Ik had me een poosje terug al in het topic gemeld maar een paar dagen later mijn hand door de kaasrasp gehaald waardoor haken er niet in zat. Vandaag een dagje vrij en daarom weer opgepakt. Losse, vasten en stokjes gaat nu aardig Ik heb nu een patroontje opgezocht maar heb wel moeite met het lezen ervan. Is er iemand die mij kan helpen?
Ik begrijp niet helemaal wat ik in welke steek moet haken. Vaak staat er in het begin in welke losse je moet beginnen en daarna komt de eerste toer. Dan staan er veel komma's en haakjes. Betekend een komma dat ik het gewoon in de eerst volgende steek moet haken als er veder niks bij staat?
Kan je niet een regel uit het patroon hier plakken?
Als ik er een patroon waar ik zelf mee bezig ben bij pak: Rnd 97: 5 sc, 1 inc, 11 sc, 1 inc, 8 sc, in next sc (1 sc, 1 dc, 1 sc), 8 sc, 1 inc, 11 sc, 1 inc, 6 sc = 60 sts. Toer 96 had in totaal 54 steken (sts). Eigenlijk is het heel simpel. 5 sc (dus 5 single crochet = 5 vasten) betekent 1 vaste in de volgende 5 steken. Een komma geeft meestal aan dat je nu iets anders moet doen dan vasten haken. In het regeltje hierboven is dat 1 inc, wat betekent dat je daar (in steek 6 van je toer ben je nu) een meerdering maakt. Dus 2 vasten in 1 steek. Daarna (je bent nu bij steek 7 van je toer) doe je weer 11 sc, dus 1 vaste in de volgende 11 steken. Daarna weer een meerdering, 8 vasten en dan kom je bij het stukje tussen haakjes. Tussen haakjes geeft alleen maar aan wat je met alleen die steek moet doen. In dit geval is dat 1 sc, 1 dc en 1 sc. Dus in die ene steek haak je 3 dingen, namelijk een vaste (sc), een stokje (dc) en weer een vaste (sc). Als je dat gedaan hebt ga je weer verder met het volgende; dus 8 sc. In de volgende 8 steken 1 vaste, etc. Uiteindelijk heb je dan alle steken van je toer gehad en kom je uit op een totaal van 60 steken (je hebt er namelijk 6 gemeerderd).
Wat je ook heel vaak tegen komt in patronen is dit: Rnd 3: (1 inc, 1 sc) x 6 times = 18 sts Rnd 4: (1 inc, 2 sc) x 6 times = 24 sts
Kijkend naar rnd 3, aan het eind van rnd 2 had je 12 steken. Het is nu de bedoeling dat je 6 keer herhaalt wat tussen haakjes staat aangegeven. Je maakt dus in je eerste steek een meerdering (2 vasten in 1 steek), in je tweede steek doe je alleen een vaste. Dit herhaal je nog 5 keer. Dus in steek 3 weer een meerdering en in steek 4 een vaste (nu nog 4x herhalen wat tussen haakjes staat), steek 5 weer een meerdering, steek 6 een vaste enz.
Hier even een voorbeeld: 1e toer: 8 vasten in de 2e losse vanaf de haaknaald haken (de lus op de haaknaald telt niet mee), 1 losse. Keren.
2e toer: 2 vasten in elke vaste, 1 losse. Keren.
3e toer: 3 vasten, 2 vasten in de volgende vaste, 3 vasten, 1 stokje in de volgende vaste, 1 losse, 1 stokje in de volgende vaste, 3 vasten, 2 vasten in de volgende vaste, 3 vasten, 1 losse. Keren.
4e toer: 3 vasten, 2 vasten in de volgende vaste, 5 vasten, (1 stokje, 1 losse, 1 stokje) in de 1-losseboog, 5 vasten, 2 vasten in de volgende vaste, 3 vasten, 1 losse. Keren.
5e toer: De 1e vaste overslaan, 4 vasten, 2 vasten in de volgende vaste, 5 vasten, (1 stokje, 1 losse, 1 stokje) in de 1-losseboog, 5 vasten, 2 vasten in de volgende vaste, 4 vasten, 1 halve vaste in de laatste steek van de toer. Afhechten.
Als ik het dus goed begrijp moet ik bij de derde toer beginnen met 3 vasten in de volgende drie steken. Dan vervolgend twee vasten in de 4de vaste (vermeerdering) en dan weer 3 vasten in de volgende drie steken. Dan een stokje in de 8ste vaste, 1 losse, stokje in de 9de vaste, 3 vaste in de volgende drie steken ect....
Klopt dat?
Vervolgens staat er in toer 4 en 5 dat er in de losseboog gehaakt moet worden. Wat word hier mee bedoeld?
Toer 3 klopt inderdaad zoals je het nu zelf beschrijft.
In toer 4 en 5 moet je haken in de 1-losseboog. In toer 3 had je op een gegeven moment 1 stokje, 1 losse, 1 stokje gedaan. Dat betekent dat je nu ruimte hebt tussen de twee stokjes (vanwege de losse die er tussen zit). 'in de losseboog' betekent dat je in deze ruimte gaat haken, net zoals je ook 'in de ring' kunt haken. Dus ipv dat je je haaknaald onder de twee lusjes van een vaste doorhaalt, steek je je haaknaald in de opening onder de losse en maak je dan de steken die er staan.
nee, ik heb hem gister zo zelf gemaakt zonder enig patroon. dit zijn gewoon stokjes? (ik ken alleen engelse termen, en dan nog alleen als ik een patroon gebruik ) en dan door de achterste van de vorige rij. eerst heb ik gewoon een soort sjaal gehaakt, tot hij om de laptop paste. Daarna met die andere kleur de boel aan elkaar gezet, knoopjes er op en van een ketting heb ik die knoop lussen gemaakt. Bloemetjes waren ook gewoon een losse frutsel (volgens mij ketting van 6, eerste in de laatste, ketting van 4, dan een ik denk dat het in het engels tripple crochet heet x2, dan weer ketting van 4, met een slipstitch in de ring, ketting van 4 2x tripple crochet etc. tot je 5 bladeren hebt).
Wat zijn jullie toch druk bezig met haken! Hier ligt het nog steeds stil... Moet echt dat regenboog paard eens afmaken. Nog 2,5 been en in elkaar zetten. Misschien leuk om het voor sinterklaas te geven aan mijn paardrij fysio (maar dan moet ik er wel mee verder gaan ).
Nee, "gewoon" vasten . Dus niets bijzonders qua techniek of zo. Haaknaald 3 dus ook niet bespottelijk. Komt er gewoon niet van! Ik heb te veel leuke dingen om te doen .