[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:17

Voor de linkshandige onder ons: er zijn speciale brei- en haakboeken om linkshandig te leren breien! Mijn nichtje is ook linkshandig (de enige in de familie) en mijn moeder heeft die boeken aangeschaft om het haar te leren. Mijn moeder had al diverse pogingen ondernomen maar het was hopeloos. Eerst zelf geoefend om het linkshandig onder de knie te krijgen en het daarna aan mijn nichtje (10 jaar) geleerd. Nu kan zij het al aardig (als enige in de klas!).

Rianne: hoe pluizige wol? Bedoel je mohair of zo?

Kelly: heel verhaal waarvan het volgens mij niet de bedoeling is om in dit topic te plaatsen ;). Ik PB je wel even!

Margriet: gevallen steken kun je heel goed ophalen met een haaknaald :j. Met kleine werkjes is het misschien niet zo erg om het uit te halen. Maar ik moet er niet aan denken om bijna aan het eind van een pand voor een gevallen steek het halve pand uit te moeten halen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:35

Als je recht tegenover iemand gaat zitten en jij rechthandig breit, dan kan de linkshandige leerling alles in spiegelbeeld doe :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:12

Vaak werkt dat wel om recht tegenover een linkshandige te gaan zitten. Maar er zijn steken waarbij het toch lastig is op die manier (ajour en kabels bijvoorbeeld). Om te beginnen met alleen recht/ribbel is het een goede optie. Maar opzetten wordt al lastig, zeker bij een kind wat het nog niet begrijpt. Mijn moeder heeft het ook eerst geprobeerd om mijn nichtje tegenover haar te laten zitten. Op die manier heeft zij meerdere linkshandige leren breien (de basis). Omdat die truc bij mijn nichtje niet werkte, die boekjes gekocht en zelf linkshandig gaan oefenen om het haar daarna te leren. Ik heb het ook geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar hoor! Mijn hersenen zijn té rechtshandig ingesteld :P.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:58

Mijn moeder is ook links maar die doet wel links handwerken, aangezien je vroeger met de lat kreeg als je iets links deed :P

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:12

Precies.. mijn oma was ook zo linkshandig als het maar zijn kan.. die moest ook rechts leren schijven enzo op school..
Gelukkig heb ik dat niet hoeven doen.. Het rechtshandig breien en haken gaat me heel goed af, al zeg ik het zelf.. het is alleen makkelijker om iets linkshandig aan te leren want dan leer je het gewoon sneller.. heb ook ooit met de muis van me pc aan de linkerkant gezeten.. maar omdat ik het zo gewend was om het met rechts te doen heb ik em toch maar weer terug gezet ;)
Maar het is wel handig dat die boeken er zijn :j

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:00

Leuke tip van die boeken, ik zal er eens naar op zoek gaan.
Opzetten was bij mij trouwens helemaal geen probleem, dat was vroeger het enige wat wel lukte bij de uitleg :+

Maar jeetje, wat ben ik blij dat ik handwerken enzo met links mag doen! lang leve deze tijd }:0
ik ben heel creatief al zeg ik het zelf, maar met rechts knippen bijvoorbeeld? Wordt m niet haha!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:05

Rianneuhh schreef:
Maar jeetje, wat ben ik blij dat ik handwerken enzo met links mag doen! lang leve deze tijd }:0
ik ben heel creatief al zeg ik het zelf, maar met rechts knippen bijvoorbeeld? Wordt m niet haha!

Tja vroeger was dat zo, als ze merkte dat ze ook maar iets met links schreef dan kreeg ze met de lat. En mijn moeder ging dan stiekem links schrijven. en dan moest ze voor de klas komen en dan werd er gezecht: "zie je nou wel je kan heel netjes rechts schrijven" maarjah me moeder durfde niet te zeggen dat ze dat stiekem met links had geschreven :P
Later kwam ze de juf weer tegen in de kapsalon waar ze werkte en toen moest ze die ouwe tang knippen. Zei ze heel droog: "je knipt met links, o dan ben je dus echt links" wat een muts :=

maargoed aan de andere kant wel perfect dat mijn moeder handwerken rechts doet, want dan kan ze mij lekker helpen :) als ik een vautje maak ofzo :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:11

haha annemieke, een vautje :D

ik hoorde laatst iemand zeggen dat linkshandige mensen creatiever zijn, maar volgensmij komt dat gewoon doordat er minder linkshandigen zijn waarvan dus relatief meer creatievelingen dan bij rechts :+

Ik zal maar weer verder met mijn sjaals :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:17

Hier eindelijk weer eens wat vorderingen. Ben nu met de sok net voorbij de hiel. Het heeft een paar dagen stil gelegen maar vanavond zat ik weer eens met mijn breiwerk. Alleen is het lastig te zien donkerblauwe steken opnemen in het halfdonker :P . Ja, ik heb wel een lamp maar die geeft niet zo veel licht als ik zou willen......

Maartje: hoe is het met de poncho? Is het al tijd voor een nieuwe *-:)?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:20

ik ben rechts en links handig schrijf aan beide kanten net zo goed, ik snij met links en knip met rechts , heel raar ig roeren doen ik rechts en met een garde kloppen doe ik links .

Mijn kol is heerlijk heb hem gisteraviond aan gehad. was begonnen voor een oefenmuts te maken dat lukt ook al aardig goed, alleen een paar maten te grooot maar ach was maar voor te oefenen

Nu verder met mn lila wite trui, mn oma was ig al heel trots op me hihi, ik natuurlijk helemaal blij.

Heb gister op de markt een grote lap nepbont gehaald en wil daar een tasje van gaan maken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:59

vandaag niks kunnen breien, speelgoed opgeruimt waar mitchell niet meer meespeelt, papa wat geholpen, en dalijk verzorgen en werken gaan, en erger nog die van oh oh cherso komen (werk in een discotheek) dus een hoop hylarische kinders

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:55

Wat gaan jullie hard meiden
ik ben links maar brei wel rechts op school zat ik in de overgang van wel of niet
rechts verplicht
de eerste 2 jaar rechts daarna gelukig links

Ben druk met breien val een stolla /vest voor een feestje begin dec

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:05

Even lekker OT: ik ben vandaag bezig geweest met mijn mini quilt. De krans wordt ongeveer 12,5 cm; de totale quilt 25 cm vierkant. Echt priegelen op de vierkante centimeter! Nu zo veel last dat ik vandaag niet meer ga breien. Bovendien heeft een van de honden een allergische reactie (wrs brandnetel tegen gekomen) dus daar gaat even wat zorg en aandacht naar uit. En de buxus moest eruit want die blijkt ook giftig te zijn. Graven is niet goed voor mijn gezondheid maar dit was noodzakelijk voor de huisdieren.....
Afbeelding

Het schijnt toch echt zo te zijn dat linkshandigen creatiever zijn :j. Ik heb het iig al wel vaker gehoord dus er zal vast wel een kern van waarheid inzitten! Gelukkig is het tegenwoordig op school geen probleem meer +:)+

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:27

Hier nog een linkspootje!!
En idd, het topic gaat hard! Ik lees wel, maar post niet want kheb niks te melden (ook geen tips voor andere gezien ik nog een beginner ben :o )

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:14

ik heb het probleem van het halfdonker en donkere wol ook haha. En dan komt het nogal eens voor dat ik een steekje te veel of te weinig doet...

erg fijn 8)7

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:37

Ik ben ook links, kreeg vroeger een tik met de lineaal als ik de pen links beetpakte! Pas op de HBS interesseerde het niemand of je links of rechts schreef, als ze het maar lezen konden.
Breien doe ik rechts, zo heb ik het ooit geleerd. Maar eten, knippen, wat dan ook, alles met links.
Zal zo de laatste mouw in mijn kabeltrui zetten, dan kan ik aan het volgende beginnen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:23

Met dat gepriegel van vandaag, heb ik mijn daglichtlamp met loep erbij gepakt. Niet dat ik die loep nodig had maar wel de lamp ;). Die lamp is verplaatsbaar dus ik kan nu kiezen of ik hem bij de naaimachine neer zet of bij de bank voor breien en/of quilten. Ideaal is anders maar beter dan extra steken of zo. Gisteren moest ik na de hiel de steken weer opnemen. Lastig om dan de goede plek te vinden. Boord is donkerblauw dus ook al zo lastig te zien met dat donkere weer. Waarom heb ik dan gisteren niet die lamp al naast mij gezet :?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:33

Vriend wsa druk bezig met afstuderen, dus die had de laptop in beslag genomen. Kreeg al bijna afkickverschijnselen :') Maar hij slaapt nog, dus ik ben er weer!

Lord_Ik schreef:
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=10
deze vind ik zooooo mooi :oo maar daar slaag ik nooit in :P veels te ingewikkeld

Die is leuk!!

Welkom Rianne!

Oeh, ziet er gaaf uit Patpen, je quilt. Lijkt me niet makkelijk alleen.

Poncho schiet al aardig op. Ben nu vanaf de splitsing zeg maar zo'n 18 à 19 cm. Hij sluit trouwens links over rechts *\o/* Zo eerst even mijn zweetdeken (nou ja, die van Cheetah) uit de wasmachine plukken en een doekje door het huis halen, dan mag ik van mezelf weer verder breien. Zal aan het eind van de dag dan wel weer een foto maken voor jullie :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:37

Die foto is niet duidelijk, te dichtbij genomen. Vrij lastig inderdaad maar wel leuk om een keer te doen!

Links over rechts :?. Je hebt de steken aan de voorkant opgenomen dus hij zou nu rechts over links moeten sluiten. Ik ben benieuwd naar de foto want in theorie zou je nu toch echt die damessluiting moeten hebben (R/L) ipv die herensluiting (L/R).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:08

Als ie voor je ligt, links over rechts. Als je hem aan hebt, rechts over links :+ Dus tegenovergesteld aan de foto bij het patroon.

Afbeelding
Onmogelijk om duidelijke foto te maken met dit licht :+ Maar ik hoop dat jullie het nu een beetje kunnen zien: de rechterkant zit dus onder de linkerkant.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:35

Maartje: draai het werk eens andersom want je breit nu aan de verkeerde kant ;). Kabels en tricot zijn de goede kant.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:11

mijn werkjes gaan niet zo hard meer, ik heb het redelijk belachelijk druk met school..

Het wordt een leuk ding Maartje, leuke kleur!

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:53

Ik ben gisteravond begonnen met een muts, zo te grote als jullie begrijpen wat ik bedoel, ik moet zeggen dat ik aardig opschiet ben toch zeker wel op de helft nu :o
Ik brei meestal wel met dikke pennen (nu nr.7 maar meestal lekker nr.10) en ik vind een beetje puzzelen wel leuk maar toch blijven mutsen breien wel favoriet, je hoeft er niet echt je hoofd bij te houden en je kan ze in een paar daagjes toch wel af hebben :D
Heel wat vriendinnen hebben nu dan ook een mooie gebreide muts :+

Als iemand me uit kan leggen hoe ik foto's kan plaatsen dan kan ik mijn muts ook aan jullie showen :Y)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:03

Gek op foto's :j. Pas bij mijn 4e poging is het mij gelukt!
Op http://www.mijnalbum.nl/ kun je een gratis account maken, foto's uploaden en dan via "album delen" naar "link naar foto/album". Daar kies je de 2e optie "foto op website of blog" en kopieer je de onderste regel [img]......[/img]. Althans, zo doe ik het!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:13

Of je gaat op een foto/plaatje staan met je muis, rechter knop, "eigenschappen" en dan het we adres wat daar staat volledig kopiëren en tussen [img]......[/img] zetten :j
Moet je foto idd wel eerst online staan via mijnalbum.nl, photobucket.com en meer van dat soort aanbieders.