterman garen. Goedkoper garen pluist vaak erg en breekt snel :)

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:24

Hier ook Gütermann besteld (4 euro voor 5000m, zo duur is dat toch niet), maar waren op zoek naar katoen voor de lockmachine... Nergens kunnen vinden, iemand idee of dat überhaupt bestaat? :+

Vond dat katoen niet geschikt is voor lockmachine, maar in de handleiding staat dat het wel zou moeten kunnen.

Dorus

Berichten: 13262
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:55

Katoen wordt eigenlijk weinig gebruikt voor kleding en een lockmachine wordt meestal toch voor kleding gebruikt.
Aurifil heeft volgens mij wel garen op van die cones voor een lockmachine, maar waar je dat dan in Nederland zou kunnen krijgen durf ik niet te zeggen.

Edit: vanaf mako 50 en dikker is op "cone" verkrijgbaar volgens de officiële Aurifil website, maar ik vond zo snel heen Nederlandse retailer die dat voert. Volgens mij wordt het veel gebruikt voor longarm quilting en dat zijn toch veelal professionele gebruikers. Zeker hier in Nederland.

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:52

Dorus schreef:
Katoen wordt eigenlijk weinig gebruikt voor kleding en een lockmachine wordt meestal toch voor kleding gebruikt.
Aurifil heeft volgens mij wel garen op van die cones voor een lockmachine, maar waar je dat dan in Nederland zou kunnen krijgen durf ik niet te zeggen.

Edit: vanaf mako 50 en dikker is op "cone" verkrijgbaar volgens de officiële Aurifil website, maar ik vond zo snel heen Nederlandse retailer die dat voert. Volgens mij wordt het veel gebruikt voor longarm quilting en dat zijn toch veelal professionele gebruikers. Zeker hier in Nederland.


Oh super, ze hebben wel een verkoper in Örebro. *\o/*
Daar ga ik even kijken, ik zit namelijk in Zweden. :))

Waren vooral naar katoen aan het kijken, omdat als je 100% katoen hebt dit garen evenredig mee krimpt en zo. Maar heeft het verder voordelen? (En verven, maar dat ga ik, voorlopig in ieder geval, niet doen) Machine komt deze week, dus totaal nog geen ervaring. :+

Dorus

Berichten: 13262
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:16

Ik hoop voor je dat ze daar die grote klossen hebben. De website ziet eruit als een quiltwinkel en dan hebben ze vaak wel Aurifil :j.
De twee kleuren die ik daar kan vinden zijn, ondanks dat er toch 750 meter op zit, gewone klosjes en niet van die cones die op een lockmachine zouden passen.

Snne_
Berichten: 243
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Herveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:30

Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik toch online een beter merk garen bestellen :j Zou toch zonde zijn als je ergens tijd in stopt en de kwaliteit tegen valt.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:04

Ik zou inderdaad ook voor goed garen gaan.

Net een shirt voor mijn dochtertje gemaakt, morgen of overmorgen even goede foto's maken :)

Yavanna

Berichten: 2678
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:58

Leuk jurkje:D.
Ik gebruik op mijn “gewone” pfaff alleen Güttermann, al jaaaaaren en wil niks anders. Voor mijn lock haal ik grote cones bij de groothandel in fournituren, daar haal ik eigenlijk alles, ritsen, knopen... echt een walhalla daar.
En voor mijn industriele, ik stoffeer veel, ook met skai, gebruik ik dik katoen garen met een nylon kern en speciaal leergaren en dat is echt retesterk..... en mijn borduurmachine, daar gebruik ik brildor garen op... Ik heb dus echt idioot veel klossen, denk wel 150/200 ofzo...