[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:47

En de pagina met de kraaien is ook af, dus tijd om te gaan combineren! Hopelijk heb ik rond het weekend iets leuks op papier staan, anders wordt het haasten :')
ik heb al een concept in mijn hoofd, moet alleen nog even kijken naar welke kunstenaar ik er evt in wil verwerken
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:23

Wat leuk om je proces zo te volgen. Je kraaien zijn tof, vooral omdat je ze in een andere houding hebt getekend dan dat je ze vaak ziet afgebeeld.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:13

Oh die linker kraai is echt heel leuk Polarize! Goed gelukt met dat perspectief ook.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:33

Ola! Long time no post
De challenge van deze maand leek mij ook leuk en ik heb zojuist een beginnetje gemaakt. Omdat ik geen idee had wat ik wou gaan maken dacht ik ik pak iets groots en iets kleins aan diersoorten die ik leuk vind, want ik hou van gekkigheid. Nu nog kijken wat ik ga combineren, en hoe :+ ik twijfel over de Tyrannosaurus renmuis of de huisrex

Afbeelding

Wat gaaf die kraaien Polarize <3
De linker is zo ontzettend typisch kraai, mega nieuwsgierig.

Ik zag ook heel leuke visjes voorbij komen, wat gaaf verzonnen die combinaties!

Op iedereen reageren sinds ik voor het laatst hier actief ben geweest gaat een beetje overkill worden, maar weet dat ik mee lees en geniet van jullie toffe creaties!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:02

Leuk idee! Ik ben wel benieuwd naar een huisrex.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:43

Leuk om je hier weer te zien Telpeva!

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:51

Voor eeb toekomstige mama.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 09:46

Telpeva schreef:
Ola! Long time no post
De challenge van deze maand leek mij ook leuk en ik heb zojuist een beginnetje gemaakt. Omdat ik geen idee had wat ik wou gaan maken dacht ik ik pak iets groots en iets kleins aan diersoorten die ik leuk vind, want ik hou van gekkigheid. Nu nog kijken wat ik ga combineren, en hoe :+ ik twijfel over de Tyrannosaurus renmuis of de huisrex

[ Afbeelding ]

Wat gaaf die kraaien Polarize <3
De linker is zo ontzettend typisch kraai, mega nieuwsgierig.

Ik zag ook heel leuke visjes voorbij komen, wat gaaf verzonnen die combinaties!

Op iedereen reageren sinds ik voor het laatst hier actief ben geweest gaat een beetje overkill worden, maar weet dat ik mee lees en geniet van jullie toffe creaties!

Hey wat leuk dat je er weer bent en meedoet deze maand. Heel benieuwd :D mooie schetsen.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:42

Ik plaats van met de challenge bezig moest ik toch echt even mijn emoties over het nieuws de laatste paar dagen op papier zetten.

Dit is trouwens dat waterverf papier wat ik had gekocht, ineens gingen mijn waterverf skills ook omhoog :')
Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 22:06

Vet die fiets schilderij

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 22:40

Heel mooi geworden Polarize. Ik vind het indrukwekkend hoe je al die verschillende texturen over elkaar hebt weten te leggen voor de weerspiegeling, met het blauw-groen-geel verloop en dan de groene stukken erover.

Ik heb een ernstig waarom-heb-ik-geen-atelier-baalmoment. Ik was voor de challenge bezig met een tetrapakprint van een slaas, en de vorige keer dat ik dat probeerde was ik bij mijn ouders en had ik nog geen goede inkt. Inmiddels heb ik de juiste inkt gehaald maar hier thuis heb ik dus geen rolpers, en ik kon ook geen bak vinden om papier in nat te maken, er is hier niet eens stapel oude kranten om de boel tussen te schuiven voor de drukverdeling, er is amper werkruimte en mijn bureau wiebelt en aaargh |o Nu ga ik slapen maar morgen ga ik of nog een poging wagen als het niet al zo laat is (en als ik bij buren heb aangebeld of die misschien wel oude kranten hebben), of met een ander medium verder kloten op wat ik nu heb. We gaan het zien.

Wel vast wat plaatjes van tot nu toe. Pagina 1 is eigenlijk een restant met ideeën voor de vorige challenge, maar daar kon ik mooi het een en ander van hergebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Natte zooi -O-
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 23:28

Polarize schreef:
Ik plaats van met de challenge bezig moest ik toch echt even mijn emoties over het nieuws de laatste paar dagen op papier zetten.

Dit is trouwens dat waterverf papier wat ik had gekocht, ineens gingen mijn waterverf skills ook omhoog :')
[ Afbeelding ]

Echt een heel aangrijpend werk, je perspectief zit goed en de kleuren zijn erg mooi. Melancholisch en toch ergens wat hoopvol..

_roodvos_ schreef:
Heel mooi geworden Polarize. Ik vind het indrukwekkend hoe je al die verschillende texturen over elkaar hebt weten te leggen voor de weerspiegeling, met het blauw-groen-geel verloop en dan de groene stukken erover.

Ik heb een ernstig waarom-heb-ik-geen-atelier-baalmoment. Ik was voor de challenge bezig met een tetrapakprint van een slaas, en de vorige keer dat ik dat probeerde was ik bij mijn ouders en had ik nog geen goede inkt. Inmiddels heb ik de juiste inkt gehaald maar hier thuis heb ik dus geen rolpers, en ik kon ook geen bak vinden om papier in nat te maken, er is hier niet eens stapel oude kranten om de boel tussen te schuiven voor de drukverdeling, er is amper werkruimte en mijn bureau wiebelt en aaargh |o Nu ga ik slapen maar morgen ga ik of nog een poging wagen als het niet al zo laat is (en als ik bij buren heb aangebeld of die misschien wel oude kranten hebben), of met een ander medium verder kloten op wat ik nu heb. We gaan het zien.

Wel vast wat plaatjes van tot nu toe. Pagina 1 is eigenlijk een restant met ideeën voor de vorige challenge, maar daar kon ik mooi het een en ander van hergebruiken.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Natte zooi -O-
[ Afbeelding ]

Ah _roodvos_ wat jammer dat je de juiste tools even mist! Ik hoop dat je er morgen met een frisse kijk weer tegenaan kan. Tetrablik print wil ik ook eens mee gaan experimenteren in de toekomst. Ik ben zelf volop in verhuis-modus en moet mijn hele atelier verhuizen. Ik bedacht me toen pfoeh, ik heb echt te veel kunstspullen maar nu geef jij mij weer de nood om dingen bij te kopen :') :')

Ik hou van je slakijn! Doet me denken aan de middeleeuwse illuminaties: https://nydamprintsblackandwhite.blogsp ... orphs.html

Ikzelf heb ook iets met een haas gedaan.. en een paard :o Ik wou er misschien nog eentje echt uitwerken maar ik heb het dus super druk en mijn spullen liggen dus al elders. Ik vrees dus tenzij ik digitaal nog wat pruts op mijn tablet, ik het hier bij zal laten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Anatomie en proporties kloppen trouwens echt niet, knap lastig als je dieren mixt :\ Goede oefening wel)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:24

Oh die link met die middeleeuwse slakken kende ik nog niet, daar staan echt geweldige dingen tussen zeg _O-
Je Haarden zijn leuk geworden, lekker pluizig. En succes met verhuizen, niets aan. Hopelijk staat alles snel een beetje mooi op de plek en kan je weer gewoon bezig.
Te veel kunstspullen bestaat niet.

Ik heb gister bij drie buren aangebeld voor oude kranten maar ze waren allemaal niet thuis en toen wilde ik niet meer. Dus ik ben maar me potlood verdergegaan op wat ik al had. De schelp is in werkelijkheid wat feller, maar mijn telefooncamera wil niet meewerken.

Slaas:
Afbeelding
Volgens Laurora is dit een gigantische nachtmerrie omdat het niet alleen je sla opeet, maar daarna ook nog eens heel hard wegrent voordat je ze kan pakken en je tuin uit kan gooien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:32

Leuk Roosvos! Ik had al in mijn hoofd zitten om de haas en de schildpad in 1 dier te stoppen. Maar deze is misschien nog wel leuker!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:37

Wat leuk allebei!!

Ik ben eindelijk begonnen met een schets van de combinatie :') of ik nog tijd heb om er de stijl van een andere kunstenaar aan te plakken...geen idee
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:42

Mijn inzending voor deze maand:

Afbeelding

Mocht ik deze nogmaals maken zou ik proberen toch het konijn en alpaca meer inzetbaar over te laten lopen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:42

Jeetje Polarize, wat ben je fanatiek en goed bezig in je schetsboek. En papier kan een wondermiddel zijn voor aquarel he!.

Wat balen Roodvos.. ik mis ook een atelier, maar heb gelukkig wel een keuken en een stevig bureau. Oh en een pasta persvoorlichter kleine testjes, maar dat lukt niet met een heel tetra pak helaas.. Je brengt me wel op een idee om mijn schets voor de challenge nog “even” uit te werken als etsje. Dat moet dna deze week… een maand gaat te snel!

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:02

Hoi allemaal!

Misschien kennen sommigen van jullie mij nog, ik heb een paar jaar geleden ook meegedaan in het gelijknamige topic van 2023. Vanwege afstuderen en het zoeken van een nieuwe baan ben ik op creatief gebied een tijd minder/niet actief geweest maar nu ben ik alvast een beetje aan het voorbereiden op Inktober en Pencilvember.
Werken jullie allemaal aan de (maandelijkse?) challenges en wat is de insteek van dit topic?

Ik ben op zoek naar tips en advies. Het valt mij op dat ik vooral in zwart gewerkt heb en veel moeite heb met kleur portretten en ander werk. Hoe maak ik de overgang van zwart wit werken naar kleur?
Ik werk vooral met gekleurd potlood. Soms ook met acrylverf en dat lukt dan vaak wel. Ook een enkele keer met aquarel maar dat is soms een strijd omdat ik controle wil over de vloeibare waterverf dus meestal kies ik voor aquarelpotlood.
Hieronder de laatste creatieve uitspatting van gisteravond. Dit is mijn ruwe schets, ik ga nog wat aanpassen, vooral bovenin. Hiervoor had ik een youtube tutorial gevolgd. Ben hier ongeveer 45/60 min mee bezig geweest.
Alvast bedankt!

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:22

Welkom terug :D
De insteek is om lekker je kunst te delen en daar over te praten met anderen :D je hoeft echt niet een hele scriptie te schrijven over elk werk wat er hier wordt gedeeld, maar een "wat een leuk werk! Het spreekt me aan omdat ...." wordt zeer gewaardeerd :)
Verder is er elke maand een challenge/prompt, maar meedoen is niet verplicht. Het is vooral bedoeld om te motiveren. Aan het begin van de maand wordt de prompt duidelijk in dit topic gezet, en aan het eind van de maand stuur je een foto van je werk naar degene die de prompt heeft bedacht die er dan een verzameltopic van maakt.
Er is geen vaste volgorde met wie er een prompt bedenkt, als je iets leuks hebt en het is tijd voor een nieuwe prompt, gooi 'm er vooral in

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:32

Wat een toffe dingen zie ik voorbij komen! Wij zijn deze week verhuisd en tegelijkertijd heb ik een buikgriepje. (fantastisch combi :') ) dus ik loop een beetje achter met reageren merk ik.

vikawiek schreef:
Omg wat een enorm schattig lieveheersbeestje-hond <3 <3
Ik kan me zo niet gelijk voor de geest halen of ik 'm heb gezien, maar er liepen ook best veel honden.
Hebben je ouders en broer toevallig ook een theaterstuk over prei gezien? :')

Dat hebben ze net gemist. Ze baalden al een beetje want die hadden ze wel graag willen zien.

Polarize schreef:
En de pagina met de kraaien is ook af, dus tijd om te gaan combineren! Hopelijk heb ik rond het weekend iets leuks op papier staan, anders wordt het haasten :')
ik heb al een concept in mijn hoofd, moet alleen nog even kijken naar welke kunstenaar ik er evt in wil verwerken
[ Afbeelding ]

My precious! Gaaf deze. Mooi kleurcontrast gekozen ook met paars op geel.
Je schets van het combinatiedier ziet er veelbelovend uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

@Telpeva, toffe schetsen! Ben benieuwd welke het wordt

@ezellover, heel schattig!

@roodvos, wat een gafe schetsen! En het eindresultaat is echt goed gelukt. Heel tof die slaas. Dynamische pose ook.

@kaatastrof, mooi weer. Vooral die laatste met die bloem vind ik geweldig!

@ thats_me, wat is ie goed gelukt! leuk ook met die ketting.

@E4D welkom terug!

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:32

Tabbladen schreef:
Wat een toffe dingen zie ik voorbij komen! Wij zijn deze week verhuisd en tegelijkertijd heb ik een buikgriepje. (fantastisch combi :') ) dus ik loop een beetje achter met reageren merk ik.

vikawiek schreef:
Omg wat een enorm schattig lieveheersbeestje-hond <3 <3
Ik kan me zo niet gelijk voor de geest halen of ik 'm heb gezien, maar er liepen ook best veel honden.
Hebben je ouders en broer toevallig ook een theaterstuk over prei gezien? :')

Dat hebben ze net gemist. Ze baalden al een beetje want die hadden ze wel graag willen zien.

Beterschap! Geen ideale combinatie nee :=

Wat jammer, wel heel cool om te horen dat mensen die we niet kennen er blijkbaar wat van meegekregen hebben en het wilden zien. Ik heb eventueel wel de voorstelling van zondag volledig op film, dan kunnen ze hem alsnog kijken...

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:09

Ik ben bang dat ik teveel met de start van het nieuwe schooljaar in mijn hoofd zit om echt een uitgewerkt eindresultaat te maken :') denk altijd van mijzelf dat ik er beter mee om kan gaan dan dat ik echt kan

Maarrr, ruimte voor silly schetsen is er altijd. Mijn grootste struggle met deze is of ik hem met gouache ga verven of dat ie zo af is, want eigenlijk vind ik dit met potlood ook wel wat hebben.
Afbeelding

@E4D, Welkom terug!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Ezellover, die eerste naam met die bloemetjes is lekker vrolijk!
Mooie aarbeivis! :) Heb je deze zelf verzonnen of nagemaakt van iets? Kan me vaag herinneren dat ik dit ooit al eens gezien heb.
Wat een schattige giraf! Ga je de tekening weggeven?

Gave koe tekeningen, Polarize! Die lichtinval bij de linker is echt mooi gedaan! :)
Wat een gave plek om lekker te schetsen, met die dieren beelden!
Mooie kraai schetsen, ik vind het zulke leuke vogels! Die linker is spot on; zo zie je een kraai altijd wel even kijken haha!
Treffend neergezet, die fiets in aquarel.
Moest echt even goed kijken wat de 'silly schets' nou precies was.....dat vind ik vaak de leukste! :D Ik zou er niet veel meer aan doen en zo laten. Vind hem juist tof zo, dat ruwe en de wat fletse kleuren. Aan de andere kant, er kan ook weinig mis gaan als je toch met gouache aan de gang gaat. :)

Wat een goed verhaal, Vikawiek! :D Moest ook even goed kijken naar het gezicht, maar hij is wel tof geworden! De stijl van het schilderij zie je er wel goed in terug!

Dank je, Tabbladen! Wat een ontzettend schattige lieveheersbeesthond! <3 Past goed bij de challenge van deze maand ook! :D
Beterschap gewenst, dat is idd niet de meest handige combi :P

Welkom Telpeva, leuk dat je ook mee doet! :) Heel benieuwd naar wat je er uiteindelijk van gemaakt hebt, je schetsen zien er al mooi en veelbelovend uit! Super schattig muisje <3

Ooh wow, Roodvos! Super gave schetsen al en ook je print! <3
Zo balen als alles even tegenzit en niets mee werkt hè!
Je Slaas print in kleur is heel tof geworden!
Ik denk wel dat Laurora daar gelijk in heeft... :')

Haha Kaatastrof, volgens mij kun je nooit teveel kunstspullen hebben :P
Heel mooi, je tekeningen! Je ziet echt beide dieren er duidelijk in terug! Ik vind die laatste echt fantastisch! <3

Wat is 'ie tof geworden, ThatsMe! Lekker vrolijk werk en dat goud erop is geweldig! <3 Het lijkt haast wel of de vacht gebreid is, heel gaaf!

Welkom ook E4D! :)
Mooie schets!

Mijn kwal is inmiddels af:

Afbeelding