[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:00

Ik ben blij met mijn inzending :D.

Als t goed is, komt morgen mijn lijst <3.

huricane

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:54

Ayasha, pastel inderdaad op pastelmat. Dankje :o
Er hing ook nog een veel te groot halster aan haar hoofd, die heb ik ook maar niet op de tekening gezet. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:34

_San87_ schreef:

Haha, linksom of rechtsom legt iedereen het toch af tegen je konik. :)) Maar het is je van harte gegund, het is zo'n mooie tekening! <3

Ik ben heel benieuwd naar de lijst!

Ik wilde de katten niet eerder posten omdat ik nog nooit katten getekend heb en niet wist hoe het zou verlopen, maar zo zitten ze er nu bij.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:53

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Haha, linksom of rechtsom legt iedereen het toch af tegen je konik. :)) Maar het is je van harte gegund, het is zo'n mooie tekening! <3

Ik ben heel benieuwd naar de lijst!

Ik wilde de katten niet eerder posten omdat ik nog nooit katten getekend heb en niet wist hoe het zou verlopen, maar zo zitten ze er nu bij.
[ Afbeelding ]

Thanks, ik heb 'm ingestuurd voor die wedstrijd die je doorstuurde :D.

Mooi, die katten, gaat je goed af! De hoofdjes zijn wel een beetje groot, voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:04

Ooo, tof! Fingers crossed! :D

Ik twijfelde al een beetje, maar ik denk dat het ook wat vertekent doordat ik wat van de achtergrond gemaskeerd heb. De lijnen van van de lichaampjes in de schets lopen nog iets verder door. Maar ik houd het zeker in de gaten! Gelukkig heb je digitaal net wat meer tools om dat nog een klein beetje te kunnen corrigeren. :P

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:43

Oké de cappuccino is gezet, pastelkrijtjes zijn even aan de kant gelegd: tijd voor een lange bijleespost :))
Het lijkt me heel leuk om weer mee te kletsen in dit topic. Door wat druktes op verschillende gebieden was het me eerder nog niet gelukt om te reageren :(

Mijn doel was vorig jaar om het tekenen weer wat serieuzer op te pakken en er meer uren in te steken en meer tekeningen te maken. Dat is super goed gelukt en daar ben ik heel blij mee, want ik ben weer helemaal enthousiast over deze fantastische hobby :D

Dit jaar wil ik dat enthousiasme graag vasthouden en daarnaast mijn 'tekenzaakje', zoals ik het zelf altijd liefkozend noem, wat meer professionaliseren. Ik ben bezig geweest met het ontwerpen van een logo en ben nu aan de slag om een website op te zetten, maar ik merk dat het heel makkelijk is om toch een tekening te pakken in de gereserveerde 'tekenzaakjestijd' in plaats van aan die website verder te gaan :))
Ook lijkt het me fijn om iedere maand een opdracht af te maken.
En als laatste een doel voor verderop in het jaar: Mijn moeder is kunstenares en het leek ons heel leuk om bij haar thuis een soort 'inloopweekend' te organiseren waarin voorbijgangers, buurtgenoten en kennissen gewoon binnen kunnen wippen om onze kunstwerken te bekijken. Een soort thuisexpositie dus. Door corona hebben we dit plan op de lange baan geschoven en ik hoop echt heel erg dat het dit jaar wel gaat kunnen! Hiervoor wil ik ook graag een aantal 'vrije' tekeningen maken die ik kan laten zien, die dus geen opdrachten zijn die naar andere mensen gaan.
Genoeg plannen dus voor dit jaar :D :D

Ik heb hier ook al heel veel moois voorbij zien komen, iedereen lijkt goed op dreef dit jaar en ik zag volgens mij ook een aantal nieuwe 'gezichten', super leuk! En ook via Instagram heb ik veel van jullie met plezier gevolgd de afgelopen tijd!

Pagina 46
Mkango: Wat een gewaagde achtergronden geef jij je tekeningen, vind het heel gaaf en opvallend, deze ook weer! Je bent al heel goed op weg met de katten. Ik ga mee met San met dat het hoofdje van de linker (ingekleurde) kat wat groot lijkt t.o.v. het lichaam, maar wellicht vertekent het wat zoals je zegt inderdaad. Met wat voor programma teken je als ik vragen mag?
Ik heb een tijdje geleden een iPad aangeschaft met Proceate, en wil super graag e.e.a. proberen, maar merk dat ik het wel lastig vind om te beslissen hoe en waar ik zal beginnen. Alleen al dat je zoveel verschillende brushes hebt waarvan je dan ook weer allerlei instellingen kunt aanpassen, zorgt dat ik het steeds uitstel.

Pagina 45
huricane :)) Hoe deden we dat toch he? Voor de digitale fotografie! Altijd lastig als je van een minder fijne referentiefoto moet werken, maar ik vind 'm goed gelukt, vooral de lichtinval op de manen en heet hoofdje. Misschien nog iets meer kleur/dekking op de hals aanbrengen zodat die ook wat meer 3D lijkt? De lagen lijken daar nu nog een beetje dun/doorschijnend.
Seven: Ah, vervelend is dat zo'n dip. Dan moet je het soms gewoon even laten rusten en iets gaan maken waar je echt zin in hebt. Of juist iets heel nieuws proberen! Gaaf die hond, je zou echt helemaal niet zeggen dat je die hebt gemaakt met restjes verf, is gewoon een volwaardig schilderij :j
San: Ik heb je platypus ook gevolgd in je topic, maar vind 'm nu al prachtig! Al een echt San :D
Sheran: Mooi begin al aan je katje. De ogen zijn heel sprekend! Een tip voor het tekenen van witte vachten: die zijn (veel) donkerder dan je denkt! Je kunt met een perforator een gaatje uitsteken in het midden van een wit printerpapiertje, als je dat papiertje dan over je referentiefoto legt, met het gaatje op een wit gedeelte dat je wilt tekenen, zie je goed wat voor kleur het echt is. Wit reflecteert veel van de omgeving, dus vaak kun je naast wit, grijs en blauw ook wat van de omgevingskleuren in het wit laten terugkomen.

Pagina 44
Horsiegek: Wat een bijzonder moment leg je vast. Mooi en intiem werk. Ik vind de vliezen ook echt lekker 'vliezerig' :+ eruit zien, doe je goed!
Ayasha: Hahaha, ik betrap me er ook op dat ik dat altijd zeg, maar kan inderdaad een beetje raar klinken voor een niet-tekenmens :)) Mooie ogen heeft je hond, hij of zij heeft echt een heel enthousiaste uitstraling die heb je mooi weergegeven. Ook de suggestie van haar op de oren vind ik mooi gelukt, ze zien er fluffy uit. Nog een tip voor volgende keer: misschien nog iets meer variatie in tonen op de snuit aanbrengen. Ik kan me voorstellen dat de bovenkant van de neusbrug bijvoorbeeld wat meer licht vangt dan de ... hoe heet dat bij een hond.. wangen?? Nouja, het deel naast de snuit zeg maar. Bij een zwarte hond vind ik dat zelf altijd wat lastig, maar ik kies dan vaak voor een beetje ultramarijn blauw, lichtblauw en een toefje lichtgrijs bovenop.
Janouk: Ik vind het onwijs gaaf!!! Is het nou een foto waaraan art is toegevoegd, of is dit allemaal geschilderd? Vind de kleuren gaaf en ben heel benieuwd hoe het eruit ziet op glas, dan heb je misschien ook mooi het licht erdoorheen, gaaf hoor!
San: Oef moeilijk met die passe-partouts, ze kunnen alletwee super goed, dat vooropgesteld. Een wat bredere rode rand onder de witte passe-partout zou denk ik mijn voorkeur hebben, maar ik begrijp dat je niet de mogelijkheid hebt tot bijsnijden op dit moment. Dan zou ik toch gaan voor de rode. Omdat het lekker anders is dan anders en daardoor ook wat meer de aandacht trekt. Dat verdient je prachtige werk!!

Pagina 43
Ah ik lees hier dat meer mensen last hebben van een dip :(:) :(:) digitale knuffel. Het is allemaal ook niet makkelijk in deze tijd. En het is nu qua seizoen ook niet de meeste gunstige tijd natuurlijk. Laten we hopen dat het zonnetje van de afgelopen tijd zijn neus nog regelmatig laat zien, dat maakt het al een stuk beter denk ik. En verder moeten we een beetje goed voor onszelf zorgen. (Dat houd ik me tenminste voor als ik weer veel te veel en veel te dure nieuwe tekenspulletjes koop terwijl ik al een kast vol heb := , maar dat motiveert me altijd wel goed om weer lekker een beetje te experimenteren moet ik zeggen)

Vriendje vraagt of ik een boek aan het schrijven ben :))

Tallie1979: Wat heerlijk zo'n nieuw experiment met aquarel je bent al lekker op weg op de foto. Is je schilderij ondertussen al af?
Jis: ooooh heb je dat gewoon in huis!! :oo <3 <3 <3 <3 <3 fantastisch, vind het zo mooi! Kennis had laatst een boek met illustraties van Rien Poortvliet bij de kringloop opgeduikeld, echt een goede vondst.
Selina: Ik heb het al gezegd, maar zeg het gewoon nog een keert, want hij is zo mooi: Echt een prachtige tekening geworden. De achtergrond is super gaaf, het licht komt er echt doorheen schijnen, de uil is prachtig met al die kleine details en het mos op de boomstam kan ik bijna voelen.
Seven: Ik vind het een mooi schilderijtje met hele fijne kleuren, wordt er helemaal een beetje rustig van als ik ernaar kijk. Gaat het ondertussen al wat beter met je dip? De zin weer een beetje terug?
Mkango: Wat een gaaf idee om een oude tekening weer opnieuw te maken. Erg mooi en bijzonder. En ook leuk om al die oude tekeningen weer terug te zien denk ik zo. Dan zie je toch maar mooi hoe je vooruit gegaan bent!
Seven: Jeetje, prachtig dat naambordje. Vind het zo knap hoe je op zo'n klein formaat die details zo mooi kunt schilderen. Vind het ronde ook mooi, het is net of het paard over de staldeur komt koekeloeren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:39

Wat leuk dat je dat zegt nevony, dat was een beetje het idee staldeur paard wat er over kijkt.

Verder nog niet veel zin om wat te maken voor mezelf. Eerst twee opdrachten starten en dan zie ik wel weer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:16

Nevony: Thx! Het was de eerste keer zwart met kleur potlood en heb behoorlijk zitten zwoegen er mee. _O- Ik houd je tip in gedachte! :j

Voor nu ben ik even terug naar grafiet geschakeld om het hoofdje leeg te maken. :j Heb nu wel een fatsoenlijke slijper waarmee ik mijn kleurpotloden mooi scherp krijg dus als ik terug naar kleur grijp ben ik nu wel beter voorbereid. Met mijn gewoon oud slijpertje kreeg ik die dingen met geen mogelijkheid scherp. Op de slijper staat wel een waarschuwing dat je je vinger er best niet in steekt. >;) Serieus? Je weet waar zo'n ding voor gebruikt wordt toch? :?

Afbeelding
Deze is met aquareleerbaar grafiet. Heerlijk spul!

Afbeelding
Afbeelding
En natuurlijk mijn favoriete model nog maar eens. _O-
dit is gewoon met vulpotlood. Ogen zijn kleiner dan mijn duimnagel dus het is veel detail op weinig plaats proppen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:27

Wat een bijleespost, Nevony! _O_
Dank je voor de complimenten en het commentaar! Ik heb de kop inmiddels wat smaller gemaakt. :j
Ik werk hoofdzakelijk in Photoshop (maar ik heb ook Rebelle, waarmee je digitale aquarellen kunt maken, en Krita). Ik heb wel een iPad en een pen+Procreate staan nog op mijn verlanglijstje, maar eigenlijk vind ik het werken op m'n laptop ook nog wel prima. :)) Ik heb jarenlang eigenlijk alleen maar gewerkt met een ronde brush, die ik al naar gelang harder of zachter maakte. Wat sowieso altijd aanstaat, zijn de pen pressure voor grootte en dekking (bij een ronde brush stond mijn dekking sowieso nooit op 100%, meestal rond de 45-50). Ik denk dat dat een goed beginpunt is: niet teveel verschillende brushes willen gebruiken, maar eerst gewoon wennen aan basisdingen. Daar kom je al een heel eind mee!

Ayasha: Awh, die koala's! Wat een interessant medium, aquarelgrafiet!
Je hond wordt prachtig! :wow:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:44

Aquarel grafiet had ik mee besteld omdat het zoveel kostte als wanneer ik zonder het grafiet de verzendkosten moest betalen. :+
En het heeft zoals beloofd echt een inkwash effect maar zonder de nadelen van inkt. :+:

Deze blijft standaard in mijn assortiment. :j

Ik heb nu waterverf napjes besteld. Als schilderen met napjes me aan staat wil ik eigenlijk ook wel eens met acryl of gouache aan de slag. Maar moet tegen dan eens uit zoeken wat het verschil exact is en wat me het meest aan staat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:53

Waterverf is transparant, gouache niet. Acryl óók niet, en heeft een andere binder (itt waterverf en gouache is acrylverf watervast als droog)
Bij "klassiek" waterverf gebruik je het wit van het papier om de donkerheid van je kleuren te sturen Je hebt in principe geen zwart of wit nodig (maar kunnen bruikbaar zijn voor bepaalde effecten).
Wat voor waterverf heb je besteld?
Ook geïnteresseerd in wateroplosbare grafiet, maar ik mag van mezelf even geen nieuwe mediums kopen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:07

Wow Nevony, goed bezig :D. Bedankt voor je compliment!

@Ayasha, wat schattig die koala's <3. Je herder wordt ook echt heel mooi!

Afbeelding
Perry schiet ook lekker op :D.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:53

Kuggur schreef:
Waterverf is transparant, gouache niet. Acryl óók niet, en heeft een andere binder (itt waterverf en gouache is acrylverf watervast als droog)
Bij "klassiek" waterverf gebruik je het wit van het papier om de donkerheid van je kleuren te sturen Je hebt in principe geen zwart of wit nodig (maar kunnen bruikbaar zijn voor bepaalde effecten).
Wat voor waterverf heb je besteld?
Ook geïnteresseerd in wateroplosbare grafiet, maar ik mag van mezelf even geen nieuwe mediums kopen...

Nu koh I Noor, veel kleurtjes voor weinig geld en dan is het minder zonde als ik het niks vind. :o
Heb pastel en houtskool van koh I Noor waar ik heel happy mee ben dus vond dit wel een goeie om mee te testen.

Van Acryl lees ik regelmatig over het ‘krimpen’ met drogen. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:56

Ja, een heel leuk effect Seven, dat zie je echt terug. Ik zou zo'n fantastisch mooi bordje overigens nooit aan de deur van mijn paards staldeur hangen :D :))

Ooh, het is kleurpotlood, ik gokte op pastel (misschien niet helemaal goed gelezen :o ) maar ik denk dat voor kleurpotlood hetzelfde opgaat! Alleen bouw je het dan niet op met het grijs bovenop, maar breng je het grijs en lichtblauw al eerder aan gok ik.
Gaaf die aquarel grafiet Ayasha, nog nooit van gehoord, maar altijd leuk om iets nieuws te proberen. En je gaat experimenteren met aquarel, tof! Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik vind het altijd super mooi bij een ander, maar te onvoorspelbaar voor mezelf. Zo'n kwast is ook veel te dik/onhandelbaar :))
Hond vind ik ookal mooi, lekker veel contrast.

Dankjewel voor je uitleg Mkango. Goede tip om het simpel te houden. Ik kan soms wat overweldigd zijn door alle opties inderdaad en dan wil ik ook alles uitproberen, maar dat werkt natuurlijk helemaal niet handig. Ik vind het ook heel lastig om de boel uiteindelijk 'scherp' te krijgen, maar ik denk dat ik dan de dekking van de Brush toch wat hoger moet zetten als ik zo naar jouw cijfers kijk. Dank!!

haha Perry! Heel mooi die structuur op de snavel!!! Ziet er echt een beetje ruwig uit, maar tegelijkertijd heel glad (als in niet-harig).

Ik ben druk aan het pastellen geweest vandaag. Ik ben voor het eerst sinds heel lang weer een kat aan het tekenen. En meteen eentje met heel veel kleurtjes. Het is een verjaardagscadeau, dus ik kan nog geen voorbeeldje delen, maar ik werk voor een keertje niet op Pastelmat maar op Uart papier. Ben er best tevreden over moet ik zeggen, al blijft er wel heeeeel veel stof over als je een stukje hebt ingekleurd. Dat blaas ik altijd weg, maar ik hoop niet dat ik straks een achtergrond heb met een soort stofjeswaas in kattenkleurtjes :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:02

Jeetje San, Perry wordt weer prachtig :+:

Nevony: het is kleurpotlood idd. :j
Heb al wel met aquarel kleurpotloden gewerkt. Maar ik maak het altijd vrij dekkend geloof ik vergeleken met anderen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:08

San: Perry wordt zóóóó mooi! <3

Nevony: Nee, het beste is gewoon bij het begin beginnen en dan verder kijken op het moment dat je vastloopt. :) Ik heb ook pas vorig jaar mijn eerste brush sets gekocht, tot die tijd deed ik altijd alles met de standaard ronde brushes in Photoshop, maar op den duur vond ik het effect wat te gladjes worden en wilde ik graag leren wat losser te werken en een wat meer schilderachtig resultaat te krijgen.

Inmiddels is de eerste kat bijna klaar, alleen nog een oor en de bovenkant van de kop en de snuit wat netter maken:
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:47

zo die is krachtig neer gezet Mkango! Jouw achtergrond doet me een beetje denken aan die gekleurde poeder fotoshoots.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:52

Mooi Mkango, aparte stijl ook zo met die koppies!

En Perry wordt inderdaad heel mooi, wat een priegelwerk :D.

@Ayasha: ziet er ook super mooi uit! Ik heb vooral ervaring met waterverf, maar het is inderdaad transparant, waardoor je van donker naar licht werkt en veel met lagen moet werken. Een van de grote voordelen vind ik dat je je zooi niet meteen hoeft op te ruimen en de kwasten uit hoeft te spoelen en niet hoeft op te passen dat er ergens verf op komt _O- Gouache wordt wel veel in combinatie met waterverf gebruikt om bijvoorbeeld witte snorharen te maken (dat is erg moeilijk leeg te laten op het papier) of wat schuim op de zee te laten zien.
Overigens kun je met waterverf ook uit tubes werken als je dat prettiger vindt. En er zijn ook veel mensen die napjes vullen met de verf uit de tubes. Het is één pot nat (hihi).

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:27

Mooi hoor Mkango, dat schilderachtige effect zit er zeker in. Het is ook net of het koppie op je tekening is uitgelicht met een soort studiolicht, trekt mooi de aandacht vind ik :j . Ik twijfel wel of het koppie niet nog steeds wat aan de grote kant is... maar de kat die ik aan het tekenen ben, heeft in verhouding juist een klein hoofd t.o.v. haar lichaam, dus mijn beoordeling kan ook wat vertekend zijn :))

Ik heb net nieuw tekenpapier besteld. Het is maar een klein pakketje, en het zijn ook maar 10 velletjes, maar het voelt toch als een leuk cadeautje in deze tijd :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:18

Ik vind de kop ook wat te groot. De kop van een jong dier is 1/5 van het lijf, de kop van een volwassen dier is ongeveer 1/10 van het lijf. Deze kop lijkt mij bijna 1/4 van het lijf, als ik dat zo inschat.
Ook heb ik het gevoel dat de bovenlippen net wat te rond krullen.
Achtergrond is idd een beetje 'holi poeder'-achtig, gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:42

Ibbel schreef:
Ik vind de kop ook wat te groot. De kop van een jong dier is 1/5 van het lijf, de kop van een volwassen dier is ongeveer 1/10 van het lijf. Deze kop lijkt mij bijna 1/4 van het lijf, als ik dat zo inschat.
Ook heb ik het gevoel dat de bovenlippen net wat te rond krullen.
Achtergrond is idd een beetje 'holi poeder'-achtig, gaaf!

Ik ben inmiddels al hard aan het verbouwen (lang leve liquify). :)) Ik ben helemaal geen kattenmens en ik heb ook niet één foto die ik gebruik, dus het is allemaal een beetje eyeballing en gokken. Maar hoe meer ik rommel met de grootte van de kop, hoe logischer het er allemaal uitziet! :D
De bovenlippen ben ik nog aan bezig, die krullen inderdaad nog teveel. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:46

Nu jullie het zeggen oogt het hoofd inderdaad iets groot. Dat viel mij eigenlijk niet meteen op doordat ik afgeleid was door de rest van het werk. Vind de schaduwen en structuur in de vacht zo knap aangebracht dat ik daar naar aan het kijken was. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:09

Bedankt voor de Perry complimenten *\o/*!

Ik vind t hoofd ook nog wat aan de grote kant, Mkango. Verder wel echt heel mooi :D.

Ik wil meedoen aan een kunstwedstrijd hier in de stad, maar ik weet niet welke tekening ik in moet zenden. Ik twijfel tussen de konik, de nevelpanter en de flamingo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:21

De flamingo :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:24

Ik vind de panter echt geweldig! (De andere ook hoor, daar niet van, en paarden kun je gewoon heel erg goed :)) )