[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:20

Babootje schreef:
Jis_ schreef:
Die heb ik gister gekocht, de dunste versie. :j En ga de zest-it bestellen. Ze hadden bij de kunstkader ook een millieuvriendelijke verdunner maar die maakt de verf wel wat stroever zei de verkoper.

Ik heb de iets dikkere (original) voor het "gewoon" schilderen. Die vind ik heel makkelijk doseren.
De dunne versie is supermooi om te glaceren.

Daarom ook gekozen. :j

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:54

Gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Zijn hier ook mensen die er wel eens op uit gaan om outdoor te schetsen/schilderen. Dieren/mensen of stilleven. Ik denk dat dit enorm leerzaam is, maar vind de drempel om in m’n eentje naar bijv een dierentuin te gaan blijkbaar toch wat hoog want ik ben nog steeds niet geweest.

Nog een studieopdracht waar ik echt heel veel plezier aan heb gehad.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:28

Ik ging toen ik een abo had voor de dierentuin in Antwerpen regelmatig dieren schetsen. Was dan ook alleen.

Ik heb nooit een drempel ervaren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:36

Het lijkt me heel leuk om eens in een dierentuin te gaan tekenen. Maar dan wel op een rustiger moment.

Doordat ik al bijna twee jaar met flinke oververmoeidheid kamp lukt het me niet om me aan mijn challenge te houden. Maar ik ben dankzij jullie leuke berichten wel een werk aan het afmaken waar ik 5 jaar(!) geleden aan ben begonnen.

Afbeelding

Ze is groot...
Afbeelding

Oliepastel op doek.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:07

Gaaf Malenka, pittig formaat

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:36

eva1969 schreef:
Gaaf Malenka, pittig formaat

:D dank je!

En geloof het of niet... Maar na vijf jaar is ze af. <3

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:52

sanneb schreef:
Gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Zijn hier ook mensen die er wel eens op uit gaan om outdoor te schetsen/schilderen. Dieren/mensen of stilleven. Ik denk dat dit enorm leerzaam is, maar vind de drempel om in m’n eentje naar bijv een dierentuin te gaan blijkbaar toch wat hoog want ik ben nog steeds niet geweest.

[ [url=m/MEIN4X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou dat dus ook echt heel leuk vinden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:54

Mooi geworden Malenka

Sanne ook heel mooi. Bijzondere kleurencombi maar heel mooi.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:57

Ik ben van alles tegelijk aan het doen :') maar fijne van aquarel is dat ik dat ook nog wel 's avonds aan tafel kan doen, en acryl niet omdat die op het ezel staan en heel groot zijn, waardoor ik onvoldoende ligt heb.

Dit word mijn 2e aquarel, vogeltje was heel klein, deze komt op A4, het idee is van een foto van een van mijn katten, het beginnetje staat er op, het is niet perfect, en mijn kat is misschien ook niet het perfecte model aangezien ze iets wat aan de dikke kant is _O- Maar ze is zo goed als egaal bruin, dus dit is een leuke uitdaging om met kleur en licht donker te gaan spelen om te zorgen dat ze niet plat word :P

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:04

Leuk die felle kleuren Malenka!

En wauw Faelynn, nog nooit met aquarel gewerkt en dan al dit!!! Super hoor. Ik ben ook met van alles door elkaar bezig om te kijken welke materialen wat doen en wat mij wel en niet ligt, maar mijn probeersels zijn echt niet zo goed als die van jou!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:05

Wil vandaag een aquarel blok kopen, want op gewoon papier krijg je lelijke watervlekken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:20

sanneb schreef:

[ [url=m/MEIN4X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja wel eens gedaan was met een groepje. Ging schetsen en fotograferen want ezel enzo mee zeulen zag ik toen niet zo zitten.

Mooi die tijger! Krijg je dan een heel specifieke opdracht?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:31

oji schreef:
Leuk die felle kleuren Malenka!

En wauw Faelynn, nog nooit met aquarel gewerkt en dan al dit!!! Super hoor. Ik ben ook met van alles door elkaar bezig om te kijken welke materialen wat doen en wat mij wel en niet ligt, maar mijn probeersels zijn echt niet zo goed als die van jou!

oji schreef:
Wil vandaag een aquarel blok kopen, want op gewoon papier krijg je lelijke watervlekken.

Dankje! Ben zelf ook best tevreden voor dat ik dit eigenlijk nog nooit gedaan heb, maar moet wel opletten dat ik niet stiekem andere plaatjes als voorbeeld gebruik, dan raak je teleurgesteld, er valt nog veel winst te behalen.
Nadeel van aquarel vind ik dat je er niet echt overheen kan als je niet tevreden bent met de kleur.
Zoals de borst bij mijn kat zit nu een zwarte vlek, eigenlijk moest daar alleen maar een zwart streepje komen, de borst zelf is licht van kleur, maar t papier was nog te nat, dus het werd een grote zwarte plek, dat loopt natuurlijk helemaal uit -O- Heb het nog zo licht mogelijk gemaakt, maarja, een foutje en met een beetje pech is je werk er aan, probeer er nu nog het beste van te maken en het gewoon iets anders te doen.

Ja je hebt wel een aquarel blok nodig, ik heb 1 aquarel blok A4 formaat aangeschaft om mee te starten en een starters/reis setje met 12 winsor en newton kleurtjes en kwastje en nog een paar lose kleurtjes die ik graag wou hebben. Totaal toch zeker wel 50 euro kwijt geweest om goed te kunnen beginnen

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 00:19

Bedankt voor de reacties. Ik ga me er maar gewoon eens overheen zetten. Ik hou er gewoon niet zo van om bekeken te worden, maar misschien als ik het klein hou zonder ezel dat het bekijks ook meevalt.
Rotterdam Blijdorp is praktisch op fietsafstand voor mij, meer mensen uit de buurt die wel een keer mee zouden willen?

@Jis, De eerste weken zijn gericht op allerlei verschillende technieken. Je kan kiezen uit een select aantal voorbeelden die goed bij de techniek passen. Het is behoorlijk pittig want iedere week is een nieuwe techniek waarbij je verschillende oefeningen doet voor het schilderen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:28

Niet uit de buurt maar heb een auto en zou wel willen,Leuk idee! Voor mij het liefst in het voorjaar, koukleumpje. :o

Klinkt goed en inderdaad ook pittig. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:31

Zit redelijk in de buurt van Blijdorp. Zou het ook wel leuk vinden. Maar inderdaad zoals Jis zegt, ook in het voorjaar. Denk niet dat koude handen en stijve vingers erg goed zijn voor het resultaat van mijn werk dan :D :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 11:37

Blijdorp is voor mij ook te doen, lijkt mij leuk! ik daar al eens eerder zitten tekenen, toen nog voor een schoolopdracht. Ik vond het toen ook wel meevallen met aandacht trekken, mensen zijn naar mijn idee meer met zichzelf of hun gezin bezig. Een enkeling komt wel even nieuwsgierig kijken, maar de reacties die ik toen kreeg waren eigenlijk alleen maar heel leuk en positief. Als jullie een dag pikken waarop ik ook kan dan vind ik het ook leuk om mee te gaan!

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:55

Super leuk! Lijkt me erg gezellig en leerzaam

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:01

Ik kom weer even binnen vallen hoor, maar dat lijkt mij ook wel leuk :D Ik studeer daar in de buurt dus als het op een doordeweekse dag is wil ik sowieso wel mee (als ik kan), in het weekend moet ik even zien want vanaf huis is het wat verder en moet dan ook betalen voor de trein :P

Ben ook wel eens eerder (met mn studie) wezen tekenen in Blijdorp en dat was wel een succes.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 01:06

Leuk, hoe meer hoe gezelliger denk ik. Doordeweeks is het ook een stuk rustiger dus wellicht wel fijn.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:15

Weer begonnen aan een aquarel, niet helemaal naar mijn zin, ik merk dat ik dit moeilijker vind dan acryl.
Hoe maken jullie de ogen? Die zijn best wel belangrijk, maar krijg het niet mooi.. De voorbeeldfoto die ik gebruikt heb is het oog gewoon helemaal zwart, maar dat werkt voor op een tekening/schilderij gewoon niet merk ik, dan heb ik geprobeerd zo'n witte licht stip er op te doen, maar ook dat klopt dan vaak niet op een of andere manier. Iemand een magisch trucje hoe je dit altijd goed krijgt (bij een paard)? :')

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:19

Meestal zijn de ogen van een paard een bruinschakering. Op die manier bouw ik het oog op, ook als het een zwarte vlek is. Ik verzin zelf hoe het oog eruit ziet en laat m zo spreken, die spiegeling maak ik meestal ook in meerdere kleuren, niet alleen wit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:06

Wat ook kan helpen als je meer hou vast wil aan hoe en waar het licht in de ogen op die foto precies zit is de foto bewerken/oplichten, meestal komt er dan wel wat meer te voorschijn.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:23

_San87_ schreef:
Meestal zijn de ogen van een paard een bruinschakering. Op die manier bouw ik het oog op, ook als het een zwarte vlek is. Ik verzin zelf hoe het oog eruit ziet en laat m zo spreken, die spiegeling maak ik meestal ook in meerdere kleuren, niet alleen wit.

Dat in meerdere kleuren is wel slim! Heb nog niet helemaal de fantasie om zelf te verzinnen hoe die er uit moet zien, dat probeer ik wel, maar dan komt het er dus nog niet helemaal naar wens uit.

Jis_ schreef:
Wat ook kan helpen als je meer hou vast wil aan hoe en waar het licht in de ogen op die foto precies zit is de foto bewerken/oplichten, meestal komt er dan wel wat meer te voorschijn.

Goede tip, dankjewel! Dat kan ik eens proberen.

Heb nu iets meer structuur aangebracht op het hoofd, nadeel van aquarel, je kan niet veel meer veranderen, maar heb het oog nu toch iets donkerder gemaakt en geprobeerd met water nog een kleine lichtplek in te brengen.
Niet perfect, maar mag niet klagen denk ik :P

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 15:40

Wanneer ik niet goed kan zien waar de ene kleur stopt en de andere begint doe ik voorbeeldfoto's ook wel eens bewerken op de computer. Dan niet om ze aan te passen ofzo, maar als je in de menu's wat speelt met het contrast, de hue (het nederlandse woord daarvoor weet ik niet) en brightness. Soms kan je dan net wel zien waar schaduwen en kleuren zitten, die je eerder misschien over het hoofd zag.