[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:43

Dan lijkt mij lichtbruin ook heel mooi.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:12

Hoe maak ik de buitenlijn van een digi tekening? Het word te hard, of te zacht... En met wat voor'n penseel kan ik huidstructuur toevoegen?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:14

rebeltje schreef:
Ik heb nu een opdracht gekregen voor een Berner sennen hond en ik zit te twijfelen over de kleur van het papier. Ik zit te denken aan een tint blauw, paars of een tint richting terra. Iemand suggesties?

Tegenwoordig gebruik ik vaak zwart, maar dat is nu niet echt een optie :+

Kun je dat niet beter met de opdrachtgever bespreken? :) Straks kies je een kleur die totaal niet in hun interieur past oid :P

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:17

Eh nee, elk antwoord van haar is dat ik moet doen wat ik mooi vind :+ Vandaar dat ik even verder vraag :D (ook het materiaal en de foto die ik wil gebruiken moet ik uitkiezen naar 'wat mij mooi lijkt' ) Op zich wel ideaal natuurlijk

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:58

Denk dat licht grijzig of lichtblauwig wel mooi is, misschien lichtpaarsig maar dat maakt alles wel meteen weer warmer en kan zijn dat paarse accenten in de vacht daar wat minder mooi/minder opvallend van worden.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:43

Daar heb je een punt.. Ik heb een aantal tinten blauw, blauwgrijs besteld :) Even kijken wat ik het leukste vind staan :) Tnx voor het meedenken.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:31

Kan iemand mij even in jip en janneke taal uitleggen hoe ik het makkelijkst manen kan tekenen bij een paard? Ik ben nu met een Friese hengst bezig die krullende manen heeft en ik heb dus allemaal krulletjes gemaakt, maar het lijkt nu wel een rasta man :P Moet nog wat diepte in de manen krijgen.

Ik teken overigens gewoon met grijze potloden.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:30

Mag ik komen meelezen hier. Ik heb 6 jaar geleden na de modeacademie de potloden, pencelen en houtskool in de wilgen gehangen. Omdat het verplicht werd, begon het mij zo tegen te staan. Maar stiekem mis ik het wel. Ik lees even mee met jullie, kijken of ik er wat van opsteek, en misschien ook weer eens grijp naar de potloden :D.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:46

rebeltje schreef:
Ik heb nu verschillende merken pastelpotloden getest, en eigenlijk is de volgorde hard-zacht imo ; Van Gogh-Conte/Derwent-Faber Castell Pitt/Creta Color

Al moet ik hierbij toegeven dat ik de laatste twee niet heel veel vind verschillen :) En ik maar een stuk of 4 kleuren van de meeste merken heb :)

Je zal er maar na een paar jaar achterkomen dat het geen Van Gogh potloden zijn maar gewoon Bruynzeel, op de doos staat een plaatje van V Gogh :+ Maar goed, de Bruynzeel vind ik dus niets, bijna het idee dat ze te droog zijn, af en toe komt er gewoon niets vanaf :( Zeker als je over een iets 'zachter' potlood heen gaat.

Noah, zodra iets een verplichting wordt is het niet leuk meer.. Ik hoop dat je er nu weer plezier in krijgt :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:25

Ik ga toch ook weer beginnen met tekenen, morgen even naar de hobbywinkel om papier en goede potloden te halen. Grijs en pastel. Met pastel werkte ik wel het beste eigenlijk. Nog wat vragen voor jullie voor tips.
Als jullie met een raster werken, krijg je de lijnen dan achteraf wel netjes weg? en zijn daar tips voor?
Ik heb nooit echt dieren getekend, maar ik ben links, dus is het dan niet makkelijker te beginnen met een paardenhoofd wat naar rechts kijkt, anders vlek ik teveel? tips zijn welkom, vind het best spannend weer te beginnen ;)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:55

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:22

Geweldig, dank je :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:50

Nou ik kom hier ook even binnen vallen.
Ik ben al een paar dagen bezig met een Aquarel schilderij van dit paard (Zenyatta):
http://static.zooomr.com/images/7712396 ... 9a26_o.jpg

Of d'r hoofdje zie je van die glimmende plekken. Maar hoe moet ik die toch maken?
Heb het al vaak geprobeerd maar elke keer vind ik het toch niet kloppen.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:03

Wat doen jullie tegen het verkleuren van je papier?
Het papier waar ik mijn tekeningen op maak, is al een beetje geel aan het worden.
Komt dat door de zon, of ook nog op een andere manier??

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:04

Voor degenen die ook Derwent pastelpotloden gebruiken:
Welk papier gebruiken jullie? Ik merk namelijk heel duidelijk dat deze Derwents niet goed pakken op veel papiersoorten, en om nou van alles een blok te kopen om ze uit te proberen vind ik iets teveel van het goede..... :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:16

JuliaMaria schreef:
Voor degenen die ook Derwent pastelpotloden gebruiken:
Welk papier gebruiken jullie? Ik merk namelijk heel duidelijk dat deze Derwents niet goed pakken op veel papiersoorten, en om nou van alles een blok te kopen om ze uit te proberen vind ik iets teveel van het goede..... :)

Voor pastel is Canson Mi Teintes erg populair, maar ik merk dat dit voor de Derwents voor mij ook het beste werkt.

drafbalk schreef:
Wat doen jullie tegen het verkleuren van je papier?
Het papier waar ik mijn tekeningen op maak, is al een beetje geel aan het worden.
Komt dat door de zon, of ook nog op een andere manier??

Leg je hem niet per ongeluk in de koffie?

Nee, sorry, flauw. Ik zou papier nooit in de zon leggen, daar gaat op den duur álles van verkleuren.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:21

Hahaha, mijn papier niet nee :=
Hij zou wel eens perongelijk op tafel kunnen liggen, met de gordijnen open.
Ik zal eens kijken, dat als ik hem ergens in doe, hij misschien minder verkleurd.
Waar halen jullie mappen om jullie tekeningen in te doen?
een A-4 is net te klein.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:24

Aj, dat probleem ken ik.
In een tekenwinkel heb je die mappen sowieso, maar bij de hema vast ook wel?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:26

Zuurvrij papier nemen.

Je hebt speciale opbergmappen voor tekeningen. Bij de Action heb je ze ook weleens, voor A3 formaat.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:56

Ze hebben ook wel eens van die grote tekenmappen bij de Lidl. Daar heb ik de mijne ook vandaan, werkt prima.
en ja al het papier verkleurd. Het enige wat je er tegen kunt doen is het gehele papier inkleuren, tenminste als je met pastels werkt. Pastel is puur pigment en zal niet tot minimaal verkleuren.
Ikzelf werk met Derwents op pastelmatt (clairefontaine), velour (Hahnemüller), pastelcard (Sennelier) en colourfix. Mi Teintes houd ik niet van, maar ik hou niet van glad papier. Als ik hier al op werk dan altijd aan de "gladde" kant.
Ik heb wel 1 of 2 kleuren waarvan ze eerst niet goed pakten, gewoon 1 keer slijpen en toen was het waslaagje vanuit de fabriek eraf en deden ze het prima.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:13

Ah super, die papiertjes ga ik even bekijken. :)

Slijpen heb ik al geprobeerd, haalt wel wat uit maar de potloden werken alsnog niet helemaal prettig. Dus op zoek naar nieuw papier dan maar. :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:25

Waar koop jij je velour? :)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:44

@ Wendy. Ik bestel het in Sneek of Leeuwarden bij de kunstenaarswinkels. Online is het oa via Martin Brinkhuis te bestellen.
@JuliaMaria. Ik moet zeggen dat ik sommige kleuren van Derwent ook niet prettig vind werken. Ik heb hier een pot vol pastelpotloden met ao Bruynceel, Faber Castell, Conté en dus Derwent. Ik gebruik in principe de potloden ook alleen voor details, de basis is bij mij altijd gewoon pastel.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:48

Kan je met potloden als Bruynzeel ook over pastel van Rembrand (en merkloos?) Dat wist ik niet,.
Velours werkt toch zo appart? of was dat weer iets anders?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:01

Zenyatta :+: geweldig onderwerp!
Aquarel is wel een lastig medium voor zulke glansvlekken. Ik had zo`n spul en die kon je op de plaatsen smeren die wit, oftewel glim moesten blijven, zodat de verf daar niet in liep. maar ik heb weinig met mijn pastel gedaan verder.