[VER]Gepest - dagboek van een "bonus" moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 13:52

Anna_Dani schreef:
Ik ben ff in de war over Emma, dat was toch de beste vriendin van Prem? Is dat de vriendin van Manfred? Of is het Els?

Haha deze krijgen hun intro nog :P .

Emma is de vriendin/ klasgenoot van Manfred.
Els is Emma's moeder. Els heeft een huis in Portugal waar ze vaak heen gaan.

OKE lang hoofdstuk, heb herschreven en herschreven en misschien kan er een heel deel uit, maar ik laat het even zo.

Want nu staat de nieuwe sh*tshow alweer klaar haha.

13.

Ik ben dol op pepernoten. Maar niet zo dol als meneer Boom dat is. Om 10h had hij al een hele zak chocoladepepernoten – ik blijf pepernoten zeggen – op. Ik ben altijd een beetje jaloers op zijn soort. Gewoon kunnen eten, zonder schuldgevoel, zonder calorien te tellen. Enfin, dat is voor hem ook niet nodig. Hij is zo slank als een dressuurzweep. Oke, een springbalk dan.

Het is inmiddels 13h en ik merk dat meneer Boom zijn pepernoten inmiddels verteerd heeft. “Komt er nog wel een pauze” vraagt hij me bezorgd. Ook aan de punten merk ik dat de roze bril vervangen is door een minder kleurrijk exemplaar. Paarden lijken volgens hem opeens op "worsten op pootjes" en een zeer middelmatige middeldraf levert nog maar een 5 op. Ik kan hem verblijden. Dit is de laatste combinatie voor de pauze.

Als we (nou ja, vooral meneer Boom) uit de auto geklommen zijn en we richting de kantine lopen, slaat mijn hart een slag over. Ed! En hij komt onze kant op. “Zo, kom je van de tennisbaan?” vraagt hij me quasi-grappig “het lijkt wel een tennisjurkje wat je aanhebt”. Ik kan wel door de grond zakken. En vind mijn jurkje gelijk een stuk minder leuk. Meneer Boom helpt me. Gigantisch. “Ziet ze er niet fantastisch uit, Ed?” zegt hij, met een glimlach “ik heb zelden zulke prachtige secretaresses”. Ik straal. Later zal hij zich verontschuldigen voor de opmerking. “Je weet het tegenwoordig allemaal niet he, met dat #metoo. Dat was in mijn tijd helemaal niet zo”. Meneer Boom heeft mijn hart gestolen.

Ik wist dat de eerste combinatie na de pauze Ed’s vriendin zal zijn. Maar als ik haar dan even later toch binnen zie rijden, onze magen inmiddels gevuld (meneer Boom, Stagiair en ik) en blazen geleegd (meneer Boom vooral), steekt het toch. Ze heeft een prachtige buik – door elastieken aan de knopen te doen past haar slipjas nog net. Het is een raar idee dat ik er nu ook zo uit zou zien. Het is sowieso een prachtige meid. Een jaar of 10 jonger dan ik (laten we het daar op houden – misschien scheelt ze nog wel meer). En ze past ook prima bij Ed. Dus het is absoluut niet dat ik het haar misgun. Ik ben juist zelfs blij voor haar. Maar ik had het mezelf ook gegund. En dat ik dan keuzes gemaakt heb omwille van Prem en zijn kinderen – ja, dat doet pijn.

I ruined my life in order not to ruin theirs.

“Ze gaan samenwonen, he?”. Meneer Boom is niet alleen jury, motivator, positivo, maar hij kan zo bij RTL Boulevard aan het werk. Het zal me niet verbazen als hij ook het verhaal kent van Ed en ik. En ik vrees dat dat dan niet de fraaie versie zal zijn. En nu hoor ik dat Ed gaat samenwonen. Iets wat Prem dus absoluut niet wil met mij. En terwijl meneer Boom weer alleen maar hoge punten uit zijn hoed tovert, ben ik op mijn hoede. Ben ik bang dat Prem en zijn kinderen onder een hoedje spelen. Ik kan me niet beheersen. Terwijl meneer Boom even later de punten optelt (ik had ze al geteld, maar hij blijft ze overtellen - ondanks dat ik nog geen telfout gemaakt heb), app ik Prem.

“Dat hele gezeik over Z, ik ben dit allemaal een beetje zat eigenlijk? Wat wil je nou precies met mij? Ik ben een mens met gevoelens he, geen trekpop.”
Ik kan het woord zwangerschap niet eens meer uittypen.

-"Trekpop? Waar heb je het over? Ik weet niet eens wat dat betekent. Ik heb met hart en ziel seks met jou. Ik heb jou nooit als een lust object gezien."
Oh god. Prem denkt aan iets heel anders. Ik kan er echter niet eens om lachen.

“In overdrachtelijke zin is een trekpop een persoon die in dienst van iemand anders handelt.” Oke. Dit komt via Google.

-"Jij in dienst van mij? That will be the day”.
Goh, Ed’s vriendinnetje heeft rond de 70%. Het verbaast me niet eens. Eerlijk gezegd ging ze ook gewoon goed.

“Je hebt met meer zaken de touwtjes in handen. Ik vond het wel een mooie vergelijking. Alleen ben ik dus geen marionet. Dat weet je ook.”

-“We hebben over zwangerschap gesproken, toch? Wat wil je? Z.s.m. zwanger worden? Ik dacht eerst rustig elkaar leren kennen, zaken regelen - en als het komt, dan komt het. Jij was zwanger en ik wist daar niks van. Ik heb gezegd dat ik een kind wil - maar dat ik even wil wachten. Ik weet niet wat jij wil. Zeg het maar. Trekpop?"

“Bedenk wat je wilt met mij, Prem. Ik ben geen ‘optie’”.

-"Optie? Optie A of optie B?" Prem is het helemaal kwijt. "Ik heb geen idee wat er opeens aan de hand is. Ik vind je erg leuk en wij hadden/ hebben het goed. Ik ben ook verliefd op je en ik hou van je. Ik weet dat jij ook altijd een plan B hebt. Ik weet het niet meer. Gaat het over de zwangerschapswens? Ik weet niet wat ik moet kiezen. Ik hoor van je”.

Prem slaat de spijker op de kop. Ik leefde tot nu toe altijd volgens het principe: 'je moet oude schoenen pas weggooien als je nieuwe hebt'. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat ik met lege handen kom te staan als ik bij Prem blijf.

Ed is op dit moment geen optie B meer, bedenk ik, als ik zie dat hij zijn vriendin omhelst alsof ze de Olympische Spelen gewonnen heeft. Overdreven, zeg.
De baan voor ons is nog steeds leeg. Waarschijnlijk is de volgende amazone uitgevallen. Dat hadden ze ook wel eens door mogen geven. In de verte zie ik iemand aankomen met een bittergarnituur. Ik kan de schaal wel helemaal opeten. Honger en ongesteld is echt een TOP-combinatie. Meneer Boom en Stagiair praten over een of andere gedragscode en ik besluit nog een keer een wijsneus uit te hangen.

" ’Iedereen kent wel zo iemand: jij staat ervoor te springen, je gaat voor die persoon door een vuur, je laat alles vallen om die persoon zo snel mogelijk te helpen ... kortom je beschouwt jezelf als een standaard in hun leven. Maar die persoon ... beschouwt jou maar als een optie. Als je hem of haar eens nodig hebt dan hebben ze het te druk, of net iets anders te doen'. En dat doet pijn, heel veel pijn. Zo, heb je in ieder geval je vocabulaire weer aangevuld”.

Snel berg ik mijn telefoon weg. Er danst inmiddels weer een paard door de baan. Maar het paard heeft een neusnetje op. En volgens meneer Boom is dat reglementair niet toegestaan. Op hoge poten baant hij naar het hek. Ik weet 99% zeker dat het inmiddels wel toegestaan is en heb dat meneer Boom ook gezegd, maar hij is onverbiddelijk. Ik ga me er verder niet mee bemoeien. Prem heeft alweer teruggeAppt.

-“Ik ben bij jou omdat ik jou mis en niet andersom. Ik heb het van de week uitgebreid met Manfred over jou gehad. Het was goed voor Man om van Els te horen hoe bijzonder jij bent (soms :) ). De kinderen willen jou ook graag zien. Ik belde jou eergisteren eigenlijk om te spreken over de verjaardag. Of je zou komen. Echter ging ons gesprek opeens indirect over de zwangerschap. Daar hebben wij het nu een paar keer over gehad. Ik heb gezegd dat als wij het kunnen plannen, dat wij een paar maanden moeten wachten. Jij was zwanger en opeens was je niet zwanger en ik wist er niks van. Waarom nemen we niet de tijd om elkaar te leren kennen en om dan verder te kijken? Jij hebt allemaal opties. Als je ook zwanger kunt worden van iemand anders, heb je mij ook niet nodig.
Ik wist ook niet dat het zo zou aflopen.”

Het lijkt wel of we een boek aan het schrijven zijn. Maar ook bij mij stromen de woorden moeiteloos uit mijn gedachten.
“Ik heb je niet nodig om zwanger te worden, maar omdat ik van je hou, verdomme! Die opmerking dat je mij ‘weg hield’ van je kinderen omdat ik raar zou zijn, trof me echt. Hoe serieus ben je dan? Ik had nu zwanger geweest he! Ja, JIJ wilt wachten. Dus doen we dat lekker. Ik heb toch geen andere keuze? En dat jouw keuze om te wachten ook voor mij consequenties heeft, mag ik toch zeggen? Ik denk zelf, als je me echt leuk vindt, heb je er toch gewoon vertrouwen in dat het goed komt? Ik heb liever duidelijkheid dan aan het lijntje gehouden te worden. Zo ga ik zelf niet met mensen om.
Maar ik ben blij dat ik het nu weet. Jammer, wel.”

Ik denk zelf dat ik veel te geven heb, maar het moet wel van twee kanten komen. Anders is het zonde van ons beider tijd. Ik wil mooie herinneringen maken met iemand die dat ook wil. Samen het fijn hebben en het beste uit elkaar halen. Ik wil helemaal geen second thoughts, B plannen etc. Maar vol voor elkaar gaan en elkaar gelukkig maken. Samen zijn. Twee woorden die niet beter bij elkaar hadden kunnen passen.

“Nina, Ik had het over de foto’s die jij plaatste, met Wouter. Mijn kinderen vragen ook constant ‘hoe serieus is Nina met jou’. Daar had ik het over. Daar stellen mijn kinderen vragen over.

Het doet me pijn dat Prem het altijd heeft over ‘mijn kinderen’. Hij had er tenslotte bijna een bijgehad. Dat lijkt hij te vergeten.
Inmiddels zitten we met zijn drieën van de snacks te genieten. “Blegh, wat een smerige dingen, het lijkt wel gefrituurd plastic” roept meneer Boom ontzet uit als hij zijn geliefde bitterbal inruilt voor een kaastengel. Maar ik denk dat de smaak hem uiteindelijk wel bevalt, want hij eet onverstoorbaar verder. Ik kan de cijfers die hij opnoemt bijna niet verstaan. Het commentaar laat hij achterwege. Lekker makkelijk.
Stagiair eet zijn snacks zonder dips. Ik zie hem in de achteruitkijkspiegel steeds afkeurend kijken als meneer Boom dubbel-dipt. Hij durft er niets van te zeggen; hij rijdt zelf Subtop en houdt meneer Boom liever te vriend. Ik vind het geweldig om te zien.

Mijn humeur stijgt evenredig met de hoeveelheid kaastengels die ik naar binnen werk. Als ik onze conversatie vluchtig doorlees tijdens de wisseling van de ruiters, concludeer ik dat ik wellicht iets te hard ben geweest. Niet alles goed gelezen heb. En mijn god, die hormonen. Straks heb ik ook PMS (Prem heeft vaak verteld dat Manuela en Bente dat hebben. Ik heb dat laatst geGoogled en misschien ben ik nu ook wel hypochonder). Ik wil Prem helemaal niet kwijt. Ik wil geen plan B. Maar als ik zo doorga, wordt de kloof tussen ons in alleen maar groter.

“Ik hou niet van ruzie oke?” App ik hem als we klaar zijn met jureren. Een hele bevalling. Ik loopt nog even mee naar de kantine - sowieso moet ik de protocollen dragen. Dat is blijkbaar een belangrijke nevenfunctie van het schrijven.
-“Ik ook niet schat...”

“Ja, maar jij houdt ook niet van goede wijn dus dat zegt niks, Prem”. Alle wolken trekken langzaam weg in mijn hoofd.
-“Jij bent gewoon een kreng.... dat is het probleem :)

“Maar even: ik vind juist dat we altijd goed dingen in overleg doen. Het is niet ik of ik. Het ging in eerste instantie ook helemaal niet over Z. Echt niet. Maar ik zou het wel leuk vinden als je me misschien wat meer betrekt. Zoals nu bijvoorbeeld met Els, en met Manfred’s verjaardag. Ik wil er zo graag bijhoren”.

-“Nina KrengBakker...”
“Nee, ik ben een kenau. Dat vind ik chiquer. Zei mijn moeder vroeger wel eens.”
-“Ik niet begrijpen...”. Ik vergeet vaak dat Prem heel veel Nederlandse dingen niet snapt. Ondanks dat hij hier al een jaar of 25 woont.

“Laat maar. Ik denk dat je de strekking wel hebt gesnopen. Anders moet je terug naar Start. U ontvant geen bonus.” Prem reageer niet direct. “Oh god, dat snap je denk ook niet. Monopoly.”
-“Oh gaan wij elitair doen? Monopoly??? Is dat een soort broodje :)

“Laten we het allemaal even parkeren. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen.”
-“Oh sorry, maar ben jij nu mijn trekpop of mijn aftrekpop?”. Ik moet lachen. “Ik snap het, Nien. Het is niet makkelijk. Maar tijd zal veel oplossen.

"Sommige dingen gaan niet vanzelf. Heb alsjeblieft wat vertrouwen in mij/ ons. We moeten wel samen plezier blijven hebben. Elkaar beter leren kennen is erg lastig als je me overal bewust buiten houdt."
-“I know. I am working on it...”

“En sorry hee”. Misschien ben ik wat te ver doorgeschoten. Maar hoop dat ik het nu niet meer aan hoef te kaarten. En dat het duidelijk is hoe ik me voel. De bal ligt echt bij hem.
-“Ik ga een klaagmuur regelen voor je verjaardag”. Ik moet onbewust glimlachen.
“En Ik een berenvanger voor jou, zodat je al die beren op de weg kunt vangen. Halve kokosnoot ben je”.
-“Omhoog gevallen paarden meisje” grapt Prem terug.

De wervelwind tussen Prem en mij is weer gaan liggen. Maar ondertussen stroomt het vergif door het lijf van Manuela. En voornamelijk door haar hoofd. Ze had aan Manfred gevraagd te polsen of ze op Prem’s oratie mocht komen. Ze vindt zelf dat ze daar het recht op heeft. Dankzij haar kon Prem tenslotte Professor worden. Jaren lang heeft ze zichzelf weggecijferd. Haarzelf op de laatste plaats gezet. Alle obstakels, zoals de zorg voor de kinderen, op Prem’s pad weggenomen. Ze had op haar minst op waardering gerekend. En nu hoort ze dat niet zij, maar wel Prem’s 20-jaar jongere vriendin mag komen. En nog wel op de eerste rij mag zitten. Manuela is woest. “Die relatie stelt niet eens wat voor” mompelt ze “Prem rept nooit met een woord over die domme doos. Ook niet tegen de kinderen”. Tot dan toe dacht Manuela dat Prem haar altijd gebruikte.

Maar nu zit ze daar wel. Naast MIJN kinderen.
Het stoom komt uit de oren. “Ik ga nog een poging doen om er een stokje voor te steken” mompelt ze, terwijl ze een groep aanmaakt in Facebook messenger die de titel “oratie” krijgt. Vol frustratie voegt ze Prem’s drie zussen toe. Daarna gaat ze los. Haar vingers kunnen niet stoppen met typen. De boodschap is echter heel duidelijk. Manuela denkt dat het haar kinderen beschadigd als ze die dag met Nina op moeten trekken. “Willen jullie alsjeblieft om hem inpraten om dit te voorkomen?”. Manuela voelt zich opgelucht als ze de laptop dichtklapt. Als zij niet met de eer mag strijken, dan niemand niet. En zeker Nina niet.

Ze heeft geen idee wat ze hiermee teweeg brengt.

to be continued

Mer1980

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:08

OMG, Nina moet echt naar een psych en Manuela mag erbij gaan zitten :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:33

Mer1980 schreef:
OMG, Nina moet echt naar een psych en Manuela mag erbij gaan zitten :=

ja.. inderdaad :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:34

Hahaha arme Nina. Denken dat ze ergens vol voor gaat en dit en dat en dan in zo’n relatie blijven hangen. Heeel vermoeiende conversatie tussen die twee ook. Ik kan me er echt niets bij voorstellen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:45

Stille meelezer hier! Lees alle hoofdstukken met plezier :)

Nu toch maar eens een reactie :D

Ik had zoveel medelijden met Nina, maar krijg dat nu ook wel met Prem. Ze pusht m nu eigenlijk in het NU nemen van kinderen. En dat terwijl ze nog niet zo lang samen zijn. Ik kan daarentegen wel haar wanhoop bijna voelen door de manier van schrijven, dat is heel mooi gedaan!

Ik denk dat ze er beter een punt achter kunnen zetten en dat Nina beter voor een donor oid kan gaan dan. Op deze manier gaat het nooit werken. Al lijkt ze nu alsnog volledig uit emotie te handelen, dus zomaar een donortraject ingaan is ook niet per se slim.

Goed verhaal iig TS! Ben heeel benieuwd hoe het verder gaat.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 19:57

Superleuk de reacties!

Even een kleine "hint".
En dat is: het voorwoord (mijn eerste bericht).
Maar eerst dit hoofdstuk lezen, haha!

14.
Zaterdag 21 september 2019

We zijn twee mensen die op een roeiboot aan tegenovergestelde zijden van de boot hangen. Hoe meer de een naar achter helt, des te meer is de ander geneigd om –teneinde het evenwicht te herstellen – ook naar achteren te hellen. Het effect is dat dan boot dan wel in evenwicht blijft, maar de prijs die beiden moeten betalen voor dit patroon is dat de standpunten steeds meer verharden en dat de kloof tussen beiden partijen steeds groter wordt. De enige manier om het patroon te doorbreken is niet om naar achteren bewegen, maar juist naar voren. Naar de ander toe. Op dat moment dreigt de boot om te slaan. Als een van de twee naar voren helt, heeft de ander – om de boot in evenwicht te houden – eigenlijk geen enkele andere optie dan ook naar voren te bewegen.

Aan alles komt een eind. Aan regen die niet op lijkt te houden. Aan maandelijkse ongemakken. En gelukkig ook aan mijn rothumeur. Of is mijn karakter een weerspiegeling van degene die ik tegenover me heb? Ik besluit deze vraag voor te leggen aan Nienke. We zitten op Nienke’s sloep. Over haar onberispelijke, met turquoise bekleedde kussens liggen oudere kleden in verschillende kleuren. De kussens mogen niet vies worden. Ik vraag me altijd af waarom mensen ze dan uberhaubt laten bekleden. Nienke’s zoon speelt met Bubblegum. Ondanks dat Nienke zelf ook een hond heeft, is een kleiner exemplaar toch aantrekkelijker om mee te spelen.

“Ik begrijp je wel hoor, Nina”, Nienke neemt een slok van haar proteïne shake – oh nee, Herbalife is het dit keer - “je wilt ook gewoon duidelijkheid”. Nienke ‘leest altijd mee’ met mijn conversaties met Prem. Als er iemand eerlijk is, is zij dat wel. “Elke keer als je erover begint, houdt Prem in het midden wat hij wil. Jij wilt een antwoord. Nu komt het elke keer terug. Het is een slapjanus. Hij durft duidelijk geen partij te kiezen”. Nienke heeft een punt. Ik hoor denk ik nog liever dat hij er helemaal vanaf ziet – van de zwangerschap, van de relatie van mijn part – dan dit. Maar ik heb besloten me er niet meer druk over te maken. Het gaat ten koste van mijn rust. Ik ga me focussen op mijn intrinsieke geluksgevoel. En je kunt al gelukkig worden van kleine dingen. Een mooi liedje, een mooie zin. Dat soort dingen. Gelijken trekken elkaar aan dus laat ik beginnen met mezelf. Als ik zelf blij en vrolijk ben, trek ik blije, vrolijke dingen - en niet onbelangrijk, mensen - aan. Zegt men.

Prem zou in eerste instantie meevaren. Met Manfred. Maar dat ging op het laatste moment niet door. “Man is ziek, moe en heeft k*nker veel huiswerk, zegt hij” appte Prem vanmorgen. Ik krijg het koud van het k* woord wat hij gebruikt en snap niet goed dat Prem dat accepteert. Zeker niet omdat hij zelf dokter is. En dus zou moeten weten hoe slopend die ziekte is.
De kloof tussen onze normen en waarden is enorm. Maargoed. Nu ga ik vanavond maar naar Prem toe. Dan is Manfred weer bij zijn moeder.

“Hey, hier woont Gerard Jolink toch ergens?” vraag ik. Emily wijst “ja, daar, bij die grote betonnen leeuwen. Hij zit buiten”. Dat is niet te missen. De witte tegeltjes in zijn mond stralen in de zon. Het is ook geweldig weer.
“Staar je maar niet teveel blind op Prem, Nien. Je bent een leuke meid. Hoe dichter je bij Prem komt, hoe verder je hem wegduwt. Als een omgekeerde magneet. Ik heb hem nooit gemogen”. Nienke schudt haar hoofd. Ik heb Nienke gevraagd of ze mee wilde naar de oratie. Maar ze twijfelde er niet over. “Om toe te kijken hoe goed hij zichzelf vindt? Nee, dankje de koekoek” antwoordde ze. “Daar ga ik geen oppas voor betalen, voor dat circus. Ondanks dat ik het voor jou graag zou doen”. Inmiddels heb ik mijn zus gecharterd om mee te gaan. Wieke is hip, vrolijk, creatief, bijzonder. Ik ben blij dat ze meegaat. Dan wordt het zeker leuk! Want het is natuurlijk niet alleen de oratie, maar er is ook een groot feest na. Dan ken ik in ieder geval een iemand en hoef ik niet aan Prem te hangen.

Hij wil overigens dat ik voor de oratie naar de kapper ga. Op mijn haar te blonderen. Ik heb gezegd dat ik geen geld heb – omdat ik eigenlijk geen zin heb in een droog bosje stro op mijn hoofd – maar hij heeft aangeboden te betalen. Nu moet ik wel. De afspraak staat inmiddels. Natuurlijk is het leuk als Prem trots op me kan zijn. Maar ik zou niet weten wat er op dit moment niet goed is aan mijn haar.

“Je hebt altijd honderden mannen achter je aan Nina” gaat Nienke verder “staar je niet blind op Prem. Natuurlijk kun je afwachten hoe het loopt, maar zorg ook dat je onafhankelijk blijft. Ga sparen, maak plannen en dan kun je altijd nog hetzelfde doen als wat ik gedaan heb”. Nienke heeft ervoor gekozen bewust een kind alleen op te voeden. En tot nu toe gaat het prima. Ze heeft ook gelijk. Ik was altijd een positieve, vrolijke meid. Nu ben ik angstig, onzeker. Pieker ik en heb ik het gevoel alsof ik val. En hang ik als een klein kind aan Prem. Ik hang aan zijn haren, waar hij er inmiddels nog maar weinig van over heeft. En die sneller uitvallen als hij zou willen. Het is een riskante zaak om daaraan te hangen en dat zie ik zelf ook.

Ik twijfel of ik haar moet vertellen dat ik weer contact heb met Mike. Ik heb een tijdje met Mike gedate maar de timing was niet goed. Hij kwam toen op het verkeerde moment. Ik besluit niets te zeggen. Het is toch niks. Overigens heb ik hem wel direct verteld dat ik inmiddels een vriend heb. Mike is succesvol, heeft een grote, witte Tesla waarvan hij – wanneer het maar kan – de “vliegende”achterdeuren" open doet. Super onhandig met de al krappe parkeervakken. Mike is selfmade. Maar ik voel me niet tot hem aangetrokken. Niet zoals bij Prem. Maar hij wil wel kinderen.

“IJs, ijs, ijs, ijs, ijs” roept Valentijn als we vlak bij het centrum van Aalsmeer zijn. Hij heeft net een bak chips op en ik lach als ik zie dat Bubblegum helemaal onder de chipskruimels zit. Het is een handig object om je handen aan af te vegen, moet Valentijn hebben gedacht. Ach, het zit tenminste niet aan Nienke’s dure kussens. Als een elegante gazelle hupt Nienke uit de boot om hem aan te leggen. Valentijn probeert zijn moeder, aangespoord door mijn complimenten, na te doen maar valt daarbij bijna in het water. Nienke zegt altijd dat je kinderen hun gang moet laten gaan. “Als je fietst, en je wijst constant op gevaar, gaat de onbezorgdheid en het plezier van het fietsen af. ‘Pas op, een auto, pas op, een tegenligger, pas op…’. Uiteindelijk leert je kind dan niet alleen fietsen, maar ook zich net zo angstig en onzeker te voelen over zichzelf als zijn moeder”. En ook dit is goed afgelopen.

Als we even later teruglopen naar de boot, in ons hand een heerlijk ijsje, voel ik mijn telefoon trillen. Dat ik nog steeds teveel afhankelijk leef van mijn telefoon, blijkt uit het feit dat ik hem onmiddellijk uit mijn zak tover – ondanks dat ik maar twee handen heb en de telefoon nu moet concurreren met ijs en Bubblegum. De prijs die ik daarvoor moet betalen is hoog: het toestel glipt uit mijn vingers en valt met een klap op het asfalt. Ik hoef niet eens te bukken om te zien of hij ongedeerd is: het hele scherm ligt eraf. Ik kan wel huilen. Maar ik lach het maar weg. Het is tenslotte ook maar een ding. Toch ben ik enigszins opgelucht als ik zie dat hij nog werkt. Maar daar is ook alles mee gezegd.

Zo’n dagje op het water doet me goed. Zeker in het gezelschap van Nienke en vaar zoontje, onze honden. Prem is ook relaxed als ik ’s avonds bij hem ben.

“Gisteravond hebben we een beetje geïmproviseerd in de studio. We gaan een ouder nummer uitbrengen. In een nieuw jasje”. Prem glimlacht trots. “Jij vindt het vast niet leuk, dat weet ik. Maar toch wil ik het laten horen”.
“Mocht ik niet mee?” vraag ik. Al weken roept hij dat ik mee moet naar de studio. Het voelt elke keer een beetje ‘sneaky’ om dan achteraf te horen wat hij gedaan heeft. Hij had me altijd kunnen vragen, toch?
“Nee, ik moest een jongen daarheen brengen. Daarna hebben we twee liedjes gezongen. Volgende week gaan we weer, ga je dan mee?”. Ik knik. Ik was er toch al vanuit gegaan dat we volgende week samen zouden zijn.
Prem opent zijn muziek op zijn telefoon en zet het volume op de hardste stand. Ik kan het meeste niet verstaan wat hij zingt. Het enige wat ik telkens terug hoor komen is “I want to be free”. Het is maar net wat je wilt horen.

“Wil je vrij zijn?” vraag ik als het liedje af is gelopen.
“Van jou?” vraagt Prem. “Wil jij dat ook?”
Ik moet snel schakelen. Dit antwoord had ik wel als laatste verwacht. “Het was maar een grapje” zeg ik naar waarheid.
“Oh, ik snapte je vraag niet. Ik bedoel: vrij zijn van gedachten. Niet van jou.”
“Ik ben vrij als ik bij jou ben, Prem” antwoord ik naar waarheid. Ik heb nog steeds vaak het gevoel alsof Prem in staat is zorgen van we weg te nemen. Bij hem voel ik me onbezorgd. Als we samen zijn, is het goed. Helaas zijn we dat naar mijn idee te weinig. En juist daar wringt het schoentje.
“Wow, Nien. Dat is de mooiste zin die ik ooit gehoord heb. Wow. Een zin voor in een liedje”. Prem loopt naar me toe en geeft me een kus op mijn hoofd.

Voor de verandering halen we vanavond Indiaas. Elke keer vatten we het plan een keer wat anders te proberen. Maar de Indiër bevalt prima. Dus ook nu lopen we weer die kant op.
“Mijn zus uit Pakistan en hun kinderen komen 9 oktober aan in Nederland. Ga jij mee ze ophalen van Schiphol?”. Prem heeft dat al eerder gevraagd. Het is een hele delegatie. En die passen niet in zijn Mini. Zeker niet met al het eten wat ze volgens Prem meebrengen.

“Ja, natuurlijk” antwoord ik. Ik ben erg benieuwd naar ze. “Mijn auto is schoon”.
-“Oh, over je auto maak ik me geen zorgen. Ik maak me meer zorgen over wat ze van jou vinden”. Prem lacht. Ik por hem in zijn zij.
“Oh, heb ik hun normalisatie ook nodig?”. Ik gebruik het woord wat Manuela eerder gebruikte om aan te geven dat zij en Rob Prem’s relatie met mij ‘normaliseerden’, ondanks dat ik 20 jaar jonger ben. “Het valt niet mee hoor, om jouw vriendin te zijn” verzucht ik plagend.

Dit was voor Prem een mooie brug om over de App-groep te beginnen van Manuela en zijn zussen. Ik schik, maar het verbaast me niet eens meer. Ergens begrijp ik Manuela ook wel. En Prem heeft al zo lang de kans gehad om ons aan elkaar voor te stellen. Iets waar ik zelf ook al langer op aandring. Misschien helpt Manuela nu zelfs wel een keer mee.

“Maak je geen zorgen, Prem” zeg ik “ik vind het echt niet erg om ergens achterin de zaal te zitten”. Ik hoef helemaal niet zo in de schijnwerpers te staan. Maar ik vind het wel leuk om bij de oratie aanwezig te zijn. Omdat ik er de afgelopen maanden ook bij betrokken ben. En omdat ik trots ben op mijn vriend.
“Mijn zussen vinden haar ook een gestoord wijf, waar bemoeit ze zich mee?”. Prem balt zijn vuisten. “Voor mijn verjaardag geef ik wel een diner en dan gaan we met zijn allen uit eten”. Prem is bijna jarig. Het probleem is opgelost. Dacht ik, althans.

Tijdens het eten praten we over ditjes en datjes. Het hele huis staat vol met geurkaarsen – Prem doet er alles aan zodat Baukje niet kan zeggen dat zijn huis stinkt – en in combinatie met de kruiden van ons Indiase gerecht lijkt het een rustgevende werking op ons te hebben. Prem vertelt dat hij bijna klaar is met zijn oratie en ik moet lachen. Lijkt hij toch een beetje op mij. Uitstellen, geen zorgen maken, maar het alsnog (ruim) op tijd af krijgen. Hij is ook al zo lang bezig met zijn onderzoek. Dus het zal hem waarschijnlijk geen moeite hebben gekost iets op papier te krijgen. De titel van Professor heeft hij toch al. En hij kan enorm goed kletsen. Iets wat ik enorm bewonder.

“Ik moest Baukje gisteren naar de psycholoog brengen” vertelt hij terloops. Ik hoor dat hij zich een beetje inhoudt.
“Oh, gaat ze daarheen?” vraag ik. Ik heb hem er nooit eerder over gehoord.
“Blijkbaar. Ik wist het ook niet. Wel vreemd toch, dat ze me vraagt haar te brengen? Dan ben ik opeens wel goed”.
“Je ziet het verkeerd” leg ik uit. “Ze wil je er graag bij betrekken. Ze geeft er een duidelijk signaal mee af”.
“Wil ze me een schuldgevoel geven?”. Ik zucht. Prem snapt het niet. En nu schaamt hij zich voor het feit dat zijn dochter naar een psycholoog gaat. Ik vind het alleen maar knap. Er zijn dingen tussen in de familie gebeurd waar ik de vinger niet op kan leggen. Waar ik geen weet van heb. Wat mijn zaken overigens ook niet zijn. Maar het is heel heftig. Of ben ik er nu opeens ook bij betrokken? Ik zie het allemaal wel. Ik weet dat ik geen kwaad in de zin heb en altijd denk ik oplossingen in plaats van problemen. Misschien zie ik vaak juist wel te weinig problemen. En ben ik wellicht wat te impulsief. Wat dat betreft is het goed dat Prem af en toe op de rem trapt.

Als ik heel wat uurtjes later het huis in Amstelveen verlaat, drukt Prem me Manfred’s oude telefoon in de hand. “Hier, en doe er voorzichtig mee. Ongelooflijk dat mijn 13-jarige zoon blijkbaar zuiniger op zijn telefoon is dan mijn 35-jarige vriendin”. Mijn ogen stralen en ik geen Prem een knuffel. Ik zeg altijd dat mijn telefoon een maandagmorgenproduct is. Maar misschien ga ik er inderdaad iets te onvoorzichtig mee om. Met Manfred’s telefoon kan ik hopelijk mijn contract uitzingen.
Als ik thuis mijn SIM-kaart erin stop en WhatsApp open, zie ik dat al Manfed’s berichten er nog in staan. Ach, die ga ik toch niet lezen, dus dat is geen probleem. Denk ik dan nog.

to be continued

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:55

Dit vind ik niet kunnen hoor ... z’n lang stuk en dan op z’n moment stoppen _-:( niet eerlijk ...

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:57

Ik lees nog steeds en ik vind het verhaal geweldig! Danke Astrid

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:14

Wie is Emily op de boot? En ik zag dat je al twee keer Gerard Jolink heb geschreven maar hij heet natuurlijk Joling ;).

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 21:19

chantalboes schreef:
Wie is Emily op de boot? En ik zag dat je al twee keer Gerard Jolink heb geschreven maar hij heet natuurlijk Joling ;).

Oh aaaahhh Emily moet Nienke zijn. Ik lees ZO vaak na, maar blijft toch een terugkerend gegoochel met de namen. Dom! Sorry.

Wooops! Haha nogal obsessed door Gerard. En vooral door zijn gebit blijkbaar :-).

Thanks allemaal!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:34

Citaat:
Mijn zus uit Pakistan

Pakistan? Komt zijn zus uit een ander land dan hij zelf? := :D

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 07:06

Nissima schreef:
Citaat:
Mijn zus uit Pakistan

Pakistan? Komt zijn zus uit een ander land dan hij zelf? := :D

Ja. En de ander woont in Nieuw Zeeland. Komt later nog aan bod :-). Ondernemende familie wel haha.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:43

Omg. En we weten natuurlijk allemaal wat er in die berichtjes staat :):) :):) :):)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:54

Ohhh, we zijn eindelijk bij het 1e bericht! Dat snap ik nu eindelijk.
Lees al sinds het begin mee, maar had nog nooit gereageerd.
Jouw topic is het eerste dat ik open als er een update is :-)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:58

15.
Maandag 23 september 2019

Soms neem je dingen voor en sta je daar ook achter. Maar soms werkt het lot niet mee. Of juist wel.

Manfred’s telefoon werkt prima, alleen zijn mijn oude berichten en foto’s verdwenen. Het maakt niet uit; in de afgelopen twee dagen heb ik alweer een aardig bestand opgebouwd. Ik zoek me een ongeluk.

In dit geval zoek ik een berichtje van een klant. Ik zit op kantoor. Het is altijd druk op maandag. Het management is op de hoogte van mijn abortus – mijn manager stuurde me onlangs een mail dat ik wel erg vaak afwezig was geweest in verband met doktersbezoeken en vroeg of alles oké was. Ik voelde me daardoor zo schuldig, dat ik gelijk mijn gesprekken bij de Praktijkbegeleider stop heb gezet. Ondanks dat “ik het niet hoefde te vertellen wat er aan de hand was”, werd het wel op zo’n manier geformuleerd dat ik het maar verteld heb. De tranen stroomden over mijn wangen toen ik het vertelde. Raar; mijn manager weet het, maar mijn familie weet nog altijd van niets.

“Waar is dat bericht toch” mompel ik. Ik weet dat het begon met 'Nina'. Dus ik type mijn naam in de WhatsApp zoekbalk. Een hele rits resultaten verschijnt op het scherm. Mijn wenkbrauwen schieten omhoog als ik zie hoe vaak mijn naam is genoemd. En niet door klanten.

Ik kan me niet meer beheersen. Ik scroll door vluchtig door verschillende gesprekken. En ik zou willen dat ik het terug kon draaien.

Manuela/ Manfred
Manuela: Kijk, je vader en ik zijn uit elkaar gegaan voor jullie. Ik wilde jullie – en mezelf – voor hem beschermen. Nu heeft hij Nina, maar hij laat ons nog steeds niet met rust. Ik dacht dat het dan wel over zou zijn, maar hij blijft zich bemoeien.
Manfred: OK
Manuela: Heb je Rob al gefeliciteerd met zijn verjaardag? Wel doen, hoor.
Manfred: OK

Manuela/ Manfred
Manuela: Gaat het wel goed met je, Man? Ik hoor zo weinig van je. Zorgt Papa wel voor je?
Manuela: ?
Manfred: Jaaaaaaa
Manuela: Gelukkig. Ik maak me een beetje zorgen dat ik zo weinig van je hoor. Wij hebben het ook erg fijn in Parijs. Lekker weer, lekker eten. Pas je een beetje op jezelf? Als er iets is met Papa moet je het zeggen, hoor. Ga je wel op tijd naar bed?

Manuela/ Baukje/ Manfred
Baukje: Hij moet ons gewoon al zijn geld geven en doodvallen!!!!!!!!!!!!!!!

Prem/ Manfred
Manfred: Mama zegt dat je vreemd bent gegaan
Prem: Oh, denk jij dat?
Manfred: Mama zegt het
Prem: Daar zal dan wel een reden voor zijn geweest
Manfred: Ze zegt dat je haar hebt bedrogen
Prem: Nou, dan zal het wel

Rob/ Manfred
Rob: Gefeliciteerd met je verjaardag
Manfred: dankuwel
Rob: Ik weet nog, toen je bij mij kwam zwemmen, was je zo’n onzeker mannetje, en kijk nu eens wat een prachtige jongen je geworden bent.
Manfred: dankuwel.

Manfred/ Prem
Manfred: Mama zegt dat je niets voor ons wilt betalen. Dat je een narcist bent
Prem: Dat is helemaal niet waar
Manfred: En dat je al je geld nu aan je ho*r uitgeeft
Prem: Manfred, hou op
Manfred: Met van die korte rokjes waar haar billen onderuit komen
Prem: hou op. Ze mocht willen dat ze wat met me had. Ik wil niks met haar!!!!!!!!!!!!
Manfred: met je neukertje

Manuela/ Baukje/ Manfred
Baukje: die Nina is echt niet wijs! Ze lijkt wel een 16-jarige. Ik zou me kapot schamen. Past goed bij Papa.
Manuela: erg he? Moet je kijken wat ze allemaal doet! Stuitend.
Baukje: ik ga die eikel helemaal kaal plukken! Hij mag van mij doodvallen! Ik ga hem ook zeggen dat hij niet meer naar mijn voorstellingen mag komen op school. Vuile narcist! Alles draait om hem, zelfs als hij bij mij komt kijken
Manuela: dan kom ik gewoon lekker met Rob
Baukje: vieze man. Hij is vies. Ik walg als ik aan hem denk. En Nina lijkt wel een gore travestiet. Een pot. Bah. Ik zou me kapot schamen als ik er zo uitzag als haar

Na een minuut heb ik genoeg gezien. Ik wil hier niets mee te maken hebben. De meeste berichten zijn zo walgelijk dat ik ze direct uit mijn gedachten delete – ik kan ze niet eens meer reproduceren. En dat wil ik ook niet. Prem is altijd zo trots op zijn kinderen. Ik word misselijk en duizelig. En van alles wat er nog van mijn trots over was, is nu helemaal niets meer over.

Ondanks dat ik het net koud had, heb ik het opeens bloedheet en voel ik mijn hart kloppen in mijn keel.

Het eerste wat ik doe als ik klaar ben met werk, is mijn oude telefoon laten maken. Ik walg ervan. Ik walg van mezelf. Ik was altijd bang dat ik niets voorstelde, maar nu weet ik het zeker. En het erge is dat Baukje gelijk heeft. Ik schaam me voor mijzelf.

to be continued
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 07-10-20 14:04, in het totaal 3 keer bewerkt

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:59

Trouwens even een tijdlijntje voor mezelf, en misschien wat anderen hier. Ik heb even terug gekeken en de eerste keer dat je bij je verhalen een datum zetten was in februari. Toen waren Prem en Nina al naar Antwerpen geweest, dus zeg ik het goed als ze begonnen zijn met daten in januari en we nu eind september 2019 zijn, dus ze daten nu 9 maanden?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 14:01

chantalboes schreef:
Trouwens even een tijdlijntje voor mezelf, en misschien wat anderen hier. Ik heb even terug gekeken en de eerste keer dat je bij je verhalen een datum zetten was in februari. Toen waren Prem en Nina al naar Antwerpen geweest, dus zeg ik het goed als ze begonnen zijn met daten in januari en we nu eind september 2019 zijn, dus ze daten nu 9 maanden?

Ja klopt, in mijn eerste bericht wist ik nog niet precies hoe het verlopen zou, haha. Maar je hebt gelijk! Eerste date was begin feb.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:03

chantalboes schreef:

Daar ben ik ook al langere tijd nieuwsgierig naar, hoe lang het inmiddels loopt. :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:09

Arme manfred, hij wordt gewoon aan alle kanten voorgelogen en omringd door toxische mensen die hem allemaal nare meningen opdringen. Zou gillend gek worden als ik hem was

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 14:13

Sintara schreef:
Arme manfred, hij wordt gewoon aan alle kanten voorgelogen en omringd door toxische mensen die hem allemaal nare meningen opdringen. Zou gillend gek worden als ik hem was

Geen dingen waar een 12-13 jarige mee te maken zou moeten hebben, toch! Maar ook geen woorden die een 12-13 jarige zou moeten zeggen - of uberhaubt kennen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:38

Zo hallo, die Baukje laat zich zo wel lekker kennen zeg.....!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:45

Nou die woorden kan ik hem niet kwalijk nemen hahaah. Ik denk eerder dat er geen 12 a 13 jarige bestaat die ze niet kent

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:56

Sintara schreef:
Nou die woorden kan ik hem niet kwalijk nemen hahaah. Ik denk eerder dat er geen 12 a 13 jarige bestaat die ze niet kent

Vrees dat het Idd naïef is te denken dat dat niet zo is :D

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 15:05

Hahah ja, ik bedoelde denk meer in praktiserende vorm :-).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:23

Wow die moeder :oo