[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:27

Ik vind het er goed uit zien Faelynn. :j

Door jouw vraag sanneb ben ik weer eens in mijn foto's gedoken van die meeting, dit was bij Avifauna, in 2012.
Kwam een foto tegen waar ik gister avond gelijk mee aan de slag ben gegaan.

Linnen doekje van 30x30 met olieverf.
Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:59

Mooi, "gloomy" atmosfeer.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:37

Geweldig Jis :D

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:15

Dank Kugger!

:D Dank sanneb!

Beetje verder
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:58

Maine Coon kater is af. :)


Afbeelding

Afbeelding

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:19

Ik wilde niet het topic spammen met mijn Inktober tekeningen, maar hier een overzicht van al mijn tekeningen:

Afbeelding
Afbeelding

Hele gave stijl, die kat Jis! Je bent ook goed in de juiste lijsten erbij kiezen zie ik haha.

Faelynn, vind dat je al heel snel aquarel oppakt! Ik vind het zelf ook echt een lastig medium, je kan bv minder aanpassen zoals met pastel.

E4D
Berichten: 490
Geregistreerd: 10-12-14

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:14

Algemene vraag:
hoe doen jullie het als je een mooi werk verkocht hebt maar je hier wel graag een mooie foto/kopie van in je portfolio wilt houden? (en de opdrachtgever hier toestemming voor gegeven heeft).

Maken jullie dan een goede foto, zo ja waarmee, of een kopie, waar dan enzv?
Ik werk dan niet in opdracht maar heb wel een paar tekeningen in o.a. mijn schetsboek welke ik graag in een portfolio wil plaatsen. Maar wil ook niet zomaar uit mijn schetsboek scheuren.

Sanneb ik vind je tijger mooi geworden!
Malenka mooi schilderij, waar heb je die mee gemaakt?

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:32

Dank je Selina. :D

Mooie collectie! En de luiaard <3 Welk thema was dat?

Ik maak er gewoon een zo goed mogelijke foto van E4D.

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:42

Jis_ schreef:
Dank je Selina. :D

Mooie collectie! En de luiaard <3 Welk thema was dat?

Ik maak er gewoon een zo goed mogelijke foto van E4D.


Luiaard is ook een van mn favorieten. Die hoorde bij ‘overgrown’ vanwege het ecosysteem in de vacht.

E4D: Heb je geen scanner? Ik scan alles in of maak een foto bij daglicht.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:59

Cool!

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:20

E4D, ik teken met oliepastelkrijt.
Afbeelding
Dat zijn krijtjes op basis van olie als kleurdrager. Oorspronkelijk eigenlijk alleen bedoeld om impressies op papier te zetten. Mooie heldere kleuren maar niet zo geschikt voor details. Je kunt het ook niet weghalen en bent heel beperkt in je lagen (die nooit dekken).

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:50

November staat voor mij in het teken van dierentekeningen met aquarel.
Eerste poging tot een paard
(Ik hou ze overigens bewust illustratief dus niet hyperrealistisch)

Van Gogh Aquarel & Staedtler fineliner op Arches Cold Pressed, A5-formaat.

Afbeelding

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:29

Je hebt de smaak te pakken he, leuk!

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:27

Ik ga ook nog eens een poging wagen...zijn er nog maar net aan bezig :o
Afbeelding

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:29

Dat ziet er al heel veelbelovend uit!

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:50

Dank je Eva, probleem is dat ogen me meestal wel ligt, de rest is vaak fiasco -O-
Geen idee hoe dat komt, ofwel kloppen de verhoudingen niet, ofwel krijg ik de kleur niet goed, of de richting van de haartjes gaat fout,...
Ben nu al een stuk verder weer maar totaal niet tevreden, waarschijnlijk beland het dus weer aan de kant :(

Zover heb ik hem nu en totaal niet meer tevreden en ook geen idee hoe ik dit nog rechtgetrokken krijg...

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:49

Ik zie deze methode van werken meer hier op bokt. En vaak met fantastisch resultaat.

Maar ik vraag me af ( en heb het ook wel eens letterlijk aan betreffende personen gevraagd) of je niet enorm met verhoudingen, anatomie en compositie in de problemen komt door onmiddelijk zó gedetailleerd aan de slag te gaan.
Ik zou eerst de boel globaal opzetten, grote vormen "inboxen", grofweg licht en schaduw partijen proberen vast te leggen, en pas helemaal aan het einde aan detail werken.

Ik denk dat het gemakkelijker is verhoudingen anatomie etc te corrigeren in een lichte los opgezette schets dan in een uitgewerkte tekening als de jouwe. Als dát mis is gegaan verlies je een grote investering aan tijd en moeite...

Moet wel zeggen Esterke dat ikzelf niet zo zie wat er mis is met je werk, mss ben je té zelf kritisch, en moet je gewoon doorzetten.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:19

Bedankt Kugger voor je reactie.
Ik moet bekennen dat ik ontzettend streng ben op mijn eigen werkjes.
Terwijl ik weet dat ik mezelf wat meer krediet moet geven, ik teken nog maar sinds een 1,5 jaar, gewoon begonnen doordat ik een filmpje zag en dat zo gaaf vond en het ook eens wou proberen.
Als ik kijk naar mijn eerste werkjes en mijn weekjes nu ben ik netjes voorruit gegaan.
Leer mezelf alles aan door te kijken en te proberen.
Heb nu door verbouwingen ook alweer enkele maanden niet meer kunnen tekenen.

Was van plan om dit werkje te maken voor iemand als bedankje voor de hulp met het betreffende paard wat ik hier probeer te tekenen. Misschien dat ik daarom nog veel strenger ben voor mezelf, je wilt dan natuurlijk ook dat het perfect is...maar wat is perfectie?
Denk dat menig kunstenaar wel iets in zijn werkjes ziet waarvan hij/zij vond dat het beter kon.

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:25

Als je snel tevreden bent kom je nooit tot boven gemiddeld zeg ik altijd maar. Waar teken je mee? Kleurpotlood? Misschien is pastelpotlood dan meer iets voor je, kan je heel lang blijven corrigeren. Ik zet zelf altijd wel de hele schets eerst op dmv een raster of als ik lui ben doordrukpapier. Zo blijven de verhoudingen wat beter. Overigens vind ik het wel mooi tot nu toe.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:00

Is Pastelpotlood en pastelmat papier.
Dus weet dat je veel kan corrigeren maar idiaal zou hij dus wat donkerder moeten...is een zwart/bruin paard.
Het oog ben ik zeer tevreden over en ga ik niet meer teveel aan prullen zeg maar, maar de vacht zou wat donkerder moeten, durf niet goed want te donker is best pittig om te corrigeren dan.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:04

Kuggur schreef:
Ik zie deze methode van werken meer hier op bokt. En vaak met fantastisch resultaat.

Maar ik vraag me af ( en heb het ook wel eens letterlijk aan betreffende personen gevraagd) of je niet enorm met verhoudingen, anatomie en compositie in de problemen komt door onmiddelijk zó gedetailleerd aan de slag te gaan.
Ik zou eerst de boel globaal opzetten, grote vormen "inboxen", grofweg licht en schaduw partijen proberen vast te leggen, en pas helemaal aan het einde aan detail werken.

Ik denk dat het gemakkelijker is verhoudingen anatomie etc te corrigeren in een lichte los opgezette schets dan in een uitgewerkte tekening als de jouwe. Als dát mis is gegaan verlies je een grote investering aan tijd en moeite...

Moet wel zeggen Esterke dat ikzelf niet zo zie wat er mis is met je werk, mss ben je té zelf kritisch, en moet je gewoon doorzetten.


Dat is precies ook mijn gedachte. Bij Esterke zie ik wel wat lichte hulplijntjes maar bij sommigen zie je helemaal niets. Dan vraag ik me ook altijd af hoe komt dat goed :D :D
Ben ook gewend om pas aan het einde detail aan te brengen. Ongeveer zoals Jis doet.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:06

Esterke schreef:
Is Pastelpotlood en pastelmat papier.
Dus weet dat je veel kan corrigeren maar idiaal zou hij dus wat donkerder moeten...is een zwart/bruin paard.
Het oog ben ik zeer tevreden over en ga ik niet meer teveel aan prullen zeg maar, maar de vacht zou wat donkerder moeten, durf niet goed want te donker is best pittig om te corrigeren dan.


Je kunt altijd van licht naar donkerder. Bij pastel moet je altijd het papier goed "vullen" wil het mooi worden. Misschien moet je eerst met een wat lichter bruin het papier opvullen en dan met een donkerder potlood eroverheen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:46

Zal even de originele foto zetten, mss dat er dan gerichter tips kunnen gegeven worden en word het ook duidelijker wat ik mis vind.en mijn tekening tot nu toe eronder is duidelijker.

Afbeelding


Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14925
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 11:57

Jis: ik vind je stijl heel mooi, gaaf je kat!

Selina: super knap dat je het hebt volgehouden!! En wat een leuk overzicht ook zo allemaal bij elkaar!

Esterke: Ik maak ook altijd een onderliggende schets, een paar simpele hulplijnen kunnen al fijn zijn als basis en houvast. Direct beginnen en hopen dat het goed blijft gaan doe ik eigenlijk vrijwel nooit, de ervaring leert dat ik dan sneller fouten maak die niet altijd meer te verhelpen zijn. Ik zie zelf trouwens niets wat er mis zou kunnen zijn, ik vind hem gewoon mooi!

E4D: ik heb zelf een digitaal portfolio online en op mijn computer, want ik maak sowieso altijd een kopie als ik iets heb gemaakt. Daar vraag ik ook aan niemand toestemming voor :+ het staat ook niet openbaar online, het staat op mijn site als backup. Voor alles tot A4 formaat gebruik ik een scanner omdat ik dat de mooiste kwaliteit vind, ik ben namelijk niet handig met camera's. Alles wat groter is kan ik niet anders als fotograferen, dit doe ik het liefst bij daglicht in een zo licht mogelijke ruimte. Dan zijn vaak de kleuren op je werk het mooist te fotograferen.


Eindelijk zit ik een beetje rustig in mijn nieuwe huis, deze maand doe ik mee aan Nanowrimo en volgende maand hoop ik weer mee te kunnen doen met de art challenge. Echt suf dat de TS van deze art challenge het dit jaar zo liet afweten he :+ vind ik tenminste wel, maar goed, overmacht.
Vinden jullie het leuk als ik deze maand af en toe een update geef van mijn nanowrimo project? Ik maak elke dag een ruwe opzet/schets van een strippagina. Dat is totaal niet uitgewerkt, en af en toe een grote onduidelijke blur van schetslijnen. Maar ik zag bijvoorbeeld een tijdje terug de vraag voorbij komen: wanneer vind je jezelf goed genoeg om uit je hoofd dingen te gaan tekenen, en wat ik deze maand uitvreet is dus 100% uit mijn hoofd. Misschien dat mensen dat leuk vinden om een keer te zien, en anders dan ben ik er in december weer en post ik tot die tijd enkel reacties op jullie werk.
.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:08

Ik vind dat oog geweldig Esterke, ik zou doorgaan want ik denk dat je meer leert van een tekening/schilderij af maken dan al snel opnieuw beginnen. Plekken lichter maken is niet meer mogelijk denk ik met dit medium? wellicht niet eens nodig want zie ook mooie lichte stukken rond het oog? Zou dan nog een heel klein beetje contrast aanbrengen bij de donkerste lijnen (niet bij oog).

Ik heb het idee dat de kaaklijn net wat te abrupt overloopt naar kin? Volgens mij ook nog heel goed op te lossen. Die 2 tastharen super gedaan. :j

Wat ook nog wel eens helpt voor verhoudingen is een foto van je tekening maken met je mobiel en dat dan vergelijken met je referentiefoto, gek genoeg zie je dan andere dingen dan wanneer je rechtstreeks naar je tekening kijkt. Is mijn ervaring. Of je tekening en referentiefoto op zijn kop houden, dit laatste doe ik ook wel eens als ik het juiste even niet meer zie. Want je staart je soms zo gek dat je andere dingen gaat zien dat er daadwerkelijk te zien zijn. Teken wat je ziet en niet wat je denkt te zien. En daarnaast kan je natuurlijk altijd af gaan wijken wil je naar minder realistisch.
Wel is het zo dat ik niet zeker weet of deze tip's ook helpen bij deze manier van een tekening opzetten.

Edit: zie nu het origineel, kijk naar de overgang van donker naar licht die lopen op het origineel vloeiender.

Dankjewel Telpeva, leuk! Soms ontkom je er niet aan dat er even geen tijd is, leuk als je weer gaat beginnen.

Mooi Selina! ik vind het knap met zo weinig lijnen zoiets neer zetten.