.Als t goed is, komt morgen mijn lijst
. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:Haha, linksom of rechtsom legt iedereen het toch af tegen je konik.Ik ben blij met mijn inzending.
Als t goed is, komt morgen mijn lijst.
Maar het is je van harte gegund, het is zo'n mooie tekening! 
Mkango schreef:_San87_ schreef:Haha, linksom of rechtsom legt iedereen het toch af tegen je konik.Ik ben blij met mijn inzending.
Als t goed is, komt morgen mijn lijst.
Maar het is je van harte gegund, het is zo'n mooie tekening!
Ik ben heel benieuwd naar de lijst!
Ik wilde de katten niet eerder posten omdat ik nog nooit katten getekend heb en niet wist hoe het zou verlopen, maar zo zitten ze er nu bij.
[ Afbeelding ]
.

Hoe deden we dat toch he? Voor de digitale fotografie! Altijd lastig als je van een minder fijne referentiefoto moet werken, maar ik vind 'm goed gelukt, vooral de lichtinval op de manen en heet hoofdje. Misschien nog iets meer kleur/dekking op de hals aanbrengen zodat die ook wat meer 3D lijkt? De lagen lijken daar nu nog een beetje dun/doorschijnend.
eruit zien, doe je goed!
Mooie ogen heeft je hond, hij of zij heeft echt een heel enthousiaste uitstraling die heb je mooi weergegeven. Ook de suggestie van haar op de oren vind ik mooi gelukt, ze zien er fluffy uit. Nog een tip voor volgende keer: misschien nog iets meer variatie in tonen op de snuit aanbrengen. Ik kan me voorstellen dat de bovenkant van de neusbrug bijvoorbeeld wat meer licht vangt dan de ... hoe heet dat bij een hond.. wangen?? Nouja, het deel naast de snuit zeg maar. Bij een zwarte hond vind ik dat zelf altijd wat lastig, maar ik kies dan vaak voor een beetje ultramarijn blauw, lichtblauw en een toefje lichtgrijs bovenop.
digitale knuffel. Het is allemaal ook niet makkelijk in deze tijd. En het is nu qua seizoen ook niet de meeste gunstige tijd natuurlijk. Laten we hopen dat het zonnetje van de afgelopen tijd zijn neus nog regelmatig laat zien, dat maakt het al een stuk beter denk ik. En verder moeten we een beetje goed voor onszelf zorgen. (Dat houd ik me tenminste voor als ik weer veel te veel en veel te dure nieuwe tekenspulletjes koop terwijl ik al een kast vol heb
, maar dat motiveert me altijd wel goed om weer lekker een beetje te experimenteren moet ik zeggen)
fantastisch, vind het zo mooi! Kennis had laatst een boek met illustraties van Rien Poortvliet bij de kringloop opgeduikeld, echt een goede vondst.
Ik houd je tip in gedachte! 
Heb nu wel een fatsoenlijke slijper waarmee ik mijn kleurpotloden mooi scherp krijg dus als ik terug naar kleur grijp ben ik nu wel beter voorbereid. Met mijn gewoon oud slijpertje kreeg ik die dingen met geen mogelijkheid scherp. Op de slijper staat wel een waarschuwing dat je je vinger er best niet in steekt.
Serieus? Je weet waar zo'n ding voor gebruikt wordt toch? 

Ik heb jarenlang eigenlijk alleen maar gewerkt met een ronde brush, die ik al naar gelang harder of zachter maakte. Wat sowieso altijd aanstaat, zijn de pen pressure voor grootte en dekking (bij een ronde brush stond mijn dekking sowieso nooit op 100%, meestal rond de 45-50). Ik denk dat dat een goed beginpunt is: niet teveel verschillende brushes willen gebruiken, maar eerst gewoon wennen aan basisdingen. Daar kom je al een heel eind mee!

. Bedankt voor je compliment!
. Je herder wordt ook echt heel mooi! 
. Kuggur schreef:Waterverf is transparant, gouache niet. Acryl óók niet, en heeft een andere binder (itt waterverf en gouache is acrylverf watervast als droog)
Bij "klassiek" waterverf gebruik je het wit van het papier om de donkerheid van je kleuren te sturen Je hebt in principe geen zwart of wit nodig (maar kunnen bruikbaar zijn voor bepaalde effecten).
Wat voor waterverf heb je besteld?
Ook geïnteresseerd in wateroplosbare grafiet, maar ik mag van mezelf even geen nieuwe mediums kopen...

) maar ik denk dat voor kleurpotlood hetzelfde opgaat! Alleen bouw je het dan niet op met het grijs bovenop, maar breng je het grijs en lichtblauw al eerder aan gok ik.

Ik heb ook pas vorig jaar mijn eerste brush sets gekocht, tot die tijd deed ik altijd alles met de standaard ronde brushes in Photoshop, maar op den duur vond ik het effect wat te gladjes worden en wilde ik graag leren wat losser te werken en een wat meer schilderachtig resultaat te krijgen.
.
Gouache wordt wel veel in combinatie met waterverf gebruikt om bijvoorbeeld witte snorharen te maken (dat is erg moeilijk leeg te laten op het papier) of wat schuim op de zee te laten zien.
. Ik twijfel wel of het koppie niet nog steeds wat aan de grote kant is... maar de kat die ik aan het tekenen ben, heeft in verhouding juist een klein hoofd t.o.v. haar lichaam, dus mijn beoordeling kan ook wat vertekend zijn 
Ibbel schreef:Ik vind de kop ook wat te groot. De kop van een jong dier is 1/5 van het lijf, de kop van een volwassen dier is ongeveer 1/10 van het lijf. Deze kop lijkt mij bijna 1/4 van het lijf, als ik dat zo inschat.
Ook heb ik het gevoel dat de bovenlippen net wat te rond krullen.
Achtergrond is idd een beetje 'holi poeder'-achtig, gaaf!
Ik ben helemaal geen kattenmens en ik heb ook niet één foto die ik gebruik, dus het is allemaal een beetje eyeballing en gokken. Maar hoe meer ik rommel met de grootte van de kop, hoe logischer het er allemaal uitziet! 
!
.