[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:53

*\o/* De 1e kous is af. Nog even mazen en afwerken en dan op naar de 2e. Ik heb het patroon iets aangepast maar volgens mij is deze veel beter. Ander soort boord, kleinste maat qua omvang maar voor de voet weer de steken van de middelste maat :P.
Nu eerst de 2e kous, dan nog de 2e sok voor mijn vader (en daartussen nog de quilt). Daarna komen mijn andere projecten weer aan de beurt. De sokken en de quilt moeten met kerst af zijn, de kousen wil ik volgende week af hebben.

tennan

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:07

jeetje patpen jij bent goed bezig zeg! :)

ik ben zelf nog heel hard bezig met mijn sjaals, die moeten voor de kerst af zijn :+
en aangezien ik niet superveel tijd heb voor het breien gaat het niet zo snel helaas...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:20

Kousen zijn op naald 4 en 4,5 dus erg dik :=. De sokken zijn op naald 2,5 en 3 (=normaal voor sokken). Maar voor de kousen begin ik met 60 steken waarvan ik er maar 38 overhoud. Over de 1e kous heb ik 7 dagen gedaan (niet achter elkaar hoor!).

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:46

volgens mij zit je gewoon stiekem fulltime te breien ~~}>

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:15

Das war einmal........
Nee, alles gaat met mate hoor! Het paar kousen wat ik voor mezelf heb gebreid, heb ik de 2e in 2 dagen gebreid maar dat was écht een uitschieter. En die sokken staan al 1 jaar in de planning :j. Breien of borduren kan ik maximaal 1 uurtje (als ik dat al red!). Zeker op slechte dagen staat alles op een laag pitje hier. De tijd dat ik een kabeltrui in 1 week breide, ligt ver achter mij en komt nooit meer terug |(

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:21

Breien houd ik niet zo lang vol. Krijg vaak kramp in mijn handen. Gaat nu al wat beter, ik brei te strak Borduren kan ik uren achter elkaar, haken kan ik helemaal niet, wil ik mezelf ook nog eens gaan aanleren

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:39

Jeeej Patpen hihi op naar de volgende
Zondag een aardig stukje gedaan gister niks we hadden 2 nieuwe spelletje voor de playstation en we hebben iets langer gespeelt als wat de bedeling was hihi.
misschien vanmiddag nog wat maar moet midden in de middag naar de psycholoog e dus de kleine nog even wegbrengen maar we zien wel zal er wel van komen hihi

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:01

Ik ben vandaag op pad geweest voor angorawol voor mijn nieuwe project, maar helaas nergens te vinden hier in de buurt :\

Heeft een van jullie ervaring met een fijne internetwinkel en waar je absoluut niet moet zijn?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:13

Wil je de échte angora wol of mohair? Welke naalddikte en welke kleur?
Angora is zeker niet goedkoop (hoewel er nu diverse internetwinkels uitverkoop hebben) en heel erg bewerkelijk met wassen. Pluist ook heel erg!

Absoluut niet: 't bezige bijtje

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:42

patpen schreef:
Maartje: draai het werk eens andersom want je breit nu aan de verkeerde kant ;). Kabels en tricot zijn de goede kant.

Hoe krijg ik dat dan voor elkaar :?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:46

Maartje: ik begin te vrezen dat je toch de sluiting volgens patroon hebt als je de kabels niet aan de buitenkant had toen je de steken opnam :x

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:59

patpen schreef:
Wil je de échte angora wol of mohair? Welke naalddikte en welke kleur?
Angora is zeker niet goedkoop (hoewel er nu diverse internetwinkels uitverkoop hebben) en heel erg bewerkelijk met wassen. Pluist ook heel erg!

Absoluut niet: 't bezige bijtje

Ligt aan de prijs, denk ik. Heb een rekening van ruim 700 euro van mijn hondje liggen :=

Maar in het patroon staat 70% angora, 30% wol. Looplengte 240 meter per 90 gram en het is voor naald 4 :) Ik zal uitkijken voor het bezige bijtje :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:36

Ik denk dat deze kwaliteit niet meer in Nederland te koop is :n. Ooit had Anny Blatt deze kwaliteit (en 100% angora) maar zo'n beetje onbetaalbaar.
In het buitenland kun je het wel vinden maar ook niet heel erg ruim. Hier http://www.aliexpress.com/product-fm/35 ... alers.html bijvoorbeeld kun je het kopen maarre :$ :$ :$ :$.
Zelf heb ik er mee gebreid maar naald 4 is echt te strak, minimaal 5 mag je toch wel hebben. Het moet los gebreid worden namelijk! En als je niet oppast met wassen, ben je de trui meteen kwijt. Misschien toch maar kijken voor mohair??????

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:05

Het patroon komt ook uit een heel oud boekje, toen was het misschien nog wel verkrijgbaar :=

Ik sta open voor mohair, alleen moet ik dan even uit gaan vinden hoe dat precies werkt. Ik zal eens gaan googelen :P Hoewel ik 100% mohair ook nog niet tegen ben gekomen, het is iedere keer gemixt met wol. Zou dat nog verschil maken?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:13

100% mohair kun je niet verwerken; veel te zwakke draad. Mohair moet je eigenlijk ook op naalden 5 breien. Alpaca is nog een optie (naald 3,5 vaak).
Een aantal jaren geleden was angora idd nog te koop, nu is het zeldzaam. Of je moet gaan spinnen en op die manier angora (met andere wol samen gesponnen) zelf creëren :P.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:46

Oke, weer wat geleerd :D

Ik heb wat gevonden, denk ik.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:15

Oeh, ik wil ook leren sokken breien!
Helaas moet dat nog even wachten denk ik, ik heb nog geen duidelijke uitleg gevonden en in m'n cursus komt het pas bij gevorderden.
Ik heb het rokje van mijn poppenjurkje af en ik hoop dat vanavond verder af te werken tijdens de cursus. Jammer dat ik zo weinig tijd heb (of nee, maak.... want ik speel wel dagelijks op de Wii omdat ik net een nieuw spel heb).

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:18

@Bergje, met het boekje 'sokken brei je zo' kan je prima leren sokken breien :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:55

Boekjes van Regia zijn ook erg duidelijk voor sokken. Daar heb ik het mee geleerd :j.
Er zijn meerdere methodes om sokken te breien; ik zweer bij de klassieke methode. Hoewel ik nog wel eens een keer wil proberen om sokken vanaf de teen te breien én de methode waarbij je 2 sokken tegelijk breit op 1 rondbreinaald (vooral voor mensen met het "2e soksyndroom"). Het schijnt ook mogelijk te zijn om sokken zonder hiel te breien :? maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb het gehoord van iemand op de quiltgroep.
Zoals met alles: simpel beginnen! Begin bijvoorbeeld met een paar kleine sokjes ;).
Sommigen breien sokken met 4 naalden, ik geef de voorkeur aan 5 naalden. En ik brei ook de klassieke hiel omdat ik vind dat de ronde hiel tóch vaak gaatjes geeft.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:06

Ik durf het nog niet aan, sokken breien...
Ik zoek de veiligheid van een lap (sjaal) Best zwak...
Maar, m'n tochthond is af. Hoewel, hond...
Afbeelding
Afbeelding

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:27

Leuk geworden Krissis :j. Dát durf ik nou niet aan! Wel om te breien maar met 2 honden in huis denk ik dat zo'n tochthond niet lang blijft liggen :')

Sokken breien is niet zo moeilijk hoor. Als je in het rond kunt breien, zijn sokken echt wel om te doen. Alleen niet op een korte rondbreinaald, dus met 5 naalden. Maar het principe is gelijk.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:41

Mijn doggie is een sumpie, die doet de slang (sintcadeau voor broertje) niks.
En die sokken... Kga nu een kol maken voor schoonzus, dus sokken zijn (weer) uitgesteld :o

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:41

2 sokken op 1 rondbreinaald kan inderdaad prima. Hoewel ik bij de hiel vaak weer op sokkennaalden zet ;) en daarna weer op 1 rondbreinaald ;)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:52

Het was wat pielen met mijn eerste paar sokken. Vooral omdat ik nooit steken had opgenomen. Ben wel in een keer begonnen met twee sokken op een rondbreinaald.
Vandaag boeken van bol.com binnen gekregen. Bloemen breien, sokken van teen tot boord en handschoenen. Ook nog een basisboek en voor interieur, gewoon om lekker door te bladeren.

Ga nu nog even een paar toeren breien en nadenken over sollicitatie morgen..........lekker op tijd weer ;)!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:24

hahah die is leuk die tochtslang mijn zoontje wil er ook eentje hihi,
wij gaan dalijk naar de tandarts hij word onder narcose geholpen aan zn tanden 1 kies eruit en een paar gevuld , wish me luck , zie er best tegen op